Jak założyć owijkę na kierownicę szosową? Poradnik krok po kroku
08-04-2020Program
lojalnościowy
4,9/5 Nasza ocena
na Opineo
Punkty odbioru rowerów
Dostawa gratis w 24h
Rowery szosowe od lat cieszą się nieustającą popularnością. Ostatnimi czasy moda na nie wydaje się nawet wzrastać, co może wynikać z tego, jak na przestrzeni ostatniej dekady zmieniła się ich charakterystyka. Obecnie na rynku dostępne są nie tylko modele sportowe, przeznaczone do dynamicznej jazdy w pochylonej pozycji, ale także szosówki endurance, pozwalające na komfortowe pokonywanie dalekich tras. Te drugie pod wieloma względami przypominają gravele i przy dobranych oponach umożliwiają zjazd poza asfalt.
Jak wybrać rower szosowy idealny do swoich potrzeb? Spróbujemy odpowiedzieć na to pytanie! (na zdjęciu SENSA Giulia Evo)
Dynamiczna ewolucja kolarzówek sprawia, że dzisiaj pomocy w wyborze potrzebują nie tylko nowicjusze zastanawiający się, jaki rower szosowy na początek będzie najlepszy, ale także osoby bardziej doświadczone, decydujące się na zakup nowego modelu. Dysponując większym budżetem, warto namyśleć się nad tym, czym powinien wyróżniać się nowy jednoślad. Nie tylko ceny, ale i technologie zmieniają się bardzo szybko, dlatego przed zakupem należy zorientować się, jakie wymagania powinien spełniać model w założonym budżecie.
SPIS TREŚCI
Kolarstwo szosowe mocno zmieniło się na przestrzeni ostatnich kilkunastu lat. Z jednej strony – na poziomie sportowym – dyscyplinę zrewolucjonizowały nowinki technologiczne i filozofia marginal gains. Z drugiej – wśród amatorów – coraz większą popularnością cieszą się rowery szosowe zaprojektowane nie do jazdy wyścigowej, a rekreacyjnej.
Jeszcze 20 lat temu wszystkie rowery szosowe różniły się głównie masą. Natomiast współcześnie coraz trudniej znaleźć dwie bardzo podobne do siebie konstrukcje, ponieważ poszczególne modele może dzielić niemal wszystko: geometria i materiał ramy, szerokość opon, wysokość stożka w oponach czy nawet rodzaj napędu.
Obecnie setki dostępnych propozycji na rynku możemy podzielić na trzy rodzaje rowerów szosowych:
Na marginesie tego uproszczonego podziału istnieją również rowery czasowe, czyli modele wyłącznie do startów w zawodach TT.
Rodzaje rowerów szosowych.
Rowery szosowe nie są tanie, nawet podstawowe modele kosztują dosyć sporo. Powoduje to, że wiele osób rozważa zakup produktu używanego. Może to być dobry pomysł dla tych dobrze obeznanych w temacie kolarstwa, np. górskiego lub mających możliwość zakupu od zaufanego sprzedawcy. W innym przypadku łatwo trafić na rower o przestarzałej konstrukcji lub z usterką, np. trudnym do zauważenia uszkodzeniem ramy. Pogmatwane początki mogą skutecznie zniechęcić do kolarstwa, dlatego najbezpieczniejszym wyborem okazuje się zakup nowego roweru ze sklepu.
Każdy początkujący powinien wiedzieć o tym, że najważniejsze jest to, aby szosówka była dobrze dopasowana do wzrostu jej użytkownika. Pozwoli to na podróżowanie w odpowiedniej pozycji, niepowodującej dyskomfortu. Za najistotniejszy parametr uznać można efektywną długość górnej rury (od rury podsiodłowej do główki ramy), ponieważ to ona określa rozmiar roweru. Warto zwrócić uwagę także na wysokość ramy, czyli tzw. stack. Powinien być on dopasowany do naszego przekroku, tak aby umożliwiał swobodne wsiadanie i zsiadanie. Przy wszystkich modelach na naszej stronie widnieje kalkulator dopasowania rozmiaru ramy do wzrostu użytkownika. Warto z niego skorzystać, a w przypadku wątpliwości skłaniać się raczej w stronę mniejszego, ponieważ podczas bikefittingu można zdecydowanie wydłużyć ramę poprzez zmianę mostka i siodełka.
