Program
lojalnościowy

5,0/5 Nasza ocena
na Opineo

Punkty odbioru rowerów

Dostawa gratis w 24h

Jak działa rower elektryczny?

Data aktualizacji: 09-05-2022

W życiu codziennym czasem zdarza nam się mieć określone wyobrażenie na jakiś temat. Wydaje nam się, że coś wiemy, lecz gdy weryfikujemy naszą wiedzę, czasem okazuje się, że jest nieco inaczej. Często chodzi o detale, które demolują nasze dotychczasowe wyobrażenia. W przypadku rowerów elektrycznych dotyczy to ciągle większości naszego społeczeństwa. Choć na przestrzeni 6-8 lat wiedza na ten temat poprawiła się znacząco. 

Diabeł tkwi w szczegółach. Sprawdźmy zatem, co to jest rower i czy w definicji tej mieści się rower elektryczny, a w zasadzie sposób, w jaki działa model ze wspomaganiem elektrycznym.

Orbea Rise e-MTB.ORBEA Rise M10 – jeden z najlepszych rowerów elektrycznych na rynku.

Nie w sposób dosłowny, ale encyklopedyczna definicja mówi nam, że: „Rower to pojazd napędzany siłą ludzkich mięśni, najczęściej za pomocą nóg, a napęd przenoszony jest za pomocą przekładni na tylne koło”. To najważniejsze założenie, na którym należy się skupić, szukając odpowiedzi na pytanie; czy e-bike to ciągle rower?

Już na wstępie możemy odpowiedzieć… Tak, ponieważ nie zaprzecza definicji roweru i w pełni z nią współgra. Wspomaganie pedałowania w e-bike’u działa tylko wówczas, kiedy użytkownik wkłada w jazdę własną siłę, a więc rower zawsze napędzany jest częściowo siłą ludzkich mięśni. W żadnym momencie silnik w rowerze elektrycznym nie napędza pojazdu autonomicznie od pedałowania człowieka.

Rower elektryczny w świetle przepisów

W tym momencie czytającym ten tekst przychodzi na myśl cała gama pojazdów elektrycznych przypominających rowery elektryczne, czyli pojazdy z tzw. manetką gazu, czyli włącznikiem działania silnika niezależnie od tego, czy też użytkownik pedałuje lub nie.

Otóż nieprzypadkowo pojawia się w tym miejscu termin „pojazd”, ponieważ wszystkie rowery elektryczne, które posiadają tak zwaną manetkę do autonomicznej jazdy, są pojazdami elektrycznymi, a nie rowerami elektrycznymi! Tak, legalny e-bike musi być zgodny z normą EN15194, czyli nie może:

  • być wyposażony w manetkę do autonomicznej jazdy,
  • być wspomagany do wyższej prędkości niż 25km/h,
  • posiadać silnika o wyższej nominalnej mocy niż 250W.

Budowa roweru elektrycznego

Do tej pory w tekście nie zwracaliśmy uwagi na budowę roweru, a dokładniej miejsce umiejscowienia silnika. Należy tu wrócić do fragmentu przytoczonej definicji, mówiącej o przeniesieniu napędu za pomocą przekładni na tylne koło. W świetle tej definicji mieści się jedynie rower ze wspomaganiem umieszczonym centralnie, co wynika wprost z jego budowy i tu nie ma żadnej różnicy w stosunku do tradycyjnych rowerów, poza faktem obecności silnika wspomagania elektrycznego.

A co z rowerami elektrycznymi, których konstrukcja przewiduje silnik piastowy w tylnym lub przednim kole? W takich przypadkach mamy konflikt z definicją roweru, ponieważ wspomaganie jest kierowane bezpośrednio na koło. E-bike’i skonstruowane w ten sposób mogą być zgodne z normą, lecz niezgodne z definicją i należy o tym pamiętać.

