Tło

Odwiedź nasz salon we Wrocławiu. Dowiedz się więcej

Program
lojalnościowy

4,9/5 Nasza ocena
na Opineo

Punkty odbioru rowerów

Dostawa gratis w 24h

Czym różnią się lumeny, luksy i kandele? Jak na ich podstawie wybrać mocną lampkę rowerową?

Data aktualizacji: 22-09-2022

Lumen, luks i kandela – każde z tych słów ma związek z mocą światła, dlatego można przeczytać je w parametrach lampek rowerowych. Jednak co dokładnie oznaczają poszczególne jednostki i jak przekładają się na realne możliwości oświetlenia? W tym artykule postaramy się to wyjaśnić, aby maksymalnie ułatwić wybór mocnej lampki rowerowej.  

Lampki Lezyne.Lampki od Lezyne - o różnej mocy, do różnych zastosowań.

Najlepsze oświetlenie rowerowe do konkretnych zastosowań

Szukając najlepszego oświetlenia do swojego roweru, większość użytkowników decyduje się na wybór najmocniejszej lampki dostępnej w ramach założonego budżetu. Często okazuje się, że wcale nie jest to taki dobry pomysł, a zakupiony w ten sposób produkt nie w pełni odpowiada na potrzeby rowerzysty. Dzieje się tak z głównie dwóch powodów:

  • Moc działania lampki przedstawia się przede wszystkim w lumenach, które określają ilość emitowanego światła, a nie efektywność świecenia.
  • Niewielu producentów podaje moc oświetlenia w luksach lub kandelach, czyli parametrach lepiej wyrażających skuteczność lampki w realnych warunkach.

Postanowiliśmy wykorzystać swoje doświadczenia z pracy nad porównywarką oświetlenia rowerowego i przekuć je w krótki poradnik, w którym wyjaśnimy podstawowe kwestie związane z wydajnością lampek. Dowiesz się z niego, jakie są różnice pomiędzy luksami, lumenami i kandelami, czyli trzema jednostkami, które opisują moc lampek. Podpowiadamy także jak najłatwiej dobrać model odpowiedni do swojego stylu jazdy.

porownywarka-lampek-narzedzie

Wolisz skupić się na praktyczniejszych informacjach? Sprawdź rzeczywiste możliwości oświetlenia w naszym teście lampek rowerowych.

Lampka rowerowa – ile lumenów wystarczy do bezpiecznej jazdy?

Aby odróżnić dobre oświetlenie rowerowe musimy najpierw odświeżyć sobie kilka podstawowych informacji z lekcji fizyki. Sposób działania lampek można opisać za pomocą kilku jednostek, z czego skrzętnie korzystają producenci oświetlenia. Wobec braku ustandaryzowanych parametrów każdy kupujący powinien wiedzieć, co opisują lumeny, luksy i kandele.

luksy, lumeny, kandele.Różnice między lumenami, kandelami i luksami.

Lumen

Zacznijmy od najczęściej stosowanej jednostki, czyli lumenów (lm). Lumeny są miarą strumienia świetlnego, czyli całkowitej ilości światła emitowanego przez źródło, w tym wypadku lampkę rowerową. Warto pamiętać jednak o tym, że moc wyrażona w lumenach informuje o intensywności świecenia, jednak nie opisuje jego kierunku.

W uproszczeniu można przyjąć, że model o konkretnej liczbie lumenów wystarczy do bezpiecznej jazdy w danych warunkach, które zależą przede wszystkim od oświetlenia terenu oraz prędkości jazdy. W ten sposób przygotowaliśmy małą ściągawkę dla kupujących – ile lumenów powinna mieć moja lampka rowerowa?


Tylna lampka do rekreacyjnej jazdy

Tylna lampka do dynamicznej jazdy, także w terenie


Przednia lampka ostrzegawcza


Przednia lampka oświetlająca na umiarkowane warunki


Przednia lampka oświetlająca do jazdy terenowej lub nocnej


Lumeny

10-50

50-250

100-300

300-700

700-2000

Kandele

4-10

10-15

20-50

50-100

150+

Luksy

x

x

20-40

40-100

150+

Większość producentów opisuje moc swojego oświetlenia w lumenach, ponieważ całkowita ilość światła wytworzonego przez diodę określa jej siłę. Jednak w realnych warunkach – podczas jazdy – na skuteczność oświetlenia drogi wpływa również kształt soczewki, kierunek promienia oraz kilka innych parametrów. Dlatego do przedstawienia mocy przednich i tylnych lampek rowerowych używa się również innych jednostek – luksów i kandeli.

Wykorzystanie mocy lampek.Oprócz mocy lampki, liczy się także sposób, w jaki ją wykorzystał producent.