Rozmiar ramy jest także tym, co różni rower szosowy dla kobiety od modeli dedykowanych mężczyznom. Wymiary damskich kolarzówek dopasowane są do niższego wzrostu, a górna rura często jest poprowadzona pod kątem lub specjalnie wygięta, aby ułatwiać wsiadanie.
Pierwszy rower szosowy dla amatora często jest dość prostą konstrukcją. Z dużą dozą prawdopodobieństwa możemy założyć, że posłuży przede wszystkim do treningów. Istnieje 6 aspektów, na które należy zwrócić największą uwagę:
Więcej o doborze pedałów do roweru szosowego w artykule:
Najtrudniej jest zacząć i ustalić, jaki rower szosowy na początek będzie najlepszy. Po nabraniu doświadczenia oraz kilku tysiącach kilometrach „w nogach” większość osób wie, czego potrzebuje i na co należy zwrócić uwagę w pierwszej kolejności. Dlatego zakup kolejnej szosówki jest procesem zdecydowanie przyjemniejszym.
Jeżeli pozwala na to założony budżet, często jest to przesiadka z ramy aluminiowej na karbonową – mniej ważącą i lepiej tłumiącą drgania. Kolejne pożądane ulepszenia to napęd z wyższej grupy osprzętu, lżejsze koła, a także sztywne osie oraz hamulce hydrauliczne.
Tyle teorii i dobrych rad, przejdźmy do konkretów – modele rowerów szosowych, na które warto zwrócić uwagę w budżecie do 3000, 4000, 5000, 7000, 10 000 zł i 15 000 zł.
Szukasz szosówki z doskonałym osprzętem w okazyjnej cenie? Poszukaj carbonowego modelu z coraz mniej popularnymi hamulcami szczękowymi.
Wielu początkujących rowerzystów, którzy dopiero zaczynają swoją przygodę z kolarstwem, chce zakupić tani rower szosowy, którego cena nie przekroczy 2000 zł. Znalezienie modelu oferującego akceptowalne parametry techniczne w tym budżecie jest niestety prawie niemożliwe. Nawet, jeżeli w jakimś sklepie dostępne są produkty oferowane w takiej kwocie, to zazwyczaj nie warto się na nie decydować. Takie modele będą wyposażone w najsłabszy możliwy osprzęt, który prawdopodobnie szybko ulegnie zniszczeniu. Pozorna oszczędność, może więc błyskawicznie przerodzić się w dodatkowe wydatki związane z naprawami, a przy tym funkcjonowanie takiego roweru, szybko może zniechęcić do kolarstwa.
Znalezienie szosy do 3000 zł nadal nie należy do najłatwiejszych zadań. Ramy i przeznaczone do nich komponenty znacznie podrożały, co związane jest z wieloma utrudnieniami produkcyjnymi i transportowymi w skali globalnej. Można oczywiście polować na promocję, lub dopłacić ok. 200-500 zł i cieszyć się modelem, który w zupełności wystarczy na początek przygody z kolarstwem. Pozwoli on przyzwyczaić się do jazdy w dynamicznej, pochylonej pozycji i przyswoić sobie obsługę klamkomanetek, zwłaszcza osobom, które przesiadają się z wersji miejskich, trekkingowych lub MTB.
Przyjrzyjmy się zatem wartym uwagi rowerom szosowym do 3500 zł.
Romet Huragan 1
To propozycja od znanej marki, która charakteryzuje się przyjemnym dla oka designem i atrakcyjnymi rozwiązaniami.
