Program
lojalnościowy

4,9/5 Nasza ocena
na Opineo

Punkty odbioru rowerów

Dostawa gratis w 24h

Koszyk

Koszyk jest pusty

Przeskakujący łańcuch w rowerze – najczęstsze przyczyny

Data aktualizacji: 23-08-2023

Z przeskakującym łańcuchem w rowerze zmaga się wiele osób. Kłopotu warto szybko się pozbyć, ponieważ wpływa na bezpieczeństwo jazdy oraz powoduje szybsze zużycie napędu. Zobacz, jakie są najczęstsze przyczyny strzelenia łańcucha, a łatwo zlokalizujesz i zwalczysz usterkę, ciesząc się z płynnego działania komponentów.

kaseta rowerowaPrzeskakujący łańcuch w rowerze może być następstwem jego zużycia.

Łańcuch rowerowy przeskakuje? 6 najczęstszych przyczyn

Jak naprawić przeskakujący łańcuch w rowerze? Najpierw trzeba zidentyfikować przyczynę pojawienia się problemu. Jeśli podczas intensywnej jazdy lub zmiany przełożeń łańcuch spada, dokładnie przyjrzyj się wszystkim elementom układu napędowego roweru.

  • Zużyty łańcuch – z każdym przejechanym kilometrem ogniwa robią się coraz dłuższe. Luźny łańcuch nie zahacza się tak dobrze o zęby koronek, co jest przyczyną spadania komponentu. W tym przypadku konieczna będzie wymiana łańcucha w rowerze.
  • Zużyte zębatki – nowy łańcuch może nie pasować do zużytych zębów kasety czy mechanizmu korbowego, dlatego nie osadzi się na nich dostatecznie mocno.
  • Źle dokręcona kaseta lub wolnobieg – wyrobiony wielowypust sprawia, że kaseta przeskakuje, gwałtownie ruszając łańcuch.
  • Niewyregulowane przerzutki – ustawiony trochę za bardzo na lewo lub na prawo wózek przerzutki może powodować wypadanie łańcucha poza zębatki.
  • Brudny łańcuch – warstwa sklejonego smarem błota przyklejonego do zębatek czy kółek przerzutki zmienia ułożenie łańcucha, dlatego ten spada. Rozwiązaniem tego problemu będzie gruntowne wyczyszczenie łańcucha w rowerze
  • Złe dobieranie przełożeń – z przodu masz wrzuconą jedynkę, a z tyłu ósemkę? Duży przekos łańcucha nie jest wskazany, ponieważ ogniwa mogą spadać.

Łańcuch ze spinką w napędzie Shimano.Widoczna na zdjęciu spinka ułatwia konserwację łańcucha – wystarczy lekko ścisnąć, aby otworzyć łańcuch do czyszczenia. Nową spinką możesz też zastąpić zużyte ogniwo.

Zużyte ogniwa – najczęstsza przyczyna strzelania łańcucha

Najczęstsze źródło kłopotu stanowi zużycie łańcucha, czyli naturalna konsekwencja eksploatacji komponentu. Z czasem odległości pomiędzy poszczególnymi ogniwami się wydłużają, przez co wyciąga się cały łańcuch.

Przymiar łańcucha rowerowego.Proste narzędzie, które warto mieć. Spróbuj włożyć przymiar łańcucha w ogniwa łańcucha jak na zdjęciu. Jeśli wypustka 0,75% nie wchodzi do końca masz jeszcze chwilę, zanim konieczna będzie wymiana komponentu.

Nowy łańcuch przeskakuje na kasecie? Sprawdź zębatki

Jeśli długość łańcucha nie jest odpowiednia, zębatki korby i kasety ulegają szybszemu zużyciu. To powód, dla którego zbyt późna wymiana kompletu ogniw może nie uzdrowić napędu. Przystosowane do starego łańcucha elementy nie pasują bowiem do nowego, nierozciągniętego komponentu. Dlatego właśnie strzelanie łańcucha w rowerze można zaobserwować tuż po wizycie w serwisie rowerowym. Oczywiście nawet przy prawidłowym wymienianiu łańcucha koronki i blaty z czasem się zużyją. Często trzeba wtedy wymienić wszystkie elementy napędu. Warto jednak wspomnieć, że w przypadku niektórych modeli Shimano możliwa jest wymiana także pojedynczej koronki.

Jak dobrać długość łańcucha rowerowego?

Nawet jeśli nowo wymieniony łańcuch rowerowy przeskakuje przy mocniejszym pedałowaniu, to po pewnym czasie przystosuje się do nieco zużytego napędu. Oczywiście ceną jest szybsze rozciąganie się ogniw, ale taki komponent całkiem długo może działać dobrze. Jeśli więc niestraszne Ci kilkadziesiąt kilometrów strzelającego napędu w rowerze – zrezygnuj z wymiany koronek i blatu. Przynajmniej na jakiś czas.

kaseta rowerowa z przerzutką i piastą z bliskaZużyte zębatki lub źle dokręcona kaseta również mogą powodować przeskakiwanie łańcucha.

Przeskakujący łańcuch – efekt źle dokręconej kasety

Jeżeli zarówno stan zębatek, jak i łańcucha jest dobry, zwróć uwagę na to, jak dokręcono kasetę lub wolnobieg. Zdarza się, że to koronki obracają się na wyrobionym wielowypuście, czyli – to nie nowy łańcuch przeskakuje na tylnej zębatce, a właśnie kaseta. W takiej sytuacji należy wymienić wielowypust (piasta z nakręcanym wolnobiegiem) lub rozebrać bębenek i skontrolować stan zapadek (piasta z bębenkiem).

