Program
lojalnościowy

4,9/5 Nasza ocena
na Opineo

Punkty odbioru rowerów

Dostawa gratis w 24h

Jaki gravel wybrać? Ranking rowerów gravelowych

Data aktualizacji: 13-03-2023

Rowery gravelowe cieszą się obecnie dużą popularnością. W zaledwie kilka lat podbiły serca kolarzy w całej Europie, również w Polsce. Osoby, które jeszcze niedawno uparcie twierdziły, że nowy segment rowerów to wymysł amerykańskiego marketingu, dzisiaj same zastanawiają się, jaki gravel wybrać. Najlepsze modele na ten sezon polecamy w rankingu graveli na ten sezon!

gravel-w-lesieGravel to rower, który łączy w sobie cechy szosy i MTB.

Obecnie na rynku dostępne są dziesiątki, jeżeli nie setki modeli, a każdy liczący się producent ma ich w swoim katalogu przynajmniej kilka. Dlatego dla wielu klientów wybór idealnego gravela stanowi twardy orzech do zgryzienia. Aby ułatwić im rozeznanie w tej dziedzinie i podjęcie decyzji przygotowaliśmy specjalny poradnik – jaki gravel kupić do konkretnej kwoty.

 Pierwszy gravel dla początkującego – na co zwrócić uwagę?

Szutrówki z zasady mają przekraczać tradycyjny podział na rowery szosowe oraz MTB, dlatego trudno wskazać ich cechy kanoniczne. Istnieją zarówno szybkie gravele z aerodynamicznymi ramami, jak i dostosowane do trudniejszego terenu gravele z amortyzacją i opuszczanymi sztycami. Doświadczeni kolarze wiedzą, czego potrzebują, dlatego skupimy się raczej na osobach z małą wiedzą na ten temat. Z gąszczu możliwości właściwości spróbujmy wyłuskać cechy charakterystyczne dla większości dobrych graveli dla początkujących.

rower gravel charakterystykaGravel – co to? Najważniejsze cechy rowerów szutrowych.

 Hamulce? W gravelu obowiązkowo hydrauliczne tarczowe

Hamulce tarczowe to absolutny must have dla każdego szutrowca. Nie tylko działają lepiej oraz z większą siłą, ale pozwalają także na montaż szerszych opon, czyli elementu esencjonalnego dla jazdy w terenie. Na rynku są dostępne dwa typy hamulców tarczowych – hydrauliczne oraz mechaniczne. Te pierwsze sprawdzają się lepiej, ale są droższe, dlatego zazwyczaj spotyka się je na wyposażeniu rowerów kosztujących około 6-7 tysięcy. Jeśli szukamy gravela do 5000 lub 4000 zł, to musimy pogodzić się z tańszym rozwiązaniem, czyli mechaniką.

Warto pamiętać o tym, że przy odpowiednim wyregulowaniu zapewniają one siłę hamowania wystarczającą do niemal natychmiastowego zatrzymania koła, dlatego wystarczą nawet na górskich trasach.

 Szerokie opony gravelowe

Opony do gravela potrafią odmienić charakterystykę roweru. Zmiana ogumienia nie jest droga, dlatego warto przede wszystkim zorientować się w kwestii możliwości montażowych. Modele o szerokości od 32-38 mm zmieszczą się właściwie w każdej gravelowej ramie, jednak rowerzyści oczekujący większych możliwości poza utartymi ścieżkami powinni celować w rozmiary od 38 do nawet ponad 45 mm. Nie każdy gravel ma możliwości montażu tak dużych opon, dlatego przed zakupem dobrze jest upewnić się co do maksymalnego prześwitu w ramie.

Gravel czy szosa? CharakterystykaGravel czy szosa? 

 Kierownica baranek

Czy wszystkie rowery szutrowe są wyposażone w baranka? Nie, istnieją także gravele z prostą kierownicą, jak Kellys Soot 20. Jednak takie przypadki stanowią niszę i często są mylone z modelami crossowymi lub typu fitness. Zdecydowana większość rowerów na szutry wykorzystuje baranka, ponieważ lepiej nadaje się do szybkiej jazdy, a także zapewnia dobrą kontrolę w terenie. 

