Program
lojalnościowy

5,0/5 Nasza ocena
na Opineo

Punkty odbioru rowerów

Dostawa gratis w 24h

Jakie spodenki rowerowe wybrać? Kompendium wiedzy o wkładkach, szelkach i materiałach

Data aktualizacji: 26-05-2022

Jeżeli naprawdę chcemy się polubić z kolarstwem i w każdy ciepły weekend spędzać długie godziny w siodełku, to wybór dobrych spodenek rowerowych jest być może drugim najważniejszym zakupem, zaraz po samym rowerze. Idealnie pasującego modelu powinni szukać zarówno szosowcy czy gravelowcy w przylegających do ciała bibsach z szelkami, jak i kolarze MTB, preferujący luźne spodenki rowerowe z wkładką. Oto nasze porady na temat doboru odpowiedniego produktu, a także krótki przegląd najlepszych propozycji z aktualnej oferty. 

strój kolarski AssosProfesjonalne stroje kolarskie nie tylko świetnie wyglądają, ale są przede wszystkim bardzo wygodne.

Jak dobrać spodenki rowerowe?

Obecnie na rynku można znaleźć tak wiele różnych modeli, że wybierając w ciemno, mamy dosyć małą szasnę na to, że za pierwszym razem trafimy na spodenki kolarskie nie tylko dobrze dopasowane, ale także wygodne oraz warte pieniędzy, jakie należy na nie wydać. Dlatego zaczniemy od listy cech i parametrów, na jakie koniecznie trzeba zwrócić uwagę przy zakupie, a dopiero później wskażemy listę sprawdzonych damskich i męskich spodenek rowerowych do różnych zastosowań.

Warto jednak przy tym pamiętać, że nawet najlepsza wkładka żelowa lub piankowa, wszyta w spodenki rowerowe na długie dystanse, nie zapewni odpowiedniego komfortu, jeśli zestawi się ją z niewygodnym siodełkiem i źle ustawionym rowerem. Dopiero, gdy wszystkie elementy, związane z szeroko pojętym bikefittingiem, ze sobą współgrają, wówczas poznamy pełnię możliwości odzieży. 

Luźne spodenki rowerowe na krótsze trasy, dopasowane na dłuższe 

Wybór rodzaju spodenek rowerowych – obcisłych lub luźnych – stanowi fundamentalną decyzję przy szukaniu stroju do jazdy. Ten pierwszy typ, z mocno dopasowanym krojem, stosuje się w profesjonalnych spodenkach kolarskich do rowerów szosowych, gravelowych oraz MTB XC. Nie tylko mają one zdecydowanie lepsze właściwości aerodynamiczne, ale także są wyposażone w piankową lub żelową wkładkę, która świetnie dopasowuje się do ciała. Zapewnia to dobry komfort oraz zapobiega otarciom, dlatego takie rozwiązanie często stosuje się również w modelach do rekreacyjnej jazdy. I wydaje się, że jest to optymalny wybór dla większości rowerzystów.

Z kolei luźne spodenki MTB – znane także jako szorty MTB – są podstawowym wyborem w ekstremalnych odmianach kolarstwa górskiego, czyli Enduro, DH, FR, a także przy rekreacyjnych wypadach. Dlatego chętniej sięgają po nie użytkownicy rowerów trekkingowych, crossowych czy miejskich, którzy nie przepadają za mocno dopasowanym krojem spodenek. Szorty rowerowe mogą również występować w wersji z wkładką, jednak nie leżą tak dobrze, jak bardziej przylegające do ciała modele z lycry.

Damskie spodenki rowerowe z szelkami.W przypadku damskich spodenek rowerowych szelki to domena najwyższej jakości produktów.

Spodenki z szelkami czy bez? Dobre pytanie

Dopasowane spodenki kolarskie występują w dwóch wersjach – z szelkami lub bez. Z perspektywy wygody jazdy zdecydowanie lepiej sprawdzają się modele, które mają dodatkowy punkt podparcia i nie zsuwają się podczas pedałowania, czyli z szelkami. Ich stabilne trzymanie się w jednym miejscu zapobiega także otarciom skóry. Wystarczy raz się w takich przejechać, aby przekonać się o ich wyższości.

Wiele popularnych modeli damskich spodenek rowerowych nie ma szelek, ponieważ mogą one źle układać się na klatce piersiowej, jednak w przypadku oferty męskiej tylko najtańsze produkty nie mają szelek. Często są to podstawowe wersje, które dobrze sprawdzą się do krótkich wycieczek oraz bardzo spokojnego „kręcenia”.

Spodenki rowerowe z wkładką żelową czy piankową?

Pierwsze wkładki rowerowe zaczęto stosować ponad sto lat temu i były to wyściółki ze specjalnie garbowanej skóry – Chamois. Takie rozwiązanie dodane do wełnianych spodenek, w jakich wtedy jeżdżono, zapewne ograniczało nieco otarcia skóry, jednak z dzisiejszej perspektywy wydaje się to czymś trudnym do wyobrażenia. Jak wiadomo, sztuczne tworzywa zrewolucjonizowały w II połowie XX wieku odzież sportową, co przełożyło się także na wkładki stosowane w spodenkach kolarskich.

