Przygotowanie roweru do sezonu – krok po kroku

Data aktualizacji: 18-02-2021

Wiosna to idealna okazja, aby zadbać o odpowiednie przygotowanie roweru do sezonu. Bez względu na to, czy był on używany w trakcie zimy, czy też stał w piwnicy, zasługuje na porządną konserwację przynajmniej raz w roku. Przegląd, mycie i smarowanie komponentów to najistotniejsze czynności, które dobrze przygotują Twoje „dwa kółka” do jazdy. Zachęcamy do zapoznania się z naszym poradnikiem.

Zastanawiasz się, jak dobrze przygotować rower do sezonu? Koniecznie sprawdź nasz film poradnikowy, w którym krok po kroku pokazujemy, na co zwrócić uwagę.

Jak przygotować rower do sezonu?

Pierwszą i podstawową czynnością, jaką należy wykonać, jest mycie roweru. Najskuteczniejszy i najprostszy sposób na pozbycie się zanieczyszczeń to użycie specjalistycznych środków do czyszczenia. Niemniej jednak duet – szczotka i wiadro ciepłej wody z odrobiną płynu do mycia naczyń również sprawdzą się, aby pozbyć się z roweru zeszłosezonowego brudu.

rower w warsztaciePrzegląd roweru to ważny element przygotowania do sezonu.

Ważne!

Mycie jednośladu za pomocą myjki ciśnieniowej lub węża ogrodowego to dobry sposób na pozbycie się zanieczyszczeń, ale trzeba nieco uważać. Nieumiejętne korzystanie z mocnego strumienia wody często powoduje więcej szkód niż pożytku – wypłukany smar ze szczelin łożysk, czy przeniesienie pod wpływem wysokiego ciśnienia ziaren piasku w te miejsca, może doprowadzić do zniszczenia napędu. Dlatego pamiętaj – myjki ciśnieniowe lepiej zostawić doświadczonym użytkownikom. Ci doskonale wiedzą, które obszary roweru należy omijać oraz jak mocny zastosować strumień wody.

Konserwacja roweru po zimie

Należy pamiętać o tym, że konserwacja roweru po zimie jest istotna zarówno w momencie, gdy był on użytkowany, jak i spędził kilka miesięcy w piwnicy lub garażu, gdzie stał osłonięty przed śniegiem, deszczem oraz ujemnymi temperaturami. W obu przypadkach rower warto oddać do serwisu lub samemu podjąć się jego konserwacji, aby mieć pewność, że wszystkie komponenty działają poprawnie i nie ulegną awarii podczas pierwszych przejażdżek.

serwis rowerowyW serwisie rowerowym możesz liczyć na profesjonalną i kompleksową pomoc.

Wskazówka!

Jeżeli Twój jednoślad nie był serwisowany od dłuższego czasu, warto rozważyć opcję oddania go na gruntowny przegląd do profesjonalnego warsztatu. Specjaliści rozkręcą rower na części, dokładnie nasmarują wszystkie elementy, wyregulują przerzutki czy też sprawdzą stan ogumienia. Pamiętaj, jeśli zdecydujesz się na takie rozwiązanie, należy samodzielnie umyć rower, ponieważ serwisanci mogą zwyczajnie odmówić przyjęcia zabrudzonego sprzętu lub naliczyć dodatkową opłatę za jego czyszczenie.

Samodzielnie wykonywana konserwacja roweru po zimie wymaga od nas nie tylko odpowiedniej wiedzy, ale również niezbędnych narzędzi. W wielu przypadkach samo umycie roweru oraz porządne wyczyszczenie i nasmarowanie łańcucha w zupełności wystarcza.

łańcuch rowerowyŁańcuch rowerowy wymaga odtłuszczenia i ponownego smarowania.


Czyszczenie łańcucha rowerowego należy rozpocząć od jego porządnego odtłuszczenia. Są na to dwa sposoby – albo ściągamy łańcuch, albo korzystamy z odpowiedniej maszynki, która pozwoli pozbyć się zalegających zanieczyszczeń bez zdejmowania go. Jeżeli zdecydujemy się jednak na jego ściągnięcie, to konieczne będzie użycie specjalnej spinki albo rozkuwacza. Następnie łańcuch wkładamy do butelki, wlewamy benzynę ekstrakcyjną, mieszamy i zostawiamy na kilka godzin. Po takiej kąpieli nasz łańcuch będzie jak nowy.