W praktyce modele z silnikami piastowymi mają wiele zastosowań i zawsze znajdą swoich nabywców jednak przegrywają one z rowerami elektrycznymi wyposażonymi w silniki centralne, ze względu na nominalnie krótsze zasięgi, niższe maksymalne momenty obrotowe oraz mniej naturalne wrażenia z jazdy. Silniki piastowe mają za to znacznie większą elastyczność, jeśli chodzi o zastosowanie do różnych konstrukcji ram rowerowych.

Wspomniane wcześniej przepisy normy EN15194, choć nie wprost, to rozróżniają te konstrukcje ze względu na zastosowanie wyłącznika wspomagania przy klamkach hamulcowych. Całość przepisów ma grubo ponad 100 stron i oprócz powszechnie znanych regulacji dotyczących maksymalnej mocy silnika znajdują się także wytyczne dotyczące odcięcia wspomagania:

  • na odcinku 5 metrów z wyłącznikiem wspomagania,
  • na odcinku 2-óch metrów bez wyłącznika.

Założenie to wynika wprost z budowy roweru. Założenie odcięcia wspomagania na odcinku 2 metrów ma zastosowanie do rowerów elektrycznych z silnikiem centralnym, ponieważ tak zbudowany rower nie ma wyłączników wspomagania zamontowanych przy klamkach hamulcowych. Tutaj odcięcie wspomagania następuje natychmiast w momencie wstrzymania pedałowania, tak jak w normalnym rowerze.

Uwaga! Na rynku są także dostępne takie systemy wspomagania rowerów elektrycznych, które mają centralnie zamontowany silnik i jednocześnie wyłączniki wspomagania przy klamkach hamulcowych. Jednakże nie stosuje się tego w fabrycznie budowanych konstrukcjach, a jedynie w rowerach przerabianych w warunkach warsztatowych.

Dlatego odcięcie wspomagania w silnikach piastowych następuje później, co przewiduje norma EN15194, czyli odcięcie wspomagania musi nastąpić na odcinku 5 metrów od zaprzestania pedałowania czy rozpoczęcia hamowania.

Podsumowując: rower elektryczny typu Pedelec, a więc zgodny z normą, traktowany jest w przepisach jak zwykły rower i zbudowany jest tak, by użytkować go dokładnie, jak zwykły rower.

Elektryczny rower miejski Unity.Do jazdy po mieście wystarczy e-bike z mniejszą baterią.

Ekonomiczna jazda = dłuższy zasięg w rowerze elektrycznym

Użytkując rower elektryczny, należy zwróć szczególną uwagę na to, aby jeździć na nim z kadencją odpowiadającą zwykłemu rowerowi. Kadencja, czyli ilość obrotów korbą na minutę. W zależności od przeznaczenia, do jakiego rower elektryczny został zbudowany, optymalna kadencja oscyluje między 60-95 obrotów korbą na minutę. W rowerach miejskich, trekkingowych będzie to bliżej 60, a w rowerach MTB, czy ogólnie sportowych w stronę 90-95 obrotów/minutę.

Z całą pewnością e-bike nie jest zbudowany tak, by jeździć na nim z kadencją 30-40 obrotów na minutę. Dlatego źle dobrana kadencja to główny grzech użytkowników. Stałe używanie małej zębatki z tyłu i maksymalne wspomaganie to droga do zniszczenia nie tylko podzespołów napędowych, takich jak korba, kaseta oraz łańcuch, ale do przyśpieszonego zużycia baterii i silnika. Niestety taki sposób użytkowania jest powszechnie spotykany i w miastach i – co gorsza – w górach.  

Różnice pomiędzy rowerem elektrycznym a zwykłym

Oprócz zainstalowanego silnika, baterii, manipulatora to e-bike w zasadzie niczym nie różni się od zwykłego roweru. Modele typu Pedelec – czyli jeszcze raz – zgodne z normą EN15194 składają się z normalnych części i akcesoriów stosowanych do budowy tradycyjnych rowerów.