Tyle historii. Dziś do produkcji wkładek kolarskich, zarówno męskich, jak i damskich, stosuje się dwa rodzaje materiałów – piankę oraz żel. Każdy z nich może zapewnić wysoki komfort jazdy, jednak co do zasady spodenki rowerowe z wkładką żelową są bezpieczniejszym wyborem. Ich struktura jest trochę twardsza, dlatego lepiej znoszą nacisk. Zapewniają dobre właściwości amortyzacyjne, nawet u cięższych kolarzy, a także wolniej się zużywają, dlatego po 2-3 sezonach mogą zachowywać podobne parametry, jak w momencie zakupu. Co ciekawe, modele żelowe mogą mieć różną grubość i gęstość w poszczególnych miejscach wkładki, dzięki czemu minimalizują nacisk w najwrażliwszych strefach, a lepiej „oddychają” w pozostałych.

Wkładki piankowe również mają swoje zalety, a wielu osobom mogą odpowiadać bardziej niż żelowe. Pianka lepiej przepuszcza powietrze, a gorzej znosi intensywną eksploatację i pranie. Dlatego warto unikać najtańszych modeli, bo słabo wywiązują się one z podstawowego zadania, jakim jest poprawa wygody jazdy.

Bez znaczenia, jaki rodzaj wkładki rowerowej wybierzemy – ważne, aby była ona dopasowana szerokością do naszej budowy, bo jest to kwestia kluczowa. Oprócz tego warto pamiętać, że gęstość materiału ma większe znaczenie od jego grubości. Parametr ten wyraża się w kilogramach na metry sześcienne i wyższa wartość zazwyczaj oznacza lepszą amortyzację. Wkładki o gęstości rzędu 90-120 kg/ m² nadają się do kilkugodzinnych treningów.

Długość i sposób wykończenia nogawek

Warto zwrócić uwagę na dwa detale, które wpływają na komfort noszenia spodenek rowerowych. Pierwszą jest ich długość – za krótkie nogawki nie tylko źle wyglądają, ale także utrudniają stworzenie kompletu z osobnymi nogawkami-ocieplaczami. Jak ustalić, czy długość jest odpowiednia? Wystarczy je przemierzyć – spodenki kolarskie powinny kończyć się kilka centymetrów nad kolanem (3-5 cm), jeżeli sięgają zaledwie połowy uda, to są za krótkie.

Drugą istotną kwestia okazuje się ich wykończenie od wewnątrz. Nogawki powinny mieć silikonowe wypustki lub gumową taśmę, czyli elementy zapobiegające ich podwijaniu się w czasie pedałowania.

Odzież Ale Cycling.Ale Cycling, czyli jeden z najlepszych producentów na rynku. W odzieży od tego producenta jeżdżą teamy z World Touru np. Bahrain Victorious.

Jakość wykonania godna profesjonalnych spodenek kolarskich

Uznanym producentom możemy zazwyczaj zaufać w kwestii dbałości o detale, jednak przy tańszych, słabo znanych markach, warto upewnić się, że wkładkę wszyto w spodenki metodą bezszwową (lepiej) lub płaskimi szwami (nieco gorzej), a konstrukcja szelek oraz środkowego panelu nie spowoduje obtarć podczas pierwszej wycieczki.

Zarówno w przypadku spodenek rowerowych MTB z wkładką, jak i tych szosowych, trudno mówić o dodatkowych funkcjonalnościach. Materiał to zawsze elastyczna lycra, jednak czasem może mieć ona specjalne właściwością antybakteryjne lub filtr przed promieniowaniem UV.

W luźnych modelach do kolarstwa górskiego oraz dopasowanych bibsach cargo, popularnych wśród gravelowców, czasem stosuje się także specjalne kieszenie, które należy uznać za ciekawy dodatek.

Polecane modele – subiektywny ranking spodenek rowerowych

Assos, czyli najlepsze spodenki na długie dystanse

Listę sprawdzonych spodenek do jazdy na rowerze otwiera Assos. Dla nikogo nie jest to chyba zaskoczenie, ponieważ szwajcarski producent osiągnął status marki kultowej. Większość modeli z jego oferty kosztuje więcej niż konkurencyjne produkty, jednak bronią się one najwyższą jakością i prawdopodobnie najlepszymi wkładkami kolarskimi. Nie bez powodu sięga po nie wielu profesjonalnych zawodników.

ASSOS Mille GT to podstawowy model męskich spodenek z szelkami. Nawet bazowa seria – Mille – pod względem komfortu przewyższa większość najwyższych linii od innych firm. Lekki, wytrzymały i dobrze wentylowany materiał Type.429 Titanio świetnie nadaje się do intensywnych treningów. Piankowa wkładka Mille S7 Evo o grubości i z technologią kraterCooler, czyli mikrootworami wentylacyjnymi, sprawia, że nawet ponad 6 godzin spędzonych w siodełku nie powoduje problemów z otarciami czy bólem.

