Program
lojalnościowy
4,9/5 Nasza ocena
na Opineo
Punkty odbioru rowerów
Dostawa gratis w 24h
Region
Region przez który przebiega trasa.
Typ roweru
Polecany typ roweru, którym najłatwiej będzie pokonać całą trasę.
Czas
Czas jaki należy przeznaczyć na pokonanie całej trasy bez zatrzymywania się w punktach postojowych oraz przy atrakcjach.
Dystans
Liczba kilometrów do przejechania, począwszy od punktu startowego do punktu końcowego trasy.
Poziom trudności
Trasa familijna
Całą trasę, bez większych problemów, można pokonać z dziećmi na rowerach lub w przyczepkach/fotelikach rowerowych.
Pętla
Możliwość rozpoczęcia i zakończenia trasy w tym samym miejscu.
Rodzaj trasy
Nawierzchnia
Procentowy podział nawierzchni najczęściej spotykanej na trasie.
Pomorze Zachodnie to prawdziwy raj dla rowerzystów, a jego perłą jest Velo Baltica – jedna z najważniejszych i najpiękniejszych tras w regionie. Stanowi ona polski odcinek międzynarodowego szlaku R10, który biegnie wzdłuż wybrzeża Bałtyku. Trasa ta mierzy ok. 245 km. Niemal cały czas prowadzi blisko morza, co pozwala na przerwy na plaży czy spontaniczne kąpiele.
Trasa Velo Baltica to 245-kilometrowy szlak.
Velo Baltica stanowi polski odcinek międzynarodowej sieci połączeń rowerowych EuroVelo 10, który okrąża basen Morza Bałtyckiego. Liczące około 245 km wyzwanie rozpoczyna się w Świnoujściu i kończy w Ustce. Częściowo pokrywają się także z EuroVelo 13, znaną jako Szlak Żelaznej Kurtyny. Velo Baltica łączy nadmorskie miejscowości, rezerwaty przyrody i atrakcyjne turystycznie punkty, tworząc jedną z najpiękniejszych i najlepiej przygotowanych tras rowerowych na Pomorzu Zachodnim.
Niski poziom trudności sprawia, że to dobry wybór nawet dla rodzin z dziećmi. Profil wyprawy jest stosunkowo łatwy, a podział Velo Baltica na etapy o długości 30–50 km, pozwala na komfortowe pokonywanie kolejnych fragmentów bez nadmiernego wysiłku. Wiele odcinków przebiega wzdłuż płaskiego wybrzeża, co dodatkowo ułatwia jazdę i sprzyja relaksowi.
Nawierzchnia trasy jest zróżnicowana, ale dominują drogi asfaltowe i brukowane. Spotyka się również sporo szutrów i piachu. Po deszczu na leśnych odcinkach jest z kolei dużo błota. Szczególnie dużym wyzwaniem mogą być odcinki w okolicy Warnowa.
Szlak Velo Baltica jest dobrze oznakowany. Pomarańczowe tabliczki z czarnym symbolem roweru oraz numerami 10 i 13 wskazują na przynależność do EuroVelo 10 oraz częściowe pokrywanie się z EuroVelo 13. W niektórych miejscach można też spotkać oznaczenia z napisem R10, które są historycznym symbolem trasy.
Nie brakuje zielonych terenów w bliskim położeniu plaży.
Najlepszym wyborem na Velo Baltica są rowery trekkingowe lub gravelowe, które zapewniają komfort na dłuższych dystansach i poradzą sobie zarówno na asfalcie, jak i na szutrowych odcinkach. Umożliwiają też łatwe zamocowanie sakw, co jest bardzo przydatne podczas wielodniowej wyprawy. Osoby preferujące MTB oraz crossówki również bez problemu poradzą sobie na trasie, choć na odcinkach asfaltowych mogą poruszać się mniej komfortowo. Rower szosowy zdecydowanie odradzamy.
Ze względu na długość trasy i liczbę atrakcji do zobaczenia na Velo Baltica najlepiej przeznaczyć od 3 do 5 dni. Taki podział pozwala na spokojne przemierzanie kolejnych etapów, zwiedzanie okolicznych miejscowości oraz korzystanie z bogatej oferty regionu. Każdego dnia pokonamy od 30 do 50 km, co jest optymalne dla rowerzystów o różnym poziomie kondycji i doświadczenia.
Pokonanie trasy Velo Baltica zajmuje około trzy dni.
Cała R10 składa się z 11 etapów, z czego Velo Baltica obejmuje pierwsze pięć, prowadząc od Świnoujścia do Ustki. Planowanie wyprawy zdecydowanie ułatwia dedykowana aplikacja mobilna „Pomorze Zachodnie”, która oferuje szczegółowe mapy, informacje o nawierzchniach, atrakcjach, noclegach i serwisach rowerowych, a także działa w trybie offline.
