Koszyk

Koszyk jest pusty

Fat bike – czołg wśród rowerów?

11.02.2020

Domowy tuning rowerów górskich przy pomocy obręczy motocyklowych? Amatorskie przerabianie ram i widelców, by umieścić w nich dwie sztuki opon? A to wszystko dlatego, że ktoś wpadł na pomysł, by pokonywać rowerem głębokie pustynne piaski lub gęste śniegi?

Tak, to brzmi niedorzecznie, ale właśnie z tego szaleństwa zrodziły się fat bike’i, które dziś oferuje niemal każdy większy producent, dlatego warto przynajmniej spróbować zrozumieć tę całkiem jeszcze nową modę.

Rowery na szerokich oponach świetnie spisują się m.in. na śniegu.Rowery na szerokich oponach świetnie spisują się m.in. na śniegu.

Co to jest Fat bike?

W największym skrócie jest to rower z grubymi oponami, naprawdę grubymi oponami. Ich szerokość sięga od 10 do nawet przeszło 12 centymetrów, a zakładane są na równie nieprzeciętne obręcze (od 7 do 10 cm). Rzecz jasna inne, konieczne elementy jednośladu, także zostają do tego proporcjonalnie powiększone (m.in. piasty, suporty, ramy i widelce).

Do tego wszystkiego, te masywne opony napełnia się powietrzem o ciśnieniu wynoszącym mniej niż 1 bar (zwykle są to wartości od 0,3 do 0,7). Powstaje efekt, który można przyrównać do jazdy na poduszkach lub balonach. Dzięki temu fat bike’i cechują się ponadprzeciętną przyczepnością do podłoża.

Wycieczki na fat bike'ach mogą obfitować w tak piękne widoki.Wycieczki na fat bike'ach mogą obfitować w tak piękne widoki.

Rower na grubych oponach – jak się jeździ?

Wspomniane przyleganie opon powoduje, że wrażenia płynące z jazdy tego typu rowerem są bardzo odmienne od standardowych. Przez wszelkie nierówności, wyboje, kamyki itp. fat bike przedziera się, jak gdyby dla niego nie istniały – zupełnie jak czołg. Niestety kontrola nad nim potrafi być, przynajmniej początkowo, również zbliżona do precyzji kierowania czołgiem. Balonowatość opon sprawia, że poczucie podłoża jest dużo mniejsze niż w zwyczajnych rowerach, więc konieczne jest przyzwyczajenie się do tej zmiany.

Ponadto, potężne, ok. 1,5 kg opony muszą przy pedałowaniu dawać się nieco we znaki. Kondycja bardzo przyda się każdemu, kto zdecyduje się jeździć na fat bike’u, choć opory toczenia nie są aż tak dotkliwe, jak można byłoby przypuszczać. Na bezdrożach spokojnie można dotrzymać tempa innym rowerzystom, problem pojawia się dopiero na zupełnie płaskim podłożu, np. asfalcie, gdzie rzeczywiście, dość łatwo złapać zadyszkę.

Fat bike nada się doskonale do przemieszczania się po plaży.Fat bike nada się doskonale do przemieszczania się po plaży.

Rower terenowy poszukiwany

Fat bike jako rower na grubych oponach, nie został jednak stworzony, by przemieszczać się po terenie zabudowanym. Jeśli ktoś planuj jeździć po mieście lub preferuje szybki, sportowy styl, ten jednoślad raczej nie jest dla niego, chyba że celowo pragnie utrudnić sobie pedałowanie, np. w celu wzmocnienia łydek.

Fat bike’i to prawdziwe rowery terenowe nieuznające kompromisów. Właśnie dlatego są one przeznaczone dla osób, które muszą mierzyć się z bardzo wymagającymi trasami, w których standardowy jednoślad poradzi sobie o wiele gorzej.

Ten rower z grubymi oponami świetnie sprawdzi się w warunkach piaszczystych, takich jak plaże czy nawet sypkie pustynie. Oczywiście sytuacje ekstremalne nadal wymagać mogą sporego wysiłku, to ostatecznie wciąż rower, a nie latający dywan, ale w tego typu przypadkach normalne opony już dawno by się zakopały.

Dzięki grubym oponom fat bike jest prawdopodobnie najlepszym rowerem na śnieg.Dzięki grubym oponom fat bike jest prawdopodobnie najlepszym rowerem na śnieg.

Większych problemów nie powinny sprawić również wyprawy po śniegu. Zwłaszcza że w dużej mierze, właśnie w tym celu fat bike’i zostały skonstruowane – by ułatwić jazdę rowerzystom startującym w zawodach, organizowanych na śnieżnych pustkowiach Alaski. Fat bike’a można nawet uznać za rower zimowy i doskonałe narzędzie do aktywnego spędzania tej pory roku.

Ponadto rower terenowy nadaje się do wszelkich innych nietypowych miejsc, gdzie inne modele nie dają sobie rady. Wszędzie tam, gdzie nie ma żadnych ścieżek, trasa jest pełna kamieni, korzeni itd., z jednym małym wyjątkiem. Należy uważać na podłoża błotniste i raczej zrezygnować z pomysłów przedzierania się przez sam środek głębokiej, rozmokłej ziemi. O ile z krótkimi odcinkami nie powinno być problemów, to dłuższa jazda przez błoto potrafi dotkliwie zapchać bieżniki (które w fat bike’ach nie są za głębokie), co nie wpływa korzystnie na dalszy komfort użytkowania.

Jazda po lesie to przyjemność, ale warto uważać na błoto.Jazda po lesie to przyjemność, ale warto uważać na błoto.

Fat bike elektryczny

Jeśli sama jazda terenowa wydaje się interesującą rozrywką lub jest życiową koniecznością i temat fat bike’ów Cię zainteresował, ale nieco problematyczna może okazać się kwestia kondycji, warto na zakończenie wspomnieć, że istnieje także możliwość wyposażenia się w wersję elektryczną. Silnik znacznie wspomoże pracę mięśni i jeszcze bardziej ułatwi pokonywanie przeszkód.

Fat bike elektryczny pomaga również, przynajmniej w pewnym stopniu, rozwiązać problem przemieszczania się po mieście – twardych, ubitych drogach, na których standardowa wersja tego roweru sprawdza się najgorzej.