Ramę wykonano z lekkiego stopu aluminium 6061 X-Lite, natomiast widelec powstał z włókna węglowego. Karbon ceniony jest zwłaszcza za niską masę, sztywność oraz dobre tłumienie mikrodrgań. W rowerze zastosowano osprzęt z grupy Shimano Claris, która dobrze sprawdzi się podczas rekreacyjnej jazdy i pozwala przyzwyczaić się do obsługi typowo szosowej konfiguracji.
Kross Vento 2.0
To kolejny tani rower szosowy w przedziale 3000-3500 zł. Podobnie jak model Huragan 1, także i Kross Vento wyposażony został w osprzęt z grupy Shimano Claris. Zastosowane w nim hamulce szczękowe są trwałe i łatwe w obsłudze. Napęd w konfiguracji 2x8 wystarczy do spokojnej jazdy po asfaltowych drogach. Opony Mitas Syrinx pozwalają utrzymać właściwą przyczepność i są bardzo wytrzymałe.
Cztery tysiące zł, to następny pułap, w którym można znaleźć ciekawy rower szosowy dla początkujących. Z powodzeniem może być użytkowany przez osoby planujące start w ultramaratonie, pod kątem jego ukończenia, a nie wygranej.
Romet Huragan 2
Kolejna wersja popularnego roweru szosowego na początek od producenta Romet. Huragan 2 wyposażono w napęd w konfiguracji 2x8 złożony na osprzęcie z grupy Shimano Claris. Na koła założone zostały opony od popularnej marki Michelin. Rama powstała z lekkiego aluminium, a przewody poprowadzone zostały we wnętrzu rur, dzięki czemu nie zakłócają estetyki całości. Dopełnieniem konstrukcji jest karbonowy widelec. To bardzo ciekawy rower szosowy endurance do 4000 zł.
W rowerze za 5000 zł można spodziewać się odrobinę lepszego osprzętu, niż w modelach z niższych półek cenowych. Produkty za tę kwotę mogą w zupełności zadowolić osoby, które chcą cieszyć się swobodną, rekreacyjną jazdą i zadbać o swoją kondycję.
Świetną propozycją jest Sensa Romagna Sora, czyli aluminiowa szosówka o masie poniżej 10 kg. Pełna grupa Shimano Sora to wytrzymały osprzęt, który w konfiguracji 2x9 pozwala płynnie dostosowywać się do zmiennego ukształtowania drogi. Dzięki krytemu prowadzeniu przewodów kolarz otrzymuje też wysoką estetykę roweru.
W przedziale do 5000 zł warto rozważyć także rowery gravelowe, zwłaszcza, jeśli nie chcemy ograniczać się jedynie do dróg asfaltowych. Więcej o różnicach między nimi a szosówkami typu endurance w artykule:
Gravel czy szosa endurance – co wybrać?
W kwocie do 7000 zł znajdziemy ciekawe modele, które zadowolą nie tylko początkujących, ale również bardziej wymagających rowerzystów. Polecane rowery szosowe nieprzekraczające tej kwoty to:
Orbea Avant H40
Geometria typu endurance sprawia, że ten Orbea Avant H40 dobrze sprawdzi się na długich dystansach, pozwalając na jazdę w bardziej komfortowej pozycji niż wersje z ramami typowo wyścigowymi.
Dodatkowo rower hiszpańskiej marki ma kryte prowadzenie przewodów i wydajny osprzęt, w tym przerzutki oraz klamkomanetki Shimano Tiagra 4700. Warto zwrócić uwagę także karbonowy widelec i dość szerokie opony Vittoria Zafiro V Rigid (28 milimetrów).
Sensa Emilia Tiagra
Emilia Tiagra od marki Sensa to lekki i wydajny rower szosowy dla początkujących. Może być jednak również kupiony przez osoby, które chcą rozwijać się w kolarstwie i obecnie dysponują mniej zaawansowaną szosówką. Model wyposażono go w napęd 2x10, a rury, z których zbudowano ramę poddane zostały podwójnemu cieniowaniu i hydroformowaniu, co przekłada się na niską masę oraz atrakcyjny wygląd całości.
