Program
lojalnościowy

5,0/5 Nasza ocena
na Opineo

Punkty odbioru rowerów

Dostawa gratis w 24h

Jaki gravel wybrać? Poradnik zakupowy z najlepszymi modelami

Data aktualizacji: 12-04-2022

Rowery szutrowe w zaledwie kilka lat podbiły serca kolarzy w całej Europie, w tym w Polsce. Osoby, które jeszcze niedawno uparcie twierdziły, że nowy segment rowerów to wymysł amerykańskiego marketingu, dzisiaj same zastanawiają się, jaki gravel wybrać. 

gravel-w-lesieGravel to rower, który łączy w sobie cechy szosy i MTB.

Obecnie na rynku dostępne są dziesiątki, jeżeli nie setki modeli, a każdy liczący się producent ma ich w swoim katalogu przynajmniej kilka. Dlatego dla wielu klientów wybór idealnego gravela stanowi twardy orzech do zgryzienia. Aby ułatwić im rozeznanie w tej dziedzinie i podjęcie decyzji przygotowaliśmy specjalny poradnik – jaki gravel kupić do konkretnej kwoty.

Pierwszy gravel dla początkującego – na co zwrócić uwagę?

Szutrówki z zasady mają przekraczać tradycyjny podział na rowery szosowe oraz MTB, dlatego trudno wskazać ich cechy kanoniczne. Istnieją zarówno szybkie gravele z aerodynamicznymi ramami, jak i dostosowane do trudniejszego terenu modele z amortyzacją i opuszczanymi sztycami. Doświadczeni kolarze wiedzą, czego potrzebują, dlatego skupimy się raczej na osobach z małą wiedzą na ten temat. Z gąszczu możliwości właściwości spróbujmy wyłuskać cechy charakterystyczne dla większości dobrych graveli dla początkujących.

Hamulce? W gravelu obowiązkowo hydrauliczne tarczowe

Hamulce tarczowe to absolutny must have dla każdego szutrowca. Nie tylko działają lepiej oraz z większą siłą, ale pozwalają także na montaż szerszych opon, czyli elementu esencjonalnego dla jazdy w terenie. Na rynku są dostępne dwa typy hamulców tarczowych – hydrauliczne oraz mechaniczne. Te pierwsze sprawdzają się lepiej, ale są droższe, dlatego zazwyczaj spotyka się je na wyposażeniu rowerów kosztujących około 6-7 tysięcy. Jeśli szukamy gravela do 5000 lub 4000 zł, to musimy pogodzić się z tańszym rozwiązaniem, czyli mechaniką.

Warto pamiętać o tym, że przy odpowiednim wyregulowaniu zapewniają one siłę hamowania wystarczającą do niemal natychmiastowego zatrzymania koła, dlatego wystarczą nawet na górskich trasach.

Gravelowa kierownica z wygięciem.Kierownice z flarą cieszą się szczególną popularnością w gravelach.

Komfortowa geometria ramy

Gravele pod wieloma względami przypominają przełajówki. Tym, co je różni okazuje się przede wszystkim łagodniejsza geometria oraz możliwość montażu opon szerszych niż wymagane w CX 33 mm. Dlatego, jeżeli szukamy szutrowego roweru z krwi i kości, a nie przełajowej ramy przemianowanej na gravelową, to powinniśmy rozglądać się za łagodniejszą geometrią.

Wygodną ramę najłatwiej rozpoznać po wysokiej główce, czyli miejscu, przez które przechodzi rura sterowa widelca. Im dłuższy ten odcinek, tym wyżej umiejscowiona kierowca. W prosty sposób przekłada się to na pozycję – na rowerze siedzi się z mniej pochyloną sylwetką, co pozwala na swobodne podróżowanie na długich dystansach bez problemów z bólem pleców.

O różnicach w geometrii można łatwo zorientować się porównując ze sobą modele szosowe oraz gravelowe. Ten drugi w tym samym rozmiarze powinien być o 1-2 centymetry dłuższy oraz wyższy.

Kierownica baranek

Czy wszystkie rowery szutrowe są wyposażone w baranka? Nie, istnieją także gravele z prostą kierownicą, jednak stanowią one niszę i często są mylone z modelami crossowymi lub typu fitness. Zdecydowana większość rowerów na szutry wykorzystuje baranka, ponieważ lepiej nadaje się do szybkiej jazdy, a także zapewnia dobrą kontrolę w terenie. 