Trasa rozpoczyna się w Świnoujściu na granicy polsko-niemieckiej. Po bezpłatnej przeprawie promowej kierujemy się piaszczystą, leśną drogą do Międzyzdrojów. Następnie szlak prowadzi przez tereny Wolińskiego Parku Narodowego do Międzywodzia i dalej do Dziwnowa. Wiedzie głównie przez lasy, z dala od brzegu, choć docelowo planowane jest przesunięcie tego etapu bliżej plaży.
Z Dziwnówka jedziemy przez urokliwe nadmorskie miejscowości Łukęcin, Pobierowo i Pustkowo. W Trzęsaczu warto zatrzymać się przy ruinach kościoła podmywanego przez morze. Dalej szlak prowadzi przez Rewal do Mrzeżyna, gdzie znajduje się Modelowe Miejsce Odpoczynku Rowerzystów, a następnie do Dźwirzyna. Tam przebiega kładką nad wydmami, zapewniając malownicze widoki. Etap kończymy w Kołobrzegu.
Czy wiesz, że…
Modelowe Miejsce Odpoczynku Rowerzystów w Mrzeżynie to wzorcowy przystanek na trasie. Ma służyć zarówno turystom, jak i inspirować samorządy do rozwijania infrastruktury rowerowej w regionie. Wiata została wykonana w ramach projektu „Biking South Baltic”, który promuje i rozwija EuroVelo 10. Konstrukcja zapewnia schronienie przed deszczem oraz miejsce do odpoczynku. Na MOR-ze dostępne są zestawy naprawcze, stacja doładowania e-bike’ów (dostępna w sezonie), gniazda USB do ładowania urządzeń elektronicznych oraz router Wi-Fi. Całość zasila energia z paneli fotowoltaicznych.
Kołobrzeg, znany z uzdrowisk i źródeł solanki, to miejscowość, która jest chętnie odwiedzana przez amatorów aktywnego spędzania wolnego czasu. W tym mieście Velo Baltica łączy się z innymi trasami rowerowymi, co umożliwia dalszą eksplorację regionu. Sam szlak wiedzie stamtąd przez Ustronie Morskie, Gąski, Sarbinowo i Chłopy aż do Mielna.
Z Mielna pokonujemy mierzeję oddzielającą Jezioro Jamno od Morza Bałtyckiego, przejeżdżając przez Łazy, Osieki i Iwięcino. Nowe, dobrej jakości drogi rowerowe ułatwiają jazdę na tym odcinku. Następnie kierujemy się w stronę Darłowa, mijając Bukowo Morskie i Żukowo Morskie.
Ostatni etap rozpoczyna się w Darłowie. Prowadzi mierzeją między Bałtykiem a Jeziorem Kopań przez Wicie. Następnie biegnie nowymi drogami rowerowymi do Jarosławca, znanego z Muzeum Bursztynu. Trasa kończy się w Ustce, urokliwym mieście z historyczną zabudową, idealnym na odpoczynek po pokonaniu 245 km Velo Baltica.
Dla kolarzy, którzy chcą przeżyć intensywną, ale krótszą przygodę na Velo Baltica, alternatywą może być pokonanie trasy w 3 dni. Pierwszy etap prowadzi ze Świnoujścia do Dziwnowa, drugi do Kołobrzegu, a trzeci do Ustki. Dystanse każdego dnia są wyrównane, co pozwala na optymalne rozłożenie sił i rozplanowanie odpoczynku.
Trudności na trasie
Dojazd do trasy Velo Baltica jest wygodny. To region turystyczny, dobrze skomunikowany z innymi częściami kraju. Do Słupska, Sławna, Koszalina czy Kołobrzegu dotrzemy koleją. Przejazd można więc rozpocząć na dowolnym odcinku trasy lub zapanować pokonanie wybranego fragmentu na jednodniową wycieczkę. Ze względu na częste wybieranie transportu kolejowego przez rowerzystów w tym regionie warto z wyprzedzeniem kupować bilety.
Sezonowo dostępne są również przewozy autokarowe, co stanowi wygodne rozwiązanie dla części kolarzy. Warto jednak pamiętać o tym, że nie każdy z przewoźników umożliwia transport roweru. Te, które świadczą taką usługę mają często bardzo ograniczoną liczbę miejsc.
