Koszyk

Koszyk jest pusty

Wymiana łańcucha w rowerze - jak to zrobić?

Data aktualizacji: 25-02-2021

Łańcuch rowerowy to ważny element napędu. Ze wszystkich części zużywa się najszybciej. Jego wymiana w odpowiednim czasie pozwoli zaoszczędzić pieniądze na kasecie, tarczach czy tylnej przerzutce, które także mogą się przez niego zepsuć. Ten niepozorny element jest głównym spoiwem łączącym poszczególne podzespoły i przenoszącym moc z korby na tylne koło.

Krótka historia łańcucha rowerowego

Historia łańcucha rowerowego sięga roku 1873. Wtedy to pojawił się po raz pierwszy i służył początkowo do napędzania przedniego koła. Dopiero pod koniec XIX wieku znalazł się w odpowiednim miejscu, wprawiając w ruch tylną część jednośladu. Od tamtego czasu jego konstrukcja zasadniczo się nie zmieniła. Podobnie zresztą, jak zasada działania.

Aby wszystko sprawnie funkcjonowało, należy dbać czyszczenie łańcucha rowerowego oraz odpowiednio go konserwować przy pomocy przeznaczonych do tego smarów i olejów. Są jednak sytuacje, że jego zużycie lub uszkodzenie zmusza nas do wymiany. Na szczęście nie jest to trudny proces.

zużyty łańcuch rowerowyZużyty łańcuch rowerowy może uszkodzić pozostałe elementy napędu

Zużycie łańcucha rowerowego

Nie ma żadnych kalkulatorów, które określą, co ile kilometrów powinniśmy dokonywać zmiany. Aby sprawdzić stan łańcucha najlepiej jest wykorzystać przyrząd nazywany przymiarem. To stalowa płytka o kilku wypustkach, które należy wetknąć w przestrzeń między ogniwami łańcucha. Dzięki temu dowiemy się czy łańcuch do roweru nie jest zbyt rozciągnięty. Przyjmuje się, że dla trybów stalowych maksymalne wyciągnięcie to 1 mm na narzędziu, a dla aluminiowych – 0,75 mm. Aby określić tę wartość, możemy skorzystać z modelu Bike Hand YC-503. Jak wygląda to w praktyce? Zasada działania jest bardzo prosta. Jeżeli zęby przyrządu w całości wejdą w łańcuch, niestety czeka Cię wymiana. Jeśli nadaje się on do dalszego użytku, jedna z wypustek nie schowa się całkowicie i będzie lekko odstawała.

przymiar łańcuchaPrzymiar łańcucha to proste w użyciu i przydatne narzędzie

Jak wymienić łańcuch w rowerze?

Co zrobić, gdy zauważysz zużycie lub po prostu zaczyna Cię irytować przeskakujący łańcuch w rowerze? Najprawdopodobniej to najwyższa pora na nowy egzemplarz. Na rynku dostępnych jest wiele modeli i wariantów, więc na pewno bez problemu znajdziesz odpowiedni dla siebie produkt. Jeżeli nie wiesz, jaki łańcuch do roweru wybrać lub jak dobrać długość łańcucha, to wszystkie informacje i wskazówki znajdziesz w osobnych artykułach na naszej stronie.

W tym poradniku dowiesz się jak wymienić łańcuch w rowerze.

Cały proces dzieli się zasadniczo na trzy kroki – zdjęcie obecnie używanego modelu, założenie nowego i jego odpowiednie zapięcie oraz konserwacja. Zacznijmy od początku, a więc od demontażu zużytego produktu.

Jak zdjąć łańcuch rowerowy

Rozpinanie łańcucha to prosta czynność, która wymaga jednak odpowiednich narzędzi. Należy mieć na uwadze, że proces ten inaczej wygląda w modelach ze sworzniem niż w tych ze spinką.

