Tło

Odwiedź nasz salon we Wrocławiu. Dowiedz się więcej

Program
lojalnościowy

4,9/5 Nasza ocena
na Opineo

Punkty odbioru rowerów

Dostawa gratis w 24h

Konserwacja i smarowanie sterów rowerowych

Data aktualizacji: 09-12-2021

Konserwacja sterów w rowerze to przede wszystkim ich oczyszczanie, smarowanie oraz ocena stanu poszczególnych elementów. Bardzo ważne, aby robić to regularnie, ponieważ będzie miało to wpływ na płynną pracę kierownicy, a więc na nasze bezpieczeństwo i komfort. 

zbliżenie na stery w rowerze szosowymStery rowerowe powinny być regularnie konserwowane i smarowane.

Smarowanie sterów w rowerze

Przegląd i smarowanie sterów rowerowych w przypadku intensywnie eksploatujących sprzęt rowerzystów może być konieczne co sezon. Często sygnałem do wcześniejszego serwisu jest charakterystyczne chrobotanie kierownicy. Jest ono spowodowane zanieczyszczeniami, jakie mogły przedostać się do łożysk – najczęściej będzie to dotyczyło dolnych elementów, które są szczególnie narażone na kontakt z wodą i brudem.

Wymiana smaru jest kluczowa. Zmniejsza on tarcie pomiędzy przylegającymi do siebie metalowymi częściami. Tworzy warstwę poślizgową, która przeciwdziała nie tylko powstawaniu irytującego hałasu, ale i przedwczesnemu zużywaniu się komponentów oraz możliwości ich zakleszczenia. Do zadań tego typu substancji zaliczymy także ochronę przed korozją czy usprawnienie pracy mechanizmów. Dlatego tak istotne jest to, jaki smar do sterów rowerowych wybierzemy. Najlepiej sięgnąć po produkt dedykowany do łożysk z oferty znanego producenta.

Konserwacja sterów w rowerze krok po kroku

Potrzebne będą nam czyściwo, klucze oraz smar. Zacznijmy od dokładnego wyczyszczenia główki ramy oraz jej okolic. Można użyć do tego szmatki z odtłuszczaczem. Dzięki temu pozbędziemy się wszelkich zanieczyszczeń, które mogłyby później przedostać się do sterów i łożysk, dając o sobie znać podczas jazdy. Pamiętajmy, że podczas pracy cały czas musimy uważać na okablowanie, które nietrudno niechcący uszkodzić. Ułatwieniem będzie wcześniejsze przygotowanie stanowiska w taki sposób, aby móc bezpiecznie odwiesić albo odłożyć połączoną z przerzutkami i hamulcami kierownicę. W żadnym razie nie powinna ona swobodnie zwisać.

Kiedy rower jest już wyczyszczony, luzujemy śruby boczne mocujące mostek na widelcu. Żeby nie przeciążyć żadnej z nich, robimy to powoli i naprzemiennie – raz z lewej, raz z prawej strony. Następnie odkręcamy śrubę, znajdującą się na dekielku kontrującym.

odkręcanie śrub bocznych i dekielka kontrującego suportu rowerowegoKonserwację sterów zaczynamy od odkręcenia śrub.

Po odkręceniu śrub zdejmujemy mostek, podkładki i pierścień centrujący. W ten sposób przedostajemy się do górnego łożyska, które również wyjmujemy. Chcąc dostać się do dolnego łożyska, najpierw wyciągamy widelec.

Następny etap to właściwa konserwacja sterów w rowerze. Warto zwrócić uwagę na to, że możemy mieć do czynienia z łożyskami mechanicznymi lub z nieco starszego typu i rzadziej już spotykanymi – kulkowymi. W przypadku tych drugich w serwis będzie trzeba włożyć nieco więcej pracy.

Łożyska dokładnie wycieramy, usuwając stary, zabrudzony smar. To dobry moment na ocenę ich stanu – jeśli są zużyte lub uszkodzone, wymieńmy je na nowe. Przy okazji można oczyścić łożyska w środku (zwłaszcza te klasyczne, z wianuszkiem), ale jeśli nie jesteśmy specjalistami, nie rekomendujemy podejmowania samodzielnej próby. 

Dalej czyścimy główkę ramy oraz miski pod łożyskami. Nie zapomnijmy powtórzyć tych czynności również od dołu. Teraz przechodzimy do smarowania sterów rowerowych. Łożyska oraz miejsca ich osadzenia pokrywamy równomierną, niezbyt grubą warstwą dobrej jakości smaru.

Kiedy to zrobimy, na powrót wkładamy łożyska w główkę ramy. Zaczynamy od dołu, potem montujemy widelec. W dalszej kolejności zakładamy górne łożysko, pierścień (na ten element również można nanieść niewielką ilość smaru, aby lepiej zabezpieczyć całość przed przedostawaniem się wilgoci i zanieczyszczeń), a także podkładki.

Na koniec montujemy kierownicę, usuwamy luzy i centrujemy koło, do czego warto się przyłożyć – to etapy bardzo istotne dla naszego bezpieczeństwa. Więcej na ten temat przeczytasz w artykułach poświęconych montażowi sterów oraz regulacji sterów w rowerze.


UWAGA! Proces konserwacji może przebiegać inaczej w zależności od typu rury sterowej i rodzaju sterów. Przykładowo konieczne może okazać się wybicie mufy z łożyskami.

