Jakie opony do roweru wybrać? Podpowiadamy!

Data aktualizacji: 05-08-2021

Opony rowerowe to jedyne elementy, które zapewniają kontakt jednośladu z podłożem. Dlatego tak samo jak w każdym innym pojeździe, od ich jakości i stanu zależy nasze bezpieczeństwo, komfort oraz przyjemność z jazdy. Jak odnaleźć się w gąszczu wielu wariantów, różnych bieżników oraz rodzajów gumy? Tym razem zajmujemy się tym, jak dobrać opony do roweru. 

zbliżenie na opony roweroweTo, jakie opony rowerowe wybierzemy, będzie uzależnione od indywidualnych potrzeb. 

Rodzaje opon rowerowych - jakie wybrać?

Kiedy rozważamy, jakie opony rowerowe powinniśmy kupić, musimy mieć uwadze, że obecnie możemy wręcz przebierać w opcjach. I to bardzo dobra wiadomość! Dzięki temu każdy miłośnik jednośladów znajdzie model idealny dla siebie. A potrzeby są wielorakie – innego ogumienia będzie szukał zawodowiec, intensywnie trenujący na szosie, niż fan wypadów w górski teren na MTB. Zupełnie odmienne oczekiwania ma też rowerzysta, któremu dwa kółka służą jako środek do codziennego przemieszczania się po mieście.

W asortymencie firm specjalizujących się w produkcji ogumienia znaleźć można różne rodzaje opon rowerowych – przeznaczone na asfalt, grząski grunt, szuter czy mieszane warunki. O ich właściwościach decydować będą takie czynniki jak konstrukcja, mieszanka, z której zostały wykonane czy wreszcie bieżnik, mający kluczowy wpływ na trakcję.

Zachowanie całkowicie gładkiej opony w określonych warunkach będzie odległe od tego, czego spodziewać możemy się od modelu wyposażonego w masywne klocki. Dlatego, chcąc dokonać zakupu, staniemy przed wyborem jednego z następujących wariantów opon:

  • opony z gładkim bieżnikiem – idealne na asfalt, ale niekoniecznie na mokre warunki;
  • terenowe – z wyraźnymi klockami bieżnika, odpowiadającymi za przyczepność na wymagającej nawierzchni;
  • semi-slicki – dość gładkie w trefie czołowej, z delikatnymi kostkami bieżnika widocznymi po bokach. Są dość uniwersalne, dlatego poradzą sobie nie tylko na asfalcie, ale i po zjeździe w lekki teren.

Co ciekawe, producenci nie ograniczają się jedynie do letnich propozycji. Postawili sobie za zadanie znalezienie odpowiedzi na pytanie, jakie opony rowerowe na zimę zaproponować swoim klientom, zwłaszcza na trudniejsze warunki pogodowe. Rozwiązaniem okazało się ogumienie kolcowane.

Zwróć uwagę!

Dobierając opony do roweru, nie można zapomnieć, że muszą być one w rozmiarze pasującym do naszego jednośladu. Jeśli nie wiesz, jak czytać i dobierać rozmiary opon rowerowych, sprawdź osobny artykuł, poświęcony temu tematowi.

Na uwadze trzeba mieć też konstrukcję opony – czy bardziej odpowiadać będzie nam model zwijamy czy drutowany. Niewykluczone również, że w naszym przypadku idealnym rozwiązaniem będzie system tubeless.

Ogumienie idealne na asfalt, czyli opony szosowe

Opony szosowe najczęściej występują w rozmiarach 23-622 do 28-622 (ETRTO), czyli 28 cali o szerokości od 23 do 28 mm. To, co z pewnością je wyróżnia, to stosunkowo wysokie ciśnienie, które stosujemy w dętkach. Jego wartości wahają się w przedziale od około 5-6, do nawet 9 barów, w zależności od szerokości opony i wagi rowerzysty. Jednocześnie warto pamiętać, że dobierając właściwy poziom ciśnienia, jesteśmy w stanie wpływać na niektóre właściwości ogumienia.

Podstawowym zadaniem tego typu modeli jest zapewnienie dobrej przyczepności na równych, asfaltowych nawierzchniach, przy jednoczesnym zachowaniu możliwie najniższych oporów toczenia. Stąd opony szosowe mają delikatnie ponacinany albo całkowicie gładki, zwłaszcza w strefie centralnej, bieżnik. Jeśli staramy się wykręcać najlepsze czasy na asfaltowej trasie, na pewno tego typu ogumienie nam w tym pomoże, pozwalając na osiąganie wysokich prędkości. Przy czym warto zwrócić uwagę na to, że modele bez widocznych nacięć nie poradzą sobie jeśli pogoda się załamie – one są przeznaczone na suche warunki.

Jakie opony do roweru szosowego wybrać, jeżeli często zdarza nam się zjechać z głównej drogi? Na pewno całkowicie gładkie modele nie będą dobrym wyborem. Zdecydowanie lepiej sprawdzi się nam wówczas opona z bieżnikiem mieszanym, przykładowo gravelowa, z widocznymi klockami po bokach – szybka na asfalcie, a przy tym umożliwiająca pokonanie mniej wymagającego terenu.

opona rowerowa do MTB z wyraźnymi klockami bieżnikaWyraźne klocki na bieżniku opony rowerowej poprawiają przyczepność w terenie.
 

