Ciśnienie w oponach rowerowych – jak napompować koło w rowerze?

Data aktualizacji: 02-02-2021

Ciśnienie w oponach rowerowych to bardzo ważny parametr. Jego zły dobór może mieć wiele przykrych konsekwencji. Dbałość o tę kwestię rodzi jednak następne problemy – w jaki sposób napompować koła? W dzisiejszym wpisie omówimy oba te tematy.

Ile barów w oponach rowerowych jest zalecanych? Na to pytanie nie ma jednej, prostej odpowiedzi. Wiele zależy od rodzaju roweru, opony, systemu (dętkowy lub bezdętkowy), masy rowerzysty, specyfiki pokonywanej trasy czy techniki jazdy.

Jak napompować koło w rowerze?

Pompowanie roweru to czynność, którą każdy musi mieć opanowaną. Nie ma chyba częstszej awarii w rowerze niż przebita dętka lub opona. W takiej sytuacji musimy sobie samodzielnie poradzić zwłaszcza, gdy oddalimy się od domu.

Pompowanie kół rowerowych należy zacząć od odkręcenia plastikowej nakrętki, która chroni wentyl. Chodzi o to, żeby nic się do niego nie dostało. Następnie – w zależności od wentyla – luzujemy go lub od razu zakładamy głowicę pompki. Więcej na temat rodzajów wentyli przeczytasz poniżej. W dalszej kolejności wtłaczamy powietrze do koła. Możemy to zrobić za pomocą pompki warsztatowej np. SKS Airkompressor 12.0 lub przenośnej Eyen Richard. Ta pierwsza pozwala na szybkie napompowanie, z kolei druga jest bardziej poręczna.

pompka rowerowa ręczna EyenPompkę ręczną warto wozić zawsze ze sobą - nigdy nie wiemy, kiedy się przyda.

Kompresor rowerowy to mało popularne rozwiązanie, ale również pozwala na napełnienie koła. Pompowanie ogumienia na stacji benzynowej jest także możliwe, ale trzeba robić to rozważnie – powietrze wtłaczane jest w dużej ilości, więc trudniej uzyskać prawidłowe ciśnienie w oponach rowerowych. Można się wspomóc również pompką samochodową nożną.

Niektórzy rowerzyści preferują pompowanie kół za pomocą nabojów ze sprężonym gazem. Jest to szczególnie praktyczne podczas zawodów, gdy zależy nam na czasie. Jak napompować koło w rowerze za pomocą takiego wynalazku? Dwutlenek węgla znajduje się w metalowym naboju. Ten wkłada się do specjalnej głowicy lub pompki, która ma na niego miejsce. Odkręcamy zaślepkę, a w przypadku Presty, zawór. Następnie uwalniamy gaz za pomocą dźwigni. Pamiętajmy, że w ten sposób możemy uzupełnić gaz w oponie szosowej. W przypadku modelu MTB o średnicy kół 29 cali niewykluczone, że będziemy mieć kłopot z osiągnięciem wysokiego ciśnienia.

Jakimi jednostkami wyrażane jest ciśnienie w oponie rowerowej?

Bar, PSI oraz atmosfery techniczne – tych jednostek używamy, jeśli mówimy o ciśnieniu w oponach rowerowych.

Zarówno pierwszą, jak i drugą z nich spotkamy na boku ogumienia, ponieważ informacja o skrajnych wartościach powietrza, jakie jest zalecane przez producenta, właśnie w tym miejscu będzie się znajdować.

ciśnienie minimalne i maksymalne oponyZwróćmy uwagę, co jest napisane na boku opony rowerowej.

Mniej popularne są atmosfery. Przyjęło się, że są one równe barom, ponieważ w przeliczeniu 1 Bar to 1,02 atmosfery technicznej, więc odpowiedzią na często pojawiające się pytanie „Ile atmosfer w rowerze wystarczy?”, brzmi „Tyle samo, ile barów”, a żeby się dowiedzieć, jaka jest wartość ciśnienia w oponie, warto zaopatrzyć się w manometr. Marka Schwalbe posiada taki w swoim asortymencie. Model Airmax Pro pozwala nam na kontrolowanie poziomu powietrza w ogumieniu, podając bardzo dokładną wartość w barach. Istnieją również pompki z wbudowanym manometrem, ułatwiające odczyt. Producenci podają zawsze, jakie maksymalne ciśnienie generują takie modele.

Elektryczny manometr to przydatne akcesorium.

Bary można przeliczyć też na jednostkę PSI, czyli, czyli funt na cal kwadratowy. Warto pamiętać, że 1 bar odpowiada w przeliczeniu 14,5 PSI.

Jakie ciśnienie w oponach rowerowych?

O ile samo pompowanie to bardzo prosta czynność, odpowiedź na pytanie, jakie powinno być ciśnienie w oponach rowerowych, jest już znacznie trudniejsze.

Ilość powietrza w dętce lub oponie rowerowej, w zależności od systemu, ma związek z szerokością gumy. W rowerach górskich, które są szersze, ciśnienia jest mniej, np. popularnej Smart Sam wystarcza od 26 do 54 PSI dla kół o średnicy 29 cali i szerokości 57 mm.

