Koszyk

Koszyk jest pusty

Jak dobrać błotniki rowerowe?

15.02.2019

Błotniki rowerowe to temat, który wywołuje o miłośników kolarstwa bardzo różne reakcje. Z jednej strony zapewniają one w trakcie jazdy niezbędną ochronę przed błotem czy piaskiem, z drugiej jednak dodatkowo obciążają rower – co w przypadku jazdy wyczynowej może mieć kluczowe znaczenie dla wyników. Nie da się jednak ukryć, że błotniki to bardzo przydatne akcesoria. Przyjrzyjmy się im bliżej i zastanówmy, kiedy posiadanie ich działa na korzyść rowerzysty.  

Błotniki rowerowe to przydatny dodatek do roweru. Jednak czy to rozwiązanie dla każdego?

Rodzaje błotników rowerowych


Zakres pokrycia

Błotniki rowerowe klasyfikuje się na dwa główne typy: pełne oraz niepełne. Pierwsze z nich wyróżniają się dłuższą konstrukcją, sięgającą nawet do połowy koła. Stosuje się je głównie w rowerach miejskich oraz trekkingowych, czasem także w rowerach MTB lub szosowych, gdy dodatkowe obciążenie nie stanowi poważniejszego wyzwania. Pełne błotniki są przede wszystkim bardzo stabilne i zapewniają najskuteczniejszą ochronę przed zabrudzeniem ubrań.

Alternatywą są błotniki niepełne, które najczęściej stosuje się w rowerach MTB, szosowych oraz crossowych. Wyróżniają się zdecydowanie krótszą budową, są przy tym lżejsze, ale i mniej skuteczne. To dobre rozwiązanie do bardziej sportowej jazdy.

Przykład błotników pełnych (Simpla Ubiquit) oraz niepełnych (Eyen Rider):










Wykonanie i montaż

Rozróżnienie na błotniki pełne i niepełne jest najbardziej podstawowym podziałem, jednak niejedynym. Kluczowe są również dwa inne aspekty: wykorzystany materiał oraz sposób montażu błotników. Te czynniki w dużej mierze definiują konkretne modele, ich zastosowanie oraz cenę.

Ze względu na wykorzystywany materiał wyróżnić można trzy podstawowe rodzaje:

  • Błotniki stalowe – coraz rzadziej wykorzystywany materiał, raczej przeznaczony do rowerów rekreacyjnych.

  • Błotniki z tworzywa sztucznego – w tańszych modelach oznacza to najczęściej wykonanie z plastiku. Nieco bardziej zaawansowanym rozwiązaniem jest łączenie tworzywa sztucznego z aluminium dla większej trwałości.

  • Błotniki karbonowe – wykonane z włókna węglowego, czyli najlżejszego i najbardziej pożądanego przez rowerzystów materiału.


Bardzo ważny jest także sam sposób montażu błotników:

  • montaż stały – takie błotniki przykręca się do otworów umieszczonych w ramie i widelcu. Czasem posiadają także dodatkowe wsporniki boczne, które zwiększają stabilność konstrukcji. Stałe błotniki są bardzo wytrzymałe i mniej hałasują w trakcie jazdy. Ich wadą jest utrudniony montaż, który wymaga dodatkowych narzędzi.

  • montaż tymczasowy (szybki montaż) – to błotniki, które umożliwiają założenie lub odpięcie ich w dowolnym momencie na trasie. Oferują sporo możliwości montażu. Z przodu najczęściej zakłada się je na koronie widelca lub pod rurą dolną. Z tyłu przytwierdzane są do rury podsiodłowej lub pod siodełkiem.

Błotnik tymczasowy zamocowany do rury podsiodłowej.

Jakie błotniki do roweru wybrać?


Rozmiar kół a błotniki

Błotniki dobieramy nie do ramy roweru, choć ta również ma znaczenie, ale do posiadanych przez nas kół. Szczególnie istotne są dwa czynniki, ich wielkość oraz szerokość. Tylko odpowiednio dopasowane pod te dwa parametry chlapacze rowerowe zapewnią maksymalną ochronę dla kolarza oraz osób jadących za nim.

Długość błotników

To czynnik, który kluczowe znaczenie ma przede wszystkim przy doborze wariantów pełnych. 

Za optymalną długość dla tylnego błotnika uznaje się dwa maksymalnie wysunięte punkty koła, czyli znajdujące się na przeciwległych końcach jego średnicy. W ten sposób błotnik tylny zapewnia odpowiednie pokrycie, które chroni przed błotem zarówno nogi, jak i plecy rowerzysty.

W przypadku przedniego błotnika długość dobiera się na odcinek między punktem wyznaczonym przez wysokość pedałów a drugim znajdującym się około 30 cm za widelcem. Błotnik przedni może być także dłuższy, jednak ponownie nie powinien sięgać dalej niż najbardziej wysunięty punkt koła (skrajnie z przodu roweru).

Odpowiednio dobrana długość błotników pomoże chronić ubrania przed zabrudzeniem.

Szerokość błotników

W przypadku szerokości dobór jest stosunkowo prosty. Najważniejsze jest to, żeby błotnik pokrywał całą oponę. Zalecanym rozwiązaniem jest, żeby obszar pokrycia błotnika był większy od szerokości ogumienia o około 3-4 mm z obu stron. W ten sposób uchronimy się przed błotem przenoszonym na ściance bocznej. 

Ważne: W przypadku błotników pełnych należy uwzględnić także szerokości widełek – tylnych oraz przednich.