Jednak wyłącznie do rowerów elektrycznych zgodnych z wyżej wymienioną normą stosujemy zwykłe komponenty, bo tylko one są traktowane jak normalne rowery. Zupełnie inne wymogi są w stosunku do rowerów elektrycznych (pojazdów elektrycznych) wspomaganych do prędkości 45 km/h, czyli S-Pedeleców.  W ich przypadku należy stosować części homologowane do wyższych prędkości i to również określają odpowiednie dyrektywy unijne, ponieważ nie są one już rowerami elektrycznymi, a pojazdami elektrycznymi. Oczywiście producenci wykorzystują sytuację i pojawiła się cała gama produktów przeznaczonych do rowerów elektrycznych zgodnych z normą EN15194, ale nie jest to wymogiem w tego typu rowerach elektrycznych, tylko jest to skorzystanie z okazji do poszerzenia oferty produktów, z której korzystają producenci podzespołów.

Najważniejsze zalety e-bike’ów

Dzięki zastosowaniu silnika ludzkie możliwości są potęgowane, lecz należy podkreślić, że nie mamy tutaj do czynienia z zastępowaniem człowieka, a ze zwiększaniem jego obecnych możliwości. Stereotyp mówiący, że rower elektryczny to produkt dla ludzi leniwych, jest nieprawdziwy. Dzięki rowerom elektrycznym możemy z powodzeniem rozwijać swoje obecne możliwości w znacznie szerszym zakresie przedziałów wiekowych użytkowników. To jest ta najważniejsza zaleta.

Nielegalne rowery elektryczne

Czym są nielegalne rowery elektryczne? Możliwości na przekroczenie przepisów jest sporo. Próbując to ująć całościowo, można stwierdzić, że każda przeróbka roweru elektrycznego, która powoduje niezgodność z normą EN15194 sprawia, że jednoślad zmienia status z roweru elektrycznego na pojazd elektryczny, a podmiot dokonujących takich modyfikacji w świetle prawa staje się podmiotem odpowiedzialnym, wprowadzającym taki pojazd na rynek. Staje się jego producentem i przyjmuje na siebie wszystkie obowiązki producenta. Także obowiązek homologowania takiego pojazdu, co jest kosztowną operacją. Ma to również dalsze skutki w postaci:

  • zakazu poruszania się ścieżkami rowerowymi,  
  • ograniczenia w poruszaniu się w ruchu samochodowym,
  • obowiązku rejestracji pojazdu,
  • obowiązku posiadania uprawnień do kierowania tego typu pojazdem,
  • posiadania sygnału dźwiękowego,
  • obowiązku całorocznego poruszania się z włączonymi światłami.

Żeby tylko wymienić te najważniejsze, ale także wiele innych obowiązków, wymogów i ograniczeń wynikających z przepisów ruchu drogowego.

Jak działa rower elektryczny?

Rowery elektryczne –  te, które traktujemy jak zwykłe rowery – a w zasadzie ich systemy wspomagania działają tak, by były jak najbardziej naturalne w ich użytkowaniu. Algorytmy sterujące pracą silnika poprzez zespół czujników dokonują około 1000 pomiarów na sekundę, aby dozowana siła wspomagania działała w pożądany, współgrający z użytkownikiem sposób. Z każdym rokiem producenci mają coraz większą bazę danych do analiz i coraz lepszego dopracowywania działania systemu, pojawiają się rozwiązania automatyzujące dobór siły wspomagania, które  powodują, że użytkownik w coraz mniejszym stopniu koncentruje się na parametrach jazdy, a bardziej na odczuwaniu przyjemności z jazdy.