Rower szosowy do 10 000 zł
Najlepszy dowód na to, że kolarstwo szosowe nie jest tanim sportem stanowi fakt, że dziesięć tysięcy złotych wcale nie jest kwotą, która otwiera przed klientem drzwi do najnowocześniejszych rozwiązań i topowych modeli. Oczywiście wystarczy to na kupno doskonałego oraz lekkiego roweru, jednak szosówki, na jakich jeżdżą zawodowcy mogą kosztować dwa, trzy lub nawet cztery razy tyle.
5000 – 10000 zł to w przypadku rowerów szosowych niezwykle zróżnicowany segment cenowy. Dolne widełki tej grupy pozwalają na zakup wysokiej klasy modelu zbudowanego na aluminiowej ramie. Natomiast powyżej 8000 zł można celować w konstrukcje wykonane w całości z włókna węglowego. Warto szukać także roweru z hydraulicznymi hamulcami tarczowymi i sztywnymi osiami. O ile osprzęt z grupy Shimano 105 lub wyższej jest w tym budżecie raczej standardem, to lekkie koła – najlepiej od znanego producenta – są atutem, na który należy zwrócić uwagę. Najlepsze rowery szosowe mają obręcze wykonane z karbonu, jednak w tym przedziale cenowym ciężko o takie rozwiązanie.
Kross Vento DSC 5.0
To pierwsza propozycja dobrego roweru szosowego wyposażonego w osprzęt ze średniej półki, a mianowicie Shimano 105, co w tym segmencie cenowym jest rzadkością. Napęd 2x11, lekka aluminiowa rama, karbonowy widelec i tarczowe hamulce hydrauliczne, które podobnie jak elementy napędu pochodzą z serii 105. To konfiguracja, która w zupełności wystarczy nie tylko do efektywnych treningów, ale również do pierwszych startów w wyścigach czy ultramaratonach.
Sensa Romagna Disc Tiagra
Model Romagna Disc Tiagra od holenderskiego producenta Sensa może być świetną odpowiedzią dla osób, zastanawiających się jaki rower szosowy wybrać w kwocie nieco powyżej 7000 zł. Jak sama nazwa wskazuje, rower wyposażono w napęd z osprzętem Shimano Tiagra. Lekka aluminiowa rama i karbonowy widelec pozwoliły na uzyskanie niskiej masy – 10,1 kg. W tym modelu mamy do czynienia również z mocnymi, hydraulicznymi hamulcami tarczowymi Tiagra, co stanowi istotny walor szosówki.
Lapierre Sensium 3.0 Disc
Lapierre Sensium 3.0 Disc to rower szosowy wyposażony w napęd Shimano Tiagra. Pewne hamowanie umożliwiają hydrauliczne hamulce tarczowe, a karbonowy widelec dobrze tłumi drgania, poprawiając komfort jazdy. Jednocześnie model wyróżnia się dużą sztywnością, co zwiększa responsywność roweru. Na aluminiowych obręczach widnieją opony Continental Ultra Sport, czyli wysokiej jakości ogumienie.
Superior X-Road Team Elite SE
Drugi model od marki Superior – X-Road Team Elite SE – to propozycja damskiego roweru szosowego do 10 000 zł. Już na wstępie warto zauważyć, że w tym modelu nie tylko widelec, ale również rama wykonane zostały z niezwykle lekkiego karbonu. Przekłada się to oczywiście na bardzo niską masę całej konstrukcji! Dodatkowo model jest bardzo sztywny i świetnie reaguje na ruchy kolarki, a dzięki pełnej grupie Shimano 105 wyróżnia się efektywnym oraz bezproblemowym funkcjonowaniem.
Orbea Avant H30
Avant H30 to świetny rower szosowy endurance od hiszpańskiego producenta, który pozwoli sprawnie pokonywać wielokilometrowe trasy. Dzięki komponentom Shimano 105 zapewnia płynną, precyzyjną zmianę biegów i świetne osiągi. Karbonowy widelec i lekka, aluminiowa rama z poprowadzonym wewnątrz rur okablowaniem gwarantują komfort użytkowania, a geometria umożliwia jazdę w lekko pochylonej, mniej obciążającej kręgosłup pozycji.
