Program
lojalnościowy

4,9/5 Nasza ocena
na Opineo

Punkty odbioru rowerów

Dostawa gratis w 24h

Koszyk

Koszyk jest pusty

Jaki smar do łańcucha rowerowego wybrać?

Data aktualizacji: 09-11-2022

Regularne czyszczenie i konserwacja łańcucha rowerowego to jedne z podstawowych czynności, które gwarantują jego efektywną pracę. Wybór odpowiedniego smaru wpływa nie tylko na wydajność jazdy, ale pozwala na rzadsze czyszczenie napędu i osiąganie dłuższych przebiegów na jednym smarowaniu. 

napęd rowerowyRegularna konserwacja łańcucha to klucz do jego płynnej pracy /fot. Shimano

Czy potrzebny jest mi profesjonalny smar do łańcucha?

Zdecydowanie tak. Nowoczesne oleje do łańcuchów rowerowych opracowywane są z myślą o zachowaniu maksymalnej wydajności w wymagających warunkach. Ich formuła pozwala na skuteczne wnikanie w ogniwa, zapewnia odpowiedni współczynnik tarcia oraz dobrze chroni przed przyleganiem brudu. 

Stosowanie olei maszynowych (np. samochodowych lub motocyklowych), a nawet spożywczych to przeszłość. Dlaczego? Pierwsze zostały opracowane z myślą o pracy w układach zamkniętych, drugie mają tendencję do jełczenia. Każdy z nich doskonale przyciąga pył i piasek, więc jazda może skończyć się zatarciem łańcucha.

Przed laty popularne było także stosowanie do konserwacji łańcucha odrdzewiaczy, wypieraczy wody czy penetratorów typu WD40. Minusem tych popularnych, obecnych niemal w każdym domu produktów, jest niska skuteczność. Faktycznie, na pierwszy rzut oka sprawdzają się bardzo dobrze, jednak działają przez bardzo krótki czas, po czym całkowicie się ulatniają, a wtedy łatwo o szybkie zniszczenie łańcucha.

Warto wiedzieć, że dbanie o napęd może zdecydowanie opóźnić konieczność wymiany łańcucha w rowerze. W perspektywie kilku sezonów jest to nie tylko ekologiczne zachowanie, ale także sposób na oszczędność.

Jaki łańcuch do roweru wybrać?

napęd rowerowyDo smarowania łańcucha warto wybierać produkty profesjonalne.

Czym smarować łańcuch rowerowy?

Wiele osób ma wątpliwości dotyczące tego, czy wybrać olej, czy smar do łańcucha. W tym przypadku nie ma to żadnej różnicy. Producenci stosują te pojęcia zamiennie, a każdy produktów (bez względu na nazwę) ma konsystencję olejową.

Warto wiedzieć!

Typowe, gęste smary stosowane są na przykład podczas konserwacji łożysk. Często nazywa się je także uniwersalnymi, ale w zakres ich wszechstronności nie wchodzi możliwość smarowania łańcuchów.

Syntetyczne smary rowerowe

Klasyczne produkty do konserwacji łańcucha rowerowego produkowane są na bazie syntetycznych substancji czynnych i wody. Zwykle dedykowane są do uniwersalnego zastosowania, jednak coraz częściej producenci klasyfikują je na te do stosowania w warunkach suchych i mokrych. Odrębną grupę stanowią substancje przeznaczone do e-bike’ów. Ich formuła musi zapewnić ochronę komponentowi pracującemu z dużymi obciążeniami i z wysokim momentem obrotowym.

Produkty tego typu precyzyjnie rozprowadza się po łańcuchu – jedna kropelka na jedno ogniwo, a następnie zostawia na kilkanaście minut i przeciera, aby stanowiły cienką powłokę. Zbyt duża ilość smaru może zmniejszyć jego efektywność i przyczynić się do szybszego zabrudzenia jego powierzchni. Z kolei mocno oblepiony zanieczyszczeniami napęd może powodować przeskakiwanie łańcucha w rowerze. Dotyczy to szczególnie kółeczek przerzutki. 

Jak dobrać właściwą długość łańcucha rowerowego?

Wosk do smarowania łańcucha

Niemałą rewolucję na rowerowym rynku wywołało pojawienie się około 2018 roku wosków do łańcucha. Przetworzona mieszanka cząsteczek parafiny z funkcjonalnymi dodatkami gwarantuje płynną pracę napędu i dłuższą żywotność łańcucha, a jednocześnie bardzo wysoką odporność na zanieczyszczenia.

