Koszyk

Koszyk jest pusty

Prawidłowa pozycja na rowerze

14.02.2020

Jazda na rowerze powinna być przede wszystkim bezpieczna i wygodna, a co za tym idzie – zdrowa. Źle wyregulowany jednoślad może przyczynić się do bólu mięśni i stawów. Z tego artykułu dowiesz się jak ustawić wysokość kierownicy i siodełka, tak by zachować prawidłową postawę na rowerze. Tych kilka podstawowych zasad pozwoli ci przy minimalnym wysiłku jechać z maksymalną prędkością bez obawy o ryzyko bólu czy kontuzji.

Zła pozycja na rowerze może przyczynić się do bólu mięśni i stawów.Zła pozycja na rowerze może przyczynić się do bólu mięśni i stawów.
Masz za wysoko, a może za nisko ustawione siodełko? A może źle nastawiłeś kierownicę? Rowerzyści często nie zdają sobie sprawy z tego, że niewłaściwie wyregulowany rower może prowadzić do późniejszego złego samopoczucia. Skutkiem niezachowania prawidłowej pozycji na rowerze są najczęściej bóle szyi, ramion, pleców czy kolan. Koniecznie dowiedz się jak prawidłowo dostroić swój jednoślad, tak, by jazda na nim była bezpieczna.

Najważniejsze, aby zarówno kierownica, jak i siodełko były wyregulowane prawidłowo. Jak to zrobić? W zależności od rodzaju roweru zasady te nieco się od siebie różnią. W przypadku kierownicy najlepszym wyznacznikiem będą wyprostowane plecy, a także zachowanie kąta prostego pomiędzy tułowiem a ramieniem. Jak ustawić siodełko w rowerze? Poprawnie wyregulowane poznamy po kącie zgięcia nóg w kolanach. Jeżeli jest on mocno rozwarty, to znaczy nasza noga jest niemal wyprostowana, gdy stopa znajduje się możliwie najniżej, wtedy nasze siodełko znajduje się na dobrej wysokości.

Czy wiesz, że..

Coraz popularniejsze stają się wizyty u Bikefittera. Jest to specjalista, który w profesjonalny sposób wykona pomiary statyczne oraz dynamiczne, tak aby odpowiednio ustawić wszystkie parametry w rowerze.

Prawidłowe ustawienie siodełka – metody

Przy prawidłowym ustawieniu siodełka możemy skorzystać z kilku sprawdzonych sposobów. Najstarszy i zarazem najpopularniejszy z nich to metoda 109%. Pozwala na wyliczenie odległości pomiędzy górą siodełka a środkiem osi pedału. Należy ubrać buty, w których jeździmy rowerem. Stanąć tyłem do ściany. Pomiędzy nogi wkładamy cienką książkę. Zasada jest taka, że musi ona przylegać do naszego krocza w takim sam sposób jak siodełko. Zaznaczamy miejsce górnej krawędzi książki. Wynik mnożymy przez 109%.

Metoda opracowana przez Greg’a LeMonda na wyregulowanie roweru opiera się na sposobie znanym z przykładu powyżej. Mianowicie, mierzymy długość wewnętrznej strony nogi, kolejno wartość mnożymy razy 0,883. Uzyskany wynik to odcinek pomiędzy środkiem supportu a górą siodełka.

Nasz jednoślad wyregulujemy również za pomocą metody Holmesa, która uznawana jest za najdokładniejszą. Tutaj potrzebne będzie urządzenie do mierzenia kątów – goniometr. Kąt w stawie kolanowym powinien wynosić 25-35 stopni w momencie kiedy pedał położony jest najniżej.

Najmniej skomplikowana metoda pięty, polega na umieszczeniu jej na pedale w momencie najniższego ułożenia, tak by noga była wyprostowana. Następnie siodełko regulujemy w taki sposób, by miednica pozostawała w pozycji poziomej.

Prawidłowa pozycja na rowerze trekkingowym

To najbardziej uniwersalny rodzaj roweru, idealny zarówno do jazdy po mieście, jak i na dłuższą wyprawę. Jak utrzymać prawidłową pozycję na rowerze trekkingowym?

Mężczyzna i kobieta jadący na rowerach po bruku w mieścieRower trekkingowy jest najbardziej uniwersalnym rodzajem roweru.

Wysokość kierownicy w rowerze trekkingowym dopasujemy do własnych potrzeb stosując zasadę, by pomiędzy ramieniem a tułowiem był kąt mniejszy niż 90 stopni. Tutaj najbardziej liczy się komfort rowerzysty. Wysokość kierownicy w rowerze trekkingowym może pozostać na tej samej wysokości co siodełko. Trzymając ją rękami nasze ramiona powinny być swobodnie rozłożone na szerokość.

Rower szosowy – jak wyregulować?

