Program
lojalnościowy

5,0/5 Nasza ocena
na Opineo

Punkty odbioru rowerów

Dostawa gratis w 24h

Konwersja roweru na elektryczny - jak to zrobić i czy warto?

Data aktualizacji: 21-12-2022

Rowery ze wspomaganiem elektrycznym szturmem zdobywają serca kolejnych użytkowników na całym świecie. I nic w tym dziwnego. Coraz popularniejsze elektryki rewelacyjnie sprawdzają się do jazdy rekreacyjnej, a niektóre modele radzą sobie nawet przy bardziej wyczynowych dyscyplinach, jak np. enduro. Nowe modele kosztują jednak dość sporo, dlatego wiele osób szuka oszczędności w zestawach do konwersji. Czy takie rozwiązanie na pewno ma sens?

Rowerzysta odpoczywający obok roweru elektrycznegoRowery elektryczne często wykorzystywane są do rekreacyjnej jazdy.

Od pewnego czasu pojawia się coraz więcej zestawów przeznaczonych do konwersji roweru na e-bike’a. Do wyboru są koła z silnikiem, specjalne przystawki rolkowe mocowane na sztycy i przylegające do opony, a nawet mechanizmy montowane przy tarczach hamulcowych. Choć ich koszt jest niższy niż cena nowego roweru elektrycznego, to jednak twierdzenie, że oferują takie same osiągi, mocno mija się z prawdą.

Konwersja roweru na elektryczny – czy warto się na nią zdecydować? 

Wielu rowerzystów szuka sposobu na to, jak tanio przerobić rower na elektryczny. Decyzja o takim zabiegu podejmowana jest z reguły ze względu na pozornie niższe koszty. Tymczasem okazuje się, że spodziewane oszczędności wcale nie są takie oczywiste.

Po pierwsze, nawet oficjalnie sprzedawane zestawy do modyfikacji nigdy nie zapewnią takiej wydajności, jak pełnoprawny e-bike. To sprawia, że prędzej czy później pojawi się chęć zakupu nowego elektryka – człowiek szybko przyzwyczaja się do wygody, a świadomość, że coś może działać lepiej, zachęca do zmiany.

Po drugie, samodzielny montaż silnika, czujnika prędkości czy baterii może wiązać się z popełnieniem błędów skutkujących niebezpiecznymi awariami. Jeśli doprowadzą one do uszkodzenia roweru, to przysporzą nam kosztów związanych z naprawą lub zakupem nowego jednośladu. W skrajnych przypadkach bateria może nawet ulec zapłonowi albo eksplodować, co przy przetrzymywaniu samodzielnie zrobionego elektryka w domu wiąże się z ogromnym zagrożeniem pożarem. Rowery elektryczne sprzedawane w sklepach mają natomiast różnego rodzaju zabezpieczenia.

Po trzecie należy mieć świadomość, że komponenty w zwykłym rowerze nie są przystosowane do współpracy z silnikami elektrycznymi. Może to prowadzić do szybszego zużywania się elementów napędu, obniżenia parametrów jezdnych opon, a nawet pogorszenia skuteczności hamowania. W rowerach elektrycznych przednie tarcze zazwyczaj są dość duże i mają przynajmniej 180 mm średnicy.

rower elektryczny na plażyRowery elektryczne stanowią świetny wybór do jazdy rekreacyjnej.

Rower elektryczny – samoróbka z gotowych zestawów

Jeżeli mimo wszystko padła decyzja o konwersji roweru na elektryczny, warto wiedzieć, jak to zrobić. Do każdego zestawu powinna być dołączona odpowiednia instrukcja. Najlepiej poszukać również filmów instruktażowych dotyczących konkretnego kompletu do modernizacji. Im więcej wiedzy, tym mniejsze ryzyko nieprawidłowego montażu. W przypadku urządzeń rolkowych raczej nie będzie większego problemu – zazwyczaj po prostu mocuje się je na sztycy, podobnie jak bagażnik czy błotnik. Jednak rower elektryczny DIY zrobiony z kompletu obejmującego koło z silnikiem i osobnym akumulatorem może już nastręczać pewnych trudności. Niestety, niezależnie od tego, jak dokładnie przeprowadzimy konwersję, przerobiony rower nigdy nie dorówna osiągami pełnoprawnemu elektrykowi.

Co zawierają zestawy do konwersji rowerów elektrycznych?

