Otwieranie i zamykanie tego menu:
Ctrl + M
Niebieskie tło - informacja o otwarciu sklepu stacjonarnego

Odwiedź nasz salon w Poznaniu. Dowiedz się więcej

Program
lojalnościowy

4,9/5 Nasza ocena
na Opineo

Punkty odbioru rowerów

Dostawa gratis w 24h

Rodzaje wentyli rowerowych – Presta, Schrader i Dunlop

Data aktualizacji: 08-08-2025

Choć „łapanie kapcia” zdarza się rowerzystom często, to nadal nie ma lepszej alternatywy dla opon pompowanych powietrzem. Co za tym idzie? Jeśli ciśnienie w kole się zmniejszy, należy je z powrotem uzupełnić, rozpoznając wentyl i dopasowując do niego pompkę. W rowerach znajdziesz trzy rodzaje zaworów rowerowych – to Presta, Schrader i Dunlop. Dowiedz się więcej o wentylach!

wentyl samochodowy w kole rowerowym wyposażony w czerwoną nakrętkę.Wentyl bez nakrętki potrafi się pobrudzić, co z czasem wywoła nieszczelność zaworu.

Zacznijmy od podstaw. Wentyl do roweru jest elementem dętki lub systemu bezdętkowego. W obu wypadkach pompujesz koło przez zawór, a powietrze po wtłoczeniu nie wydostaje się na zewnątrz ogumienia. Chyba że…

No właśnie – na trasie napotkasz całą masę przeszkód, które potrafią przebić oponę. Najczęściej małe uszkodzenia, których czasem nawet nie usłyszysz, pozwolą dojechać do domu. Ewentualnie co jakiś czas dopompujesz koło. Mocniejsze przebicia natychmiastowo zmniejszą ciśnienie w ogumieniu do drastycznie niskiego poziomu. Uniemożliwia to dalszą jazdę bez uszkadzania obręczy i opony. W takich wypadkach lepiej mieć przy sobie zestaw ratunkowy.

Obręcz DT Swiss z wystającym wentylem Presta i oponą Graphene 2.0.W coraz większej liczbie rowerów znajdziesz wentyl Presta, który jest cieńszy od samochodowego.

 Jakie są rodzaje wentyli rowerowych?

Aby wybrać właściwą pompkę czy zapasową dętkę, należy zwrócić uwagę na zawór w kole. Istnieją trzy podstawowe rodzaje wentyli: Presta (FV), Schrader (AV) oraz Dunlop (DV), które różni średnica i sposób uszczelnienia. Na początek warto zapamiętać kilka zasad:

  • Do pompowania zaworu Schradera potrzebujesz pompki ze Schraderem.
  • Do Presty i Dunlopa możesz najczęściej użyć zarówno pompki z Prestą, jak i Dunlopem, choć lepiej sprawdzi się dedykowane akcesorium.
  • Dysponując odpowiednim adapterem, możesz użyć „niepasującej” pompki.
  • Jeśli zużyła Ci się dętka z wentylem Presta, nie możesz zamiast niej użyć dętki ze Schraderem i Dunlopem, bo zawór musi pasować do otworu w obręczy. Dunlop i Schrader mają już tę samą średnicę u podstawy.

Najpopularniejszymi wentylami są: Presta – stosowana w rowerach sportowych (szosowych, gravelowych i coraz częściej MTB) oraz Schrader, popularnie zwany też samochodowym. Dunlopa spotyka się sporadycznie w rowerach miejskich.

Rodzaje wentyli rowerowych

Rodzaj wentyla

Presta

Dunlop (DV)

Schrader

Inne nazwy

Francuski (FV),
 Sclaverand (SV)

Angielski, Woodsa

Samochodowy, amerykański (AV)

Średnica

6 mm

8 mm

W jakich rowerach jest najczęstszy?

Szosówki, gravele; często też rowery MTB, czasem crossowe, trekkingowe czy miejskie

Rowery dziecięce, miejskie, zabytkowe

Rowery MTB; często również modele crossowe i trekkingowe; także amortyzatory powietrzne

Cechy ważne dla użytkownika

Konieczność odkręcania górnej części wentyla przed rozpoczęciem pompowania

W starszych wersjach Dunlopa nie można sprawdzić ciśnienia (zawór jednokierunkowy)

Szczególna konieczność używania nakrętki (inaczej wentyl bardzo się brudzi)

Pasujący zawór w pompce

Presta/Dunlop (do zaworu w ogumieniu pasują oba typy zaworu w pompkach, ale ze względu na różnice, na przykład w długości wentyla, lepiej użyć dedykowanego akcesorium do danego typu zaworu

Tylko Schrader

 Wentyle Presta – cienkie zawory francuskie

Cienki wentyl francuski zbudowano z gwintowanej rurki, w której umieszczono rdzeń z gwintowanym tłoczkiem. Wentyl Presta jest też określony jako Sclaverand (w skrócie SV) lub zawór francuski (FV). Ma średnicę 6 mm, dlatego również w obręczy potrzeba tak małego otworu, co wpływa pozytywnie na wytrzymałość koła. Największą zaletę zaworu stanowi jednak duża szczelność, dzięki czemu powietrze trzeba uzupełniać rzadziej niż na przykład w Schraderze.

francuski zawór rowerowy, zwany też Presta.Zawór Presta, zwany też wentylem francuskim, łatwo rozpoznasz. Jest smukły i ma charakterystyczny tłoczek.Wentyl Presta jest trwale połączony z dętką, przez co wymiana jest możliwa tylko w niektórych modelach i potrzeba do tego specjalnego klucza. To pomocne zwłaszcza w systemie bezdętkowym, ponieważ uszczelniacz potrafi zapchać rdzeń zaworu. Wybierając ogumienie z Prestą, koniecznie pamiętaj o wysokości obręczy, która często jest znaczna ze względu na stosowanie takich opon w rowerach czasowych, szosowych czy gravelowych. Wentyl opony musi być na tyle długi, aby swobodnie wystawał ponad felgę, ponieważ tylko wtedy uda się pompką złapać zawór i napompować koło.

