Koszyk

Koszyk jest pusty

Wrocław z drugim najlepszym systemem rowerów miejskich w Polsce!

02.04.2020

Ostatni rok nie zapisze się złotymi zgłoskami w historii miejskich systemów rowerowych w naszym kraju. Niemal wszystkie zaliczyły pokaźny spadek zainteresowania, a jego przyczyn dopatrywać się można w wielu czynnikach. Kiepska infrastruktura drogowa, niewygodna obsługa stacji czy duża dostępność innych tanich środków transportu wpłynęły negatywnie na całą rowerową społeczność. Jednak Wrocławianie udowadniają, że od każdej negatywnej tendencji można znaleźć pozytywny wyjątek. 

Tegoroczne zestawienie okazało się dla Wrocławskiego Roweru Miejskiego niezmiernie korzystne. W jakich aspektach wyróżnił się system ze stolicy Dolnego Śląska?

Więcej znaczy lepiej!


Ubiegły rok przebiegł dla Wrocławia pod hasłem: „Więcej!”. Wzrosła liczba stacji, rowerów, udogodnień, a nawet dostępnych ścieżek! I to w dużej mierze zdecydowało o wyraźnym awansie z 10. miejsca aż na pozycję wicelidera wśród przebadanych miast w Polsce.


Do tej pory największą bolączką Wrocławian była mała liczba dostępnych rowerów – przypadał tam raptem jeden na 780 mieszkańców. W ubiegłym roku ich liczba wzrosła ponad dwukrotnie. Aktualnie osoby zarejestrowane w systemie mają dostęp aż do 2000 rowerów (wcześniej 860). To wynik zdecydowanie bardzo zadowalający, który pokazuje jak prężnie rozwija się Wrocławski Rower Miejski.


Wzrosła także liczba stacji, w których możemy wypożyczać jednoślady. W podsumowaniu ubiegłorocznej edycji pisaliśmy, że operator oferował 82 takie punkty, teraz jest ich o 118 więcej! Wrocławski Rower Miejski stacje do wypożyczania ma w niemal każdym zakątku miasta. Dołożono także starań, by mieszkańcy mieli gdzie naprawić rower lub dopompować opony. Takich punktów jest aż 50, czyli aż o 38 więcej niż rok temu!


Na pochwałę zasługuje również rozwój samej infrastruktury drogowej. 13 km – tyle właśnie przybyło nowych ścieżek rowerowych we Wrocławiu od czasu naszego ostatniego monitoringu. Łącznie osiągnęły one już 316,5 km w obszarze miasta.

Rower na stojaku przy ulicy.Rowery wpisały się już na stałe w miejski klimat.

Nowi użytkownicy, nowe perspektywy


Jak już wspomnieliśmy na wstępie, sytuacja rowerów miejskich w naszym kraju nie jest najlepsza. Znaczna część z przebadanych systemów zaliczyła kilku, a nawet kilkunastoprocentowe spadki zainteresowania. Jednak mieszkańcy Wrocławia okazali się w tym przypadku chlubnym wyjątkiem.


Gdy przeprowadzaliśmy poprzednie badanie, Wrocławski Rower Miejski miał nieco ponad 200 tysięcy użytkowników. Ich liczba wzrosła już do 253 tysięcy. Co więcej, są oni zdecydowanie aktywniejsi niż ostatnio. Na przestrzeni ostatniego roku średnio wypożyczali rower 8 razy na osobę, gdy dwa lata temu były to raptem 2 wypożyczenia w sezonie. To wpłynęło na niesamowity wzrost ogólnej liczby wypożyczeń rowerów we Wrocławiu. Gdy cała Polska walczy desperacko ze spadającym zainteresowaniem mieszkańców, rowerzyści ze stolicy Dolnego Śląska wypożyczyli jednoślady aż o 817 137 więcej razy! Tym samym łączna liczba wypożyczeń zbliżyła się do 2 milionów.


Zdecydowanie wpływ na taki stan rzeczy ma fakt, że Wrocław jako jedyne miasto w kraju oferuje swoje rowery miejskie przez cały rok. Sprawia to, że zapaleni rowerzyści czy osoby dojeżdżające w ten sposób do pracy nie muszą już rezygnować z miejskich wypożyczalni na czas zimy. Wcześniej tytułem „całorocznego systemu” poszczyć mogła się tylko krakowska wypożyczalnia Wavelo, która jednak nie jest już dostępna na rynku.

rower stoi przy płocie zimąWrocławski Rower Miejski jako jedyny system w Polsce dostępny przez cały rok.

Od przeciętności do czołówki w jeden sezon!


Wrocławianie kochają rowery, nie ma żadnej wątpliwości. Choć zeszłoroczne zestawienie uplasowało dolnośląską metropolię na końcu pierwszej dziesiątki, to w dobie ogarniającego inne miasta kryzysu zainteresowania mieszkańców, Wrocław zdecydowanie rozkwitł. W tegorocznym rankingu poprawił się w praktycznie każdym kluczowym aspekcie, przeskakując kolejnych „rywali”. Lepszy okazał się tylko system Veturilo z Warszawy, choć różnica nie była wielka. Najważniejsze jednak, że mieszkańcom miasta żyje się zwyczajnie przyjemniej, a rowery miejskie coraz lepiej prosperują.


Ile kosztuje wypożyczenie roweru w drugim najlepszym systemie w Polsce? Wrocławski Rower Miejski cennik ma przystępny, 10 zł opłaty inicjacyjnej raczej nie zniechęci potencjalnych nowych użytkowników, co zresztą widać po liczbie rejestracji. Brak opłaty przy wypożyczeniu i 2 zł za pierwszą godzinę to bardzo przyzwoita stawka zważywszy na to, że mapa Wrocławskiego Roweru Miejskiego oferuje naprawdę liczne punkty na całym obszarze miasta.


Dla tych, którzy chcą dołączyć się do rowerowej społeczności, ale obawiają się skomplikowanej rejestracji – jest to proste i intuicyjne. Wystarczy wypełnić formularz na stronie lub w aplikacji Wrocławskiego Roweru Miejskiego i umieścić opłatę inicjacyjną.