Dlatego gravele z kierownicami szosowymi wyróżniają się największą wszechstronnością. Szczególnym wariantem są modele z flarą (typu flare), które rozszerzają się w dolnym chwycie dzięki czemu poprawiają trochę stabilność w trudniejszym terenie.

Szerokie opony gravelowe

Opony do gravela potrafią odmienić charakterystykę roweru. Zmiana ogumienia nie jest droga, dlatego warto przede wszystkim zorientować się w kwestii możliwości montażowych. Modele o szerokości od 32-38 mm zmieszczą się właściwie w każdej gravelowej ramie, jednak rowerzyści oczekujący większych możliwości poza utartymi ścieżkami powinni celować w rozmiary od 38 do nawet ponad 45 mm. Nie każdy gravel ma możliwości montażu tak dużych opon, dlatego przed zakupem dobrze jest upewnić się co do maksymalnego prześwitu w ramie.

Masa roweru

Oczywiście im mniejsza masa konstrukcji, tym lepiej. Lekki model to marzenie każdego kolarza, jednak często jest to nieosiągalne przy ograniczonym budżecie. Gravel do 4000 lub 5000 złotych może ważyć około 11-12 kilogramów i trzeba się pogodzić z tym, że będzie wyraźnie cięższy od szosy na hamulcach szczękowych i oponach o szerokości 25 mm. To wciąż mniej niż większość hardtaili oferowanych w podobnych cenach.

Z kolei szukając gravela do 7000 zł (lub nawet drożej) możemy liczyć na znalezienie modelu ważącego około 10 kg. Przykładem może być BH GravelX Alu 2.0, czyli szutrówka o bardzo sportowej charakterystyce (9,75 kg w rozmiarze M).

Gravel a inne rowery

Jeżeli wciąż zastanawiasz, czy gravel jest tym, czego szukasz, to w rozwianiu wątpliwości może pomóc Ci jeden z tekstów porównujących je z innymi typami rodzajami rowerów:

Jaki gravel kupić? Przegląd oferty na sezon 2022

Tyle z ogólnych informacji, które przydadzą się każdemu rowerzyście wchodzącemu w świat szutrów. Przejdźmy teraz do konkretnych modeli, aby wskazać najciekawsze modele dostępne na rynku. Dzielimy je przede wszystkim pod względem półek cenowych – od najtańszych do najdroższych.

Romet Aspre, popularny gravelJazda na gravelu pozwala na dużą dowolność.

Najtańszy gravel godny zainteresowania

MONGOOSE Guide Sport to budżetowy gravel od producenta znanego przede wszystkim z solidnych BMX-ów. Amerykańskiej marce udało się jednak z powodzeniem wejść w świat graveli, czyli kolejnego rdzennie amerykańskiego segmentu. 

Nie da się ukryć, że jego podstawową zaletą modelu Guide Sport okazuje się niska cena, bo to jeden z bardzo niewielu graveli do 5000 zł. Dlatego zastosowano w nim kilka kompromisowych rozwiązań, jednak w ogólnym rozrachunku jest to model dobry do miasta i w teren, a także zapewniający bardzo wiele przyjemności z jazdy. Idealny dla początkujących.

Ramę oraz sztywny widelec wykonano z twardego stopu aluminium. Linki poprowadzono wewnętrznie, a nie zewnętrznie, co w tej klasie cenowej nie jest oczywistym rozwiązaniem.

Za duże atuty konstrukcji należy uznać: charakterystyczną, bardzo łagodną geometrię roweru, nowoczesną kierownicę z flarą, klamkomanetki Shimano Sora oraz hamulce tarczowe (mechaniczne). Last but not leastGuide Sport  mieści opony w maksymalnym rozmiarze 700X47C, co daje duży potencjał w trudnym terenie.

Gravel do 4000 – czy przy obecnym rynku jest to możliwe?

O ile przy budżecie wynoszącym około 5000 zł bez większego problemu da się znaleźć rower szutrowy, o tyle chcąc do kupić gravel do 4000, należy regularnie przeglądać ofertę sklepu i ewentualne promocje. Solidne modele w tej cenie często wyprzedają się w okamgnieniu.