Czym smarować stery w rowerze? 

W przypadku sterów wystarczy zastosować uniwersalny smar rowerowy. Większość z nich jest wzbogacona składnikami, mającymi wpływać na określone cechy produktu. Przykładowo teflon zwiększa odporność na działanie czynników zewnętrznych. Jednak w tym przypadku najpopularniejszym dodatkiem jest zmniejszający tarcie lit. Często tego typu smar jest biały, dzięki czemu są na nim dobrze widoczne zanieczyszczenia, które dostały się do łożysk podczas eksploatacji roweru.


Ważne, aby wybrany smar do sterów był dość gęsty, i dobrze utrzymał się na swoim miejscu, nie ściekał. Jeżeli jednoślad wyposażony jest w karbonowe elementy, poszukajmy przeznaczonego do nich produktu.

Polecane smary do łożysk:

POLECAMY

Smar FINISH LINE Ceramic Grease
5,0

23 opinie

47 ,99 zł
Cena katalogowa: 49,90 zł
Dostawa GRATIS
U Ciebie już jutro!
Dostępny również stacjonarnie Znajdziesz w naszych salonach: Wrocław (CH Aleja Bielany II), ul. Czekoladowa 20, 55-040 Bielany Wrocławskie Warszawa (CH Okęcie Park), Aleja Krakowska 61, 02-183 Warszawa

WYPRZEDAŻ

Smar SHIMANO Premium Grease
5,0

25 opinii

49 ,99 zł
-11% Najniższa cena: 55,99 zł
Dostawa GRATIS
Dostępny tylko
stacjonarnie we Wrocławiu
Znajdziesz w naszych salonach: Wrocław (CH Aleja Bielany II), ul. Czekoladowa 20, 55-040 Bielany Wrocławskie Warszawa (CH Okęcie Park), Aleja Krakowska 61, 02-183 Warszawa
Oliwka HANSELINE Precision Oil
5,0

2 opinie

23 ,99 zł
Dostawa GRATIS
U Ciebie już jutro!
Smar do łożysk HANSELINE Ball Bearing Grease
4,7

8 opinii

29 ,99 zł
Dostawa GRATIS
U Ciebie już jutro!
Smar do łożysk FENWICK'S Assembly Grease
4,7

7 opinii

43 ,99 zł
Dostawa GRATIS
U Ciebie już jutro!
Dostępny również stacjonarnie Znajdziesz w naszych salonach: Warszawa (CH Okęcie Park), Aleja Krakowska 61, 02-183 Warszawa Wrocław (CH Aleja Bielany II), ul. Czekoladowa 20, 55-040 Bielany Wrocławskie
Smar FINISH LINE Pedal & Cleat
4,9

6 opinii

47 ,99 zł
Cena katalogowa: 49,90 zł
Dostawa GRATIS
U Ciebie już jutro!
Dostępny również stacjonarnie Znajdziesz w naszych salonach: Warszawa (CH Okęcie Park), Aleja Krakowska 61, 02-183 Warszawa Wrocław (CH Aleja Bielany II), ul. Czekoladowa 20, 55-040 Bielany Wrocławskie

Nowość

Smar do łożysk CERAMICSPEED UFO Bearing Oil
48 ,99 zł
Dostawa GRATIS
U Ciebie już jutro!
Smar teflonowy FINISH LINE Premium Grease
4,9

13 opinii

49 ,99 zł
Dostawa GRATIS
U Ciebie już jutro!
Dostępny również stacjonarnie Znajdziesz w naszych salonach: Warszawa (CH Okęcie Park), Aleja Krakowska 61, 02-183 Warszawa Wrocław (CH Aleja Bielany II), ul. Czekoladowa 20, 55-040 Bielany Wrocławskie
Smar do łożysk CYCLON Off Road Grease
5,0

1 opinia

54 ,99 zł
Cena katalogowa: 64,99 zł
Dostawa GRATIS
U Ciebie już jutro!
Smar do łożysk MOTOREX White Grease
4,8

11 opinii

59 ,99 zł
Dostawa GRATIS
U Ciebie już jutro!
Smar FINISH LINE Extreme Fluoro
59 ,99 zł
Cena katalogowa: 78,90 zł
Dostawa GRATIS
U Ciebie już jutro!
Smar do łożysk DT SWISS
61 ,99 zł
Dostawa GRATIS
U Ciebie już jutro!
Olej do piasty SHIMANO Alfine SG-S700
5,0

2 opinie

69 ,99 zł
Cena katalogowa: 80 zł
Dostawa GRATIS
U Ciebie już jutro!
Smar do łożysk CERAMICSPEED UFO All Round Grease
79 ,99 zł
Dostawa GRATIS
U Ciebie już jutro!
Klej do gwintów PARK TOOL TLR-1
5,0

1 opinia

89 ,90 zł
Cena katalogowa: 95,90 zł
Dostawa GRATIS
U Ciebie już jutro!

Nowość

Smar do łożysk DYNAMIC Galli Grease Pro
89 ,99 zł
Dostawa GRATIS
U Ciebie już jutro!
Dostępny również stacjonarnie Znajdziesz w naszych salonach: Wrocław (CH Aleja Bielany II), ul. Czekoladowa 20, 55-040 Bielany Wrocławskie Warszawa (CH Okęcie Park), Aleja Krakowska 61, 02-183 Warszawa