Alternatywnie, dojazd na Velo Baltica możliwy jest także własnym samochodem. To daje pełną swobodę w planowaniu startu i zakończenia wyprawy. Znalezienie dogodnego miejsca parkingowego tuż przy plaży zazwyczaj nie stanowi problemu. Należy jednak pamiętać, że koszt postoju (zwłaszcza w przypadku kilkudniowego wyjazdu) może być wysoki.
Trasa nie stanowi pętli, więc po ukończeniu Velo Baltica można kontynuować podróż R10 w województwie pomorskim lub wrócić z Ustki pociągiem do miejsca startu.
Region słynie z malowniczych miast i urokliwych miejsc, które zachęcają do zwiedzania podczas przemierzania trasy Velo Bałtyk. Od Świnoujścia po Ustkę szlak prowadzi przez nadmorskie kurorty, rezerwaty przyrody i historyczne miejsca, oferując idealne połączenie przyrody, kultury i rekreacji.
Wśród muzeów i zabytków na trasie wyróżniają się Forty Gerharda i Anioła w Świnoujściu. Z kolei w Kołobrzegu warto odwiedzić Muzeum Oręża Polskiego znane z największej kolekcji militariów na Pomorzu. Miłośnicy jantarów powinni zatrzymać się w Jarosławcu, gdzie znajduje się Muzeum Bursztynu. Natomiast w Trzęsaczu zachwycają stojące na klifie ruiny XV-wiecznego kościoła, które stanowią jeden z najbardziej malowniczych i symbolicznych widoków na wybrzeżu.
Miasta nadmorskie oferują także piękne promenady i plaże, które sprzyjają relaksowi po dniu spędzonym na rowerze. W Świnoujściu na turystów czeka charakterystyczna Stawa Młyny, przypominająca biały wiatrak. Natomiast Międzyzdroje zachwycają Promenadą Gwiazd, gdzie płyty zdobią odciski dłoni polskich artystów. Przejeżdżając przez Dziwnowo można zobaczyć Aleję Gwiazd Sportu z replikami medali polskich sportowców.
Na trasie rowerowej Velo Baltica nie brakuje miejsc postojowych. Niedaleko Mrzeżyna znajduje się Modelowe Miejsce Odpoczynku Rowerzystów, gdzie można naprawić swój rower, naładować sprzęt elektroniczny lub rower elektryczny, czy skorzystać z Wi-Fi. Poza tym praktycznie w każdej mijanej przez nas miejscowości jesteśmy w stanie znaleźć sobie nocleg. W wakacje najkorzystniej jest zarezerwować miejscówkę z wyprzedzeniem.
Trasa prowadzi przez wiele popularnych nadmorskich miejscowości.
Rowerzyści, którzy mieli już okazję pokonać tę trasę, polecają spędzenie nocy w Szkolnym Schronisku Młodzieżowym w Grzybowie, znajdującym się kilka kilometrów od Kołobrzegu, a także odpoczynek po podróży w Ustce, w Noclegach Pod Różą. Warto sprawdzić, w jakich miesiącach działają poszczególne ośrodki, ponieważ wiele z nich funkcjonuje wyłącznie w sezonie.
Noclegi | icoMiejsca do przechowywania rowerów | icoMożliwość umycia rowerów na miejscu | icoMożliwość zakwaterowania na jedną noc | icoMożliwość zameldowania się wieczorem |
---|---|---|---|---|
Szkolne Schronisko MłodzieżoweStary Borek 33 78-132 Grzybowo (94) 358 10 70 | ok | ok | ok | ok |
Noclegi Pod RóżąRóżana 11 76-270 Ustka (59) 844 85 64 | ok | ok | ok | ok |
Hotelik u PiotraNorweska 25 72-602 Świnoujście (48) 913 215 343 | ok | no | ok | ok |
Camping Baltic4 Dywizji Wojska Polskiego 1 78-100 Kołobrzeg (48) 606 411 954 | ok | ok | ok | ok |
Nad Morzem i JezioremJezierzany Zbożowa 25 76-107 Jarosławiec 504 270 387 | ok | ok | ok | ok |
Domki PodnieboPoziomkowa 8 76-107 Jarosławiec 697 750 244 | ok | no | no | ok |
Nadmorska OazaJezierzany Letniskowa 1 76-107 Jarosławiec 662 048 007 | ok | ok | ok | ok |
Pokoje Gościnne "Ibiza"Azaliowa 10 76-032 Mielno 510 322 902 | ok | no | ok | ok |
Camping RodzinnyBolesława Chrobrego 51 76-032 Mielno 94 318 93 85 | ok | ok | ok | ok |
Kemping BartekMorska 17 72-400 Łukęcin 695 095 185 | ok | no | ok | ok |
Sunrise Camp ŁazyMieleńska 9 76-002 Łazy 513 098 316 | ok | ok | ok | ok |
Srebrne TarasyPiaskowa 12 76-034 Sarbinowo 94 346 41 13 | ok | ok | ok | ok |
Hotel Lambert Medical SPATadeusza Kościuszki 14 78-111 Ustronie Morskie 739 260 102 | ok | ok | ok | ok |
Apartamenty SoleilKoralowa 9 76-034 516 257 411 | ok | ok | ok | ok |
Kuchnia Pomorza Zachodniego łączy bogactwo darów Bałtyku z tradycjami rolniczymi regionu. Na stołach królują świeże ryby – gotowane i wędzone węgorze czy słynne śledzie kołobrzeskie. Rybne specjały często podawane są w postaci zup, a także w formie pieczonej lub smażonej. Decydując się na posiłek na trasie, polecamy zatem skorzystanie z kuchni lokalnej. Oczywiście po drodze nie zabraknie także popularnych fast foodów w okolicy głównych deptaków.