Części niezbędne do konwersji roweru są najczęściej sprzedawane w zestawach. Mogą one zawierać następujące elementy:

  • silnik,
  • akumulator,
  • sterownik i czujnik prędkości,
  • manetka,
  • magnetyczny czujnik hamowania lub klamki hamulcowe,
  • komputer sterujący/wyświetlacz,
  • wiązka przewodów ze wtyczkami,
  • zestaw narzędzi. 

Oczywiście zdarzyć się może, że poszczególne pakiety nie będą takie same – przykładowo w niektórych natrafimy na czujnik prędkości zintegrowany z silnikiem, jednak za rozwianie ewentualnych wątpliwości powinna odpowiadać dołączona instrukcja obsługi. Mimo występujących różnic, wybierając pełen zestaw do konwersji roweru można mieć pewność, że komponenty będą ze sobą współgrać dzięki optymalnie dobranym parametrom. Jeżeli ktoś chce podjąć duże ryzyko i decyduje się na kupowanie osobno pojedynczych części, musi zadbać o to, by wszystkie były ze sobą kompatybilne.

Komputer sterujący na kierownicy roweru elektrycznegoKomputer sterujący to niezbędny element do prawidłowego funkcjonowania napędu elektrycznego.

Jak przerobić rower na elektryczny? 

W zależności od tego, w jaki zestaw do konwersji roweru na elektryczny się wyposażymy, montaż konkretnych części może przebiegać w inny sposób. Dzieje się tak ze względu na kilka czynników. Przede wszystkim znaczenie ma umiejscowienie poszczególnych elementów układu na rowerze, ale także rodzaj napędu.

Jeżeli chcesz dowiedzieć się więcej na temat e-bike'ów, koniecznie sprawdź nasz przewodnik po rowerach elektrycznych!

Silnik

Wedle tego, co mówią polskie przepisy dot. e-bike'ów, silnik do roweru elektrycznego nie może mieć większej mocy ciągłej niż 250W, a jego wspomaganie musi spadać do zera po przekroczeniu 25 km/h. Choć wszystkie jednostki spełniają te same normy, różnią się jednak momentem obrotowym oraz sposobem montażu. Wymienić można ich trzy podstawowe rodzaje. To, który zostanie wybrany, przełoży się na pracę włożoną w przeróbkę roweru na elektryczny.

Silnik montowany centralnie, czyli w korbie roweru. Tego typu jednostka przenosi moc na tylne koło przez łańcuch rowerowy. Jest to rozwiązanie bardzo uniwersalne, jednak nie można go zamontować na każdym rodzaju ramy oraz przy każdym suporcie. Należy więc zawsze sprawdzić, czy nasz jednoślad jest kompatybilny z konkretnym silnikiem.

Modelowy montaż: Wymaga zdjęcia korby oraz suportu, za którymi montujemy silnik zgodnie ze wskazaniami producenta, najczęściej z wykorzystaniem haków. Następnie podłączamy czujniki, akumulator oraz manetki i wyświetlacz za pomocą przewodów ze wtyczkami hermetycznymi. Ponownie montujemy zdjęte części.

Silnik montowany na piaście przedniego lub tylnego koła. Chociaż montaż na tylnym oraz przednim kole to dwa różne rodzaje napędu, to sposób konwersji w obu przypadkach jest bardzo zbliżony. Zamiast demontować poszczególne elementy, musimy wymienić nasze koło na wersję ze zintegrowanym napędem.

Modelowy montaż: Zdejmujemy nasze koło, pamiętając o zluzowaniu zacisków. Następnie zakładamy nowe koło ze zintegrowanym napędem, nakręcamy zębatki kasety i montujemy pozostałe elementy zestawu: baterię, czujniki, wyświetlacz oraz manetki.

Możliwe jest także zaplecenie koła z użyciem posiadanych już przez nas obręczy. Jednak będzie to wymagało nieco więcej wprawy i nowego zestawu szprych. 

Warto wiedzieć…

To, ile kosztuje przerobienie roweru na elektryczny zależne jest od wybranego przez nas zestawu do konwersji oraz tego, czy modernizację przeprowadzimy samodzielnie, czy zlecimy ją w profesjonalnym serwisie rowerowym. Same zestawy do konwersji kosztują zazwyczaj od 2000 do nawet 4000 zł.

Akumulator

To drugi najważniejszy element układu, odpowiedzialny za funkcjonowanie wspomagania. Bateria do roweru elektrycznego dostarcza prąd do napędu, zapewniając odpowiednie wsparcie dla rowerzysty. Na rynku aktualnie dominują baterie litowo-jonowe, oferujące długą żywotność akumulatora oraz jego efektywną pracę przez wiele kilometrów. Dostępne są także wersje kwasowo-ołowiowe oraz żelowe, te jednak są sporo cięższe, o czym trzeba pamiętać, dobierając je do naszej ramy w rowerze. Podczas wyboru zwróćmy też uwagę na pojemność baterii, ponieważ ta ma wpływ na zasięg roweru elektrycznego.

