Koszyk

Koszyk jest pusty

Konwersja roweru na elektryczny – jak to zrobić?

29.04.2020

Rowery ze wspomaganiem elektrycznym szturmem zdobywają serca kolejnych użytkowników na całym świecie. I nic w tym dziwnego. Popularne elektryki rewelacyjnie sprawdzają się w trakcie jazdy rekreacyjnej, ale także otwierają świat rowerów dla osób z ograniczeniami ruchowymi czy seniorów. Jeśli mamy już w domu jednoślad, to nie musimy wcale decydować się na zakup nowego modelu elektrycznego. Zamiast tego, możemy przekonwertować nasze zasłużone dwa kółka na wersję ze wspomaganiem, nawet w domowym zaciszu.  

Rower elektryczny – jak zrobić go w domu? 

Każdy entuzjasta kolarstwa ma w domu swój ulubiony rower, do którego jest przyzwyczajony i nie ma ochoty się z nim rozstawać. Jednak może chcieć go nieco przerobić, dodając chociażby napęd elektryczny. Żeby to wykonać, będzie potrzebował kilku kluczowych części. 

Jakie elementy są niezbędne do konwersji roweru na elektryczny? 

  • silnik 
  • akumulator 
  • sterownik i czujnik prędkości 
  • manetka 
  • magnetyczny czujnik hamowania lub klamki hamulcowe 
  • komputer sterujący/wyświetlacz 
  • wiązka przewodów z wtyczkami 
  • zestaw narzędzi 

Elementy do konwersji roweru sprzedawane są najczęściej w wygodnych zestawach, zawierających wszystkie potrzebne elementy. W takim przypadku mamy pewność, że będą one ze sobą dobrze współgrały i miały optymalnie dobrane parametry. Jeśli zdecydujemy się kupować poszczególne części osobno, musimy upewnić się, że będą one ze sobą kompatybilne. Zdarzyć się może, że poszczególne zestawy będą się od siebie różnić, np. w niektórych czujnik prędkości jest zintegrowany z silnikiem, jednak wątpliwości zawsze rozwieje instrukcja obsługi.  

Młody mężczyzna jedzie rowerem elektrycznym po plaży.Rowery elektryczne stanowią świetny wybór do jazdy rekreacyjnej.

Jak przerobić rower na elektryczny? 

Montaż zestawów części może przebiegać rożnie ze względu na kilka czynników. Przede wszystkim umiejscowienia poszczególnych fragmentów układu na rowerze, ale także rodzaju napędu. Przyjrzyjmy się najważniejszym różnicom: 

Silnik 

Według polskiego Prawa o ruchu drogowym rower elektryczny nie może mieć większej mocy ciągłej niż 250W, a jego wspomaganie musi spadać do zera po przekroczeniu 25 km/h. Takie ograniczenia powodują, że praktycznie wszystkie silniki na rynku oferują jednakowe wspomaganie. Różnią się za to sposobem montażu. Wyróżniamy trzy podstawowe rodzaje, które wpłyną również na naszą pracę przy konwersji: 

  • Silnik montowany centralnie, czyli w korbie roweru. Tego typu jednostka przenosi moc na tylne koło przez łańcuch. Jest to rozwiązanie bardzo uniwersalne, jednak nie można go zamontować na każdym rodzaju ramy oraz przy każdym suporcie. Należy więc zawsze sprawdzić, czy nasz rower jest kompatybilny z konkretnym silnikiem.

    Jak przebiega modelowy montaż: Wymaga zdjęcia korby oraz suportu, za którymi montujemy silnik według wskazań producenta, najczęściej z wykorzystaniem haków. Następnie podłączamy czujniki, akumulator oraz manetki i wyświetlacz za pomocą przewodów z wtyczkami hermetycznymi. Ponownie montujemy zdjęte części.

  • Silnik montowany na piaście przedniego/tylnego koła - choć montaż na tylnym lub przednim kole to dwa różne rodzaje napędu, to ich sposób zakładania jest bardzo zbliżony. W tym przypadku zamiast demontować poszczególne elementy, musimy wymienić nasze koło na wersję ze zintegrowanym napędem.

    Jak przebiega modelowy montaż: Zdejmujemy nasze koło, pamiętając o zluzowaniu zacisków. Następnie zakładamy nowe koło ze zintegrowanym napędem, nakręcamy zębatki kasety i montujemy pozostałe elementy zestawu: baterię, czujniki, wyświetlacz oraz manetki.

Możliwe jest także zaplecenie koła z użyciem posiadanych już przez nas obręczy. Jednak będzie to wymagało nieco więcej wprawy i nowego zestawu szprych. 

Warto pamiętać! 

Montaż może przebiegać nieco inaczej ze względu na konstrukcję silnika oraz roweru. Warto zawsze sprawdzić to w instrukcji instalacji, żeby uniknąć niepotrzebnej pracy lub uszkodzenia elementów zestawu.

Akumulator 

To drugi najważniejszy element, odpowiedzialny za funkcjonowanie wspomagania elektrycznego. Dostarcza prąd do napędu, zapewniając odpowiednie wsparcie dla rowerzysty. Na rynku aktualnie dominują baterie jonowo-litowe, oferujące długą żywotność akumulatora oraz jego efektywność przez wiele kilometrów. Poza takim rozwiązaniem dostępne są także wersje kwasowo-ołowiowe oraz żelowe, te jednak są sporo cięższe, o czym trzeba pamiętać dobierając je do naszej ramy w rowerze.  