Kropelkowy smar na bazie wosku należy precyzyjnie, cienką warstwą nałożyć na powierzchnię łańcucha, a następnie pozostawić na kilka godzin (najlepiej całą noc!) do wyschnięcia. Chociaż aplikacja jest pracochłonna, efekty są warte zachodu. Zaschnięty wosk tworzy na komponencie twardą warstwę smaru o niskim tarciu, która pozytywnie wpływa na pracę napędu.

Smarowanie łańcucha woskiem

Niektórzy kolarze decydują się nawet na woskowanie łańcucha w roztopionym wosku. Chociaż jest to czynność wyjątkowo pracochłonna, niesie za sobą bardzo dużo zalet. Praca układu napędowego przebiega efektywniej, a sam komponent jest bardziej odporny na zanieczyszczenia.

Smarowanie łańcucha rowerowego

Produkty do konserwacji łańcucha rowerowego wzbogacane są o szereg substancji dodatkowych, które mają za zadanie wzmocnienie ich właściwości. Jednymi z najpopularniejszych są: ceramika, teflon i silikony:

  • Smar ceramiczny – na powierzchni tarcia budowana jest niewidoczna okiem powłoka z nanocząsteczek ceramicznych. Optymalizują płynność działania komponentów i przedłużają ich żywotność. Cechują się dużą odpornością na wodę, co pozwala na zmniejszenie częstotliwości smarowania łańcucha. Stosowane są najczęściej w olejach dedykowanych dla kolarzy startujących w wyścigach.
  • Smar teflonowy (PTFE) – to rozwiązanie dedykowane przede wszystkim na warunki suche. Zmniejsza tarcie, co optymalizuje żywotność napędu. Tworzący się na łańcuchu film ochronny ogranicza przyklejanie się kurzu i piasku. Najlepiej aplikować go dzień przed planowaną jazdą, aby zapewnić maksymalne działanie.
  • Smar slikonowy – podobnie do teflonu cząsteczki silikonu doskonale sprawdzają się w warunkach suchych. Pozwalają na płynną pracę napędu. Dodatkowo dobrze odpychają cząsteczki brudu.

Koniecznie sprawdź film na naszym kanale, w którym dowiesz się jakich preparatów użyć do smarowania łańcucha rowerowego:

 

Jak wybrać smar do łańcucha rowerowego?

Mnogość dostępnych na rynku produktów sprawia, że wielu rowerzystów zastanawia się, jak wybrać smar do łańcucha rowerowego. Zdecydowanie powinien być dobrany do indywidualnych potrzeb.

Osoby jeżdżące rekreacyjnie mogą wybrać jeden z podstawowych produktów syntetycznych. Większość z nich sprawdzi się, gdy przeważnie jeździmy w warunkach suchych. To dobry wybór, chociażby dla osób korzystających z roweru, jako środka komunikacji do pracy. Warto pamiętać o tym, że gdy często jeździmy w sezonie jesienno-zimowym, rozsądnym będzie aplikacja smaru do łańcucha rowowego na deszcz.

Jak skrócić łańcuch w rowerze?

Kolarze, którym na osiąganiu zawrotnych prędkości – zarówno na treningach, jak i wyścigach, powinni zdecydować się na smar, którego formuła ogranicza tarcie, a co za tym idzie, zmniejsza straty mocy podczas pedałowania.

Czym smarować łańcuch rowerowy w MTB? Dla miłośników cross-country czy innych wymagających dyscyplin, którzy często poruszają się w ekstremalnych warunkach, opracowane zostały oleje cechujące się podwyższoną lepkością, które skutecznie odpychają wodę. Pozwalają na płynną pracę napędu i skutecznie chronią przed rdzewieniem.

Producenci opracowują również specjalne smary do łańcucha rowerowego na zimę. W naszych warunkach klimatycznych są mało popularne, jednak dobrze wiedzieć, że istnieją formuły, które zapewniają płynną pracę, nawet gdy temperatura sięga  -40°C.

Wiesz już, na jakie aspekty zwrócić uwagę przy wyborze smaru. Poznaj technikę czyszczenia łańcucha rowerowego.