Dlatego gravele z kierownicami szosowymi wyróżniają się największą wszechstronnością. Szczególnym wariantem są modele z flarą (typu flare), które rozszerzają się w dolnym chwycie dzięki czemu poprawiają trochę stabilność w trudniejszym terenie.

 Komfortowa geometria ramy

Gravele pod wieloma względami przypominają przełajówki. Tym, co je różni okazuje się przede wszystkim łagodniejsza geometria oraz możliwość montażu opon szerszych niż wymagane w CX 33 mm. Dlatego, jeżeli szukamy szutrowego roweru z krwi i kości, a nie przełajowej ramy przemianowanej na gravelową, to powinniśmy rozglądać się za łagodniejszą geometrią.

Wygodną ramę najłatwiej rozpoznać po wysokiej główce, czyli miejscu, przez które przechodzi rura sterowa widelca. Im dłuższy ten odcinek, tym wyżej umiejscowiona kierownica. W prosty sposób przekłada się to na pozycję – na rowerze siedzi się z mniej pochyloną sylwetką, co pozwala na swobodne podróżowanie na długich dystansach bez problemów z bólem pleców.

O różnicach w geometrii można łatwo zorientować się porównując ze sobą modele szosowe oraz gravelowe. Ten drugi w tym samym rozmiarze powinien być o 1-2 centymetry dłuższy i wyższy.

 Masa roweru gravelowego

Oczywiście im mniejsza masa konstrukcji, tym lepiej. Lekki model to marzenie każdego kolarza, jednak często jest to nieosiągalne przy ograniczonym budżecie. Gravel do 4000 lub 5000 złotych może ważyć około 11-12 kilogramów i trzeba się pogodzić z tym, że będzie wyraźnie cięższy od szosy na hamulcach szczękowych i oponach o szerokości 25 mm. To wciąż mniej niż większość hardtaili oferowanych w podobnych cenach.

Z kolei szukając gravela do 10000 zł (lub nawet drożej) możemy liczyć na znalezienie modelu ważącego około 10 kg.

Gravel a inne rowery

Jeżeli wciąż zastanawiasz, czy gravel jest tym, czego szukasz, to w rozwianiu wątpliwości może pomóc Ci jeden z tekstów porównujących je z innymi typami rodzajami rowerów:

 Jaki rower szutrowy kupić? Ranking graveli

Tyle z ogólnych informacji, które przydadzą się każdemu rowerzyście wchodzącemu w świat szutrów. Przejdźmy teraz do konkretnych modeli, aby wskazać najciekawsze propozycje dostępne na rynku. Dzielimy je przede wszystkim pod względem półek cenowych – od najtańszych do najdroższych.

 Rower gravel do 4000 zł – czy przy obecnym rynku jest to możliwe?

O ile przy budżecie wynoszącym około 5000 zł bez większego problemu da się znaleźć rower szutrowy, o tyle chcąc kupić gravel do 4000, należy regularnie przeglądać ofertę sklepu i ewentualne promocje. Solidne modele w tej cenie często wyprzedają się w okamgnieniu.

Romet Aspre, popularny gravelJazda na gravelu pozwala na dużą dowolność.

 Najtańszy gravel godny zainteresowania

Idealnym wyborem dla osób, które chcą rozpocząć jazdę na gravelu będzie Romet Finale. Niewygórowana cena w połączeniu z dobrej jakości komponentami, stalową konstrukcją i świetnym wyglądem sprawiła, że szybko stał się jednym z bestsellerów.

Model wyróżnia się wysoką wytrzymałością oraz dobrym tłumieniem drgań. To zasługa stali, z której wykonano zarówno ramę, jak i widelec. Charakterystyczna geometria została zaprojektowana w taki sposób, aby zwiększać wygodę podczas codziennych dojazdów, a także dłuższych podróży. 

Efektywny, cechujący się wysoką kulturą pracy napęd Claris 2x8 oraz mechaniczne hamulce tarczowe Shimano zapewniają komfortową i bezpieczną jazdę.