Jakie ciśnienie w oponach szosowych będzie odpowiednie? W rowerach tego typu, gdzie szerokość ogumienia nie przekracza zwykle 32 mm, więc lepiej nie pompować mniej niż 3 bary. W Schwalbe One zmieści się ich od 5,86 do 7,93, jeśli jesteśmy posiadaczami modelu o szerokości 28 mm. W przypadku opon bezdętkowych można zaryzykować z niższym ciśnieniem. I to jest największa zaleta takiego ogumienia, ale istnieje ryzyko przyszczypnięcia, dlatego nie należy przesadzać. Przykładowo we wspomnianej oponie Schwalbe One, ale w wersji tubeless rekomendowane ciśnienie wynosi do 3,79 do 6,55 bara.

Opony szosowe zazwyczaj potrzebują większego ciśnienia.

Również masa rowerzysty ma wpływ na ilość powietrza. Im cięższy użytkownik, tym wymagane jest większe ciśnienie. Jeśli mamy sylwetkę Adama Małysza z okresu, gdy fruwał jak orzeł, możemy wdmuchiwać mniej powietrza.

Jakie jest więc idealne ciśnienie w oponach rowerowych? Tabelka najlepiej obrazowałaby poszczególne zmienne, ale bardzo ciężko takową stworzyć, by była jak najbardziej uniwersalna. Jeden z czołowych producentów ogumienia – Schwalbe – opracował za to własny kalkulator ciśnienia, jakie powinno znajdować się w oponach z ich logotypem w wersjach do MTB. Dlaczego wybór padł właśnie na rowery górskie? To właśnie w tego typu jednośladach można zauważyć największe błędy, w kwestii zastosowania nieodpowiedniej ilości powietrza. Koła są często zbyt mocno napompowane lub wręcz przeciwnie, co skutkuje obniżeniem jakości jazdy, przez co rowerzyści nie wykorzystują maksymalnego potencjału swoich maszyn. 

Korzystając z kalkulatora ciśnienia w oponach Schwalbe, jesteśmy w stanie uzyskać przybliżone wartości ciśnienia wyrażone w barach, osobno na oba koła. Wcześniej należy jednak podać podstawowe informacje takie, jak:

  • doprecyzowanie czy rower MTB jest klasyczny czy z napędem elektrycznym;
  • waga użytkownika wraz z ubraniem podana w kilogramach;
  • szerokość opony wyrażona w milimetrach;
  • szerokość obręczy wyrażona w milimetrach;
  • styl jazdy (CC, all-mountain, trial, enduro, gravity);
  • poziom zaawansowania jazdy (początkujący, średniozaawansowany, zaawansowany);
  • teren, np. kamienisty, pokryty wystającymi korzeniami, gliniasty, itp.;
  • warunki na drodze (nawierzchnia: mokra, sucha i mieszana);
  • rodzaj opon;
  • mieszanka materiałów.

Producent konstruując tego typu ułatwienie dla fanów MTB, opierał się przede wszystkim na swojej wiedzy i bogatym doświadczeniu w branży, co pozwoliło mu wysnuć stosowne wnioski i stworzyć odpowiedni algorytm.

Warto wiedzieć!

Zbyt wysokie ciśnienie rowerowe sprawia, że:

  • trakcja jest gorsza
  • komfort jazdy jest znacznie mniejszy
  • opona się szybciej zużywa, jeśli często uderzamy np. w krawężniki

Zbyt niskie ciśnienie oznacza:

  • łatwiejszą możliwość przebicia dętki (przez przyszczypnięcie)
  • prostsze uszkodzenie opony (przetarcie)
  • większy opór toczenia

Rodzaje wentyli do rowerów a pompowanie

Rodzaje wentyli rowerowych to temat dość złożony. Zawór Dunlop był rozwiązaniem, które kiedyś dominowało w dętkach rowerowych. To były jednak czasy składaków, wyjeżdżających przede wszystkim z fabryki bydgoskiego „Rometu”. Potem przyszedł czas na wentyle samochodowe (Schrader). Rozwiązanie niezłe, choćby dlatego, że dętki w nie wyposażone można napompować pompką samochodową. Musimy jedynie odkręcić osłonkę i przypiąć głowicę. Rzadko zdarza się, by wężyk trzeba było przykręcić. Tak jest np. w przypadku pompek przenośnych Lezyne.

Wentyl Presta (sportowy) nieco zrewolucjonizował kwestię pompowania kół w rowerze. Jest on obecnie najczęściej stosowanym rozwiązaniem. Ma kilka ważnych atutów. Przede wszystkim jego średnica zewnętrzna wynosi jedynie 6 mm. To oznacza, że w obręczy może być mniejszy otwór, co jej tak bardzo nie osłabia.

wentyle roweroweWentyle: presta (SV), samochodowy (AV) oraz dunlop (DV).

Aby napompować dętkę, wyposażoną w Prestę, należy po zdjęciu osłonki poluzować małą nakrętkę. Następnie zaciskamy głowicę pompki i wtłaczamy powietrze. Co ważne, niektóre wersje przenośne, wyposażone w wężyk, mają gwintowaną końcówkę. Trzeba ją nakręcić na poluzowany wentyl. Jeśli nie mamy dedykowanego sprzętu, nic straconego. Wentyl Presta z przejściówką pozwala napompować taki zawór za pomocą tradycyjnej pompki samochodowej.

Co ważne, wentyle do systemów bezdętkowych wykonane są w standardzie Presta. Oznacza to, że jeśli rozwiercimy otwór w obręczy, by zamiast zaworu sportowego użyć samochodowy, możemy mieć później problem, by przerobić koło na system bezdętkowy.