Akumulatory najczęściej występują w dwóch formach montażowych: 

  • zamiast bagażnika rowerowego nad tylnym kołem,
  • podpięte do ramy, w formie przypominającej bidon.

Niezależnie od tego, jaką formę wybierzemy, należy założyć akumulator w wyznaczone miejsce. Najczęściej posłuży nam do tego stelaż lub uchwyt przy ramie. Następnie musimy podpiąć baterię do silnika przy pomocy przewodu.

W tym miejscu warto zaproponować, żeby wszelkie przewody związane z napędem elektrycznym zabezpieczać przy pomocy, chociażby opasek neoprenowych lub innego rozwiązania, które pozwoli przytwierdzić okablowanie do roweru. Zapobiegnie to jego przypadkowemu zerwaniu lub uszkodzeniu.

Zanim zdecydujesz się na konwersję roweru na e-bike’a, poznaj możliwości gotowych modeli z różnych segmentów cenowych i sam podejmij decyzję:

Wyświetlacz, manetki i klamki hamulcowe 

To podzespoły, które montujemy na kierownicy i podpinamy przewodami do silnika oraz czujników. Manetka pozwoli przesyłać do sterownika sygnały o tym, jaki chcemy mieć poziom wspomagania. Element ten jest opcjonalny, a za regulację pracy napędu często odpowiada komputer w wyświetlaczu. 

Klamki hamulcowe służą do rozłączania silnika lub przełączenia go w tryb odzyskiwania energii, jeśli jest w takowy wyposażony. Występują w dwóch wersjach: 

  • z czujnikiem w hamulcach mechanicznych,
  • z magnetycznym odczytem hamowania w hamulcach hydraulicznych.

Wyświetlacz/komputer sterujący, najczęściej w formie ekranu LCD, umożliwia kontrolowanie aktualnego stanu silnika, naładowania akumulatora oraz stopnia wspomagania jazdy. Zależnie od producenta może oferować także nawigację, programy treningowe lub funkcje bezprzewodowe. Zazwyczaj montujemy go na kierownicy przy użyciu definiowanego uchwytu.

Mężczyzna jadący rowerem elektrycznym po drodze.Rower elektryczny powinien być przede wszystkim bezpieczny i sprawiać dużo radości.

Sterownik i czujnik pedałowania/prędkości 

To dwa niewielkie, choć niezwykle istotne elementy napędu elektrycznego. Sterownik odpowiada za przekazywanie mocy z silnika, a co za tym idzie, określa intensywność wspomagania. Dzięki sterownikowi jesteśmy w stanie przy pomocy manetki lub komputera sterować pracą silnika. Czujnik wykrywa, kiedy rowerzysta pedałuje i dopiero wówczas umożliwia wspomaganie. Wykrywa także prędkość, a po osiągnięciu max. 25 km/h, odłącza wsparcie silnika.

Sposób montażu uzależniony jest od modelu – może być zintegrowany z silnikiem, znajdować się na szynie baterii lub nawet na ramie roweru. Najczęściej sterownik posiada czujnik prędkości, przekazujący informacje na ekran naszego komputera. Czasem jednak czujnik montujemy osobno na korbie, zębatce łańcucha lub na trójkącie tylnym. Podobnie zakładamy opcjonalny czujnik kadencji, który znajduje się w zestawie niektórych silników.

Zestaw narzędzi 

Wybierając gotowe zestawy do roweru elektrycznego, prawdopodobnie znajdziemy w nich wszystkie potrzebne narzędzia. Jeśli jednak nie są one dołączone przez producenta napędu, a rowerzysta samodzielnie chce przerobić rower na model ze wspomaganiem elektrycznym, potrzebne mogą okazać się:

Gdzie przerobić rower elektryczny i ile to trwa? 

To, ile trwa konwersja roweru na elektryczny, zależy od naszych umiejętności, doświadczenia, a także od skomplikowania napędu. Producenci deklarują zazwyczaj, że konwersja na rower elektryczny zajmie nam ok. kilku godzin. Mimo to możemy potrzebować więcej czasu. Jeżeli nie czujemy się na siłach, aby zrobić to samodzielnie, warto skorzystać z pomocy doświadczonych serwisantów w sprawdzonych punktach napraw rowerów.