Odcięcie wspomagania przy prędkości 25 km/h nie następuje gwałtownie, ale stopniowo wspomaganie jest zmniejszane. W przypadku niektórych systemów zupełne odcięcie wspomagania następuje przy prędkości około 27 km/h, po to, by zniwelować to nienaturalne gwałtowne odcięcie wspomagania. To również efekt prac rozwojowych nad systemami wspomagania. Wszystkie czołowe systemy wspomagania dozują nam wsparcie w zależności od tego, z jaką siłą pedałuje rowerzysta, w zależności od wybranego trybu wspomagania. Na przykład w rowerach towarowych (cargo) może to być nawet 400% tego, ile wkłada użytkownik. W najbardziej popularnych, czołowych systemach wspomagania do górskich rowerów elektrycznych jest to wartość 320-340%.

Trekkingowy rower elektryczny z silnikiem centralnym – Superior R eXR 6030 L Touring.

Rodzaje silników do rowerów elektrycznych

Na rynku możemy spotkać trzy główne rodzaje silników wspomagania rowerów elektrycznych. Dwa piastowe:

  • silnik w przedniej piaście,
  • silnik w tylnej piaście,

Silniki piastowe niezależnie od tego, czy przednie, czy tylne świetnie sprawdzają się w przypadku konwersji zwykłego roweru, na rower elektryczny. Najprościej i najtaniej jest zainstalować silnik do przedniego koła, jednak ma to swoje wady i zalety. Do zalet możemy zaliczyć:

  • elastyczność, szerokość możliwości zastosowania niezależnie od konstrukcji całego roweru,
  • niska cena,
  • prosty montaż.

Jeśli chodzi o wady, to wymienić można:

  • ciężka, trudna jazda bez wspomagania,
  • zrywanie przyczepności na zakrętach,
  • wpływ na trakcję,
  • niski moment obrotowy,
  • stosunkowo mniejszy zasięg.

Silniki piastowe zamontowane z tyłu to z pewnością lepsza opcja, jeśli nie możemy mieć roweru z silnikiem centralnym. Umiejscowienie napędu elektrycznego w tylnej piaście eliminuje problemy zrywania przyczepności, czy te związane z właściwościami jezdnymi. Na rynku są dostępne bardziej zaawansowane w stosunku do silnika piastowego umieszczonego z przodu systemy z silnikiem umieszczonym z tyłu i ciągle trwają prace rozwojowe nad nimi, by użytkowanie ich było bardziej zbliżone do naturalnego. Przykładem zaawansowanego systemu wspomagania z silnikiem piastowym umieszczonym z tyłu na pewno jest Mahle Ebikemotion.

Systemy wspomagania oparte o silniki centralne to daleko bardziej zaawansowane technicznie rozwiązania. Oparte o procesory o sporych mocach obliczeniowych, w których algorytmy dokonują miliony obliczeń w czasie zwykłej przejażdżki za miasto.

Systemy centralne wymagają dedykowanych do danego systemu ram i nie można ich zamontować do dowolnego roweru. Są najszerzej stosowanymi systemami na oryginalnym wyposażeniu e-bike’ów i należy się spodziewać, że będą coraz bardziej marginalizować silniki piastowe. Już kilka lat temu rowery z silnikami piastowymi w zasadzie zniknęły z ofert czołowych producentów rowerów elektrycznych.   

Dlaczego silnik centralny jest popularniejszy i droższy?

O popularności silników centralnych zdecydowali sami użytkownicy. To rowerzyści na przestrzeni lat, metodą prób i błędów zdecydowali, że centralne systemy wspomagania są dla nich po prostu lepsze. A wyróżniają się:

  • naturalnością w użytkowaniu,
  • szerokością oferty,
  • zapleczem serwisowym,
  • większymi zasięgami,
  • łatwością jazdy bez wspomagania.

Centralne systemy wspomagania są za to z pewnością droższymi rozwiązaniami, ale wynika to z tego, że są one znacznie bardziej zaawansowane techniczne. Mają bardzo dobre zaplecze serwisowe, szeroki zakres gwarancji i łatwy dostęp części serwisowych (w zakresie, na jaki zezwala producent).

Parametry silników w rowerach elektryczny

Jeden parametr silnika ma szczególny wpływ na jakość jazdy rowerem elektrycznym – jest to maksymalny moment obrotowy.