Aby zdemontować pierwszy typ, musimy rozkuć go odpowiednim narzędziem. Do tego celu nada się na przykład skuwacz do łańcucha Topeak Universal Chain Tool. Przykładamy przyrząd do ogniwa, a następnie obracając korbką, wybijamy pin z gniazda. W ten sposób rozdzielamy całość. Tą samą metodą skraca się łańcuchy, kiedy ich długość nie pasuje do naszego roweru. Teraz pozostaje już tylko zdjąć zużyty model z jednośladu.

wymiana łańcucha rowerowego za pomocą skuwaczaDo wymiany łańcucha ze sworzniem potrzebny będzie skuwacz

Demontaż łańcucha rowerowego ze spinką jest nieco prostszy. Przydadzą Ci się odpowiednie szczypce. Za przykład posłużyć mogą choćby Topeak Power Link Pliers. Przy ich pomocy wystarczy lekko ścisnąć miejsce, gdzie jest zapięcie, a następnie je wypiąć. Nie trzeba tu trudzić się rozkuwaniem i skuwaniem, chyba że nie odpowiada nam długość.

W przypadku spinek typu PowerLock produkowanych przez markę SRAM, producent podaje informację, że są to elementy jednorazowe. Wielu użytkowników z powodzeniem korzysta z nich jednak wielokrotnie.

szczypce do łańcucha rowerowegoSzczypce ułatwiają rozpinanie spinek

Jak założyć łańcuch w rowerze

Skoro zużyty łańcuch masz już zdjęty, to pora zabrać się za założenie nowego egzemplarza. Na samym początku porównaj go z poprzednim i upewnij się, czy na pewno długość jest taka sama. Jeśli wszystko się zgadza, nałóż nowy model na poszczególne elementy układu napędowego. Najlepiej zacznij od przedniej przerzutki, pamiętając, aby zachować ostrożność przy przewlekaniu go przez wózek w tylnej. Kiedy jest już na swoim miejscu, wystarczy spiąć oba końce i gotowe.

nakładanie łańcucha na tylną przerzutkęPrzy nakładaniu łańcucha na tylną przerzutkę trzeba zachować ostrożność

Podobnie jak przy rozpinaniu, w modelach ze sworzniem potrzebny będzie skuwacz, za którego pomocą połączysz oba końce. Istotną kwestią jest to, aby ogniwo odpowiednio oprzeć o wypustki skuwacza, w przeciwnym razie możemy łatwo wygiąć blaszkę, a wtedy nici z płynnego działania napędu. W miejscu zapięcia musimy je nieco rozruszać. Po tych czynnościach sprawdzamy, jak łańcuch działa.

W modelach wyposażonych w spinkę ponownie przydatne mogą okazać się szczypce, choć możesz poradzić sobie samymi rękoma. Wystarczy zapiąć oba końce i gotowe!

Jeśli zastanawiasz się jak naciągnąć łańcuch w rowerze przy jego zakładaniu, to ułatwić tę czynność może specjalny uchwyt Bitul. Niweluje napięcie sprężyny wózka tylnej przerzutki, przez co ułatwia montaż i demontaż łańcucha.

Co po wymianie?

Jeżeli wymiana łańcucha jest już za Tobą, to pozostała Ci ostatnia, najłatwiejsza czynność, czyli nasmarowanie produktu. Nie daj się zwieść pozorom, że nowy jest już zakonserwowany. Stosowane przez producentów preparaty mają na celu tylko zabezpieczyć świeże egzemplarze przed korozją, jednak ich przydatność w czasie jazdy jest bardzo znikoma. Zastosowanie właściwego, dedykowanego do łańcuchów smaru lub oleju zabezpiecza je przed niekorzystnymi warunkami atmosferycznymi oraz kurzem i brudem. Dzięki temu znacznie wydłuża czas eksploatacji i chroni przed zniszczeniem również pozostałe elementy układu napędowego. Specyfiki ochronne nie są drogie, a ich nakładanie zajmuje dosłownie chwilę, więc nie warto unikać tego procesu.