Koszyk

Koszyk jest pusty

Manetki i klamkomanetki rowerowe

Od dobrych manetek oczekuje się lekkiej pracy i szybkiej zmiany przełożeń. Modele z wyższych grup doskonale sprawdzają się w sportowym użytkowaniu - cechują się niską masą oraz szybkim i precyzyjnym działaniem, umożliwiają też przerzucanie o kilka przełożeń jednocześnie (w zależności od modelu). Do spokojnej jazdy świetnie nadadzą się już podstawowe modele. Manetki dzielimy na trzy główne grupy w zależności od zastosowania: klamkomanetki i manetki szosowe (stosowane w rowerach z prostą kierownicą), manetki i klamkomanetki do rowerów górskich oraz manetki do piast wielobiegowych.

POLECAMY

4,3

4 opinie

-30% 157 zł
109 ,99 zł

POLECAMY

5,0

1 opinia

-9% 159 zł
144 ,99 zł

POLECAMY

4,0

1 opinia

-27% 253 zł
184 ,99 zł

POLECAMY

-18% 525 zł
429 ,99 zł

POLECAMY

-17% 735 zł
609 ,99 zł

POLECAMY

-18% 795 zł
649 ,99 zł

POLECAMY

5,0

1 opinia

-31% 1 006 zł
698 ,99 zł

Wyprzedaż

-18% 122 zł
99 ,99 zł

Wyprzedaż

-19% 149 zł
119 ,99 zł

Wyprzedaż

-19% 215 zł
174 ,99 zł
-20% 1 183 zł
949 ,99 zł

Manetki rowerowe – wszystko, co musisz o nich wiedzieć

Manetki rowerowe to element, który w największym stopniu decyduje o jakości zmiany biegów. Aby napęd działał doskonale, części te muszą tworzyć z przerzutkami jedną całość. Producenci bardzo często decydują się na zastosowanie w rowerze tylnej przerzutki z wyższej grupy. To zabieg czysto marketingowy. Jeśli manetka jest słabej jakości, biegi nie będą wchodziły idealnie.

Manetki rowerowe MTB i trekkingowe

Manetki MTB stosowane są w rowerach górskich i przeważnie w trekkingowych. Do niedawna większość modeli była wyposażona w dwie przerzutki, które potrzebowały dwóch manetek (poza napędami elektrycznymi, w których wystarczy jedna manetka do obsługi dwóch przerzutek). Obecnie w trzech najwyższych grupach Shimano stosowane są przeważnie napędy z jedną tarczą.

Manetki dźwigniowe

Manetki dźwigniowe Shimano to zdecydowanie najczęstsze rozwiązanie. Biegi zmienia się kciukiem i palcem wskazującym lub tylko kciukiem. Podstawowy podział dotyczy sposobu przekazywania sygnału z manetki do przerzutki.

  • • Grupy mechaniczne. Sygnał jest przekazywany w standardowy sposób za pomocą stalowej linki. To tanie rozwiązanie, ale jakość działania zależy od stanu linek i pancerzy. Jeśli te są zabrudzone, biegi mogą wchodzić z opóźnieniem.
  • • Grupy elektroniczne. Obecnie w ofercie w tej konfiguracji dostępne są dwie najwyższe – XTR i XT. Sygnał biegnie za pomocą impulsu elektrycznego. Taki napęd działa niezależnie od warunków pogodowych. Niestety, części Di2 są znacznie droższe od tradycyjnych.
Kompletując napęd musimy pamiętać, by liczba przełożeń w manetce odpowiadała tej w przerzutce. Inaczej całość może nie działać.

Manetki Shimano XTR - najlepsze z najlepszych

Manetka XTR to absolutnie top w grupach Shimano. Obecna generacja występuje w wersji elektronicznej i mechanicznej. Ta pierwsza obsługuje przerzutkę 11-rzędową, druga – 12-rzędową.

Manetki Shimano XT

Manetka XT reprezentuje drugą grupę od góry. Podobnie jak prestiżowy XTR, ma swoje odbicie w wersji elektronicznej (również 12 i 11 przełożeń). Lewa może obsługiwać trzy tarcze. Shimano XT ma niemal wszystkie topowe technologie. Jest tylko nieco cięższa od XTR, ale kulturą pracy od niego nie odstaje.