W 2022 roku za taką kwotę można kupić podstawowy rower szutrowy od czeskiej marki Rock Machine, czyli Gravelride 200. Jest to aluminiowa konstrukcja, na której wyposażeniu znalazły się proste hamulce tarczowe, solidny napęd 1x8 od Shimano, a także szerokie opony WTB w rozmiarze 700x45c.

Większy budżet, większe możliwości. Gravel do 6000-8000 zł

Przy tak ustalonych widełkach cenowych mamy zdecydowanie szersze pole do popisu. Co ciekawe, wszystkie 4 wybrane modele pochodzą od polskich producentów, a trzy z nich z tej samej stajni, ponieważ zarówno marki Rondo i NS Bikes tworzy firma 7anna.

RONDO Ruut AL2

Bardzo ciekawy gravel o sportowym charakterze. Producent zastosował w nim wewnętrzne prowadzenie linek oraz lżejszy widelec z włókna węglowego. W oczy od razu rzuca się również liczba dostępnych punktów montażowych. Oprócz dwóch standardowych użytkownik ma do dyspozycji dwa dodatkowe – na górnej rurze (przy mostku) oraz pod dolną rurą. Dzięki temu Ruut AL2, przy odpowiednim zagospodarowaniu przestrzeni za pomocą uchwytów, toreb i sakw, ma ogromny potencjał wyprawowy.

Serię Ruut należy docenić także za nowoczesny design. Projektanci trójmiejskiej firmy zadbali o to, aby każdy model prezentował się oryginalnie i zachwycał dbałością o detale.

ROMET Boreas 2

Na liście polecanych modeli mógłby się znaleźć każdy z oferowanych graveli, ponieważ wszystkie one są ciekawie zaprojektowanymi i dobrze wycenionymi konstrukcjami. Dotyczy to zarówno stalowej wersji Finale, karbonowej NYK, jak i aluminiowej – Boreas na SRAMie lub Aspre na Shimano.

Z uwagi na aktualną dostępność rowerów postawiliśmy w naszym zestawieniu na gravel Romet Boreas 2, jednak jego zalety dotyczą także wersji Aspre 2, co warto mieć na uwadze.

Boreas 2, podobnie jak NS Bikes, ma geometrię nastawioną na sportową jazdę, ale wciąż daleko jej pod tym względem do modeli szosowych czy przełajowych. Warto zwrócić uwagę, że polski producent zadbał o pełną grupę SRAM Apex. W jej skład wchodzi nie tylko napęd 1x11, ale także hydrauliczne hamulce tarczowe, czyli atut, jakiego nie było w tańszych gravelach.

RONDO Mutt AL

Rowerzyści, którym nie są obce słowa, takie jak wyprawa, bikepacking czy daleka podróż, często zastanawiają się jaki materiał sprawdzi się w ekstremalnych warunkach. Jeżeli na pytanie „gravel stalowy czy aluminiowy” bliżej Ci do odpowiedzi „stalowy!”, to model Rutt ST będzie doskonałym wyborem.


Lekką, ale bardzo wytrzymałą ramę stalową połączono z karbonowym widelcem TwinTip. Jest to model o zmiennej geometrii, który można ustawić w pozycji agresywniejszej lub łagodniejszej – wszystko w zależności od potrzeb i preferencji. Dlatego jest to być może najlepszy gravel wyprawowy. W kwestii wyposażenia mamy tutaj: napęd 1x11 SRAM Apex, opony WTB Nano w rozmiarze 700 x 40 oraz mechaniczne hamulce tarczowe TRP Spyre C.


Gravel do 10000 – jeszcze bez karbonowej ramy, ale już z topowym wyposażeniem

W tej kategorii cenowej można znaleźć kilka modeli, które są wyposażone we wszystko, co najważniejsze dla gravelowców – hydrauliczne hamulce, sztywne osie, napęd Shimano GRX lub SRAM Apex, a także solidne koła. W stosunku do flagowych modeli brakuje tylko karbonowej ramy oraz bezprzewodowych przerzutek.

BASSO Tera Apex

Basso Tera Apex to niezwykle ciekawy gravel od włoskiej manufaktury o bogatych tradycjach w kolarstwie szosowym. Rower łączy duże możliwości terenowe z potencjałem do dynamicznej jazdy po asfalcie.


Największą zaletą tego modelu jest autorskie rozwiązanie, którego nie spotkamy u innych producentów – specjalne łączenie górnych widełek z rurą podsiodłową. Zapewnia ono nawet 8 mm ugięcia, co poprawia komfort jazdy w terenie.

