Najlepsze rozwiązanie na przebitą dętkę – wymienić, łatać czy uszczelnić?
20-09-2019Program
lojalnościowy
4,9/5 Nasza ocena
na Opineo
Punkty odbioru rowerów
Dostawa gratis w 24h
„Złapanie kapcia” to jedna z najczęstszych awarii. Każdy, kto jeździ na rowerze, powinien wiedzieć, jak zmienić dętkę. Dętkę kauczukową skonstruował w 1888 roku J. B. Dunlop. Rok później kolarz Willie Hume, używając kół z dętkami, wygrał jeden z wyścigów. Wynalazek Dunlopa stał się sławny. Od tego czasu dętka właściwie się nie zmieniła, lecz problem „kapci” nadal nie został rozwiązany.
Jak wymienić dętkę i nakleić łatkę? Zobacz nasz filmik, w którym krok po kroku pokazujemy, co należy zrobić.
Wymiana dętki rowerowej jest czynnością stosunkowo prostą. Wiele zależy od tego, jakich obręczy i opon używamy. Niektóre konstrukcje kół sprawiają, że gumę trudno jest z nich zdjąć. W innych przypadkach opona niemal sama schodzi z rantu. Po kilku próbach wymiana dętki w rowerze trwa zaledwie kilka minut.
Jak więc wymienić dętkę w rowerze? Najpierw musimy zdjąć koło. To dość oczywiste, choć wymiana dętki w przednim kole, które jest przymocowane do amortyzatora typu „Lefty” (w rowerach Cannondale), tego nie wymaga. Zakładamy jednak, że mamy standardowy rower.
Najpierw należy odkręcić oś. W tym celu przekręcamy dźwignię, przytrzymując nakrętkę i odkręcamy ją. W przypadku osi stałych musimy dźwignię zaprzeć o zacisk i wtedy odkręcić. Niektóre zaciski demontowane są za pomocą klucza typu imbus. Jeśli korzystamy z innych hamulców niż tarczowe, musimy poluzować szczęki. Gdy mamy przerzutkę ze sprzęgłem, przed wyjęciem koła trzeba je zwolnić. Służy do tego mała dźwignia lub przycisk. Koło wyjmujemy.
Następnie spuszczamy powietrze z dętki. Jeśli mamy wentyle Presta, odkręcamy zawór i naciskamy go. W przypadku wentyli samochodowych należy nacisnąć bolec w zaworze, np. za pomocą małego klucza. Odkręcamy nakrętkę usztywniającą wentyl.
Do zdejmowania opony najlepsze będą specjalistyczne narzędzia, np. łyżki do opon Bike Hand YC-3128P. Oponę podważamy, drugą łyżkę wkładamy obok pierwszej - niektóre łyżki możemy zaczepić o szprychy dzięki specjalnym haczykom (ułatwi to demontaż "niewygodnych" opon) . Energicznym ruchem „objeżdżamy” gumę i przez powstałą szczelinę wyciągamy dętkę. Następnie sprawdzamy dokładnie, czy w oponie nie tkwi na przykład kolec.
Nową dętkę lekko pompujemy, by nabrała kształtu. Wkładamy ją do opony i nakładamy na obręcz. Wentyl mocujemy w otworze, nakrętkę przykręcamy do połowy gwintu. Wciskanie opony do rantu zaczynamy od wentyla, by dojść do przeciwległej strony. Oponę montujemy palcami, dopiero na końcu można sobie pomóc delikatnie łyżką do opon. Gdy już skończymy, dokręcamy nakrętkę i pompujemy koło do wymaganego ciśnienia kontrolując, czy dętka dobrze układa się w oponie. Wartości – minimalną i maksymalną – można odczytać z opony.
Przebita dętka może być wykorzystana ponownie, musimy ją tylko połatać. To dość ekonomiczne i ekologiczne podejście, ponieważ komplet łatek naprawczych kosztuje kilka złotych, nowa dętka – przynajmniej kilkanaście. Guma rozkłada się bardzo długo, więc nie warto jej wyrzucać.
Najbardziej praktyczne są te łatki do dętek rowerowych, które nie wymagają zastosowania kleju. Na przykład Park Tool GP-2. W komplecie otrzymujemy sześć sztuk. Wystarczy wyczyścić dętkę i przykleić łatkę.
Kleje do dętek, na przykład firmy Tip Top, stosowane są coraz rzadziej. Jeśli chcemy skleić dętkę, potrzebujemy klasycznych łatek (bez kleju). Aby to zrobić, należy postępować według instrukcji na opakowaniu. Zwykle po nałożeniu warstwy kleju trzeba chwilę odczekać.
Klejenie dętki rowerowej powinniśmy zacząć od zlokalizowania przebicia. Jeśli jest ono małe, możemy wykorzystać miskę z wodą. Następnie miejsce przebicia trzeba zaznaczyć np. za pomocą kredy. Oczyszczamy je drobnym papierem ściernym. Czasami producenci łatek sprzedają go w komplecie. Łatanie dętki rowerowej powinno przebiegać zgodnie z instrukcją na opakowaniu. Dętkę wkładamy do opony, całość montujemy na obręczy i gotowe!
W niektórych sklepach można jeszcze kupić dętki firmy Foss. Są one wykonane z wysoce spolimeryzowanej, niewulkanizowanej gumy. Producent zapewnia, że posiadają zdolność samouszczelniania. W praktyce większe dziury trzeba jednak załatać. Można to zrobić za pomocą zapalniczki lub specjalnej zgrzewarki.
Jazda na przebitej oponie, a konkretniej z przebitą dętką, jest wysoce ryzykowna dla naszych opon i obręczy. Jak wspomniano powyżej, wymiana dętki lub jej naprawa jest prostą czynnością. Warto wyposażyć się w podręczny zestaw łatek i podczas treningów lub wycieczek rowerowych mieć je zawsze przy sobie.