 Większy budżet, większe możliwości. Gravel do 5000 zł

Jeżeli szukasz dobrej jakości roweru gravel w tej kategorii cenowej będziesz miał naprawdę szerokie pole wyboru. Dobrze wybrany gravel do 5000 zł to już solidna maszyna, która spełni oczekiwania nie tylko początkujących, ale także średniozaawansowanych kolarzy jeżdżących rekreacyjnie. W tym budżecie model dla siebie znajdą również miłośnicy bikepackingu.

Kellys Soot 20 będzie uniwersalnym wyborem dla osób, które poszukują roweru pozwalającego na szybką jazdę po bezdrożach. Aluminiowa rama z carbonowym widelcem gwarantują przyjemną podróż. Dużym atutem projektu jest wewnętrzne prowadzenie linek – pozytywnie wpływa nie tylko na wygląd roweru, ale także chroni okablowanie przed uszkodzeniem. Napęd 16-biegowy opiera się na komponentach Shimano Claris. Wyróżniają się dokładną zmianą przełożeń, co docenisz na trasie.

Jeśli chcesz rozpocząć swoją historię z kolarstwem przygodowym, zdecyduj się na Octane One Gridd 2. Geometria tego gravela pozwala na rozwijanie sporych prędkości, a jednocześnie zapewnia komfort podczas jazdy. Minimalistyczny design podkreśla dyskretne, wewnętrzne prowadzenie przewodów. Efektywny napęd 1x10 o szerokim zakresie przełożeń gwarantuje płynną pracę, a mechaniczne hamulce tarczowe cechują się optymalną mocą działania. Obręcze dostosowane są do pracy w systemie bezdętkowym. Dodatkowym atutem jest duża ilość otworów montażowych, pozwalających na dostosowanie roweru do kilkudniowych wypraw z sakwami.


 Bezkonkurencyjny gravel do 6000 zł

Zdecydowanie istnieją kategorie, w których możemy z łatwością wyróżnić bezkonkurencyjnych faworytów. Szukasz świetnego gravela do 6000 zł? Wybierz Kross Esker 4.0, a na pewno się nie zawiedziesz! Ciekawe rozwiązania technologiczne gwarantują, że model sprawdzi się nie tylko do codziennej rekreacji, ale także bikepackingu czy startów w ultramaratonach szutrowych.

Jednym z najważniejszych wyróżników projektu jest stalowa rama z chromowo-molibdenowym widelcem, co doskonale sprawdza się na dalekich dystansach. Doskonale tłumi drgania, a tym samym zwiększa wygodę. Kilka otworów montażowych pozwala na komfortowe zamocowanie zarówno koszyka na bidon, błotników, jak i bagażnika czy sakw.

Na uwagę zasługują również sprawdzone komponenty. Grupa szosowa Shimano Tiagra 2x10 zapewnia szeroki zakres przełożeń. Docenisz ją szczególnie, gdy lubisz dynamiczną jazdę po asfalcie. Niezawodne mechaniczne hamulce tarczowe zapewniają krótką drogę hamowania.

 W jaki gravel do 7000 zł warto zainwestować?

Im wyższy budżet, tym więcej możliwości. Szukając gravela do 7000 zł, możemy oczekiwać dobrej jakości sprzętu, na którym jazda to prawdziwa przyjemność. W zależności od indywidualnych potrzeb możesz zdecydować się na jeden z modeli o różnej charakterystyce.

NS Bikes Rag +3 to zdecydowanie jedna z ciekawszych propozycji w tym budżecie. Uniwersalny model sprawdzi się zarówno miłośnikom szybkiej jazdy, jak i długodystansowcom, szukającym przygód podczas wielodniowych wypraw. Sportowa geometria roweru została zaprojektowana tak, aby zagwarantować duży komfort. To model zachowujący doskonałą zwrotność oraz dynamikę. Bardzo dobre wrażenia podczas jazdy gwarantuje osprzęt – 11-biegowy napęd SRAM Apex w połączeniu z mechanicznymi hamulcami tarczowymi o dużej sile i modulacji. Dodatkowy atut duża ilość otworów montażowych na akcesoria.

