Koszyk

Koszyk jest pusty

Konwersja roweru na elektryczny - jak to zrobić?

Data aktualizacji: 09-06-2021

Rowery ze wspomaganiem elektrycznym szturmem zdobywają serca kolejnych użytkowników na całym świecie. I nic w tym dziwnego. Coraz popularniejsze elektryki rewelacyjnie sprawdzają się do jazdy rekreacyjnej, a przy tym otwierają świat kolarstwa dla osób z ograniczeniami ruchowymi czy seniorów. Jak się okazuje, jeśli chcielibyśmy korzystać z oferowanych przez nie korzyści, ale mamy już jednoślad, wcale nie musimy decydować się na zakup nowego modelu. Wystarczy konwersja roweru na elektryczny, dokonana nawet w domowym zaciszu.

Rower elektryczny – jak zrobić go w domu? 

Każdy entuzjasta kolarstwa zapewne ma swój ulubiony jednoślad, z którym niekoniecznie chciałby się rozstawać. Aczkolwiek nie wyklucza to możliwości ciągłego udoskonalania i dostosowywania go do zmieniających się potrzeb. Jeżeli zamarzy nam się przeróbka roweru na elektryczny, w zasadzie nic nie stoi na przeszkodzie. Niemniej jednak żeby nasza stara maszyna zmieniła się w e-bike, zestaw do konwersji na rower elektryczny będzie niezbędny.

Co zawierają zestawy do konwersji rowerów elektrycznych?

Części niezbędne do konwersji roweru są najczęściej sprzedawane w wygodnych zestawach. Zawierają one następujące elementy:

  • silnik,
  • akumulator,
  • sterownik i czujnik prędkości,
  • manetka,
  • magnetyczny czujnik hamowania lub klamki hamulcowe,
  • komputer sterujący/wyświetlacz,
  • wiązka przewodów z wtyczkami,
  • zestaw narzędzi.

Oczywiście zdarzyć się może, że poszczególne pakiety nie będą takie same – przykładowo w niektórych natrafimy na czujnik prędkości zintegrowany z silnikiem, jednak ewentualne wątpliwości na pewno rozwieje instrukcja obsługi. Mimo występujących różnic, wybierając pełen zestaw do konwersji roweru mamy pewność, że komponenty będą ze sobą współgrać dzięki optymalnie dobranym parametrom. Jeśli zdecydujemy się na kupowanie osobno pojedynczych części, musimy zadbać o to, by wszystkie były ze sobą kompatybilne.

rower elektryczny na plażyRowery elektryczne stanowią świetny wybór do jazdy rekreacyjnej.

Jak przerobić rower na elektryczny? 

W zależności od tego, w jaki zestaw do konwersji roweru na elektryczny się wyposażymy, montaż konkretnych części może przebiegać w inny sposób. Dzieje się tak ze względu na kilka czynników. Przede wszystkim znaczenie ma umiejscowienie poszczególnych elementów układu na rowerze, ale także rodzaj napędu.

Jeżeli chcesz dowiedzieć się więcej na temat e-bike'ów, koniecznie sprawdź nasz przewodnik po rowerach elektrycznych!

Silnik 

Wedle tego, co mówią polskie przepisy dot. e-bike'ów, rower elektryczny nie może mieć większej mocy ciągłej niż 250W, a jego wspomaganie musi spadać do zera po przekroczeniu 25 km/h. Takie ograniczenia powodują, że praktycznie wszystkie silniki do rowerów elektrycznych na rynku oferują jednakowe wspomaganie. Różnią się natomiast sposobem montażu. 

Wymienić można ich trzy podstawowe rodzaje. To który wybierzemy, przełoży się na naszą pracę włożoną w przeróbkę roweru na elektryczny.

  • Silnik montowany centralnie, czyli w korbie roweru. Tego typu jednostka przenosi moc na tylne koło przez łańcuch rowerowy. Jest to rozwiązanie bardzo uniwersalne, jednak nie można go zamontować na każdym rodzaju ramy oraz przy każdym suporcie. Należy więc zawsze sprawdzić, czy nasz jednoślad jest kompatybilny z konkretnym silnikiem.

