Tło

Odwiedź nasz salon we Wrocławiu. Dowiedz się więcej

Program
lojalnościowy

4,9/5 Nasza ocena
na Opineo

Punkty odbioru rowerów

Dostawa gratis w 24h

Jazda rowerem w deszczu – odzież przeciwdeszczowa i akcesoria

Data aktualizacji: 25-10-2019

Kręcenie kilometrów w czasie opadów wcale nie musi być uciążliwe – wystarczy odpowiednio przygotować siebie oraz rower. Ubiór przeciwdeszczowy, odpowiednie akcesoria, dużo dobrego smaru do łańcucha i można ruszać w drogę. Przeczytaj, jak nie zastraszyć się pogodzie, a jazda rowerem w deszczu stanie się po prostu odmianą po przejażdżkach w słonecznych warunkach. Na pohybel słocie! 

Najwięcej deszczu pada w lipcu, ale największa liczba dni z opadem atmosferycznym jest w styczniu, a zaraz potem w marcu, lutym i listopadzie. Jedno jest pewne – widmo zmoknięcia wisi nad głowami o każdej porze roku. Właśnie dlatego warto zadbać o ochronę przed deszczem. Oczywiście jest jeszcze inny wybór, ale wiąże się z odpuszczaniem zawodów, podróży i dojazdów do pracy rowerem.

Kalendarz zawodów rowerowych na rok 2024

Rowerzysta w kapturze zarzuconym na kask.Kaptur zdolny pomieścić kask to rozwiązanie  być może nawet lepsze niż pokrowiec na omawianą osłonę. W prosty sposób osłonisz prawie całą głowę i szyję.

Jak skompletować strój przeciwdeszczowy na rower?

Odpowiednie ochraniacze na buty, kurtka kolarska i spodnie przeciwdeszczowe na rower to zestaw, który pozwoli zapewnić sobie około 90-procentową osłonę przed opadami. Dla wielu osób to wystarczy, ale wszyscy, którzy chcą być całkowicie wodoodporni, powinni sięgnąć po dodatkowe elementy stroju: osłonę na kask, wodoszczelne rękawiczki czy czapeczkę z daszkiem. W tabelce przedstawiliśmy wszystkie rzeczy – dowiedz się, jak ubrać się od głowy aż do stóp na wypadek deszczu.

Część ciała


Rodzaj osłony



Pożądane cechy ubioru

Głowa

Pokrowiec na kask/kaptur

Jasny kolor/odblaski, wodoszczelność

Kask rowerowy

Jasny kolor/odblaski, możliwość zamykania otworów

Czapka pod kask

Jasny kolor/odblaski, impregnacja DWR, daszek

Chusta wielofunkcyjna

Jasny kolor/odblaski

Okulary

Przezroczyste szkła lub fotochromy

Tułów

Kurtka rowerowa typu softshell 

(lekki deszcz)

Jasny kolor/odblaski, odporność na wodę na poziomie 5000-10000 mm słupa wody, wysoki kołnierz, oddychalność na jak najwyższym poziomie, przedłużony tył, luźniejszy krój (jeśli ma być zakładana na grubszą bluzę), kaptur

Kolarska kurtka przeciwdeszczowa typu hardshell/ponczo 

(mocny deszcz)

Jasny kolor/odblaski, wodoodporność na poziomie 10000-20000 mm słupa wody, oddychalność na jak najwyższym poziomie, przedłużony tył, luźniejszy krój (jeśli ma być zakładana na grubszą bluzę), kaptur

Dłonie

Rękawiczki

Jasny kolor/odblaski, nieprzemakalność

Nogi

Spodnie rowerowe

Odporność na wodę na poziomie co najmniej 5000 mm słupa wody, impregnacja DWR

Stopy

Ochraniacze na całe buty

Jasny kolor/odblaski, odporność na wodę

Noski na buty

Jasny kolor/odblaski, odporność na wodę

Osłoń głowę przed deszczem

Otwory wentylacyjne w kasku szybko przepuszczą wodę, przez co zmoczysz sobie włosy. Owszem – innowacyjne modele mają możliwość zamknięcia otworów, ale są to nieliczne gadżety w stylu osłony KASK Wasabi. Wszystkim zadowolonym posiadaczom innych kasków można polecić wodoszczelny pokrowiec, najlepiej w kolorze fluo i z odblaskami.