To od tego parametru zależy elastyczność pracy silnika i odczucie większego wsparcia wtedy, kiedy tego potrzebujemy. Maksymalny moment obrotowy jest ściśle powiązany z kadencją rowerzysty. Maksymalne wartości momentu obrotowego osiągamy tylko i wyłącznie przy optymalnej kadencji, w jakiej dany system pracuje najlepiej.

Oprócz tego silniki nawet w ramach oferty jednego producenta potrafią różnić się masą, dedykowanym sposobem użytkowania, czy wydajnością.

Masa zależy od zastosowanych materiałów lub czy silnik posiada wewnętrzną przekładnię, czy też nie. Ten sam konstrukcyjnie model różni się oprogramowaniem i parametrami w zależności do jakiego roweru został zamontowany. Jednostki montowane do rowerów miejskich nie mają wysokich parametrów mocy i Nm., przez co są nastawione na dłuższe zasięgi, częste ruszanie i zatrzymywanie się.

Z kolei ten sam silnik do roweru górskiego będzie dostosowany do jazdy w górach. Różnice często są tylko i wyłącznie w oprogramowaniu. Jeden z producentów ma ofertę 5 silników dedykowanych do różnych zastosowań, które są identyczne konstrukcyjnie, a różnią się odpowiednim do przeznaczenia elektronicznym wysterowaniem.  

Wśród najbardziej znanych producentów systemów wspomagania rowerów elektrycznych znajdziemy między innymi Bafang, Bosch, Shimano, Mahle Ebikemotion, Fazua, Yamaha, Panasonic.

Są to w większości producenci dotychczas znani z innych branż. Są też wśród nich wyjątki taki jak Shimano, które jest rdzennie rowerową firmą lub też firmy, których jedynym przedmiotem działalności jest wspomaganie rowerów elektrycznych, czyli Fazua.

Yamaha należy do pionierów w tej dziedzinie i ma już 30-letnie doświadczenie. Dotychczas marki takie jak Bosch czy Panasonic kojarzyły nam się z zupełnie innymi urządzeniami, jednak dzisiaj już nikogo nie dziwi obecność tych marek w branży rowerowej.

Niedrogi rower elektryczny.Nowoczesny rower elektryczny nie musi być drogi. Ebfec Lyssa to przykład modelu dostępnego w niskiej cenie.

Bateria do e-bike’a

Bateria to w wielu aspektach najważniejszy element systemu wspomagania roweru elektrycznego. Sposób jej eksploatacji ma ogromny wpływ na to, jak długo będziemy się cieszyć z naszego e-bike’a. Największym zagrożeniem dla baterii jest sam rowerzysta. O baterię należy dbać przez:

  • eksploatację systemu z odpowiednią kadencją. Niska kadencja oraz złe przełożenie nadmiernie obciążają baterię, co wpływa znacząco na jej szybszą degradację. Bateria została opracowana tak, aby rower elektryczny użytkować jak zwykły.
  • długotrwałe przechowywanie w niskich temperaturach powoduje nieodwracalną utratę pierwotnej pojemności baterii. Nie ma jednej najlepszej temperatury dla przechowywania wszystkich baterii li-on. Można by jedynie wskazać pewien zakres 15-20C. Są też baterie, które „lubią” długotrwałe przechowywanie w około 12C.

Czym innym są temperatury długotrwałego przechowywania, przechowywania i eksploatacji dla baterii. Krótkotrwałe przechowywanie na przykład jedną noc na mrozie nie uczyni żadnych szkód akumulatorowi. Po włożeniu jej do roweru po kilku kilometrach prawidłowej eksploatacji odzyska pełną sprawność. Temperatura pracy natomiast w zależności od systemu może być od -10C do +45C. Najczęściej to jednak -5C do +45C.  

