Mycie roweru – poradnik krok po kroku

Data aktualizacji: 16-02-2021

Aby nasz jednoślad był w pełni sprawny, musimy regularnie serwisować poszczególne podzespoły. Na nic jednak nasze starania, jeżeli zapomnimy o myciu roweru. Ta podstawowa czynność wpływa nie tylko walory wizualne, ale i pozwala wydłużyć żywotność komponentów – umyte lepiej i precyzyjniej działają. Pokryty błotem napęd nie będzie perfekcyjnie zmieniał przełożeń, a amortyzator skutecznie tłumił wstrząsów. Poza tym na brudnych częściach trudno rozpoznać zużycie czy dostrzec usterki.

Jeżeli zastanawiasz się, jak umyć rower – szybko i skutecznie, przygotowaliśmy dla Ciebie film poradnikowy. Zobacz, jak może przebiegać ta czynność krok po kroku!

Jak myć rower?

Ile osób, tyle opinii. Mimo to można przyjąć, że istnieją ogólne zasady, dzięki którym konserwacja roweru przyniesie oczekiwane efekty. Zacznijmy od tego, kiedy powinno czyścić się jednoślad. Tutaj odpowiedź jest oczywista – gdy jest on brudny. Szosa, której używamy głównie przy ładnej pogodzie zapewne będzie wymagała mniej zachodu niż MTB, który dopiero co zjechał z błotnistej trasy. W przypadku górali może wystarczyć kilka godzin zmagań, aby glina zaczęła blokować koła. Czyszczenie roweru jest także koniecznością przed schowaniem go do garażu po zakończonym sezonie. Dzięki temu zyskamy pewność, że nic nas nie zaskoczy, gdy za jakiś czas ponownie wyciągniemy dwa kółka.

Kiedy już weźmiemy się do pracy, powinniśmy przygotować:

  • wiadro z ciepłą wodą; 
  • szczotki – ogólną, do łańcucha i do kasety; 
  • szmatki do wycierania;
  • dedykowane specyfiki i odtłuszczacze;
  • smar.

zabrudzony błotem rowerMycie roweru wpływa na jego wygląd, ale i pozwala sprawnie działać maszynie.

Krok po kroku

Jak czyścić rower i od czego zacząć? Najwygodniej będzie, jeżeli jednoślad zamocujemy na stojaku montażowym lub zawiesimy za siodełko. Najpierw demontujemy akcesoria, takie jak błotniki. Dobrze jest także zdjąć koła, którymi można zająć się na końcu. Mycie zaczynamy od ramy – warto w pierwszej kolejności spłukać ją większą ilością wody. Następnie za pomocą szczotek i płynów usuwamy kolejno zabrudzenia ze wszystkich elementów. Najważniejsze, by dokładnie oczyścić części ruchome, szczególnie napęd. Brudny łańcuch, tarcze mechanizmu korbowego i kaseta sprawiają, że całość działa dużo gorzej i szybciej się zużywa. Na końcu dokładnie osuszamy ramę, napęd, amortyzator oraz obręcze. W ten sposób zapobiegniemy pojawieniu się rdzy i mało estetycznych zacieków. To też moment na to, aby w ruch poszedł smar do roweru.

Gdy jednoślad już lśni, mamy świetną okazję, aby go dokładnie obejrzeć, w tym przyjrzeć się połączeniom ramy oraz obręczom. Sprawdźmy, czy nie pojawiły się zarysowania lub – co gorsza – pęknięcia, mogące wpływać na nasze bezpieczeństwo.

Czy wiesz, że…

Kolarstwo przełajowe to sport, przy którym rower może porządnie się zabrudzić! Dlatego dedykowane jednoślady projektowane są w taki sposób, aby przyklejające się do opon błoto nie blokowało kół podczas jazdy. Co więcej, osoby startujące w zawodach często mają w gotowości drugi jednoślad, na który mogą wsiąść, kiedy pierwszy będzie brudny do tego stopnia, że uniemożliwi kontynuowanie zmagań.

Jak wyczyścić rower myjką ciśnieniową?

Ta metoda ma wielu zwolenników, ale i przeciwników. Jest ona z pewnością wygodna i pomaga w szybkim usuwaniu grubej warstwy błota z ramy, aczkolwiek wymaga dużej ostrożności. Ciecz pod wysokim ciśnieniem może zniszczyć przykładowo uszczelki, bardzo łatwo także wypłucze smar z poszczególnych elementów. Szczególnie uważać musimy w okolicach łożysk, dlatego z pewnością nie jest to właściwy sposób na czyszczenie piast, sterów i suportu. Nie oznacza to jednak, że należy zapomnieć o tym rozwiązaniu. Ciśnieniowa myjka do roweru bardzo dobrze nam posłuży – o ile wiemy, jak prawidłowo się nią posługiwać.

