Przeskakujący łańcuch w rowerze – najczęstsze przyczyny

Data aktualizacji: 01-09-2020

Przeskakujący łańcuch w rowerze to powszechny problem, z którym zmaga się wiele osób. Warto szybko się z nim uporać, ponieważ ma bezpośredni wpływ na nasze bezpieczeństwo podczas jazdy. Przyczynia się on również do szybszego zużycia pozostałych elementów układu napędowego. Zobacz, jakie są najczęstsze przyczyny.

kaseta rowerowaPrzeskakujący łańcuch w rowerze może być następstwem jego zużycia.

Przyczyny przeskakiwania łańcucha w rowerze 

Szukając odpowiedzi na pytanie, jak naprawić przeskakujący łańcuch w rowerze, najpierw trzeba zidentyfikować przyczynę problemu. Jeśli podczas intensywnej jazdy lub zmiany przełożeń łańcuch spada, musisz dokładnie przyjrzeć się wszystkim elementom układu napędowego roweru.

Najczęściej źródłem kłopotu jest zużycie łańcucha. Stanowi naturalną konsekwencję regularnej eksploatacji. Aby służył nam możliwie jak najdłużej, powinien pracować w linii prostej. W przypadku napędów dwu- i trzytarczowych niekorzystna pozycja łańcucha występuje wtedy, gdy z przodu ustawione jest największe przełożenie, a z tyłu najniższe lub odwrotnie. Zasada ta nie dotyczy oczywiście napędów z jednym blatem.

Z czasem odległości pomiędzy poszczególnymi ogniwami się wydłużają, przez co całość się wyciąga. Jeśli długość łańcucha nie jest odpowiednia, szybszemu zużyciu mogą ulec także zębatki na korbie, kaseta rowerowa bądź wolnobieg.

Jak sprawdzić, czy łańcuch jest zużyty?

Zakup łańcucha to zdecydowanie mniejszy wydatek niż wymiana całego układu napędowego. Warto w związku z tym regularnie kontrolować, czy jego długość jest odpowiednia, zanim pojawią się pierwsze symptomy zużycia. Służy do tego miernik zużycia łańcucha. Uznaje się, że w przypadku trybów tytanowych i aluminiowych maksymalne wyciągnięcie wynosi 0,75 mm, a przy trybach wykonanych ze stali – 1 mm. Jeśli zatem narzędzie wpada w otwory pomiędzy sworzniami, nie należy zwlekać z jego wymianą łańcucha.

łańcuch rowerowy Regularnie sprawdzaj długość łańcucha przy pomocy miernika zużycia.

Wielu rowerzystów w chwili, gdy łańcuch ulega rozciągnięciu decyduje się na usunięcie jednego lub dwóch ogniw, aby skrócić jego długość. Nie jest to jednak rozsądne rozwiązanie, ponieważ wszystkie sworznie rozciągają się równomiernie. Wykonanie takie zabiegu spowoduje rzeczywiście jego skrócenie, niemniej jednak łańcuch wciąż pozostanie wyciągnięty. Usunięcie ogniwa ma sens tylko wtedy, gdy przed pierwszym założeniem łańcucha chcesz dostosować jego długość lub gdy konkretny segment się uszkodził, a pozostałe są w dobrym stanie.

Zużyte zębatki i przerzutki – częste przyczyny przeskakiwania łańcucha

Potencjalnej przyczyny przeskakiwania łańcucha w rowerze możesz doszukiwać się również w zębatkach. Gdy są zużyte, nie dają odpowiedniego oparcia łańcuchowi, co często stanowi źródło problemu. Niekiedy możliwa jest wymiana pojedynczej koronki (w przypadku niektórych modeli Shimano), ale często trzeba zakupić nową kasetę.

łańcuch rowerowy z bliskaZużyte zębatki mogą powodować przeskakiwanie łańcucha.

Jeśli łańcuch przeskakuje na tylnej przerzutce, sprawdź, czy jest dobrze wyregulowana i sprawna. Być może naciąg linki nie jest odpowiedni, przez co ogniwa nie wchodzą płynnie na zębatki. Z pewnością wymaga ona naprężenia wtedy, gdy na większych koronkach łańcuch pojawia się z niewielkim opóźnieniem. Wózek przerzutki musi odpowiednio go prowadzić, zapewniając mu napięcie.

Przeskakiwanie łańcucha w rowerze można zaobserwować tuż po wizycie w serwisie rowerowym. Dlaczego? Wymiana jednego elementu układu napędowego sprawia niekiedy, że nowa część nie pasuje do pozostałych, które są zużyte. Powszechną praktyką jest zatem wymiana całego mechanizmu, czyli korby (ew. samych zębatek), łańcucha i kasety lub wolnobiegu.

Jeśli nie zębatki, łańcuch lub przerzutki, to co?

Próbując znaleźć przyczynę przeskakiwania łańcucha w rowerze górskim lub szosowym warto dokładnie wyczyścić cały napęd. Wówczas łatwiej ocenić zużycie poszczególnych elementów. Jeżeli zarówno stan kasety (wolnobiegu), jak i łańcucha jest dobry, zwróć uwagę na to, czy kaseta jest dokręcona. Zdarza się, że to ona obraca się na wyrobionym wielowypuście. Istnieje zatem prawdopodobieństwo, że to nie łańcuch przeskakuje, a wolnobieg. Musisz wtedy go wymienić (piasta z nakręcanym wolnobiegiem) lub rozebrać bębenek i skontrolować stan zapadek (piasta z bębenkiem).