UMA GT Bib Shorts C2, czyli propozycja damskich spodenek od Assosa. Uszyto je z tego samego materiału, co wspomniany model męski. Dlatego również zapewniają świetne właściwości jezdne podczas kilkugodzinnych wycieczek. Damska wkładka jest nieco grubsza (9 mm), dzięki czemu lepiej odpowiada kobiecej anatomii.

Endura – niezawodny „średniak” 

Model ENDURA Xtract Gel II występuje w dwóch wersjach – szelkami lub bez, dlatego każdy z łatwością znajdzie wariant idealny do swoich potrzeb. My jednak szczególnie polecamy bibsy, czyli opcję z szelkami. Warto pamiętać o tym, że spodenki od szkockiego producenta nie są oferowane w tak ściśle dopasowanych rozmiarach, jak bardziej „wyścigowe” marki – Castelli czy Ale Cycling. Z tego powodu „niedzielnym kolarzom” łatwiej trafić z odpowiednim.

Największą zaletą tego produktu jest antybakteryjna żelowa wkładka 400-Series z systemem mikrowentylacji dla wygody użytkownika. Zapewnia bardzo dobry komfort jazdy, a dzięki jakości zastosowanych materiałów z pewnością posłuży przez tysiące kilometrów treningów.

Niedrogie, ale solidne spodenki kolarskie: Rogelli

Rowerzyści dysponujący ograniczonym budżetem lub po prostu potrzebujący podstawowego modelu spodenek do rekreacyjnej jazdy, mają do wyboru kilka ciekawych marek, w tym holenderskie Rogelli.

Oba modele – męski Tyro i damski Core Wmn – mają wszystko, co potrzeba do rekreacyjnych wycieczek i treningów trwających do 2-3 godzin. Ich najważniejsze zalety to elastyczne ściągacze na nogawkach, szerokie i dobrze wentylowane szelki, a także trzywarstwowa wkładka. Jej pierwszą część wykonano z bezszwowej, delikatnej tkaniny Pure, drugą wyprodukowano z pianki o gęstości 65kg/m3 i grubości 2 mm. Z kolei ostatnia warstwa to pianka Pro Foam o gęstości 85kg/m3 i grubości 7 mm. Całość dobrze tłumi drgania i zdecydowanie poprawia wygodę podróżowania.

Włoskie marki Ale Cycling i Biemme – spodenki rowerowe na długie oraz średnie dystanse

Dwa sprawdzone, a przy tym dobrze wycenione, modele od uznanych marek – Ale Cycling oraz Biemme.

Biemme Bibshort uszyto z nowoczesnej tkaniny Superroubaix®. Gęsto tkany materiał sprawia, że spodenki dobrze ochronią przed chłodem i wiatrem. Jednocześnie dobrze przepuszcza powietrze, co pozwala uniknąć przegrzania. Z kolei Wkładka FX13, dopasowana do anatomicznych potrzeb męskiego ciała, gwarantuje doskonałą amortyzację wstrząsów nawet przez kilka godzin jazdy. Wykonana jest z hipoalergicznej, wielowarstwowej tkaniny o różnej gęstości. 

Natomiast spodenki Ale Cycling Blend wykonano z tkaniny, która sprawdza się w temperaturach od 8 do 15 stopni Celsjusza. Mamy zatem do czynienia z modelem wiosennym, a nie letnim.  Materiał jest rozciągliwy, miły w dotyku i wygodny w pielęgnacji. Newralgiczne okolice krocza są chronione przez wysokiej klasy piankową wkładkę kolarską 4H SHAMMY. Skutecznie niweluje wstrząsy i drgania podczas jazdy oraz sprawnie wentyluje ciało.

Warto sprawdzić także inne spodenki kolarskie od tych producentów, ponieważ mają oni w ofercie wiele udanych modeli.

Luźne szorty MTB do Enduro.

Propozycje dla kolarzy MTB – luźne spodenki rowerowe z wkładką

W naszym zestawieniu pamiętamy także o szortach przeznaczonych do kolarstwa górskiego. Choć dostępnych modeli jest mniej, to łatwiej dopasować odpowiedni produkt do swoich potrzeb.

Od lat prawdziwym hitem sprzedaży wśród rowerzystów MTB jest ENDURA Hummvee II. Najlepiej o ich jakości świadczy fakt, że średnia ocena z ponad 50 opinii wystawionych przez klientów Centrum Rowerowego, wynosi w przypadku tego modelu aż 4,8 – a więc blisko ideału!

Gdzie tkwi ich sekret? Z pewnością gdzieś pomiędzy materiałem odpornym na rozdzieranie (Rip-Stop), dobrze wyprofilowana wkładką 200 series, a także wygodnymi kieszeniami bocznymi typu cargo. Warto zauważyć, że wkładka jest wypinanym modelem w systemie Clifast, dlatego można ją odłączyć od spodenek.

Bardzo podobnym produktem są szorty Fox Ranger. Również mają wypinaną wkładkę, w tym przypadku model Evo Chamois, który zapewnia komfort i swobodę ruchów przy dynamicznej jeździe po górskich szlakach.