Przede wszystkim trzeba pamiętać, że czyszcząc rower w ten sposób, najbezpieczniejszą opcją jest stosowanie czystej wody – wybór programu z detergentem na myjni samochodowej będzie mało ekonomiczny, a przy tym może wyrządzić więcej szkody niż pożytku. Musimy też unikać nakierowywania silnego strumienia na ramę z małej odległości. Lepiej odsunąć się, a myjkę ustawić pod kątem (nie na wprost łożysk). W miarę możliwości wybierajmy też niskie ciśnienie.

brudny łańcuch rowerowy, wymagajacy czyszczeniaZapominanie o czyszczeniu roweru prowadzi do szybkiego zużywania się poszczególnych elementów.

Czyszczenie roweru – co się przyda?

Czym czyścić rower? Najlepiej używać dedykowanych przyborów i środków, dzięki którym dotrzemy we wszystkie zakamarki, przy okazji niczego nie psując.

Można kupować je pojedynczo lub zdecydować się na gotowy zestaw. Przykładowo MOTOREX proponuje Bike Cleaning Kit, zawierający podstawowe środki czyszczące, gąbkę, szmatkę, a nawet wiaderko. Jeżeli chcemy skompletować pełne oprzyrządowanie, możemy sięgnąć też po takie marki jak BARBIERI, MUC-OFF czy PARK TOOL – oferują one m.in. szczotki w gotowych setach. Znajdziemy w nich przykładowo modele przydatne do mycia ramy, usuwania zalegającego brudu między kasetami, a także przeznaczone do kół albo wąskich elementów, takich jak linki. 

Wybór jest naprawdę duży, dlatego bez problemu wyposażymy się w akcesoria, którymi będzie dobrze się nam pracowało.

Czym myć rower?

Na rynku dostępnych jest wiele detergentów, mających odmienne zastosowania. Ważne, aby przed użyciem każdego z nich dokładnie przeczytać instrukcję, podpowiadającą jak wyczyścić rower tym konkretnym specyfikiem. Tylko w ten sposób unikniemy wpadek i w pełni wykorzystamy potencjał drzemiący w danym płynie, piance czy odtłuszczaczu.

Rama


Czyszczenie ramy ułatwią nam dedykowane środki myjące – te nie zaszkodzą innym komponentom, jeśli spłyną na nie wraz z wodą. Warto wybierać produkty przeznaczone do różnych powierzchni, jak w przypadku mydła rowerowego JOE'S NO FLATS. Zwróćmy też uwagę, czy dany specyfik jest przyjazny dla środowiska.

Jeżeli chcemy, aby maszyna prezentowała się nieskazitelnie, na zakończenie zabiegów pielęgnacyjnych użyjmy preparatu nabłyszczającego. Przykładowo Eco Frame & Tire Shine od JOE’S NO FLATS dodatkowo pozastawia warstwę ochronną, odsuwającą w czasie kolejne czyszczenie, a przy okazji mającą pozytywny wpływ na wygląd oraz żywotność opon.

Łańcuch

W tym przypadku możemy zastosować odtłuszczacz lub dedykowaną piankę, poza tym potrzebne może się okazać specjalne urządzenie do czyszczenia łańcucha. Po zakończeniu pracy aplikujemy niewielką ilość smaru. Więcej na ten temat piszemy w artykule o czyszczeniu łańcucha rowerowego.

Kaseta

Dokładne umycie tego elementu wymaga cierpliwości, ale z pewnością warto. Przydatna będzie wspomniana już wcześniej szczotka do kaset, pozwalająca pozbyć się nawet najbardziej uporczywych, zalegających między zębatkami zanieczyszczeń. Pomoże nam również pianka Foaming Bike Cleaner od marki FENWICK’S, którą wyczyścimy także łańcuch.

Przerzutki

Czyszczenie przerzutek jest szczególnie ważne dla prawidłowego działania napędu – na kółeczkach zbiera się brud, który utrudnia precyzyjną zmianę biegów. Można sobie z nim poradzić za pomocą płaskiego wkrętaka albo szczotki do kaset. Bądźmy delikatni!

Obręcze

Felgi również wymagają uwagi. Aby je wyszorować możemy użyć tego samego płynu, którym wcześniej myliśmy ramę. Na koniec dobrze jest wypolerować szprychy oraz przestrzenie między nimi.

Hamulce

Zanim zamontujemy czyste koła, nie zapomnijmy o hamulcach – tak samo tarczowych, jak i szczękowych! Ich konserwacji poświęciliśmy osobny artykuł.

Uwaga! 

Szczotki i szmatki, którymi czyściliśmy napęd, nie nadają się do użytkowania przy innych podzespołach. Mają na sobie smar, który źle wpłynie na działanie m.in. tarcz hamulcowych. Z tego samego powodu trzeba zadbać o to, aby podczas mycia zanieczyszczenia z napędu nie przenosiły się na hamulce, w tym szczególnie na klocki.