Koszyk

Koszyk jest pusty

Jaki łańcuch do roweru wybrać?

04.05.2020

Jeśli ktoś nie miał wcześniej okazji wymieniać łańcucha rowerowego, jego odpowiedni dobór do modelu jednośladu może wydawać się czymś niezwykle skomplikowanym i przerażającym. W rzeczywistości nie jest to jednak wcale takie trudne i wystarczy zaledwie sprawdzić wcześniej kilka informacji, by mieć pewność, czego potrzebujemy.

Łańcuch rowerowy to jedna z najistotniejszych części jednośladu.Łańcuch rowerowy to jedna z najistotniejszych części jednośladu.

Łańcuch rowerowy jest jednym z najważniejszych elementów składowych jednośladu i to od jego stanu oraz dopasowania w dużej mierze zależy, ile radości czerpiemy z jazdy. Co więcej, przez funkcję jaką pełni jest też najszybciej zużywającą się częścią roweru, dlatego warto wyrobić sobie na jego temat przynajmniej ogólne rozeznanie. Doświadczeni rowerzyści polecają także, by mieć zawsze jeden łańcuch w zapasie. W przypadku awarii nie ma wówczas potrzeby panicznie szukać nowego w sklepach. Jednak najpierw trzeba się w ogóle dowiedzieć, co kupić.

zwinięty łańcuch rowerowyPrzed wyborem nowego łańcucha należy sprawdzić, jaki model będzie odpowiedni do roweru.

Jak dobrać łańcuch do roweru?

Jeśli rower jest w miarę nowy, najłatwiej sprawdzić, jaki łańcuch fabrycznie zamontował tam producent i poszukać podobnego. Jeśli jednak nie mamy takiej możliwości, musimy zwrócić uwagę na kilka kluczowych elementów.

Podstawową rzeczą, którą trzeba zweryfikować, chcąc dowiedzieć się w jaki łańcuch musimy się zaopatrzyć, jest sprawdzenie liczby zębatek (rzędów), jaką mamy w kasecie lub wolnobiegu. To da nam informację o szerokości samego łańcucha, gdyż te dwie dane są ściśle powiązane. Wraz ze zwiększaniem się liczby dostępnych przełożeń, modele łańcuchów robią się coraz węższe.

Jest to jedna z najważniejszych informacji, gdyż ogniwa mają swoją długość i szerokość. O ile pierwszy parametr jest stały dla dziewięćdziesięciu dziewięciu procent modeli i wynosi 1/2 cala, o tyle drugi już nie. Ponadto rozróżnia się szerokość zewnętrzną ogniwa (wyrażaną zwyczajowo w calach) oraz wewnętrzną (zapisywaną w milimetrach).

Mając te informacje oraz wiedząc, do jakiej kategorii należy nasz jednoślad, tak naprawdę wiemy już jaki łańcuch do roweru dobrać:

  • Łańcuch jednorzędowy – pasuje do roweru z napędem jednorzędowym (bez przerzutek zewnętrznych). Wybieramy łańcuch 1/8 cala (3,17 mm) lub ewentualnie 3/32 cala (2,38 mm). Zdecydowana większość jednośladów z tej kategorii będzie miała łańcuch 1/8 cala, dla pewności najlepiej zmierzyć go, gdyż nieliczne modele na rynku posługują się wariantem 3/32 cala. Łańcuch jednorzędowy jest najczęściej stosowany w BMX-ach czy rowerach z przerzutkami w piaście.
  • Łańcuch 5-8 rzędowy – pasuje do każdego roweru posiadającego 5, 6, 7 lub 8 zębatek. Odpowiedni łańcuch ma szerokość 3/32 cala. Tego typu element z reguły montowany jest w rowerach górskich starszej generacji.
  • Łańcuch 9-11 rzędowy – analogicznie do poprzedniego, pasuje do rowerów z 9, 10 lub 11 rzędowym napędem. Jest on węższy – ma 11/128 cala i stworzony został dla jednośladów z większą liczbą biegów, przede wszystkim wyższej klasy szosówek i MTB.

Istotna pozostaje jeszcze kwestia długości nowego łańcucha, wyrażana w liczbie ogniw się na niego składających. Jeśli nie wiemy, jaka była to wartość, najprościej je zwyczajnie policzyć. Nowa część musi mieć identyczną długość, choć zwykle trudno taką znaleźć i łańcuch trzeba skracać. Najczęstsze wymiary to 114, 116 lub 118 ogniw.

Zależnie od ceny, łańcuchy rowerowe mogą posiadać różne wykończenia.Zależnie od ceny, łańcuchy rowerowe mogą posiadać różne wykończenia.

Rodzaje łańcuchów rowerowych

Kiedy wiemy już jak dobrać łańcuch rowerowy, pojawia się drugie pytanie: czym kierować się przy wyborze konkretnego modelu. Dla laików niechcących zagłębiać się w specyfikacje i jeżdżących rekreacyjnie, zawsze najpewniejszym wyborem jest zakup łańcucha wytworzonego przez tego samego producenta, którego kasetkę mamy zamontowaną w naszym jednośladzie. Wtedy stosując się do wcześniej przytoczonych rad, mamy pewność, że części będą w stu procentach ze sobą kompatybilne.

Nie ma jednak przeszkód, by dobrać łańcuch innej marki, zależnie od swoich preferencji, czasem tylko trudno ocenić, jak części będą ze sobą współpracować.

Niezależnie od tego, warto wtedy zwrócić uwagę na jakość i cenę produktu. Najbezpieczniej jest zakupić łańcuch od jednej z najpopularniejszych, renomowanych firm, takich jak: Campagnolo, Shimano, SRAM, KMC czy Wippermann. Wszystkie wymienione marki są gwarancją dobrej jakości zakupionej części i mają zbliżoną solidność wykonania.

Jednakże każdy z producentów posiada kilka modeli z różnej półki cenowej. Który wybrać? Przede wszystkim łańcuch powinien być zbieżny z klasą kasety i korby, które stosujemy w swoim jednośladzie. Różnice między nimi nie są jednak raczej duże, budowa łańcucha rowerowego pozostaje taka sama, zmienia się głównie sposób wykończenia. Niektóre mają sworznie lub perforowane blaszki, dzięki czemu zmniejsza się ich masa. Mogą być również wykonane z różnych gatunków stali, droższe wersje są czasem powleczone warstwą chromu, co sprawia, że są trwalsze. Jeśli ktoś pokonuje wiele kilometrów, może zastanowić się nad wariantami z wyższej półki, które są nieco lepiej zabezpieczone przed działaniami różnego rodzaju sił i procesów. Droższy łańcuch może posłużyć dłużej, a zwykle jego cena nie jest znacznie wyższa niż tańszego modelu, więc każdy zainteresowany może sam sprawdzić, który wariant mu lepiej odpowiada.