Smarowanie łańcucha – produkty polecane przez CentrumRowerowe.pl

Teoria to jedno, czas na praktykę. Jaki smar do łańcucha rowerowego dopasować do indywidualnych potrzeb? W sklepie CentrumRowerowe.pl znajdziesz wiele produktów, dzięki czemu bez trudu wybierzesz taki, który będzie odpowiadał Twoim preferencjom. Do grona 10 najczęściej polecanych przez naszych specjalistów należą:

Momum Mic Wax

Momum Mic Wax to woskowy smar do łańcucha rowerowego, który doskonale podczas jazdy terenowej w różnych warunkach atmosferycznych. Formuła bogata w mikrocząsteczki zapewnia płynną pracę komponentu. Chętnie wybierany przez zawodników MTB.


Maxima Chain Pro

Maxima Chain Pro jest syntetycznym smarem do łańcucha na suche warunki. Dobrze sprawdzi się na trasy, na których unosi się dużo kurzu. Idealny dla osób często jeżdżących poza terenem miejskim. Bardzo trwały i wydajny produkt o uniwersalnym zastosowaniu.


Finish Line Teflon Plus Dry

Finish Line Teflon Plus Dry należy do grupy produktów uniwersalnych, które szczególnie dobrze sprawdzają się w suchych warunkach. Po wyschnięciu nie zostawia tłustej warstwy, dzięki czemu zapewnia płynną pracę napędu i ogranicza przywieranie zanieczyszczeń. Rowerzysta może wybrać smar do łańcucha rowerowego w sprayu lub butelce.


Ceramicspeed UFO

Ceramicspeed UFO uznawany jest przez wielu kolarzy, jako najlepszy na rynku smar do wyścigów. To wysokowydajny produkt, który optymalizuje pracę napędu. Wosk tworzy na łańcuchu skorupę, która zapobiega przedostawaniu się wilgoci i brudu. Sprawdza się w kolarstwie szosowym, przełajowym, gravelowym i MTB.

Muc-Off eBike Wet

Muc-0ff eBike Wet to syntetyczny smar do łańcucha roweru elektrycznego wzbogacony o ceramidy i azotek boru. Wodoodporna formuła pozostawia warstwę na powierzchni ogniw, dzięki czemu skutecznie minimalizuje tarcie.


Rohloff

Rohloff to klasyczny olej syntetyczny, który w środowisku kolarskim uznawany jest za niemal legendarny. Uniwersalna formuła dobrze sprawdza się także podczas jazdy na deszczu. Ergonomiczna końcówka ułatwia jego dozowanie.


Squirt Long Lasting

SQUIRT Long Lasting dedykowany jest tym kolarzom, którzy oczekują przedłużonych zasięgów. Skład produktu opiera się na zbilansowanej mieszance wody i wosku. Parafina tworzy na ogniwach warstwę ochronną, dzięki czemu serwis możemy przeprowadzać rzadziej.


Brunox Top Kett

Brunox Top Kett sprawdzi się każdemu kolarzowi, bez względu na rodzaj uprawianej dyscypliny. Uniwersalna formuła może być z powodzeniem stosowana zarówno latem, jak i zimą. Ogranicza przyleganie kurzu, wykazuje odporność na wymywanie oraz chroni przed korozją.


FINISH LINE Cross Country

Finish Line Cross Country to smar do łańcucha rowerowego dostępny w sprayu lub butelce. Swój skład opiera na olejach syntetycznych. Wykazuje maksymalną skuteczność podczas jazdy terenowej w trudnych warunkach atmosferycznych, dzięki czemu doskonale sprawdza się w Cross Country.


FINISH LINE Ceramic Wet Lube

Finish Line Ceramic Wet Lube to ceramiczny smar do łańcucha rowerowego, którego formuła została opracowana z myślą o zawodnikach. Szczególnie polecany do maratonów MTB, Cyclo Crossu, na szosę lub tor. Maksymalizuje wydajność, skutecznie wypiera wodę oraz umożliwia zmniejszenie częstotliwości smarowania do nawet 300 km.

Bogactwo wyboru i woskowa rewolucja

Profesjonalny smar do łańcucha rowerowego to jeden z niezbędnych produktów, który powinien znaleźć się w warsztacie każdego rowerzysty. Osoby jeżdżące rekreacyjnie mogą zdecydować się na rozwiązania uniwersalne. Bardziej zaawansowanym kolarzom, pokonującym duże odległości w zróżnicowanych warunkach, polecamy wybór produktu dostosowanego do indywidualnych potrzeb, dzięki czemu znacznie przedłużą żywotność komponentu.