Koszyk

Koszyk jest pusty

Akcesoria do biegania warte wypróbowania

21.01.2020

W sporcie, tak samo jak w każdej innej dziedzinie, można być minimalistą, albo łowcą gadżetów i nowinek ułatwiających życie. Przyjrzeliśmy się bliżej akcesoriom dla biegaczy i wybraliśmy te, które wykraczają poza podstawowy ekwipunek i rzeczywiście są praktyczne, co potwierdza ich popularność.

Nie tylko zegarek do biegania 

Producenci elektronicznych gadżetów nie zapomnieli o rzeszy fanów joggingu i dla nich również przygotowali kilka rozwiązań. Jednym z nich jest sportowy zegarek do biegania. Posłuży on tak samo osobom wykonującym bardziej zaawansowane treningi, jak i będącym na początku swojej przygody. Poza oczywistym wskazywaniem godziny często mierzą pokonany dystans czy monitorują pracę serca. Pulsometr zwiększa kontrolę nad wysiłkiem, co przekłada się na jego lepszą efektywność. Dla jeszcze dokładniejszego pomiaru zastosować można pas kardio.

Zegarek do biegania przydaje się także podczas treningów interwałowych. Dzięki sygnalizowanym międzyczasom będziesz precyzyjnie trzymał się ustalonego planu, a zmiana tempa nastąpi we właściwym momencie. Popularnością cieszy się również zegarek do biegania z GPS-em. Lokalizator łączy się z telefonem, którego nie trzeba mieć przy sobie, a dedykowana aplikacja do biegania sprawia, że w każdej chwili prześledzisz swoją treningową historię, porównasz najlepsze czasy czy zapiszesz ulubione ścieżki.

Trenujący jogging często zabierają ze sobą w trasę również smartfon, co wynika co najmniej z kilku przyczyn. Stały dostęp do map, możliwość słuchania muzyki czy robienia zdjęć, którymi będziemy mogli pochwalić się w mediach społecznościowych – funkcje te są wystarczająco zachęcające. Jest to jednak dodatkowy element wyposażenia, którego raczej nie chcemy nieść w ręku, dlatego warto wyposażyć się w np. opaskę na ramię na telefon. Jest wygodna i pozwala na swobodne korzystanie ze słuchawek, jeżeli nie posiadamy bezprzewodowych. Najlepiej, gdy w zestawie znajduje się etui, które ochroni sprzęt w razie deszczu.

Innym przydatnym elementem jest saszetka/ nerka do biegania, w której przechowamy elektroniczne gadżety. Choć cechuje się niewielkim rozmiarem, to bez problemu zmieszczą się w niej też pieniądze czy klucze. Jeżeli potrzebujemy więcej miejsca, np. na bidon czy butelkę, lepszym wyborem będzie plecak biegowy. Na dłuższych dystansach, zwłaszcza gdy w planach mamy ustanowienie nowego życiowego rekordu, niezastąpiony będzie jednak plecak do biegania z bukłakiem. Jego największą zaletą jest fakt, iż za pomocą słomki możemy pić wodę bez zatrzymywania się. Różnego rodzaju plecaki rowerowe także można z powodzeniem użytkować podczas joggingu.

Po co nam maska antysmogowa do biegania?

Nie można pominąć pytania o to, jak się ubrać do biegania. Pierwsze skojarzenie to dobrze dopasowane buty i odzież sportowa o szeregu funkcjonalności. Jednak na rynku dostępne są też mniej oczywiste elementy stroju, które mogą przynosić wiele korzyści.

Głównie w chłodniejszych miesiącach dobrą inwestycją będzie antysmogowa maska do treningu. Dzięki niej wdychane powietrze pozbawione będzie niebezpiecznych dla naszego zdrowia cząsteczek. Podczas wysiłku pobudzamy do wzmożonej pracy nie tylko mięśnie nóg czy rąk, ale też płuca. Dostarczany przez nie tlen jest niezbędny do przemian energetycznych, zapewniających nam siłę do pokonywania kolejnych metrów, dlatego warto zadbać o to, byśmy bez obaw mogli oddychać "pełną piersią".