Nieco bardziej wyprawowy charakter ma Rock Machine Gravelride 500, który podobnie do poprzednika dobrze sprawdzi się również podczas bikepackingu. Geometria ramy wymaga na rowerzyście zajęcie delikatnie wyprostowanej pozycji, co sprawia, że pokonywanie dużych odległości staje się znacznie bardziej przyjemne. Główną różnicą między tym, a wcześniej omawianym modelem jest osprzęt. Projektanci czeskiej marki zdecydowali się na zastosowanie komponentów nie amerykańskich, a japońskich. Shimano GRX 400 gwarantuje duży zakres przełożeń (502%). 20-biegów pozwala na łatwe pokonywanie podjazdów oraz terenowych odcinków. Istotnym wyróżnikiem tego modelu są hamulce hydrauliczne. To pierwszy model w naszym zestawieniu wyposażony w ten rodzaj mechanizmu. Gwarantuje większe bezpieczeństwo na trasie.


 Masz sportowe zacięcie? Celuj w gravel do 8000 zł!

Dynamiczna, a jednocześnie komfortowa jazda to domena graveli w tej kategorii cenowej. Stanowią idealną propozycję dla ambitnych kolarzy o średnim stopniu zaawansowania, którym zależy na możliwości rozwijania takich prędkości, jak na szosie, a jednocześnie cenią eksplorowanie terenu.

Ale nie brakuje też ciekawych propozycji dla zwolenników rowerów o bardziej sportowym charakterze. W Rondo Ruut AL2 producent zastosował wewnętrzne prowadzenie linek oraz lżejszy widelec z włókna węglowego. W oczy od razu rzuca się również liczba dostępnych punktów montażowych. Oprócz dwóch standardowych, użytkownik ma do dyspozycji dwa dodatkowe – na górnej rurze (przy mostku) oraz pod dolną rurą. Dzięki temu Ruut AL2, przy odpowiednim zagospodarowaniu przestrzeni za pomocą uchwytów, toreb oraz sakw, ma ogromny potencjał wyprawowy. Serię Ruut należy docenić także za nowoczesny design. Projektanci trójmiejskiej firmy zadbali o to, aby każdy model prezentował się oryginalnie i zachwycał dbałością o detale.

Na liście polecanych modeli w tej kategorii mógłby się znaleźć każdy z oferowanych graveli marki Romet, ponieważ wszystkie one są ciekawie zaprojektowanymi i dobrze wycenionymi konstrukcjami. Dotyczy to zarówno stalowej wersji Finale, karbonowej NYK, jak i aluminiowej – Boreas na SRAM-ie lub Aspre na Shimano. Z uwagi na aktualną dostępność rowerów postawiliśmy w naszym zestawieniu na gravel Romet Boreas 2.

Romet Boreas 2, podobnie jak NS Bikes, ma geometrię nastawioną na sportową jazdę, ale wciąż daleko jej pod tym względem do modeli szosowych czy przełajowych. Warto zwrócić uwagę, że polski producent zadbał o wyposażenie modelu w pełną grupę SRAM Apex. W jej skład wchodzi nie tylko napęd 1x11, ale także hydrauliczne hamulce tarczowe, czyli atut, jakiego nie było w tańszych gravelach.

 Gravel do 10000 – jeszcze bez karbonowej ramy, ale już z topowym wyposażeniem

W tej kategorii cenowej można znaleźć kilka modeli, które są wyposażone we wszystko, co najważniejsze dla gravelowców – hydrauliczne hamulce, sztywne osie, napęd Shimano GRX lub SRAM Apex, a także solidne koła. W stosunku do flagowych modeli brakuje tylko karbonowej ramy oraz bezprzewodowych przerzutek.

Poszukując roweru przełajowego w tym segmencie cenowym, warto zwrócić uwagę na propozycje holenderskiej marki Sensa. Model Romagna Gravel GRX z pewnością zadowoli ambitnych kolarzy. Jego geometria pozwala na zajęcie zarówno pochylonej, jak i nieco bardziej zrelaksowanej pozycji. Wewnętrzne prowadzenie okablowania, przedni widelec z włókna węglowego, wysokiej jakości napęd bazujący na komponentach Shimano RX810 czy hydrauliczne hamulce tarczowe to jedne z najważniejszych wyróżników modelu.