Na co zwrócić uwagę, wybierając opony do roweru MTB?

Opony MTB przeznaczone są do rowerów górskich. Zakres rozmiarów, w jakich występują, jest naprawdę duży. Widełki można w przybliżeniu nakreślić jako od 50-556 do 65-622, ponownie używając systemu ETRTO, oraz 26", 27,5", 29" – używając cali. Wybór jest naprawdę szeroki.

Opony MTB charakteryzują się wyraźnym bieżnikiem, często dość agresywnym, aczkolwiek to też zależy od przeznaczenia konkretnego modelu. Inaczej będzie wyglądać opona dedykowana na utwardzone nawierzchnie, a inaczej idealna do jazdy w błocie. Zresztą w przypadku tzw. górali może zdarzyć się, że różnice będą nawet między ogumieniem z przodu i z tyłu, a to jakie opony do roweru MTB wybierzemy, będzie związane z naszymi oczekiwaniami i rezultatami, jakie chcemy osiągnąć.

Duże znaczenie dla właściwości opony ma mieszanka, z jakiej jest wykonana. Tu ponownie wszystko będzie zależeć od przeznaczenia. Dla przykładu, opony zjazdowe – w trudny, mokry teren będą wykonane z bardzo miękkiej gumy. Ogumienie do Cross Country, na łatwe, szybkie trasy, wykonane będzie z twardej, lekko toczącej się mieszanki.

W modelach z segmentu MTB spotkamy też różnego rodzaju wzmocnienia w ściankach bocznych czy pod bieżnikiem. Ich celem jest zapewnienie maksymalnej odporności na uszkodzenia, przy zachowaniu sensownej wagi. Część opon terenowych przystosowane jest do używania w systemach bezdętkowych, a co za tym idzie cechuje je zwiększona odporność na łapanie „kapcia”, mniejsze opory toczenia oraz niższa masa.

Jakie opony do roweru miejskiego i trekkingowego są najlepsze?

Następną dużą grupą są opony miejskie i turystyczne. Króluje tutaj rozmiar koła 28”, pozwalający na komfortowe pokonywanie nierówności nawierzchni i przeszkód, takich jak krawężniki. Bieżniki tych opon zapewniają niskie opory toczenia i najczęściej są optymalizowane do użytku na nawierzchniach twardych, często asfaltowych. Dlatego są raczej gładkie, choć w wielu przypadkach dostosowane także do jazdy w mokrych warunkach, o czym świadczą liczne nacięcia czy szerokie rowki między blokami.

Zastanawiając się, jakie opony do roweru trekkingowego lub miejskiego kupić, na pewno warto zwrócić uwagę na obecność wkładki antyprzebiciowej. Dzięki niej maleje szansa na to, że spotka nas przykra niespodzianka podczas wypadu za miasto czy w trakcie drogi do pracy. Wyposażona w nie jest zdecydowana większość opon z tego segmentu – praktycznie każdy model, poza tymi otwierający kolekcje, ma takie zabezpieczenie. Poziom ochrony jest skorelowany z ceną.

Co ciekawe, w tej grupie trafić można na wiele propozycji, które nie tylko oferują bardzo dobre właściwości, ale i będą dopasowane do naszego miejskiego jednośladu pod względem designu. Kolorowe bieżniki czy wyróżniające się, kontrastujące boki są dość często spotykane, co daje duże pole do popisu.

czerwona opona do roweru miejskiegoOpony do roweru miejskiego występują w wielu kolorach.

Opony do roweru elektrycznego

Pojawienie się na rynku e-bike'ów, o których więcej piszemy w naszym przewodniku po elektrykach, oraz wzrost ich popularności wymusił na producentach zaprojektowanie ogumienia, które sprosta nowym wymaganiom. Co prawda, w tego typu jednośladach wciąż można stosować standardowe ogumienie, o ile dobrze dobierzemy rozmiar, jednak na rynku już można znaleźć wiele dedykowanych propozycji. Producenci zwracają szczególną uwagę na niskie opory toczenia oraz odporność na przebicie. Oczywiście znaczenie ma też bieżnik odpowiadający za przyczepność i stabilność, który należy dobrać do miejsca czy stylu podróżowania. Wszystkie te elementy będą składały się na nasz komfort. Opony do e-bike'ów mają w swoje ofercie takie firmy jak m.in. Schwalbe, Vittoria czy Kenda.

Czym wyróżnia się opona do roweru elektrycznego? Przede wszystkim powinna być zaprojektowana z myślą o pracy pod większym niż w standardowych jednośladach obciążeniem, co wynika z masy e-bike’a, na którą niewątpliwie wpływa obecność silnika. Przy tym musi być dostosowana do przenoszenia na nią dużej mocy, co jest następstwem elektrycznego wspomagania. W przeciwnym razie okres jej eksploatacji nie będzie zbyt długi. 

Co ciekawe, na rynku dostępne są także opony do rowerów elektrycznych osiągających prędkość nawet 50 km/h (s-pedelec). W tym wypadku jednak sytuacja jest wyjątkowa, ponieważ dedykowane ogumienie musi spełniać określone normy i posiadać europejską homologację. 

)