Manetki Shimano SLX - Świetna jakość za supercenę

Grupa Shimano SLX występuje jedynie w wersji mechanicznej. W najnowszej odsłonie ma 12 rzędów i różni się nieco od dwóch najwyższych, jednak nadal jest bardzo solidna. Nie można jednak wrzucać więcej niż o jeden bieg, tak jak w przypadku XTR i XT.

Shimano Zee i Saint - manetki do cięższych zastosowań

Shimano Zee i Saint to grupy, które są stosowane w rowerach do cięższego użytku. Nie inaczej jest z manetkami. Ich odporność jest legendarna. Obie obsługują przerzutki 10-rzędowe. Co ważne, Shimano oferuje wyłącznie prawą manetkę, do sterowania tylną zmieniarką.

„Dziesiątka” - manetki Shimano Deore dadzą radę!

Popularna „deorka” jest bardzo chętnie stosowana przez producentów rowerów. Nic w tym dziwnego – choć manetka działa w napędzie 10-rzędowym, jest bardzo chwalona przez użytkowników. Najczęściej stosuje się dwie manetki – ta przednia obsługuje dwie lub trzy tarcze.

9 rzędów i manetki Shimano Alivio

Dziewięć biegów z tyłu i dwa lub trzy z przodu – do ich obsługi świetnie sprawdzą się manetki Shimano Alivio. Czerpią one z wyższych grup, głównie w kwestii wyglądu. W porównaniu do wyższych grup są one montowane wyłącznie na obejmę.

Manetki Shimano Acera

Osprzęt ten także obsługuje napędy 9-rzędowe. W sprzedaży jest też dostępna druga wersja, która dedykowana jest do 8-rzędowych kaset. Z przodu są trzy rzędy.

Manetki Shimano Altus – 3x9

Manetki Shimano Altus są pozycjonowane poniżej Acery. W aktualnej wersji obsługują trzy przełożenia z przodu i dziewięć z tyłu.

Niska cena, niezła jakość - manetki Tourney

Manetki Tourney produkowane są w kilku wersjach. Lewa obsługuje trzy przełożenia, prawa sześć lub siedem.

Manetki obrotowe

Manetki obrotowe nie są domeną Shimano. Znacznie częściej stosowane są przez największego konkurenta Japończyków – firmę SRAM. Ich zaletą jest prostota obsługi, szybkość działania i odporność na uszkodzenia mechaniczne. Nie są jednak tak precyzyjne jak „cyngle”.

Shimano oferuje manetki obrotowe z logo Tourney. Do wyboru mamy dwie „rodziny”:

  • • SL-RS45. Lewa obsługuje trzy przełożenia, prawa, w zależności od wersji, sześć, siedem lub osiem.
  • • SL-RS35. Lewa może działać „na indeksie” (krótkie skoki) lub w sposób płynny. Obsługuje trzy przełożenia. Prawa, w zależności od wersji, sześć lub siedem.

Klamkomanetki MTB i trekkingowe

Klamkomanetki w rowerach z prostą kierownicą są stosunkowo rzadkim rozwiązaniem. Można coś takiego zobaczyć raczej w tańszych modelach. Do wyboru mamy:

  • • klamkomanetki Alivio – dostępne są wersje z hamulcami hydraulicznymi (3x9) lub mechanicznymi (również 3x9)
  • • klamkomanetki Acera – opcja do hamulców hydraulicznych (3x9) i mechanicznych (3x9)
  • • klamkomanetki Tourney TX do hamulców mechanicznych i przełożeń 3x8

Klamkomanetki do rowerów szosowych

W przeciwieństwie do rowerów MTB, w szosówkach klamkomanetki to codzienność. Podobnie jak w przypadku górali, możemy je podzielić na elektryczne i mechaniczne.

Te pierwsze występują jedynie w dwóch najwyższych grupach – Dura-Ace i Ultegra.

  • • Manetki Shimano Dura-Ace to absolutny top, jeździ na nich znaczna większość zawodowego peletonu. Elektronika (oznaczona symbolem Di2) przenosi działanie na jeszcze wyższy poziom. Klamkomanetki sterują dwiema tarczami z przodu i jedenastoma trybami z tyłu. Sygnał biegnie do przerzutek po kablu. Co ciekawe, istnieje wersja manetek, mocowana na końcach kierownicy. Jest także specjalna opcja do rowerów szosowych.
  • • Manetki Shimano Ultegra. W wersji Di2 także obsługują 11 przełożeń z tyłu i 2 z przodu. Od topowych różnią się przede wszystkim nieco wyższą masą – działają podobnie.
W rowerach szosowych napędy elektryczne są bardziej popularne niż w tych do MTB.