Rama ma także dwa dodatkowe punkty montażowe oraz prześwit na opony o maksymalnej szerokości nawet 45 milimetrów.


KONA Rove NRB

Tym razem model od firmy znanej przede wszystkim z produkcji rowerów MTB i bezkompromisowych rozwiązań. Czy widać po tym gravelu większe doświadczenie w dziedzinie kolarstwa górskiego? Częściowo tak, ponieważ KONA Rove NRB najlepiej z całego towarzystwa sprawdzi się w terenie.


Widać te predyspozycje przede wszystkim w doborze kół i opon. Fabrycznie zamontowane w nim obręcze WTB Horizon Road Plus TCS w rozmiarze 27,5”, czyli typowym dla MTB, a także bardzo szerokie ogumienie w rozmiarze 47C.

Rower najlepiej sprawdzi się u kolarzy, którzy większość czasu spędzają poza utartymi szlakami, a tylko czasem zjeżdżają na asfaltowe drogi.


Gravel karbonowy, czyli najwyższa półka

Aluminium i stal świetne sprawdzają się w rowerach szutrowych, jednak wiadomo, że królewskim materiałem w kolarstwie jest włókno węglowe, dlatego najlepsze gravele powstają na bazie karbonowych ram.

W sezonie 2022 najtańsze lekkie gravele  kosztują katalogowo około 10 tysięcy złotych, a najdroższe? Dla nich sky is the limit i kilka modeli kosztuje zdecydowanie powyżej 20 tysięcy.

RIDLEY Kanzo Speed GRX600

Rower podobny do opisywanego wcześniej aluminiowego modelu od Ridleya. Jednak karbonowa wersja jest nie tylko lżejsza, ale ma również geometrię nieco lepiej dopasowaną do dynamicznej jazdy, stąd Speed w nazwie, a także napęd złożony z mieszanki komponentów Shimano 105, GRX 600 i GRX 810.

W rozmiarze M konstrukcja waży 9,24 kg, co należy uznać za bardzo dobry wynik


RONDO Ruut CF2

Karbonowa wersja gravela od polskiego producenta wyróżnia się niską masą, wytrzymałością i funkcjonalnością. Świetnie poradzi sobie na każdej nawierzchni podczas jazdy w wymagającym terenie . Rondo postawiło w tym modelu na rozwiązanie sprawdzone w rowerach szutrowych – wysokiej jakości rama z włókna węglowego, kompletna grupa napędu SRAM Rival 1 1x11, hydrauliczne hamulce tarczowe oraz świetne w mieszanym terenie opony WTB Nano (700x40c)



BH GravelX Evo 3.0

Interesująca propozycja wprost z Hiszpanii – od marki BH. 

Karbonowa rama modelu GravelX Evo 3.0 ma wydłużony mostek, podniesioną główkę ramy, a także obniżającą się górą rurę, dzięki czemu rowerzysta może jeździć w bardziej wyprostowanej pozycji.

Najważniejsze elementy wyposażenia to napęd Shimano GRX 1x11 oraz hydrauliczne hamulce tarczowe. Rower sprawdzi się do bikepackingu, ponieważ w ramie przygotowano miejsca montażowe na sakwy i torby.

Masa roweru to 9,58 kilograma w średnim rozmiarze.

RIDLEY Kanzo Fast GRX DI2

Obecnie jeden z najbardziej interesujących i najlepszych graveli na rynku. Zdecydowanie stworzono go z myślą o rekreacyjnych wycieczkach z sakwami. Projektanci Ridleya zrobili wszystko, aby rower był jak najbardziej aerodynamiczny i wciąż dobrze radził sobie w terenie.

Geometria ramy ma wiele wspólnego z aero modelami szosowymi, dlatego świetnie nadaje się do szybkiej jazdy. Natomiast część rozwiązań zapewnia dobry komfort na wymagających dla graveli leśnych ścieżkach i szutrach.

Wszystkie elementy wyposażenia Ridelya Kanzo Fast GRX DI2 pochodzą z wysokiej półki. Zastosowano w nim między innymi karbonowe koła, kierownicę oraz sztycę, napęd 1x11 z przerzutką Shimano GRX 817 w bezprzewodowej technologii Di2.