Aby nie mrużyć oczu, w które trafiają setki rozpędzonych kropel, warto wyposażyć się w okulary rowerowe z obszernymi szkłami. Kiedy pada, niebo jest spowite chmurami, panują więc ciemności. Dlatego soczewki powinny być przezroczyste lub fotochromowe – w tym drugim przypadku same się rozjaśnią, gdy zabraknie światła. Mniej kropli trafi na twarz również wtedy, gdy wyposażysz się w zakładaną pod kask czapkę z daszkiem. Powinna mieć łatwo zauważalny, a więc jasny kolor, podobnie jak komin, który przyda się zwłaszcza w sezonie jesienno-zimowym.

Jazda w deszczu? Potrzebujesz odpowiedniej kurtki

Tułowie i ramiona, a nawet górną część ud zasłonisz kurtką. To chyba najważniejsza oraz najbardziej praktyczna część kompletu przeciwdeszczowego na rower, zwłaszcza że wiele modeli zmieścisz nawet w kieszonce bluzy – tak są cienkie. Oczywiście, jeśli kurtka ma chronić również przed chłodem, przydadzą się dodatkowe warstwy, nie tylko wodoodporna. Istotną cechę stanowi także oddychalność, która nie pozwoli ciału przepocić ubrań podczas jazdy.

Najbardziej skuteczne przeciw deszczowi są hardshelle – kurtki, które chronią nawet przed rzęsistym opadem, ale oddychalność mają na raczej niskim poziomie. W lekkim deszczu sprawdzą się modele softshellowe, wyposażone w membranę przepuszczającą parę wodną od strony ciała. Co istotne – dobrze chronią przed wodą z zewnątrz, ale nadadzą się raczej na mniej obfite deszcze.

Kolarz w stroju przeciwdeszczowym jedzie rowerem.Dobranie wodoodpornych spodni oraz kurtki to więcej niż połowa sukcesu w kompletowaniu stroju przeciwdeszczowego na rower.

Szukasz bardzo cienkiej kurtki, która zmieści się w każdej kieszeni? Sprawdź wręcz prześwitujący model Eyen Imber 2.0 – jest wiatro- i wodoszczelny. Ciekawą propozycję stanowi też kurtka Northwave Rainskin, 2,5-warstwowa oraz chroniąca przed słupem wody o wysokości 10000 mm. To nie softshell, ale również oddycha, dzięki czemu skóra pozostanie sucha. O odpowiedniej wentylacji świadczą m.in. panele wentylacyjne z tyłu modelu. Elementy odblaskowe zwiększają z kolei bezpieczeństwo na drodze. Kurtką softshellową można za to śmiało nazwać Rogelli Pesaro 2.0, oferowaną także w żółtym, widocznym dla kierowców kolorze.

Oprócz typowej kurtki niezłym rozwiązaniem jest peleryna rowerowa, powszechnie zwana ponczem. Niektóre modele są tak obszerne, że zakryją całe spodnie, co stanowi idealne rozwiązanie np. do szybkich dojazdów do pracy. Minusy? Przeważnie jest to wyłącznie pojedyncza warstwa materiału, nieprzepuszczalna dla wody – o wysokiej oddychalności można raczej zapomnieć. Potrafi też ograniczać ruchy, nachodząc na kolana. Warto zaznaczyć, że ponczo przeciwdeszczowe na rower występuje także w wersjach skierowanych dla dzieci, czego dobrym przykładem jest model marki Hamax.