Kolejną godną uwagi propozycję stanowi Orbea Terra H40. To rower, który doskonale sprawdzi się zarówno do szybkiej jazdy po asfalcie, jak i bikepackingowych wypraw. Precyzyjna konstrukcja ramy pozwala na zamontowanie szerszych opon oraz błotników. Niska masa – 11 kg w rozmiarze 56 – to zasługa zastosowania lekkiego stopu aluminium i sztywnego widelca z włókna węglowego. Sercem modelu jest napęd 2x10, opierający się na komponentach (w tym hamulcach) Shimano GRX RX400. W rankingu graveli 2023 polecamy szczególnie model z najnowszej kolekcji. Nieznacznie przekracza on ustalony budżet. Jeśli jednak poszukujesz bardziej ekonomicznej wersji, możesz zwrócić uwagę na Orbea Terra H40 z 2022.

Chcesz zdecydować się na gravela od polskiego producenta? Dobrym wyborem będzie Rondo Ruut ST2. Jednym z najważniejszych wyróżników projektu jest raczej niespotykana w tej klasie lekka rama ze stali. Pozwoliło to na osiągnięcie: skutecznego tłumienia drgań, odpowiedniego poziomu sztywności oraz wytrzymałości. Dzięki temu model sprawdzi się nawet na trudniejszych szutrowych szlakach. Nie można pominąć także carbonowego widelca TwinTip 2.0 o zmiennej geometrii. Użytkownik ma możliwość wyboru jednego z dwóch ustawień komponentu, który zmienia geometrię na bardziej agresywną lub wyprawową. Rondo Ruut ST2 sprawdzi Ci się bez względu na to, czy cenisz dynamiczną jazdę, czy wolisz komfortowe pokonywanie długich dystansów.

 Gravel carbonowy, czyli najwyższa półka

Aluminium i stal świetne sprawdzają się w rowerach szutrowych, jednak wiadomo, że królewskim materiałem w kolarstwie jest włókno węglowe, dlatego najlepsze rowery przełajowe powstają na bazie karbonowych ram. Nie mogło zabraknąć ich w rankingu graveli 2023.

Pierwszą propozycją w budżecie powyżej 10 000 zł jest Kross Esker 8.0. Model polskiego producenta bazuje na ramie i widelcu z włókna węglowego. To jeden z najbardziej uniwersalnych projektów marki. Po zmianie kół z powodzeniem sprawdzi się w jeździe szosowej. Geometria Eskera to kompromis między sportowością a komfortem. Kropką nad „i” jest napęd Shimano GRX 2x11. W rozmiarze 55 cm waży 9,75 kg, co należy uznać za dobry wynik.

Rondo Ruut CF2 to kolejna ciekawa karbonowa wersja gravela, tym razem od innego polskiego producenta. Wyróżnia się niską masą, wytrzymałością i funkcjonalnością. Świetnie poradzi sobie na każdej nawierzchni podczas jazdy w terenie. Rondo postawiło w tym modelu na rozwiązanie sprawdzone w rowerach szutrowych – wysokiej jakości rama z włókna węglowego, kompletna grupa napędu SRAM Rival 1x11, hydrauliczne hamulce tarczowe oraz świetne w mieszanym terenie opony WTB Nano (700x40c).

Ranking graveli 2023 zamyka Superior X-Road Team Comp GR. To rower zaprojektowany z myślą o wymagających pasjonatach kolarstwa przygodowego, którzy oczekują najwyższej jakości. Gwarantuje niezawodność i doskonałe wrażenia z jazdy – bez względu na to, czy chcesz przemierzać szutrowe, czy asfaltowe drogi. Rama oraz widelec z włókna węglowego w połączeniu z precyzyjną konstrukcją gwarantują niską wagę. Model w rozmiarze 59 cm (czyli XL) waży zaledwie 9,42 kg. To lekki, sztywny i doskonale tłumiący drgania koncept, który swoje działanie opiera na 11-biegowym napędzie Shimano GRX, włącznie z hamulcami tarczowymi. Mocne obręcze DT Swiss 1800 Spline DB25 oraz opony Schwalbe G-One ALLROUND są gwarancją efektywnej jazdy w każdych warunkach.