Kandela

Trochę trudniejszą do opisana jednostką jest kandela (cd). O ile w lumenach wyraża się moc całego światła emitowanego przez lampkę, o tyle w kandelach określa się światłość, czyli ilość światła, jakie można zmierzyć poza źródłem oświetlenia. W uproszczeniu, za pomocą tej jednostki przedstawia się intensywność światła w określonym kierunku – w tym przypadku przed lampką – bez uwzględniania promieni „zmarnowanych”, czyli np. odbitych od obudowy lub rozproszonych po drodze.

Moc lampki wyrażona w kandelach ma dla rowerzystów wysoką wartość poznawczą, jednak niewielu producentów podaje ten parametr swoich produktów. Robią to tylko marki, takie jak – Cateye, Spanninga oraz Topeak, czyli raczej budżetowe propozycje do podstawowych zastosowań. Skuteczność działania zarówno przednich, jak i tylnych lampek częściej opisuje się za pomocą luksów.

Luks

Luks (lx) jest jednostką, która dostarcza najwięcej praktycznych informacji na temat jasności lampki rowerowej w terenie. Określa natężenie światła padającego prostopadle na powierzchnię 1 (1 lx = 1 lm / 1). Oznacza to, że opisuje ile wyemitowanych przez lampkę lumenów dociera do określonej powierzchni, czyli jak diody skutecznie oświetlają drogę.

Warto przy tym pamiętać, że liczba zmierzonych luksów zależy od odległości, w jakiej ustawiono źródło światła. Zazwyczaj robi się to z dystansu jednego metra, ponieważ dzięki temu wyniki są miarodajne.

Dla przykładu: Lampka LED do roweru o maksymalnej mocy 100 lm, świecąca na powierzchnię 5m2 ma wartość 20 luksów w odległości 1 metra od źródła światła. W przedniej lampce taka wartość wystarczy przy rekreacyjnej jeździe po mieście, natomiast w tylnej sprawdzi się nawet do dynamicznych treningów poza terenem zabudowanym.

lampka do miasta.Minimalistyczny zestaw lampek od Knoga, dobry do miasta lub jazdy dziennej.

Jak wybrać najmocniejsze oświetlenie rowerowe do swojego stylu jazdy?

Gdyby w specyfikacji technicznej producenci podawali moc lampek zarówno w luksach, jak i w lumenach, to mogłoby się okazać, że dwa modele o różnej ilości emitowanego światła – 800 i 1000 lm – zapewniają takie samo natężenie w luksach. Jak to możliwe? Wystarczy, że jedne diody emitują promienie pod innym kątem, co zmienia powierzchnię, jaką są w stanie oświetlić w odległości 10 metrów:

          1000 lm/5  = 200 lx

          800 lm/4  = 200 lx

Natężenie światła pozostaje takie samo, ale różnicę stanowi powierzchnia, na jaką padają promienie.

Profesjonalne oświetlenie rowerowe – specjalizacja kluczem do sukcesu

Najlepsze oświetlenie rowerowe projektowane jest w taki sposób, aby jak najlepiej odpowiadało potrzebom użytkownika. W przypadku lampek przednich możemy wyróżnić trzy podstawowe typy, różniące się sposobem działania:

  • Na trasy MTB, czyli do nieoświetlonego lasu – stosuje się do nich mocny i szeroki strumień światła, żeby kolarz nie tylko widział co dzieje się kilkadziesiąt metrów przed nim, ale także dostrzegał przeszkody na bokach.
  • Słabo oświetlone drogi poza miastem – mocny, ale wąski i sięgający daleko strumień światła. Taka konstrukcja pozwoli z daleka zauważyć przeszkody na torze jazdy.
  • Jazda po mieście – lampki ostrzegawcze, zapewniające widoczność rowerzysty dla innych uczestników ruchu. Zazwyczaj charakteryzują się szerokim strumieniem, który jest łatwiej dostrzegalny także z boków, np. przez pojazdy wyjeżdżające z podporządkowanej uliczki.


mocna przednia lampkaMocna lampka Knog PWR Mountain 2000L, skutecznie rozświetli każdą trasę.

Porównywarka lampek rowerowych – największa baza praktycznych informacji

Nawet na podstawie bardzo szczegółowo przedstawionych parametrów produktu trudno ustalić jak konkretna lampka LED do roweru sprawdza się w realnych warunkach.

Do mniej wymagających zastosowań, czyli rekreacyjnej jazdy i okazjonalnych powrotów po zmroku wystarczą informacje o mocy oświetlenia opisane w lumenach lub luksach. Jednak do dynamicznej jazdy – zwłaszcza na MTB lub gravelu – oraz częstych nightride’ów warto poszukać modeli maksymalnie odpowiadających konkretnym potrzebom.

Stworzyliśmy do tego narzędzie – Porównywarkę Oświetlenia, które zdecydowania ułatwia wybór. Porównywarka oświetlenia pozwala na podstawie wykonanych w terenie zdjęć zobaczyć, jak promień generowany przez daną lampkę oświetla drogę.