Miejsce montażu akumulatora w rowerze elektrycznym

Bateria w rowerze może być zamontowana dosłownie wszędzie – na przykład w piaście. To jednak tylko przykład możliwości, jakie technologia oferuje. Najczęstsze miejsca umiejscowienia baterii to dolna rura, rura pionowa (podsiodłowa) lub bagażnik.

W obrębie dolnej rury mamy różne sposoby montażu baterii:

  • w miejscu standardowego montażu bidonu,
  • wewnątrz rury montaż boczny,
  • wewnątrz rury montaż dolny,
  • wewnątrz rury wsuwana od suportu.

Na rurze pionowej:

  • od strony przodu roweru,
  • między kołem, a rurą pionową od strony tyłu roweru.

Zamocowanie baterii na bagażniku ujemnie wpływa na środek ciężkości roweru i jego stabilność.

Pojemność baterii a zasięg roweru elektrycznego

Pojemność baterii ma wpływ na zasięg roweru elektrycznego, ale z pewnością nie jest to jeden, jedyny parametr, który nam zapewnia długi zasięg. Porównywanie zasięgów katalogowych nie ma najmniejszego sensu, ponieważ zależy od tak wielu istotnych parametrów, że zmiana tylko jednego z nich może nam zmienić zasięg roweru o 20-30%, a czasem i więcej.

Zasięg roweru elektrycznego istotnie zależy od:

  • masy zestawu: rowerzysta + rower,
  • oporów powietrza, wiatru,
  • kadencji,
  • warunków atmosferycznych,
  • ogumienia,
  • nawierzchni,
  • rodzaju systemu wspomagania roweru elektrycznego,
  • ukształtowania terenu,
  • trybu wspomagania,
  • prędkości,
  • typu samego roweru,
  • pory roku,
  • pojemności baterii.

Na co dzień w rowerach elektrycznych możemy spotkać dwa sposoby zapisów wartości pojemności baterii w Wh (watogodziny) i Ah (amperogodziny). I tak Ah określa zdolność do zasilania przez dany akumulator – obwodu elektrycznego – prądem o danym natężeniu przez określony czas. Natomiast Wh odpowiada ilości energii, jaką zużywa przez godzinę urządzenie o danej mocy.

Większa pojemność baterii jest równoznaczna z jej większą masą i na tę chwilę nie ma technologii, która pozwoliłaby, w sposób znaczący obniżyć masę baterii. Obecnie stosowana technologia litowo-jonowa jest najlepszą, dostępną, możliwą do szerokiego i bezpiecznego masowego zastosowania w rowerach i pojazdach elektrycznych.

wyświetlacz Boscha.Prosty, ale funkcjonalny wyświetlacz Boscha.

Wyświetlacz do roweru elektrycznego 

Ekran wyświetlacza roweru elektrycznego stał się łącznikiem z rowerzystą. W ofertach producentów znajdziemy wiele wyświetlaczy, dzięki którym jesteśmy w stanie dobrać najbardziej odpowiadającą nam formę. Części rowerzystom wystarcza prosta ascetyczna forma, inni wymagają pełnej informacji wraz z funkcjami fitness czy nawigacją lub miernikiem mocy. Niektóre systemy oferują również możliwość jazdy bez wyświetlacza.

Nawet w tych najprostszych formach wyświetlaczy zawsze mamy dostępne informacje na temat dystansu, prędkości, trybu wspomagania, pozostałego zasięgu czy aktualnego stanu naładowania baterii.

Ciekawą opcją są wyświetlacze dotykowe, czyli inna forma komunikowania się z rowerem, którą użytkownicy dobrze znają ze smartfonów i w związku z tym szybko akceptują taką formę interfejsu. Zawsze jednak tak samo, jak w przypadku smartfonów dodatkowo zabezpieczyć ekran szkłem ochronnym, które w razie upadnięcia oszczędzi nam spory koszt nowego ekranu lub często całego wyświetlacza.

Niektóre wyświetlacze dotykowe są wyposażone w opcję użytkowania w deszczu, są one wówczas blokowane i ekran nie działa dotykowo, wówczas przechodzimy na obsługę przyciskami manipulatora.