Ponczo HAMAX
Sprawdź


Mokra skóra mimo wodoodpornej odzieży

Nawet jeśli ubierzesz najbardziej wodoodporne ubranie, na skórze może zgromadzić się tyle wilgoci, że ubiór stanie się całkowicie mokry. Wszystko przez pot – im bardziej intensywny wysiłek, tym więcej wody wydostaje się przez pory. Strój na wymagające treningi, zwłaszcza latem, powinien być bardzo oddychający, o co jednak ciężko w przypadku przeciwdeszczowej odzieży. Mimo to – warto szukać najlepszych rozwiązań.

Intensywność treningu

Warunki

Zalecana oddychalność

Krótki dojazd lub rekreacja

Chłodne

3000-5000 g/m2/24h

Ciepłe*

5000-10000 g/m2/24h

Dłuższy dojazd lub łagodny trening

Chłodne

5000-10000 g/m2/24h

Ciepłe

10000-20000 g/m2/24h

Intensywny trening

Chłodne

10000-20000 g/m2/24h

Ciepłe

>20000 g/m2/24h

* powyżej 18-20 °C.

Spodnie – ważna część stroju przeciwdeszczowego

Wodoodporne spodnie cieszą się mniejszą popularnością od kolarskich kurtek, a szkoda, bo to bardzo praktyczna część stroju przeciwdeszczowego na rower. W modelu niezabezpieczonym przed opadami ryzykujesz bowiem całkowite przemoczenie tak zwanego dołu, co w przypadku wolnoschnącej bawełny może być bardzo problematyczne.

Jakie spodenki rowerowe wybrać?

Na szczęście do wyboru są zarówno modele o luźnym kroju, jak i dopasowane, o wyglądzie całkowicie sportowym lub casualowe. Istotną cechą jest obecność szelek, dzięki którym spodnie nie będą się zsuwały nawet podczas intensywnej jazdy. Poziom wodoodporności może być nieco mniejszy niż w przypadku kurtek, co nie oznacza, że nie znajdziesz także modelów osłaniających przed słupem wody o wysokości 10000 mm.

Rowerzystka prowadzi rower w rękawiczkach rowerowych.Nie warto zapominać o wodoodpornych rękawiczkach rowerowych, takich jak Endura Strike.

Wartość 2500 mm starcza jednak większości, o czym świadczą przychylne opinie modelu Rogelli Houston. Luźny krój sprawia, że spodnie posłużą jako druga warstwa, którą szybko ściągniesz po dojechaniu na miejsce. To dobry wybór na dojazdy i powroty z pracy lub do rekreacyjnych przejażdżek. Wygodą cieszą się też rowerzyści, którzy zakładają model Endura MT500 Spray, dedykowany jeździe MTB. Mocny nylon wraz z cordurą chronią materiał przed rozdarciem w terenie, a impregnacja DWR zapobiega przemoczeniu ubrań. Jeśli z kolei szukasz spodni szosowych z wkładką i szelkami, sięgnij po Ale Cycling K-Tour – model chroniony DWR i świetny do długich treningów, podczas których pogoda potrafi nieraz zaskoczyć.

Jeździsz rowerem w deszczu? Zakładaj ochraniacze

Ochraniacze na buty rowerowe to jedna z najważniejszych rzeczy, w które dobrze się zaopatrzyć, szykując na wojnę z opadami. Lekkie i kompaktowe akcesorium zabezpieczy but przez zmoczeniem i ubrudzeniem błotem, chroniąc przed wodą również skarpetkę, jeśli samo obuwie nie było wodoszczelne.