    Modelowy montaż: Wymaga zdjęcia korby oraz suportu, za którymi montujemy silnik zgodnie ze wskazaniami producenta, najczęściej z wykorzystaniem haków. Następnie podłączamy czujniki, akumulator oraz manetki i wyświetlacz za pomocą przewodów z wtyczkami hermetycznymi. Ponownie montujemy zdjęte części.

  • Silnik montowany na piaście przedniego lub tylnego koła. Chociaż montaż na tylnym oraz przednim kole to dwa różne rodzaje napędu, to sposób konwersji w obu przypadkach jest bardzo zbliżony. Zamiast demontować poszczególne elementy, musimy wymienić nasze koło na wersję ze zintegrowanym napędem.

    Modelowy montaż: Zdejmujemy nasze koło, pamiętając o zluzowaniu zacisków. Następnie zakładamy nowe koło ze zintegrowanym napędem, nakręcamy zębatki kasety i montujemy pozostałe elementy zestawu: baterię, czujniki, wyświetlacz oraz manetki.

Możliwe jest także zaplecenie koła z użyciem posiadanych już przez nas obręczy. Jednak będzie to wymagało nieco więcej wprawy i nowego zestawu szprych. 

Warto pamiętać! 

Montaż może przebiegać nieco inaczej ze względu na konstrukcję silnika albo roweru. Dlatego zanim zabierzemy się do pracy, dobrze zapoznajmy się z instrukcją – zestawy do rowerów elektrycznych powinny ją zawierać. Dzięki temu uda nam się uniknąć niepotrzebnej pracy lub uszkodzeń.

Akumulator 

To drugi najważniejszy element układu, odpowiedzialny za funkcjonowanie wspomagania. Bateria do roweru elektrycznego dostarcza prąd do napędu, zapewniając odpowiednie wsparcie dla rowerzysty. Na rynku aktualnie dominują baterie jonowo-litowe, oferujące długą żywotność akumulatora oraz jego efektywność przez wiele kilometrów. Dostępne są także wersje kwasowo-ołowiowe oraz żelowe, te jednak są sporo cięższe, o czym trzeba pamiętać dobierając je do naszej ramy w rowerze. Podczas wyboru zwróćmy też uwagę na pojemność baterii, ponieważ ta ma wpływ na zasięg roweru elektrycznego.

Akumulatory najczęściej występują w dwóch formach montażowych: 

Niezależnie od tego jaką formę wybierzemy, należy założyć akumulator w wyznaczone miejsce. Najczęściej posłuży nam do tego stelaż lub uchwyt ramy. Następnie musimy podpiąć baterię do silnika przy pomocy przewodu.

W tym miejscu warto zaproponować, żeby wszelkie przewody związane z napędem elektrycznym zabezpieczać przy pomocy chociażby opasek neoprenowych lub innego rozwiązania, które pozwoli przytwierdzić okablowanie do roweru. Zapobiegnie to jego przypadkowemu zerwaniu lub uszkodzeniu.  

Wyświetlacz, manetki i klamki hamulcowe 

To podzespoły, które montujemy na kierownicy i podpinamy przewodami do silnika oraz czujników. Manetka pozwoli przesyłać do sterownika sygnały o tym, jaki chcemy mieć poziom wspomagania. Element ten jest opcjonalny, a za regulację pracy napędu często odpowiada komputer w wyświetlaczu. 

Klamki hamulcowe służą do rozłączania silnika lub przełączenia go w tryb odzyskiwania energii, jeśli jest w takowy wyposażony. Występują w dwóch wersjach: 

  • z czujnikiem w hamulcach mechanicznych,
  • z magnetycznym odczytem hamowania w hamulcach hydraulicznych.

Wyświetlacz/komputer sterujący, najczęściej w formie ekranu LCD, umożliwia kontrolowanie aktualnego stanu silnika, naładowania akumulatora oraz stopnia wspomagania jazdy. Zależnie od producenta może oferować także nawigację, programy treningowe lub funkcje bezprzewodowe. Najczęściej montujemy go na kierownicy przy użyciu definiowanego uchwytu.