Na trasie Velo Baltica znajduje się wiele sklepów i punktów usługowych, jednak zawsze dobrze jest mieć przy sobie bidony z wodą oraz prowiant. Dobre przygotowanie daje niezależność.
Jednym z wyjątkowych punktów podróży jest konieczność skorzystania z przeprawy promowej w Świnoujściu. To bezpłatne rozwiązanie łączące wyspę Uznam z resztą Polski. Przemierzenie tego odcinka jest wygodne i dostępne przez cały sezon, co ułatwia rozpoczęcie lub kontynuację rowerowej przygody.
W Mrzeżynie rowerzyści mają do dyspozycji nowoczesne boksy rowerowe – solidne, pancerne schowki, w których można bezpiecznie zostawić rower i bagaże. To idealne rozwiązanie dla osób, które chcą na chwilę zostawić sprzęt i skorzystać z uroków pobliskiej plaży.
Trasa Velo Baltica prowadzi przez województwo zachodniopomorskie, a za Jarosławcem wkracza na teren województwa pomorskiego, zmierzając w kierunku Ustki. Warto jednak wiedzieć, że ścieżki na tej trasie formalnie nie są drogami rowerowymi, lecz drogami wewnętrznymi, m.in. należącymi do Urzędu Morskiego. Oznacza to, że ruch na nich jest dopuszczony także pieszym, co wymaga od rowerzystów zachowania szczególnej ostrożności i wzajemnego szacunku. Ta specyfika trasy podkreśla jej unikalny charakter – to nie tylko droga, ale przestrzeń wspólnego wypoczynku i rekreacji nad morzem.
Wyprawa przebiega przez region turystyczny. Stąd w sezonie bywa tłoczno i trzeba zachować szczególną ostrożność. Zdecydowanie przyjemniej pokonać proponowany dystans przed sezonem wakacyjnym.
Sprawny rower to absolutna podstawa każdej udanej wyprawy, także na trasie Velo Baltica. Przed wyruszeniem należy dokładnie sprawdzić stan hamulców, opon, łańcucha oraz przerzutek, aby uniknąć nieprzyjemnych niespodzianek na trasie. Wszystkie niezbędne akcesoria, takie jak apteczka, zestaw narzędzi do drobnych napraw czy pompka, powinny znaleźć się w torbach lub sakwach rowerowych.
Obowiązkowym wyposażeniem jest oświetlenie rowerowe – bez niego nie można ruszyć w drogę, zwłaszcza jeśli planujesz jazdę o zmierzchu lub po zmroku. Kask to kolejny element, o którym nie można zapominać. Chroni głowę przed poważnymi urazami w razie upadku, a jego noszenie znacznie podnosi bezpieczeństwo.
Biorąc pod uwagę długość trasy, która wynosi około 245 kilometrów, nawigacja GPS będzie bardzo pomocna. Ułatwi orientację, pozwoli na bieżąco śledzić postępy i unikać zbędnych objazdów. Warto również zadbać o odpowiedni ubiór – lekki, oddychający, dostosowany do warunków pogodowych.
Jeżeli zdecydujesz się jechać tą trasą, pamiętaj by sprawdzić takie zmienne jak aktualne warunki pogodowe, drogi zamknięte z powodu remontów, zmiany w ruchu. Opisana trasa jest tylko inspiracją i może być podstawą do planowania wyjazdu, gdy zostaną zachowane wszelkie środki ostrożności po stronie planującego. CentrumRowerowe.pl oraz twórcy tras nie są w żaden sposób odpowiedzialni za uszczerbki na zdrowiu i mieniu, powstałe podczas pokonywania danej trasy rowerowej.