Wysokość montażu błotnika

Warto pamiętać także, żeby zachować odpowiednią wysokość zawieszenia błotnika nad kołem. Ten parametr zazwyczaj jest bardzo wyraźnie określony przez producenta dla wybranego modelu. Jest to niezwykle istotne szczególnie w przypadku jazdy MTB, gdzie na większej przeszkodzie koło może się podbić i uderzyć w błotnik. W konsekwencji może to doprowadzić do jego uszkodzenia lub, co gorsza, przebicia opony na trasie. 

Wysokość należy dopasować do maksymalnie ugiętego zawieszenia. Parametr ten łatwo jest jednak regulować, szczególnie jeśli wybraliśmy wariant dwupunktowy, który pozwala nie tylko ustawiać nachylenie błotnika, ale także jego oddalenie od opony.

Uwaga: Porada ta nie dotyczy błotników przednich montowanych do korony widelca i tylnych mocowanych do siodełka.

Rozstaw otworów montażowych w błotniku

To jedna z najważniejszych kwestii przy wyborze błotników stałych, które wymagają posiadania odpowiednich otworów montażowych na ramie oraz widelcu do przykręcenia wsporników. 

Przed zakupem błotników należy upewnić się, że nasz rower posiada odpowiednio rozstawione otwory, ich samodzielne nawiercenie jest możliwe, chociaż to rozwiązanie zdecydowanie niezalecane. Rama może utracić przez to swoją sztywność, a do jej wnętrza może dostawać się wilgoć, która wpłynie negatywnie części, takie jak łożyska suportu.

Modele typu „szybki montaż” zakładane są zazwyczaj przy pomocy paska, taśmy lub uchwytu (obejmy), i nie wymagają posiadania dodatkowych otworów.

Jakie błotniki do roweru górskiego?

Jazda MTB to dość specyficzna aktywność rowerowa, w trakcie której często rezygnuje się zupełnie z błotników, chcąc doświadczyć wszystkiego co do zaoferowania ma natura, nawet błota. Jednak dla mniej ortodoksyjnych rowerzystów dostępnych jest sporo możliwych rozwiązań na ochronę przed zabrudzeniem w terenie. Na jakie błotniki do MTB warto zwrócić uwagę?

Zaskoczyć może z pewnością fakt, że bardzo często w rowerach MTB montuje się błotniki pełne. Pomimo większej masy niż w przypadku krótszych modeli, ich stabilność oraz duże pokrycie często są wystarczającymi argumentami zakupowymi. W przypadku jazdy w trudniejszych warunkach także nasi towarzysze podróży z pewnością docenią taki wybór, który osłoni ich przed kamieniami, błotem czy wodą spod kół naszego roweru.

Jednak pełne błotniki to najczęściej rozwiązanie montowane na stałe, co może przeszkadzać bardziej zapalonym kolarzom. Tymczasowe warianty można zdjąć w przypadku rozpogodzenia i schować nawet do plecaka czy torby podsiodłowej. Wyglądają przy tym profesjonalnie, są lekkie i wysoce wytrzymałe.

Co zrobić, żeby ochronić się przed wodą i błotem wyrzucanymi przez tylne koło? Możemy postawić na błotniki rowerowe MTB mocowane do sztycy podsiodłowej. Są lekkie, dobrze wyglądają i zapewniają efektywną ochronę. Jedyną wadą może być montaż za pomocą dwóch śrub imbusowych. Droższe modele wzbogacono o szybkozamykacz, który znacznie ułatwia zakładanie.


Jakie błotniki do roweru szosowego?

Rowery szosowe przeznaczone są do jazdy po płaskich, równych, utwardzonych nawierzchniach. Z tego też powodu nie obowiązuje ich problem podbijania koła. Dlatego błotniki do roweru szosowego są zazwyczaj podwieszone bliżej koła.

Do szosówek zazwyczaj można stosować zarówno błotniki stałe, jak i tymczasowe. W przypadku modeli pełnych są one dodatkowo przedłużane i zwężane względem klasycznych wariantów. Błotniki do kolarzówki zastępuje się czasem specjalnym „listkiem” mocowanym do siodełka, który ma chronić tylko plecy rowerzysty.

Rowery szosowe bardzo często mają zastosowanie sportowe lub treningowe. W takim przypadku zalecany jest wybór mniejszych i lżejszych błotników tymczasowych. Do bardziej rekreacyjnej jazdy sprawdzą się błotniki pełne, ze względu na lepszą ochronę ubrań rowerzysty.

Jakie błotniki do roweru crossowego?

Rowery crossowe to rozwiązanie uniwersalne, które ma sprawdzać się zarówno na szosie, jak i poza nią. To spore wyzwanie dla projektantów błotników, którzy często próbują wypośrodkować konstrukcję dla każdego możliwego terenu.

W rowerach crossowych można jednak wykorzystywać praktycznie dowolne modele błotników, o ile pozwala na to konstrukcja ramy i wspornika. Warto dobrać je pod najczęściej pokonywane przez nas trasy oraz warunki pogodowe. Istnieją także dedykowane błotniki do roweru crossowego, jednak ich konstrukcja nie różni się szczególnie od tych oferowanych w innych segmentach.

Jeśli rzadko jeździsz w deszczowych warunkach, to lepszym rozwiązaniem będą lżejsze i mniejsze modele tymczasowe, które zawsze można zdemontować w razie potrzeby.

Czy wiesz, że...

Wśród najciekawszych konstrukcji błotników są modele pompowane. Takie rozwiązanie pozwala na łatwe przewożenie kompletu w plecaku – po wyjęciu należy uzupełnić je powietrzem i osłonić koła. Napełnia się je przy pomocy zwykłej pompki rowerowej.