Czym czyścić łańcuch rowerowy - wskazówka

Idealny środek do czyszczenia łańcucha rowerowego powinien być przede wszystkim łatwy w aplikacji i zmywaniu, a także wydajny. Najlepiej sprawdzą się tutaj dedykowane do tego celu środki. Na umiarkowanie zabrudzone smarem i błotem powierzchnie wystarczy użyć odtłuszczaczy ekologicznych, zwykle wytwarzanych z cytrusów. Zaschnięty i twardy brud lepiej potraktować silniejszymi rozpuszczalnikami. Rower pozostawiony na zewnątrz często wymaga odrdzewienia napędu. Wtedy warto przemyć łańcuch benzyną lub naftą. Po tej czynności obowiązkowo należy go naoliwić smarem do łańcucha.

Kolejnym krokiem podczas przygotowywania roweru do sezonu, jest konserwacja opon i ocena ich stanu. Jest ona ważna nie tylko ze względu na komfort czy walory estetyczne, ale przede wszystkim z uwagi na nasze bezpieczeństwo. Jeżeli opona zaczyna pękać lub nie widać jej bieżnika, to znak, że guma się wyciera i najwyższy czas na wymianę ogumienia. Bardzo istotne jest też utrzymywanie odpowiedniego ciśnienia w oponach. Powinno ono odpowiadać oznaczeniu, które znajduje się z boku. Ma to wpływ nie tylko na wygodę w trakcie jazdy, ale również na szybsze, bądź wolniejsze zużywanie się bieżnika. Aby uzyskać wymagany poziom ciśnienia, można zaopatrzyć się w pompkę z manometrem, jednak nie jest to konieczne – na większości stacji benzynowych znajdziesz specjalny kompresor.

koło rowerowePrzygotowanie roweru do sezonu powinno obejmować również serwis kół rowerowych.

Hamulce rowerowe to kolejny komponent, na który warto zwrócić uwagę podczas przygotowywania roweru do sezonu. W wariantach szczękowych trzeba sprawdzić stan zużycia klocków, z kolei w tarczowych konieczne jest odtłuszczenie tarczy. Do tej ostatniej czynności przyda się wacik namoczony w benzynie ekstrakcyjnej lub odpowiednio przeznaczonym do tego płynie. Przygotowanie roweru do jazdy wymaga również sprawdzenia stanu linek i pancerzy. Jest to bardzo ważne, ponieważ ich zły stan ma wpływ na prawidłową pracę przerzutek. Pamiętaj – nawet najlepszy model nie będzie działać płynnie, jeśli linka jest pogięta lub zardzewiała, a pancerze zostały zapchane błotem.

pompowanie kół rowerowychPompowanie kół rowerowych to jedna z podstawowych czynności serwisowych.

Wykonując przegląd roweru przed sezonem, warto sprawdzić, czy główka kierownicy oraz mechanizm korbowy nie uległy poluzowaniu. Na tym etapie należy także dokręcić wszystkie śruby, oczywiście jeśli tego wymagają. Przestrzegamy – jazda na rowerze z luźnymi, niedokręconymi elementami jest niewygodna i może doprowadzić do uszkodzenia części, a w najgorszym razie – nawet do wypadku.

Ostatni krok to regulacja napędu. Robimy to na samym końcu, ponieważ wszystkie czynności, które wykonaliśmy wcześniej, mają wpływ na jego poprawne działanie. Tak przygotowanym rowerem będziemy cieszyć się cały sezon.

Smarowanie roweru

Samodzielne przygotowanie roweru do sezonu, mimo iż potrafi być czasochłonne, jest w pełni potrzebne dla prawidłowego funkcjonowania wszystkich komponentów. Pamiętaj, że sprawny jednoślad w dużej mierze ma wpływ na Twoje bezpieczeństwo podczas jazdy. Jedną z wielu czynności, jakie musimy wykonać w trakcie konserwacji, jest smarowanie roweru, a konkretniej jego najważniejszych elementów budowy. Pominięcie tego etapu nie przejdzie niezauważenie, bowiem poszczególne komponenty, takie jak amortyzator, hamulce, łańcuch, linki, piasta czy stery zaczną nieprzyjemnie piszczeć, a nawet skrzypieć.

Smarowanie roweru to istotna czynność, mająca znaczący wpływ na prawidłowe funkcjonowanie wszystkich części. Brak odpowiedniej ilości smaru może spowodować korozję, która w konsekwencji doprowadzi do zniszczenia poszczególnych komponentów roweru, a tego lepiej uniknąć. Dlatego, jeśli nasmarowujesz jednoślad po raz pierwszy, warto wiedzieć, co smarować w rowerze, aby każda przejażdżka była płynna, komfortowa i przede wszystkim bezpieczna.