Niektóre modele uodparniają wyłącznie na wodę, inne z kolei mają warstwę izolacyjną, dobrą nawet na mrozy. Warto zwrócić uwagę na materiał, ponieważ najlepszą ochronę przed deszczem zapewniają przede wszystkim neoprenowe ochraniacze, takie jak chociażby Eyen Vern. Jeśli korzystasz z systemu zatrzaskowego, upewnij się, że model jest z nim zgodny. Na przykład Shimano Road Thermal to szosowe ochraniacze na bloki typu SPD-SL, gumowe i odpowiednio ocieplone na chłodniejsze pory roku. Problem kompatybilność w zasadzie znika, jeśli wybierzesz same noski osłaniające tę część cholewki, która jest najbardziej zagrożona przemoknięciem. To akcesorium nie zakryje raczej bowiem zatrzasków. Przykładem może być neoprenowy model Ale Cycling Shield, świetny na jesień czy wiosnę.

Akcesoria i środki dające ochronę przed deszczem

Jazda w deszczu wymaga przygotowania nie tylko siebie, ale także sprzętu – rower powinien być zabezpieczony na wypadek opadów. Najważniejsze elementy, w które trzeba doposażyć dwa kółka, to błotniki. Przyda się jednak również zadbanie o łańcuch oraz lepszą widoczność na drodze. Jeśli przewozisz większe przedmioty, skorzystaj z wodoodpornych toreb lub sakw na bagażnik.

Problem

Rozwiązanie

Ważne cechy

Przemoknięta i brudna odzież

Błotniki rowerowe pełne lub QR

Właściwy rozmiar, waga, materiał

Impregnat do odzieży

Czy odtwarza powłokę DWR, czy potrzebne jest utrwalanie termiczne

Przemoczenie przewożonych rzeczy

Wodooszczelne sakwy i torby bikepackingowe

Mocowanie zgodne z posiadanym modelem roweru, rolowane zamknięcie/zabezpieczony przed wodą zamek

Wypłukany smar

Stosowanie smaru rowerowego na warunki mokre (wet)

Wygodna aplikacja, ochrona przed korozją

Słaba widoczność drogi i kolarza

Mocne oświetlenie rowerowe

Odpowiednia liczba lumenów, wodoszczelność obudowy

Błotniki – podstawowa ochrona przed wodą i błotem

Istnieją dwa wybory. Pierwszy stanowią błotniki szybkiego montażu, które można założyć w nawet mniej niż minutę. Wadą rozwiązania jest niestety niepełna ochrona, ale wiele zależy od konkretnego modelu. Tylny błotnik powinien górować nad całym kołem, chyba że kolarzowi wystarczy osłona spodni i nie zważa na kurtkę. Wtedy można postawić na chlapacz, czyli krótką listwę sterczącą za siodełkiem.

rowerzyści jadący w ulewieRowerzyści wykorzystują rożne sposoby, m.in. parasole czy specjalne daszki. Lepiej sprawdzi się jednak przeciwdeszczowy strój z prawdziwego zdarzenia.

Przedni model będzie z kolei zasłaniał raczej tylko pewien obszar pod główką ramy lub przednią częścią dolnej rury. Najczęściej błotniki szybkiego montażu stosuje się w rowerach górskich lub szosowych, które rzadko posiadają otwory montażowe do pełnych błotników. Przykładem dobrego produktu do MTB jest uniwersalny Eyen Razor Clamp.

Największą zaletę błotników pełnych stanowi niezwykle skuteczna ochrona przed wodą i błotem. Wada akcesorium to z kolei trudności montażowe, a także przy wyborze – rodzi się pytanie, czy dany model będzie pasował do roweru. Dla wprawnego serwisanta dobór i mocowanie błotników to drobnostka, ale osoby początkujące muszą się trochę nagłowić. W przypadku SKS Bluemels Matt nie powinno być większych problemów, o ile masz rower na 28-calowych kołach, widełki szersze niż 35 mm oraz hamulce tarczowe.