Akumulatory najczęściej występują w dwóch formach montażowych: 

  • zamiast bagażnika nad tylnym kołem 
  • w formie bidonu, podpiętego do ramy 

Niezależnie od tego jaką formę wybierzemy, należy założyć akumulator w wyznaczone miejsce. Najczęściej posłuży nam do tego stelaż lub uchwyt ramy. Następnie musimy podpiąć baterię do silnika przy pomocy przewodu.  

W tym miejscu warto zaproponować, żeby wszelkie przewody związane z napędem elektrycznym zabezpieczać przy pomocy chociażby opasek neoprenowych lub innego rozwiązania, które pozwoli przytwierdzić okablowanie do roweru. Zapobiegnie to jego przypadkowemu zerwaniu lub uszkodzeniu o ostrą przeszkodę na drodze.  

Wyświetlacz, manetki i klamki hamulcowe 

To podzespoły, które montujemy na naszej kierownicy i podpinamy przewodami do silnika oraz czujników.  

Manetka pozwoli przesyłać sygnały do sterownika o tym, jaki chcemy mieć poziom wspomagania. Element ten jest opcjonalny, a za regulację pracy napędu często odpowiada komputer w wyświetlaczu. 

Klamki hamulcowe służą do rozłączania silnika lub przełączenia go na tryb odzyskiwania energii, jeśli jest w takowy wyposażony. Występują w dwóch wersjach: 

Wyświetlacz/komputer sterujący, najczęściej w formie ekranu LCD, umożliwia nam kontrolowanie aktualnego stanu silnika, naładowania akumulatora oraz stopnia wspomagania jazdy. Zależnie od producenta może oferować także nawigację, programy treningowe lub funkcje bezprzewodowe. Montujemy go na kierownicy przy użyciu definiowanego uchwytu lub, w przypadku niektórych modeli, na zestawie montującym do komputera pokładowego.  

Komputer sterujący na kierownicy.Komputer sterujący to niezbędny element do prawidłowego funkcjonowania napędu elektrycznego.

Sterownik i czujnik prędkości 

To dwa niewielkie, choć niezwykle istotne fragmenty napędu elektrycznego. Sterownik odpowiada za przekazywanie mocy z silnika, a co za tym idzie określa intensywność wspomagania. Dzięki sterownikowi jesteśmy w stanie przy pomocy manetki lub komputera sterować pracą silnika. Sterownik jest różnie montowany w zależności od modelu, może być zintegrowany z silnikiem, znajdować się na szynie baterii lub nawet na ramie roweru. Najczęściej sterownik posiada czujnik prędkości, pozwalający wyświetlać tę informację na ekranie naszego komputera. Czasem jednak czujnik montujemy osobno na korbie, zębatce łańcucha lub na trójkącie tylnym. Podobnie zakładamy opcjonalny czujnik kadencji, który znajduje się w zestawie niektórych silników.  

Zestaw narzędzi 

Jeśli zdecydujemy się na gotowy zestaw do konwersji prawdopodobnie wszystkie potrzebne narzędzia otrzymamy od producenta napędu. Jeśli jednak nie ma ich dołączonych lub chcemy sami skompletować nasz rower ze wspomaganiem elektrycznym, potrzebne mogą być: 

  • klucz do suportu
  • klucz do silnika 
  • klucze do kasety lub wolnobiegu
  • ściągacz do korby 
  • rozkuwacz łańcucha 
  • zestaw śrub (zależnie od zestawu, najczęściej 12 lub 16 mm) 
  • podkładki pod tarcze oraz kasetę 
  • zestaw śrubokrętów 
  • gumowy młotek (przydany w razie zaklinowania części) 
  • zestaw szprych (jeśli chcemy zaplatać koło) 

Ile trwa konwertowanie roweru? To zależy od naszych umiejętności, doświadczenia i skomplikowania napędu. Producenci deklarują zazwyczaj między 2h a 4h pracy, czas ten może być jednak znacznie dłuższy.

Przeróbka roweru na elektryczny – czy warto to zrobić? 

Jeśli jesteśmy przywiązani do naszego obecnego roweru, czujemy się na nim komfortowo, a przy tym niestraszne nam roboty manualne – to zdecydowanie samodzielna konwersja roweru będzie dobrym rozwiązaniem. Wymaga ona nieco wprawy i precyzji, jednak przy odpowiedniej dozie cierpliwości, nie powinna stanowić bariery nie do pokonania dla kogokolwiek.  

Warto jednak pamiętać, że samodzielna przeróbka roweru na elektryczny nigdy nie zastąpi modelu, który od podstaw projektowany był do współpracy z tego typu napędem. Własnoręczna konwersja będzie raczej rozwiązaniem kompromisowym niż pełnoprawnym produktem elektrycznym.

Mężczyzna jadący rowerem elektrycznym po drodze.Rower elektryczny powinien być przede wszystkim bezpieczny i sprawiać dużo radości.

Duża zaletą samodzielnej konwersji jest z pewnością oszczędność. Wysokiej jakości rowery elektryczne kosztują kilka tysięcy złotych, a modele wyposażone przy tym w dobrą ramę i osprzęt zaczynają się od 5-6 tysięcy złotych. W tym czasie kompletne zestawy do przeróbki roweru na elektryczny kosztują między 1,5-2,5 tysiąca złotych. Gdy mamy więc w swojej piwnicy czy przydomowym garażu dobrej jakości rower, to zestaw do konwersji wyjdzie nam taniej niż w przypadku zakupu nowego elektryka.  

Warto pamiętać!

Jeśli nie masz wprawy w montażu i regulacji rowerów, pierwszą konwersję warto wykonać pod okiem kogoś doświadczonego i przede wszystkim zgodnie z instrukcją obsługi. Tak, by nasz nowy rower hybrydowy nie tylko miał elektryczny napęd, ale był przy tym bezpieczny.