Smarowanie amortyzatora

Amortyzator to ten komponent roweru, który odpowiada za tłumienie wszelkich nierówności występujących zwłaszcza podczas jazdy po nierównym terenie. Warto mieć świadomość, że wytarcie się smaru powoduje szybsze zużywanie się części, a także wnikanie zanieczyszczeń, co niekorzystnie wpływa na jej żywotność. Przystępując do smarowania, zdejmij gumowe ochraniacze. Nałóż na ramiona amortyzatora kilka kropel specjalnego oleju do amortyzatorów. Najlepiej, aby preparat posiadał teflon.

Smarowanie łańcucha rowerowego

Równie istotne, co wspomniane wcześniej czyszczenie łańcucha jest jego nasmarowanie. Posłuży Ci do tego specjalistyczny olej syntetyczny. Ten możemy dobrać odpowiednio do sezonu, w którym zamierzamy jeździć oraz konkretnego rodzaju pokonywanej przez nas trasy. Przy wyborze warto postawić także na dedykowany smar do roweru. Smarowanie łańcucha to bardzo prosta czynność, jednak należy pamiętać, aby na każde ogniwo nałożyć po jednej kropli oleju. To o tyle istotna kwestia, ponieważ źle nasmarowany łańcuch rowerowy jest przede wszystkim narażony na niekorzystny wpływ czynników zewnętrznych, a także staje się on mniej wydajny.

łańcuch rowerowyDo smarowania łańcucha rowerowego używaj specjalnie przeznaczonych do tego preparatów.

Wskazówka! 

O łańcuch rowerowy należy dbać również w trakcie sezonu, zwłaszcza jeśli jeździsz w okresie jesienno-zimowym. Niekorzystne warunki atmosferyczne takie jak deszcz, śnieg, czy niskie temperatury mogą doprowadzić do zużycia łańcucha. Dlatego pamiętaj, że dokładne czyszczenie i smarowanie zagwarantują mu długą żywotność.

Smarowanie hamulców

To istotna kwestia, o której nie należy zapominać. W końcu to właśnie hamulce odpowiadają za bezpieczne zatrzymanie się i wytracanie prędkości. Najlepszym produktem, z którego możesz skorzystać, jest pasta montażowa. Jeśli posiadasz wariant tarczowy, należy dokładnie posmarować tym preparatem tarcze, w przypadku, gdy Twój rower wyposażony jest w hamulce szczękowe – sworznie i gwinty.

Smarowanie piasty

Smarowanie roweru nie mogłoby się obejść bez zwrócenia uwagi na piastę. Podobnie, jak w przypadku większości komponentów, podczas jazdy jest ona narażona na różnego rodzaju zabrudzenia. Jako że element ten jest mało odporny na brud, należy zadbać o jego odpowiednie czyszczenie i smarowanie. Posłuży Ci do tego specjalny smar posiadający do tego celu dedykowaną smarowniczkę. Możesz też bez problemu, rozprowadzić produkt palcem. Jeśli jesteś posiadaczem klasycznych łożysk, pokryj je cienką warstwą preparatu. Nadmiar wytrzyj szmatką. W przypadku łożysk maszynowych należy nałożyć smar wyłącznie na ich zewnętrzną stronę.

mechanizm korbowyDokręcenie mechanizmu korbowego wpływa na bezpieczeństwo jazdy na rowerze.

Smarowanie przerzutek

Regularnej konserwacji wymagają także przerzutki. Ich czyszczenie w najprostszej wersji powinno obejmować przetarcie wilgotną szmatką tak, aby zetrzeć zaschnięty smar i błoto. Uporczywy brud najlepiej usuwać odtłuszczaczem do roweru. Do smarowania przerzutek warto wykorzystać specjalny smar bądź olej do łańcucha, a którym była mowa powyżej. Całą czynność należy rozpocząć od wewnętrznej strony.

Smarowanie steru

Przygotowanie roweru do sezonu wymaga także nasmarowania sterów, które odpowiadają za pracę kierownicy. Zakłada się, że czynność ta powinna być powtarzana średnio po przejechaniu 2 tysięcy kilometrów. Do smarowania podobnie jak w przypadku poprzednich elementów, potrzebny będzie Ci specjalny smar. Nakłada się go cienką warstwę na bieżnie i miski sterowe.

)