Ładowarka do roweru elektrycznego 

Ładowarka jest ważną częścią roweru elektrycznego, bo bez niej nie da się ładować akumulatora. Bez niej e-bike staje się bezużyteczny, warto pamiętać również, aby zawsze stosować oryginalne dedykowane lub rekomendowane przez producenta ładowarki ze względów bezpieczeństwa. Bateria roweru elektrycznego to materiał niebezpieczny podlegający pod przepisy ADR. Pochopne stosowanie przypadkowych ładowarek w skrajnych przypadkach może prowadzić do samozapłonu baterii lub nawet sporej detonacji.

Czas trwania ładowania baterii zależy od dwóch parametrów:

  • pojemności baterii,
  • prądu ładowania ładowarki.

W markowych systemach wspomagania rowerów elektrycznych możemy spotkać ładowarki o natężeniu prądu ładowania od 2A do 6A. Najszybciej naładujemy baterię ładowarką 6A natomiast najlepsze dla baterii litowo-jonowej jest ładownie prądem o niższym natężeniu przez dłuższy czas. To wydatnie wpływa na żywotność baterii w dłuższym okresie. Tak więc, jeśli mamy czas ładujmy ładowarkami o niższym natężeniu prądu ładowania na przykład 2A.

Przykładowo czas ładowania baterii Shimano Steps o pojemności 504Wh, ładowarką 4A wynosi około 5h od 0% do 100%.  

Pozostałe elementy wyposażenia rowerów elektrycznych

Pozostałe części e-bike’ów niewiele różnią się od zwykłych modeli. Zazwyczaj przerzutki, napędy, koła i opony są takie same. Stosuje się także standardowe hamulce, ponieważ prędkości osiągane przez modele elektryczne są takie same, jak w zwykłych rowerach.

O tym jak ma być zbudowany rower elektryczny, mówi nam norma EN15194, obecnie w Polsce obowiązująca pod zapisem PN-EN15194:2018-01. Szczegółowo opisuje ona każdy element roweru od szprych po silniki wspomagania oraz zasady działania roweru elektrycznego. Części typowo rowerowe nie mają dodatkowych wymagań, jednakże producenci zapobiegawczo często stosują mocniejsze szprychy, dedykowane ogumienie, czy nie szlifują spawów ram rowerów elektrycznych, aby ich nie osłabiać. Są to jednak działania dodatkowe, niewymagane normą, a motywowane zwiększeniem solidności i bezpieczeństwem użytkownika roweru elektrycznego.

Co warto wiedzieć?

Jeśli dobrze dobierzesz swój nowy rower elektryczny, to znaczy odpowiednio do sposobu jego użytkowania, rower elektryczny odwdzięczy Ci się wyjątkową wygodą, dynamiką, szybkością przemieszczania się w mieście bądź dalekosiężną eksploracją szlaków górskich. Warto podkreślić, że pełną satysfakcję z jazdy na rowerze osiągniesz, pamiętając o:

  • odpowiedniej kadencji,
  • o higienie baterii,
  • zakazie mycia ciśnieniowego.

Rower elektryczny jest najbardziej popularnym urządzeniem transportu osobistego na świecie, porównując na przykład z liczbą samochodów elektrycznych. Dodatkowo emisja Co2 związana z produkcją i użytkowaniem roweru elektrycznego (bez baterii) to zaledwie 2g/km, a w przypadku podróży samochodem jest to około 147g/km, czy samolotem około 230g/km. Jednak najważniejsza jest nasza świadomość. To wraz z rosnącą świadomością odpowiedzialności za otaczające nas środowisko naturalne, ludzkość świadomie w coraz większym zakresie i coraz częściej wybiera rowery jako neutralny dla środowiska środek transportu. Ciągle jesteśmy na początku rozwoju możliwości stosowania rowerów elektrycznych na skalę masową w transporcie miejskim, rekreacji czy transporcie towarów.