Zadbaj o widoczność podczas jazdy w deszczowe dni

Jazda na rowerze w deszczu będzie znacznie bezpieczniejsza, jeśli skorzystasz z oświetlenia. Podczas opadów atmosferycznych widoczność rowerzysty zdecydowanie spada, a odblaski na odzieży nie załatwiają sprawy. Komplet dobrych lampek to co innego, ale powinien być dobrany z myślą o warunkach panujących na Twoich trasach. Do nocnych powrotów w mieście czy do jazdy w szarugę wystarczy zestaw Eyen Peleton o 100 lumenach. Wbudowane akumulatory pozwalają na pracę do 40 godzin (przednia) i 50 godzin (tylna) w określonych trybach. Jazda w lesie i po nieoświetlonych szosach wymaga mocniejszego urządzenia z przodu.


Sakwy na rower, które sprawdzą się w deszczu

Przed deszczem warto zabezpieczyć nie tylko to, co masz na sobie, ale i ubrania na zmianę lub inne przedmioty zabierane w trasę. Dlatego dobrze wyposażyć rower w sakwy, które są wodoszczelne, wodoodporne lub mają dodatkowe pokrowce do zabezpieczania przed deszczem. Przykładowo: montowany na kierownicy model Geosmina Handlebar Bag sprawi, że cenne przedmioty, które chcesz mieć na oku, wyjdą z ulewy bez szwanku.

Rowerzysta jedzie w deszczu z plecakiem przykrytym pokrowcem wodoszczelnym.Rzeczy jakoś trzeba przewieźć. Pokrowiec na plecaku lub wodoszczelne sakwy i torby to sprawdzone rozwiązania, spośród których każdy może wybrać najlepsze dla siebie. 

Smar rowerowy na warunki mokre

Deszcz wypłukuje smar rowerowy, zwłaszcza jeśli jest to preparat typu dry, a nie wet. Jeśli wiesz, że będziesz jeździć także w deszczu, postaw na ten drugi środek – został stworzony na warunki mokre, wobec czego ma większą odporność na wodę. Dodatkowo wielu producentów przekonuje, że skład ich smaru na warunki mokre intensywniej przeciwdziała rdzewieniu łańcucha.

Impregnat przeciwdeszczowy do odzieży rowerowej

Co ważne, zabezpieczyć można nie tylko siebie i rower, ale także samą odzież. Ubrania przeciwdeszczowe na rower są często fabrycznie zabezpieczone impregnacją, czego najlepszy przykład stanowi powłoka DWR. Rozwinięcie akronimu to Durable Water Repellent – już z samej nazwy można wywnioskować, że ma dosłownie odpychać wodę, zawiera bowiem związki hydrofobowe. To przykład dość trwałej impregnacji, ale inne powłoki mogą okazać się mniej odporne. Jeśli ubranie przeciwdeszczowe na rower zacznie przepuszczać wodę lub było nieszczelne od początku, warto samodzielnie zastosować odpowiednie środki. Przykłady? Przedstawiamy rowerowe preparaty w sprayu, które odnawiają wodoszczelną powłokę:

Czy rowerem elektrycznym można jeździć w deszczu?

Słoneczna pogoda to idealny moment, aby wskoczyć na rower elektryczny. A deszcz? Wszelkie opady atmosferyczne nie są żadnym przeciwskazaniem do jazdy na e-bike’u. Wodoszczelność zdecydowanej większości silników i baterii pozwala bowiem bezpiecznie jeździć ze wspomaganiem nawet przy ulewie. Wyjątkiem mogą być instalacje błędnie zamontowane przez użytkownika lub systemy gorszej jakości. Oczywiście szczelność e-bike’ów nie oznacza, że można spokojnie wjechać na elektryku w jezioro – warto unikać całkowitego zalania, również ze względu na klasyczny napęd. Jeśli jakaś kropelka dostanie się do silnika, może spowodować uszkodzenie np. czujnika Halla, nie mówiąc już o powolnym powstawaniu korozji. Jednakże elektryczny rower na deszczu jest bezpieczny – szansę na nagły syk sygnalizujący zwarcie w e-bike’u można określić jako naprawdę, ale to naprawdę niską.