Strzelający łańcuch a niewyregulowane przerzutki

Jeśli łańcuch przeskakuje na tylnej przerzutce, sprawdź, czy jest ona dobrze wyregulowana i sprawna. Być może to nieodpowiedni naciąg linki powoduje utrudnia płynne wchodzenie ogniw na zębatki. Przewód z pewnością wymaga naprężenia wtedy, gdy łańcuch pojawia się z niewielkim opóźnieniem na większych koronkach. Wózek przerzutki musi odpowiednio prowadzić ogniwa po zębatkach, co dotyczy nie tylko kasety, ale także mechanizmu korbowego. W sytuacji, w której łańcuch ociera o przednią przerzutkę, należy np. zmienić ułożenie obejmy komponentu lub posłużyć się śrubkami oznaczonymi literami H oraz L.

Brudny napęd również może powodować strzelanie łańcucha

Szukając przyczyny, dla której przeskakuje łańcuch w rowerze górskim lub szosowym, warto dokładnie wyczyścić cały napęd. Łatwiej wówczas ocenić zużycie poszczególnych elementów. Dodatkowo sam brud może powodować złe działanie komponentów, zbierając się na kółkach przerzutki czy na zębatkach. Warstwa smaru i kurzu skutkuje niedostatecznym osadzeniem łańcucha na elementach napędu – ogniwa mogą wtedy spadać.

Jaki smar do łańcucha wybrać?

łańcuch rowerowyBrak przerzutki z przodu? Świetnie – możesz wykluczyć jeden z powodów strzelającego łańcucha, czyli błędną regulację przedniej zmieniarki.

Złe używanie przełożeń. Czym jest przekos łańcucha?

W przypadku napędów dwu- i trzytarczowych łatwo o niekorzystną pozycję łańcucha. Przekos często pojawia się, gdy z przodu ustawione jest najwyższe przełożenie, a z tyłu – najniższe lub odwrotnie. Ocierające się wtedy elementy prowadzą do szybszego zniszczenia napędu. Inny efekt stanowi strzelający łańcuch w rowerze i spadanie ogniw. Z obu powodów warto zapomnieć o stosowaniu skrajnych przełożeń. Lepiej korzystać ze środkowych zębatek kasety, częściej zmieniając bieg na mechanizmie korbowym. Innym sposobem jest trymowanie, czyli półbiegi – delikatna zmiana ułożenia przerzutki, która ma sens, gdy nie opłaca się na chwilę wrzucać wyższego przełożenia z przodu. Zasady te nie dotyczą oczywiście napędów z jednym blatem, które notabene eliminują wiele problemów używania osprzętu.

Jak naprawić przeskakujący łańcuch w rowerze?

W chwili gdy łańcuch ulega rozciągnięciu, wielu rowerzystów decyduje się na usunięcie jednego lub dwóch ogniw, aby skrócić komponent. Nie jest to jednak rozsądne rozwiązanie, ponieważ wszystkie sworznie rozciągają się równomiernie. Wykonanie zabiegu spowoduje więc rzeczywiście skrócenie łańcucha rowerowego na całej długości, jednak wyciągnięte ogniwa dalej nie będą pasować do zębatek kasety czy korby.

Wymiana sworzni ma sens tylko wtedy, gdy konkretny segment się uszkodził, a pozostałe są w dobrym stanie. Częsty powód usterki stanowi deformacja płytek ogniwa. Do naprawy potrzebny jest skuwacz do łańcucha lub wyposażony w niego multitool, a także nowe piny i ogniwo lub spinka. Narzędzie z imadełkiem pozwoli wybić pin z łańcucha, a tym samym – otworzyć go. Wybicie drugiego pinu umożliwi pozbycie się całego ogniwa, który najlepiej zastąpić spinką.

serwisant używa skuwacza łańcucha do naprawy napędu rowerowego.Zabierasz się do naprawy łańcucha rowerowego? Przydatny będzie skuwacz, którym wybijesz pin z ogniwa lub wprowadzisz nowy trzpień.

Czasami też jedno ogniwo nie jest ułożone horyzontalnie tak jak pozostałe, lecz lekko odstaje do góry lub do dołu. Błędne ustawienie następuje np. na skutek korozji lub nienasmarowania elementu. Wystarczy wtedy zwykle złapać za łańcuch po obu stronach ogniwa i, ciągnąc każdą ręką w przeciwną stronę, wyprostować komponent. Ta sama czynność pozwala porządnie zamocować spinkę po połączeniu dwóch końców łańcucha.

Jak usunąć rdzę z roweru – poradnik

Sposoby na pozbycie się problemu przeskakującego łańcucha:

  • Wyczyszczenie napędu;
  • Regulacja przerzutek;
  • Wymiana łańcucha;
  • Skrócenie łańcucha (jeśli zamontowany był zbyt długi łańcuch);
  • Naprawa łańcucha poprzez zastąpienie uszkodzonego ogniwa;
  • Wymiana jednego z elementów napędu – łańcucha, korby, kasety lub linek;
  • Montaż tylnej przerzutki ze sprzęgłem.