W tym przedziale cenowym można znaleźć dobry rower szosowy, który docenią doświadczeni kolarze. Karbonowe ramy stają się standardem, dzięki czemu modele z tego segmentu wyróżniają się bardzo niską masą i doskonałą dynamiką. Przyjrzyjmy się ciekawym propozycjom rowerów szosowych. Jakie wybrać w pułapie do 15 000 zł?
R-Raymon RaceRay 7.0
Napęd 2x11, karbonowa rama i widelec, napęd z osprzętem Shimano 105 oraz hydrauliczne hamulce tarczowe z tej samej serii, a do tego obręcze Shimano WH-RS171 z oponami Continental Grand Sport Race. Ten rower ma wszystko, co potrzebne, aby zapewniać wsparcie zarówno w czasie treningów, jak i wyścigów kolarskich. Ramę charakteryzuje agresywna geometria, która sprawdzi się podczas dynamicznej jazdy.
Sensa Giulia G3 Disc 105
Sensa Giulia G3 Disc 105 to rower szosowy ważący zaledwie 9,05 kg (rozmiar ramy 54 cm). Wszystko za sprawą ramy oraz widelca wykonanych z karbonu. Model jest sztywny i świetnie reaguje na ruchy ciała kolarza. Dzięki zastosowanym w napędzie 2x11 komponentom z grupy Shimano 105 zmiana biegów odbywa się błyskawicznie i bezproblemowo. Korba 11-32T w połączeniu z kasetą o rozpiętości 50-34T gwarantują szeroki zakres przełożeń, a hydrauliczne hamulce tarczowe umożliwiają pewne hamowanie niezależnie od warunków atmosferycznych.
Orbea Orca M40
Jeżeli planujemy udział w wyścigach, to dobrym wyborem może okazać się Orbea Orca M40. To rower z karbonową ramą o geometrii typu race, czyli wyścigowej, pozwalającej na jazdę w mocno pochylonej, aerodynamicznej pozycji. Wykorzystane przez producenta włókno węglowe to OMR Carbon, czyli wersja wzmocniona. Warto zwrócić uwagę także na design. Przewody poprowadzono wewnętrznie w taki sposób, że nie są one widoczne nawet na kierownicy, co uchroni je również przed uszkodzeniem np. podczas transportu roweru.
Dzieci zazwyczaj sięgają po rowery crossowe lub MTB, które pozwalają także na jazdę po drogach leśnych oraz polnych, czyli tam, gdzie rodzice czują się z nimi najbezpieczniej. Miłośnicy kolarstwa szosowego mogą jednak chcieć złamać ten schemat i sprawić swojej pociesze kolarzówkę z prawdziwego zdarzenia.
Jest to ciekawy i łatwy do zrealizowania pomysł. Szosówki na 26-calowych kołach będą odpowiednie już dla dzieci o wzroście około 140 cm i będą pasowały aż do osiągnięcia 165 cm, więc mogą wystarczyć nawet na kilka sezonów.
Niestety wielu producentów nie ma w swojej ofercie modeli młodzieżowych, dlatego trudno w tym przypadku przebierać pomiędzy różnymi wersjami wyposażenia. Ważne, aby geometria ramy i wymiary poszczególnych komponentów pozwoliły na komfortową jazdę. Duże znaczenie ma również masa roweru – im mniej, tym lepiej. Dobry rower szosowy dla dziecka nie powinien przekraczać 10 kilogramów. Za przykład wartego uwagi roweru młodzieżowego może posłużyć choćby NS Bikes Rag+ JR.
Kupując dziecku lub sobie rower szosowy, koniecznie należy również zaopatrzyć się w kask. Więcej o tym, jaki produkt na szosę wybrać w tekście:
Najlepsze kaski rowerowe na szosę lub gravela. Poznaj ranking polecanych modeli!