Na ustawienie siodełka w rowerze szosowym warto poświęcić więcej czasu, przy czym najlepiej sprawdzi się metoda LeMonda lub Holmesa. Pozycja siodełka musi być pozioma, pamiętaj – nie pochylaj go. W przypadku, gdy posiadasz aerodynamiczną kierownicę przechyl ją o jeden lub dwa stopnie.

Pamiętaj - im większe zgięcie naszych rąk, tym bardziej aerodynamiczna sylwetka.Pamiętaj - im większe zgięcie naszych rąk, tym bardziej aerodynamiczna sylwetka.

Równie ważne w zachowaniu prawidłowej pozycji na rowerze szosowym jest odpowiednie wyregulowanie kierownicy. Należy pamiętać, aby pomiędzy ramieniem a tułowiem zachować kąt 90 stopni. Im większe zgięcie naszych rąk, tym bardziej aerodynamiczna sylwetka. Zastosowanie tej zasady nie tylko zwiększy komfort jazdy, ale pozwoli na osiągnięcie jak najlepszych wyników. Im niżej ustawiona jest kierownica, tym mniejszy opór powietrza. To najważniejsza zasada jeśli chodzi o wysokość kierownicy w rowerze szosowym. Jej długość powinna odpowiadać szerokości ramion. Z kolei mostek mocujemy zawsze o 2-2.5 cm niżej niż nasze siodełko.

Pozycja na rowerze MTB

Prawidłowa pozycja na rowerze górskim troszeczkę różni się od chociażby miejskiego jednośladu. Kierownicę zazwyczaj ustawia się niżej niż siodełko. Dlaczego? Wszystko po to, aby znaleźć jak najniżej umieszczony środek ciężkości. Nie zapominajmy, że podczas górskich wycieczek często napotykamy na różnego rodzaju przeszkody. Dzięki nisko zamontowanej kierownicy jesteśmy w stanie lepiej rozłożyć masę ciała, przez co wstając z siodełka podczas jazdy zamortyzujemy wszelkiego rodzaju uderzenia.

Mężczyzna jadący na rowerze po kamieniachDzięki nisko zamontowanej kierownicy jesteśmy w stanie lepiej rozłożyć masę ciała.

Rower miejski – czy trzeba go regulować?

Myślisz, że przemieszczając się rowerem miejskim nie musisz go regulować? Nic bardziej mylnego! W porównaniu do roweru trekkingowego czy szosowego przyjmujemy tutaj najbardziej wyprostowaną sylwetkę, co sprawia, że utrzymujemy większą stabilność. Charakterystyczna kierownica wygięta w tzw. kształt jaskółki pozwala na wygodne rozmieszczenie rąk. Niewątpliwie, prawidłowa pozycja na rowerze miejskim sprawi, że jazda stanie się przyjemniejsza.

Kobieta na rowerze miejskimCharakterystyczna dla roweru miejskiego kierownica wygięta w tzw. kształt jaskółki pozwala na wygodne rozmieszczenie rąk. 

Jak ustawić siodełko w rowerze miejskim? Tutaj najlepiej sprawdzi się opisana już wcześniej metoda LeMonda lub Holmesa. Ważne! Kierownicę ustawiamy wyżej niż siodełko, o co najmniej 5 cm! Ciężar naszego ciała zostaje przeniesiony na tył roweru. Nie musimy martwić się o nasze nadgarstki i ramiona.

Jak zachować prawidłową postawę na rowerze – podstawowe zasady

Głowa: trzymaj górną część tułowia w stabilnej pozycji. Rozluźnij szczękę, zaciśnięta ma spory wpływ na resztę ciała.

Ramiona: układaj pod kątem prostym w stosunku do tułowia. W ten sposób twoja klatka piersiowa i plecy będą mniej spięte.

Ręce: powinny być zrelaksowane. Lekko uginaj łokcie w celu zamortyzowania nierównej drogi. Zmniejszysz opór powietrza o połowę trzymając ręce na dolnych częściach kierownicy (w przypadku roweru szosowego). Co jakiś czas zmień chwyt. Przenieś dłonie wyżej to pozwoli rozluźnić szyję i plecy.

Brzuch: pamiętaj, aby oddychać brzuchem. Twoje uda nie powinny go dotykać. Jeśli tak jest – unieś kierownicę wyżej.

Stopy: układaj je tak, by pierwszy staw dużego palca znajdował się dokładnie nad osią pedałów. Pozwoli to na optymalne przekazywanie mocy.

Pamiętaj o zachowaniu prawidłowej postawy na rowerze.Pamiętaj o zachowaniu prawidłowej postawy na rowerze.

Podsumowując, aby zachować prawidłową pozycję na rowerze należy stosować się do powyższych rad. Nie tylko ułożenie rąk czy ustawienie stóp ma ogromny wpływ na naszą sylwetkę. Równie ważny jest prawidłowy dobór siodełka i kierownicy, a także ich właściwe wyregulowanie. Wszystko to pozwoli nam cieszyć się jazdą bez kontuzji.