Kierownica SQLAB 312 R Carbon to pierwszy komponent do rowerów szosowych od SQlab, charakteryzujący się dopracowaną do perfekcji ergonomiczną konstrukcją oraz topową lekkością, wynikającą z zastosowania włókna węglowego. Po zdobyciu doświadczeń w dziedzinie kierownic MTB, producent postanowił udowodnić swoją pozycję również w świecie kolarskim. Pierwsze co wyróżnia opisywany produkt to zastosowanie wyprzedzenia (tzw. frontsweep) 10°, które zmniejsza się do 2° w kierunku końca kierownicy. Nie zabrakło ergonomicznego spojrzenia, dzięki czemu wszystkie powierzchnie styku są zoptymalizowane w każdym szczególe.
Pierwszym z wyróżniających się elementów jest Ergobar, czyli wzniesienie w kształcie fali na spodzie środkowej części kierownicy. W efekcie otrzymujemy płaski, lekko kanciasty spód kierownicy, idealnie dopasowany do zagiętych palców.
Aerodynamiczna maksymalna powierzchnia w środkowej części to spłaszczony u góry i wysunięty daleko do przodu obszar, o maksymalnej powierzchni dla bezpiecznego osadzenia palców na kierownicy i zapewnienia bezpiecznej przyczepności. Połączenie powierzchni styku i swobody ruchu zapewnia najlepszy możliwy rozkład nacisku. W końcu dzięki spłaszczonej powierzchni zewnętrznej kierownica jest pewna również w dolnym uchwycie, zapewniając bezpieczne trzymanie przy różnych pozycjach jazdy.
Częstym problemem kolarzy jest drętwienie palców. Przyczyn można doszukiwać się w nadmiernym rozciąganiu nadgarstków, spowodowanym niewłaściwym ułożeniem dłoni. W neutralnym ułożeniu nasze nadgarstki powinny być naturalnie proste. Podczas trzymania kierownicy MTB, rozciąganiu nadgarstka można zapobiec poprzez zastosowanie odchylenia (tzw. backsweep). Jednak przy kierownicy szosowej, dla pozycji ramion bliższych niż szerokość barków, taki układ jeszcze bardziej rozciągałby nadgarstek. Dlatego model 312 R ma 10° zagięcie do przodu, dla zachowania naturalnie prostego przejścia dłoni do przedramienia.
Przy projektowaniu opisywanej kierownicy 312R inżynierowie SQlab dokonali również pomiaru ciśnienia nacisku, w efekcie którego udało się opracować wizualizację, a następnie przenieść to na finalny produkt dla zmaksymalizowania powierzchni styku umożliwiającego równomierne rozłożenie nacisku na dłonie (rozkład ciśnienia jest pokazany w skali koloru: biały oznacza niskie ciśnienie, od niebiesko/zielonego/żółtego/pomarańczowego do czerwonego ciśnienie wzrasta).
Wybór spersonalizowanej szerokości kierownicy ma decydujące znaczenie dla zachowania ergonomicznej pozycji na rowerze szosowym. W największym stopniu wybór zależy od szerokości ramion. Dla określenia właściwej szerokości warto przyjąć wzór:
- Szerokość ramion = szerokość kierownicy
- Szerokość ramion = odległość od lewej do prawej wyrostka barkowego (jak na ilustracji poniżej).
Kierownica jest zalecana dla pozycji siedzącej, umiarkowanie rozciągniętej, a nawet lekko wyścigowej.
Najważniejsze informacje:
- Zastosowanie: Szosa, Road Race
- Di2 Ready: Produkt nadający się do użytku z osprzętem Shimano Di2
- Materiał: włókno węglowe
- Szerokość: 380 / 400 / 420 / 440 mm
- Reach: 80 mm
- Drop: 120 mm
- Frontsweep: 10° do 2°
- Wznios: 15 mm
- Średnica mocowania: 31,8 mm
- Szerokość mocowania: 40-58 mm
- Masa: 235 g