Klamkomanetki mechaniczne do rowerów szosowych

Spora część rowerzystów korzysta jednak z rozwiązań mechanicznych. Są one znacznie tańsze i w suchych warunkach działają niewiele gorzej od elektrycznych odpowiedników. Spośród „mechaników” można wyróżnić dwie główne wersje: przeznaczone do hamulców hydraulicznych i mechanicznych (szczękowych i tarczowych). Wszystkie klamkomanetki od Tiagry do Dura-Ace występują w obu opcjach.

Klamkomanetki Shimano Dura Ace

Podobnie jak w przypadku grup elektronicznych, także w „mechanikach” Dura-Ace jest na szczycie. W najnowszej wersji klamkomanetki obsługują dwa 2 przełożenia z przodu i 11 z tyłu. Co ciekawe, konkurencja (SRAM i Campagnolo) stosuje w swoich najlepszych częściach napęd 2x12.

Co można powiedzieć o Dura Ace? Że jest najlepsze, najlżejsze, najlepiej działające i… najdroższe.

Klamkomanetki Shimano Ultegra

Historia lubi się powtarzać, także w przypadku manetek. Ultegra jest niewiele cięższa, niemal tak samo dobra i także działa w układzie 2x11. Jest jednak znacznie tańsza od Dura-Ace, dlatego to częsty wybór zaawansowanych amatorów.

SLX na szosie – klamkonamentki Shimano 105

Shimano 105 to odpowiednik górskiego SLX-a. Co to oznacza? Bardzo dobrą precyzję zmiany biegów, działanie w układzie 2x11 i atrakcyjną cenę. Manetki te zdecydowanie wygrałyby rywalizację, gdyby oceniać stosunek jakości do ceny.

Klamkomanetki Shimano Tiagra – dziesiątka z tyłu

Napęd Shimano Tiagra jest przez wielu uznawany za zbliżony działaniem do „105”. Główną różnicą jest liczba obsługiwanych przełożeń. Z przodu są to dwie tarcze, z tyłu – dziesięć biegów. Poza tym wszystko wygląda podobnie.

Shimano Sora – klamkomanetki do „dziewiątki”

Klamkomanetki Shimano Sora obsługują 9 przełożeń z tyłu i 2 lub 3 z przodu. To główna różnica między nimi a Tiagrą, choć trzeba przyznać, że chodzą nieco gorzej od droższego „brata”.

Klamkomanetki na „8” i „7”

Poniżej Sory są klamkomanetki Claris i Tourney. Te pierwsze obsługują 2 lub 3 blaty z przodu i 8-biegową kasetę z tyłu. Tourney A070 przeznaczony jest do napędu 2x7.

Manetki do rowerów szosowych

To rozwiązanie stosowane jest znacznie rzadziej. Shimano oferuje manetki szosowe w grupach Sora (2 lub 3 z przodu, 9 z tyłu) i Claris (2 lub 3 z przodu, 8 z tyłu). Jest jeszcze dźwignia kciukowa A050 do napędów 2x7.

Klamkomanetki do graveli

W rowerach gravelowych do niedawna stosowało się osprzęt od szosówek. Shimano GRX to pierwsza grupa, stworzona specjalnie do „żwirówek”. Jedna z najważniejszych różnic to rezygnacja z hamulców mechanicznych w GRX.

Klamkomanetki Shimano GRX sterują jedną lub dwiema tarczami z przodu i 10 lub 11 przełożeniami z tyłu. Nie brakuje także wersji elektronicznej - RX815.

GRX RX600 i RX810 odpowiadają Dura-Ace i 105, obie pracują jako 1x11 lub 2x11. Ciekawostką jest fakt, że lewa manetka w tej pierwszej wersji może obsługiwać sztycę opuszczaną zamiast przedniej przerzutki, której nie ma. GRX RX400 to odpowiednik Tiagry, działający w systemie 2x10.