Nie należy mylić zaworu francuskiego z wentylem włoskim, pomimo że oba mają taką samą średnicę. Drugi z wymienionych rozwiązań, określany też jako zawór Regina (RV), znajdziesz współcześnie bardzo rzadko – jest montowany wyłącznie w specjalnych włoskich dętkach, które łatwo wymienisz na Prestę.


 Zawór Dunlop – solidny, ale jednokierunkowy

Wentyl rowerowy Dunlop – zwany też zaworem DV, Woodsa lub angielskim – jest zbudowany najprościej jak to możliwe. Nic dziwnego, ponieważ ten zawór wynaleziono jako pierwszy. Dunlop ma rurkę, a w środku znajduje się sworzeń z metalową kulką. Prosta budowa stanowi oczywistą zaletę – nie ma się co zepsuć. Co ważne, zaworek przy dętce rowerowej DV wykręcisz palcami – bez pomocy dodatkowego narzędzia.

Nowsze wersje Woodsa pozwalają sprawdzić ciśnienie, ale stary typ jest jednokierunkowy. W tym drugim wypadku, aby spuścić powietrze, należy w całości odkręcić wentyl.

zawór rowerowy dunlop.Wentyl Dunlop (DV) jest łatwy do rozpoznania – blisko końca ma szeroką nakrętkę, którą należy odkręcić przed wyjęciem całego zaworu w celu spuszczenia ciśnienia.

 Wentyl samochodowy, czyli zawór Schradera (AV)

Wentyl Schradera nazywany jest inaczej zaworem amerykańskim (AV) lub samochodowym, ponieważ stosuje się go również w kołach aut. Niemal zawsze zobaczysz też Schradera w amortyzatorach powietrznych, a w oponach MTB często konkuruje on z Prestą.

Wentyl samochodowy składa się z metalowej rurki, którą gwintowano z zewnątrz i od wewnątrz. W środku znajduje się wymienny rdzeń ze sprężynką zamykającą zawór za pomocą uszczelki wypychanej dzięki ciśnieniu w dętce. Jeśli chcesz wypuścić powietrze z ogumienia, wystarczy docisnąć iglicę.

Dokręcanie nakrętki wentyla samochodowego w rowerze.Szeroki wentyl samochodowy (Schrader, AV) nie ma zwężenia przy zaworze, dlatego łatwo go rozpoznać.

Zawór Schradera ma średnicę 8 mm, czyli tyle samo co Dunlop u podstawy. Znaczna szerokość na całej długości pozwala szybko pompować szerokie opony MTB. Kolejną i główną zaletą wentylu samochodowego jest możliwość używania pompek samochodowych, a także kompresorów na stacji benzynowej. Wielu chwali też wytrzymałość zaworu AV – trudno go uszkodzić.

Drugą stronę medalu stanowi wspomniane już osłabianie obręczy tak szerokim otworem na wentyl. Sam zawór, jak wspomnieliśmy, jest odporny, ale zniszczona uszczelka to częsty powód, dla którego traci szczelność. W takiej sytuacji należy dokręcić wkład, a jeśli ta czynność nie pomoże, wymienić go kluczem do wentyli.

 Szukasz pompki do danego typu wentyla?

Nie każda pompka pasuje do każdego wentyla. Owszem – istnieją modele uniwersalne – takie jak Eyen Brian 2 czy SKS Air X-plorer 10.0, ale wiele akcesoriów pasuje do maksymalnie dwóch typów wentyli. Powodem jest ograniczenie konstrukcyjne główki pompki – musi mieć albo dwa zawory umieszczone obok siebie, albo jeden, który można dostosować za pomocą pokrętła lub wyjmowanej wkładki.

wentyl samochodowy w rowerze pompowanym kompresorem na stacji.Dużą zaletą zaworu samochodowego jest możliwość pompowania kompresorem na stacji benzynowej. 

Na trasie przydadzą Ci się modele ręczne, takie jak:

  • Pompka Eyen Tom 2 pasująca zarówno do wentyla Presta, jak i zaworu Schrader . Wyposażone w manometr urządzenie pozwoli precyzyjnie napompować opony do wymaganego poziomu ciśnienia.
  • Szukasz ekonomicznej pompki do Dunlopa lub dowolnego innego zaworu? Przyda Ci się pompka Brian 2, również od polskiego producenta.

W warsztacie czy domu najlepiej sprawdzą się modele podłogowe, takie jak:

  • Eyen Jack. Rodzima firma zadbała o ergonomiczny chwyt i główkę, która gwarantuje stabilne połączenie z zaworem amerykańskim (Schrader) lub francuskim (Presta).
  • Innym wyborem jest uniwersalna pompka podłogowa SKS Air X-plorer 10.0 wyposażona w bardzo czytelny wskaźnik ciśnienia.