Dla bardziej zaawansowanego sportowca przydatna będzie też maska wydolnościowa, po której założeniu znajdziemy się w sytuacji ograniczonego dostępu do tlenu. Trening w niej jest dużo bardziej wymagający i pomaga w zwiększeniu pojemności płuc oraz naszej ogólnej wytrzymałości. Innym akcesorium zwiększającym efektywność biegu, zwłaszcza na wielokilometrowych trasach, są opaski kompresyjne na łydki lub uda. Za sprawą zwiększonego ucisku wolniej będziemy odczuwać zmęczenie, a także rzadziej będą nam dokuczały zakwasy. Co istotne, niezależnie czy w planach mamy zakup maski antysmogowej, wydolnościowej czy opaski do biegania, należy poświęcić chwilę na dobranie odpowiedniego rozmiaru.

Będąc przy temacie elementów dających treningowego „kopa”, trzeba wypomnieć o suplementach dla biegaczy. Począwszy od odżywek i shotów wzmacniających organizm, przez żele dla biegaczy startujących na długich dystansach, po składniki przyspieszające regenerację mięśni – każdy znajdzie coś dla siebie. Zanim jednak kupimy odżywki, napoje i kosmetyki dla sportowców, powinniśmy poszerzyć swoją wiedzę na temat tego, jak zacząć biegać oraz skonsultować się z dietetykiem, który dobierze właściwe dla nas produkty.

Akcesoria dla biegaczy zwiększające bezpieczeństwo 

Choć dla wielu jest to pewnie oczywiste, to warto przypomnieć, że biegacz, tak samo jak każda inna osoba uprawiająca sport na świeżym powietrzu, po zapadnięciu zmroku musi być zauważalna dla innych oraz widzieć teren przed sobą. Zwłaszcza jeżeli trasa obejmuje nie tylko wydeptane ścieżki, ale i ulice bez chodnika czy niedoświetlone bezdroża. Zagrożeniem są nie tyko nadjeżdżające samochody, ale i chociażby poruszający się z dużą prędkością rowerzyści. Natomiast nierówności terenu, które trudno nam dostrzec po zachodzie słońca, mogą stać się przyczyną kontuzji.

Lampka do biegania jest niezbędna, nie dziwi więc, że jest z czego wybierać. Do najwygodniejszych należą te montowane na przekładanym przez ramię pasie. Przednia żarówka doświetla teren przed nami, a tylna –  zazwyczaj czerwona, sygnalizuje naszą obecność. Producenci oferują też m.in. modele montowane na ramionach, na specjalnej taśmie, których uzupełnieniem będzie tzw. lampka czołówka. Przezorny zawsze ubezpieczony, dlatego dodatkowo warto zaopatrzyć się w niewielką latarkę do biegania.

Absolutnym „must have” do biegania są także odblaski. Choć producenci odzieży sportowej często umieszczają je na swoich projektach, mogą być one niewystarczające. Jeżeli chcesz uniknąć wypadku, przyda Ci się odbijająca światło, zwijana opaska do biegania na ramię, breloki czy żółta kamizelka.

Gadżety do biegania… w parach

Jogging może, ale nie musi być sportem dla samotników. Nadaje się on doskonale do uprawiania w grupie znajomych, jak również towarzyszyć nam mogą dzieci. Jasne jest, że maluchom trudno byłoby za nami nadążyć, dlatego możemy się wyposażyć w specjalny wózek do biegania. Podczas zakupu należy zwrócić uwagę, czy posiada on amortyzatory, które znacząco wpłyną na komfort pociechy. Istotne są także koła – jeżeli nie zawsze wybieramy ubite ścieżki, lepiej sprawdzą się te bezdętkowe. Ciekawą propozycją są również wielofunkcyjne przyczepki rowerowe, które w jednej chwili zamienić można w wózek sportowy lub spacerówkę, czego przykładem jest model CROOZER Kid Plus for 1 2019. Sprawdzą się one zwłaszcza rodzicom uprawiającym zróżnicowane formy aktywności.

Chcąc połączyć przyjemne z pożytecznym, na jogging możemy zabrać również psa. Co prawda zwierzak nie każdej rasy jest do tego destynowany, ale np. husky czy beagle z pewnością ucieszy się z takiego spaceru. W tym przypadku przyda się specjalny pas do biegania z psem, dzięki któremu nasze ruchy nie będą krępowane. Ważne, aby smycz była elastyczna i amortyzowana, co zwiększy wygodę zarówno naszą, jak i czworonoga. Niezbędne są także elementy odblaskowe.