Jak poprawnie dobrać długość łańcucha?

Data aktualizacji: 17-04-2020

Długości łańcucha rowerowego nie należy bagatelizować. Zbyt duża liczba ogniw naturalnie spowoduje, że będzie on nam spadać, a za mała uniemożliwi efektywną zmianę przełożeń. Jak poprawnie wyznaczyć ten wymiar? Dzięki prostym metodom jesteśmy w stanie samodzielnie poradzić sobie z tą techniczną zagwozdką. 

Dokonywanie okresowych przeglądów roweru to nieodzowna czynność, którą powinien mieć na uwadze każdy posiadacz jednośladu. W ramach tego sprawdzanie stanu łańcucha winno wejść nam w nawyk, aby przekonać się, czy wszystko działa poprawnie. Pomoże nam w tym popularny przymiar jego zużycia BIKE HAND YC-503. Czasami może okazać się, że dotychczasowo założony łańcuch do roweru nie nadaje się do dalszej eksploatacji i konieczna jest wymiana. Jeżeli z tym tematem mamy do czynienia pierwszy raz, przed zakupem nowej sztuki możemy być lekko zdezorientowani, co wybrać. Jak dobrać łańcuch do roweru? Oto kilka praktycznych porad, jak poradzić sobie w takiej sytuacji.

łańcuch rowerowyŁańcuch rowerowy nie może być ani za długi, ani za krótki.

Długość łańcucha rowerowego - co na nią wpływa?

Każdy łańcuch rowerowy składa się z szeregu ogniw, których długość jest niezmienna (½ cala) z płytkami wewnętrznymi i zewnętrznymi, połączonymi sworzniami z rolkami. Jednakże w kwestii długości całego łańcucha - tutaj sprawa nie jest tak oczywista. Zależy ona od wielu czynników, m.in. od tego, jaki rodzaj napędu znajduje się w naszym jednośladzie, liczby przełożeń z przodu, czy długości tylnych widełek i kasety, dlatego producenci zwykle na opakowaniach podają ilość ogniw, jako kluczowy wyznacznik. Jest to informacja, na której powinniśmy się najbardziej skupić. Może się też zdarzyć, że nasz wybór okaże się nietrafiony i wejdziemy w posiadanie za długiego lub za krótkiego łańcucha, ale na szczęście te dysproporcje są do zniwelowania. Istnieje szansa na jego wydłużanie (ale to mało opłacalne rozwiązanie) lub skracanie łańcucha, przy pomocy odpowiednich narzędzi, jak np. skuwacza i odrobinie wiedzy, jak zrobić to poprawnie. 

Im więcej biegów znajduje się w naszym rowerze, tym dłuższy będzie łańcuch, aby wystarczył on do zmiany przełożeń. Jeżeli chcemy wymienić obecny model na nowy, możemy policzyć jego liczbę ogniw i zakupić dokładnie taki sam wariant. To metoda na skróty, ale zwykle skuteczna - o ile był on poprawnie dobrany. W przypadku, kiedy np. składamy rower od zera i nie mamy się na czym wzorować, będzie nieco trudniej, ale wyznaczenie odpowiedniej długości nie jest czymś niemożliwym.

Metody na dobranie łańcucha

Kiedy liczenie ogniw odpada, trzeba ratować się innymi metodami. Jedną z najpopularniejszych jest ta proponowana przez Shimano i SRAM - liderów w dziedzinie produkcji poszczególnych elementów napędu rowerowego. 

Polega ona na założeniu łańcucha i wrzuceniu go na największą tarczę mechanizmu korbowego oraz koronkę kasety lub wolnobiegu liczącej ponad 28 zębów. Teraz musimy lekko naprężyć nowy model i ustalić długość, niezbędną do zamknięcia pętli. W celu uzyskania pożądanej długości dodajemy dwa ogniwa łańcucha więcej (jedno wewnętrzne i jedno zewnętrzne) i skracamy łańcuch. Możemy się wspomóc również kawałkiem miękkiego drutu, który przełożony przez ogniwa, pomoże nam zebrać nadmiar do odcięcia, a jednocześnie sprawdzenia, czy łańcuch będzie trzymał się wystarczająco sztywno. Tak przygotowany łańcuch przeciągamy przez przerzutkę, skuwamy spinką lub zapasowym trzpieniem. Jest to metoda, która działa optymalnie przy poprawnym doborze długości wózka przerzutki tylnej oraz ustawieniu górnego koła przerzutki od kasety (optymalna odległość od szczytu zęba na kółku przerzutki do szczytu zęba na najmniejszej koronce kasety wynosi najczęściej 5-6 mm). W przypadku posiadania roweru bez pełnego zawieszenia z napędem jednorzędowym (występuje on w SRAM i Shimano w 11- i 12-rzędowych kasetach) dodajemy 4-5 ogniw. Nieco więcej, bo 5-6 ogniw musimy zostawić w zapasie jeżeli jednoślad ma pełne zawieszenie.

instrukcja shimano o doborze łańcuchaFragment instrukcji serwisowej firmy Shimano dotyczący doboru długości łańcucha.

Możemy pokusić się również o policzenie liczby zębów na największej tarczy, znajdującej się w kasecie/wolnobiegu. Jeżeli wynoszą one 28 lub mniej zębów to łańcuch staramy się nałożyć na najmniejszą tylną tarczę, a z przodu na największą, nie zapominając o przełożeniu go przez tylną przerzutkę. Gdy po zapięciu łańcucha, wózek będzie ustawiony pod kątem 45-stopni do podłoża, oznacza to, że mamy ustaloną odpowiednią ilość ogniw. 

W jednośladach single speed liczenie zębatek nie ma racji bytu, stąd wymyślono inny sposób, aby dobrać najlepszą długość łańcucha w takim rowerze. Unieruchamiamy jednoślad, np. za pomocą stojaka serwisowego i uginamy łańcuch mniej więcej na centymetr w połowie odległości między przednią, a tylną zębatką. 

rower single speedW rowerach single speed dobranie odpowiedniej długości łańcucha jest znacznie łatwiejsze.

Taki dopiero co założony łańcuch od razu należy naoliwić przy użyciu np. odpowiedniego do tego celu smaru, gwarantując dzięki temu lepszą eksploatację i konserwację na dłuższy czas. 

Gdzie zasięgnąć porady odnośnie prawidłowej długości łańcucha w rowerze?

Bywa, że niedoświadczeni w tej kwestii rowerzyści mają pełno obaw, czy aby na pewno zakupią dobry model. 

W Internecie można znaleźć również kalkulator długości łańcucha, ale opinii na temat skuteczności jego działania są różne. Przeglądając rowerowe fora, cykliści żalą się, że są one niedokładne, natomiast inni twierdzą, że są bardzo pomocne.

Warto uważnie zapoznać się z informacjami zawartymi na stronach producentów oraz rowerowych sklepów internetowych, ile wynosi liczba ogniw czy do jakiego napędu lub typu roweru dany łańcuch będzie najlepszy. O poradę zawsze można poprosić konsultantów, którzy pomogą przy wyborze i rozwieją wszelkie wątpliwości.