Komputer sterujący na kierownicy roweru elektrycznegoKomputer sterujący to niezbędny element do prawidłowego funkcjonowania napędu elektrycznego.

Sterownik i czujnik prędkości 

To dwa niewielkie, choć niezwykle istotne elementy napędu elektrycznego. Sterownik odpowiada za przekazywanie mocy z silnika, a co za tym idzie określa intensywność wspomagania. Dzięki sterownikowi jesteśmy w stanie przy pomocy manetki lub komputera sterować pracą silnika. 

Sposób montażu uzależniony jest od modelu – może być zintegrowany z silnikiem, znajdować się na szynie baterii lub nawet na ramie roweru. Najczęściej sterownik posiada czujnik prędkości, przekazujący informacje na ekran naszego komputera. Czasem jednak czujnik montujemy osobno na korbie, zębatce łańcucha lub na trójkącie tylnym. Podobnie zakładamy opcjonalny czujnik kadencji, który znajduje się w zestawie niektórych silników.

Zestaw narzędzi 

Wybierając gotowe zestawy do roweru elektrycznego, prawdopodobnie znajdziemy w nich wszystkie potrzebne narzędzia. Jeśli jednak nie są one dołączone przez producenta napędu lub chcemy sami skompletować nasz rower ze wspomaganiem elektrycznym, potrzebne mogą okazać się:

  • klucz do suportu,
  • klucz do silnika,
  • klucze do kasety lub wolnobiegu,
  • ściągacz do korby,
  • rozkuwacz łańcucha,
  • zestaw śrub (zależnie od zestawu, najczęściej 12 lub 16 mm),
  • podkładki pod tarcze oraz kasetę,
  • zestaw śrubokrętów,
  • gumowy młotek (przydany w razie zaklinowania części),
  • zestaw szprych (jeśli chcemy zaplatać koło).

Ile trwa konwertowanie roweru? 

To zależy od naszych umiejętności, doświadczenia, a także od skomplikowania napędu. Producenci deklarują zazwyczaj, że konwersja na rower elektryczny zajmie nam 2-4 godziny. Mimo to możemy potrzebować więcej czasu.

Przeróbka roweru na elektryczny – czy warto to zrobić? 

Jeśli jesteśmy przywiązani do naszego obecnego roweru, czujemy się na nim komfortowo, a przy tym niestraszne są nam roboty manualne, to samodzielna konwersja roweru będzie dobrym rozwiązaniem. Wymaga ona nieco wprawy, precyzji i rzecz jasna podstawowej wiedzy, na temat tego  jak zrobić rower elektryczny własnymi rękoma. Pomimo to przy dozie cierpliwości oraz motywacji, każdy powinien sobie poradzić.

Jeśli nie mamy wprawy w montażu i regulacji rowerów, pierwszą konwersję warto wykonać pod okiem kogoś doświadczonego i przede wszystkim zgodnie z instrukcją obsługi. Tak, by nasz rower hybrydowy nie tylko miał elektryczny napęd, ale i był przy tym bezpieczny.  

Mężczyzna jadący rowerem elektrycznym po drodze.Rower elektryczny powinien być przede wszystkim bezpieczny i sprawiać dużo radości.

Warto pamiętać, że samodzielna przeróbka roweru na elektryczny nie sprawi, że nasz stary jednoślad zastąpi nowy model, który od podstaw projektowany był do współpracy z napędem ze wspomaganiem. Własnoręczna, tania konwersja na rower elektryczny jest rodzajem kompromisu.

Zaletą samodzielnej konwersji jest z pewnością oszczędność. Wysokiej jakości rowery elektryczne kosztują kilka tysięcy złotych, a modele wyposażone przy tym w dobrą ramę i osprzęt zaczynają się od 5-6 tysięcy złotych. W tym czasie kompletne zestawy do przeróbki roweru na elektryczny kosztują między 1,5 a 3 tys. Gdy mamy więc w swojej piwnicy albo przydomowym garażu dobrej jakości rower, to zestaw do konwersji może okazać się nieco tańszy niż nowy elektryk.

Sprawdź marki: