Program
lojalnościowy

5,0/5 Nasza ocena
na Opineo

Punkty odbioru rowerów

Dostawa gratis w 24h

Jak zamontować błotnik do roweru?

Data aktualizacji: 14-10-2019

Montaż błotników rowerowych to prosta czynność, którą może wykonać każdy. Warto pamiętać o tym, że sposób mocowania akcesoriów różni się w zależności od typu produktu. Możesz potrzebować jedynie prostych narzędzi lub poradzić sobie zupełnie bez nich. A więc, jak zamontować błotnik do roweru? Odpowiedź czeka w tym artykule!

rower elektryczny Oxfeld - bagażnikBagażnik to element wyposażenia rowerów miejskich i trekkingowych, także e-bike'ów. 

 Montaż błotników – wiele zalet i niewielkie wady

Nadal zastanawiasz się, czy błotniki będą dobrą inwestycją? Właścicieli rowerów miejskich oraz trekkingowych nie trzeba do nich przekonywać. Akcesoria te są częścią podstawowego wyposażenia niemal wszystkich modeli z tych kategorii. Chętnie sięgają po nie również posiadacze crossów oraz graveli, chociaż nie jest to regułą. Producenci umieszczają w ich ramach dodatkowe otwory montażowe, które ułatwiają szybki montaż błotników.

Dlaczego błotniki rowerowe są tak popularne? Skutecznie chronią odzież oraz obuwie rowerzysty przed chlapiącym błotem i wodą. Stanowią także dobre zabezpieczenie przed kamykami wydostającymi się pod kół. Ograniczając przedostawanie się wilgoci, w jakimś stopniu ograniczają zużywanie się wrażliwych na korozję komponentów pojazdu. Jednocześnie ograniczają ryzyko przypadkowego zabrudzenia osób, które znajdują się za pojazdem.

Wśród tych wielu niewątpliwie istotnych zalet znajdziemy niewielkie wady. Jako główny argument „przeciw” przedstawiają je kolarze szosowi i MTB. Błotniki negatywnie wpływają na wygląd pojazdu oraz zmniejszają jego aerodynamikę. Z myślą o tej grupie odbiorców opracowano wygodne błotniki rowerowe szybkiego montażu, które można w kilka chwil przypiąć, a potem równie błyskawicznie odpiąć. W przypadku jazdy na MTB sprawdzają się przede wszystkim jako ochrona – zarówno roweru, jak i kolarza – przed odbijającymi się kamieniami na trudnych technicznie szlakach. Właściciele kolarzówek wybierają je natomiast zwykle w okolicach przedwiośnia, gdy pogoda nie sprzyja, a muszą przygotować się do sezonu.

Przygotuj się na wiosnę!

Wiele osób, gdy myśli o montażu błotników do roweru, planuje przygotowania do kolejnego sezonu jazdy. Jeśli zastanawiasz się, jakie czynności warto wykonać, sprawdź artykuł „Przygotowanie roweru do sezonu – krok po kroku”.

 Wymiana błotnika, czyli jaki model będzie pasował do mojego roweru?

Jednym z pierwszych pytań pojawiających się podczas poszukiwań nowego błotnika jest to, jak wybrać model kompatybilny z posiadanym rowerem. Nie ma na nie uniwersalnej odpowiedzi. Aby znaleźć pasujące akcesorium, musisz zwrócić na wiele czynników. Są to m.in.:

  • obecność otworów montażowych w ramie,
  • rozmiar koła,
  • szerokość bieżnika opony,
  • grubość ramy lub sztycy.

Przygotowaliśmy dla Ciebie kompleksowy poradnik „Jak dobrać błotniki?”, dzięki któremu bez trudu, samodzielnie dobierzesz odpowiadający Twoim preferencjom produkt.

MTB z błotnikiem tylnymBłotnik do MTB doskonale chronią przed błotem i kamieniami. Fot. Zefal

 Instrukcja montażu błotników rowerowych na pełne koła

Klasyczne błotniki rowerowe na pełne koła przeznaczone są do montowania w znajdujących się na widelcu i ramie otworach montażowych. W tym przypadku szczególnie ważnym jest dokładne zapoznanie się z instrukcją producenta, ponieważ modele mogą różnić się między sobą. Zwykle w zestawie z akcesorium otrzymasz potrzebne do mocowania śruby. Przed rozpoczęciem pracy należy przygotować niezbędne narzędzia – zwykle wystarczy klucz imbusowy i/lub wkrętak.

Jak założyć taki błotnik do roweru?

Błotnik przedni

Przykręcamy do punktu montażowego w widelcu lub zaczepiamy od spodu w otworze znajdującym się w koronie widelca. W niektórych modelach należy dodatkowo przykręcić boczne wsporniki przy zaciskach kół.

Błotnik tylny

Osadza się najczęściej w dwóch lub trzech punktach montażowych: w górnej części widełek, przy dolnym fragmencie ramy, a w przypadku opcjonalnych, bocznych wsporników – w pobliżu zacisków koła.

Przytwierdzone śrubami konstrukcje gwarantują, że osłona będzie sztywna, stabilna i trwała.

Ciekawą alternatywą dla klasycznych akcesoriów są błotniki rowerowe szybkiego montażu. To dość szeroka kategoria, która jest szczególnie chętnie wybierana przez kolarzy poszukujących tymczasowego rozwiązania. Najbardziej popularne są rozwiązania typu QR, w których na stałe przykręca się mocowanie, a później (w zależności od produktu) na click, obejmę lub wcisk przypina się zasadniczą część błotnika. Dobrym przykładem jest opracowany z myślą o kolarzach szosowych model Topeak DeFender iGlow X. Całość opiera się na specjalnych podpórkach z gumowym systemem mocującym.

Równie interesującą opcją, dedykowaną do rowerków dziecięcych, jest woom Snap Click-On. To pełne błotniki mocowane na autorskim systemie „na klik” za pomocą zaczepów do mocowania na osi koła.


 Montaż nakładek na błotniki

Osoby, które jeżdżą rowerem na co dzień, m.in. traktując go jako podstawowy środek transportu po najbliższej okolicy, mogą nie być usatysfakcjonowane klasycznymi (pełnymi) błotnikami na koła. Wizja noszenia pobrudzonej podczas dojazdu do pracy lub szkoły odzieży może skutecznie zniechęcać do kontynuowania aktywności. Wyjściem z tej sytuacji jest wymiana błotników na takie, które zakończone są chlapaczami lub uzupełnienie o nie posiadanego zestawu. Pozwalają one ochronić nogawki i buty od błota podczas jazdy. Montaż nakładek na błotniki nie sprawi trudności nawet największemu laikowi, a cały proces trwa zaledwie kilka chwil. Czynność ogranicza się do przykręcenia jednej śruby znajdującego się w dolnej części tylnego błotnika. Aby to było możliwe, akcesorium musi posiadać specjalny otwór montażowy.

pełny błotnik SKSWygodnym rozwiązaniem są pełne błotniki, które można przypiąć do roweru.

 Jak zamontować błotnik do amortyzatora?

Akcesoria dedykowane do montażu na amortyzatorze są grupą bardzo zróżnicowaną. Znajdziemy różne typy produktów, dzięki czemu każdy kolarz może zdecydować się na najwygodniejsze dla siebie rozwiązanie.

Dużą popularnością cieszą się błotniki mocowane na śruby, które mocuje się z wykorzystaniem specjalnych otworów montażowych. Warto także podkreślić, że istnieją modele, które są dedykowane do konkretnego modelu amortyzatora. Wersje kompatybilne znajdziemy przede wszystkim w produktach marek premium, np. błotnik gravelowy Rockshox Rudy XPLR jest dedykowany do zastosowania z amortyzatorem z tej samej serii. To element przytwierdzony na trzy śruby, zapewniające stabilność konstrukcji. 

Inną, interesującą opcję stanowią akcesoria wykorzystujące system mocowania Fidlock, dostępny np. w przednim błotniku Author X-Shield. To stabilna technologia, w której pierwsze skrzypce gra złączka magnetyczna, przykręcana za pomocą śruby. Rozwiązanie tego typu stosowane jest m.in. w uchwytach na telefon (zarówno rowerowych, jak i samochodowych), koszykach na bidony a nawet montażu niewielkich toreb. 

Zdecydowanie największą popularnością cieszą się błotniki rowerowe szybkiego montażu, które nie wymagają stosowania dodatkowych narzędzi. Stąd powszechnie stosowane są opaski zip tie, czyli trytytki lub pasków z rzepami. Reprezentację pierwszej grupy stanowi Fox Mud Guard. W drugiej umieścimy np. Eyen Mudcatcher Front lub Ass Savers Mudder Mini Detour. Ich prosta konstrukcja sprawia, że nawet na trasie możesz w chwilę zamocować akcesorium. Należy owinąć komponent dołączonym do zestawu łącznikiem, a następnie zapiąć całość.

 Montaż błotnika rowerowego do sztycy podsiodłowej

Najpowszechniejszym sposobem szybkiego montażu błotnika do sztycy jest opaska, zwana także zaciskiem taśmowym. Zwykle to materiał, który od wewnętrznej części wyściełany jest gumą minimalizującą ryzyko ślizgania się części na wsporniku. Akcesorium pozwala na błyskawiczny montaż, nawet na trasie, a samo zapięcie trwa kilka sekund.

Przykładem tego typu produktów są:

Niektórzy producenci stawiają na autorskie rozwiązania, których zadaniem jest zapewnienie maksymalnej stabilności akcesorium. Marka Zefal opracowała uniwersalny system MD-Turn. Integralną część błotnika stanowi solidna obejma do sztycy. Zapinamy ją bez użycia narzędzi, za pomocą wbudowanego pokrętła. 

W podobny sposób przebiega montaż błotników rowerowych innych marek. Jest to m.in. Author X-Shield. Akcesorium wykorzystuje zacisk QR (czyli quick release). Gwarantuje szybką i prostą instalację w kilka chwil. Technologię wykorzystuje również Topeak DeFender XC11.

 Mocowanie błotników do siodełka

Godną uwagi propozycją są również produkty marki Ass Savers kierowane do miłośników enduro. System Flip-Tip to zdecydowanie najprostsza z metod mocowania, a co najważniejsze kompatybilna z każdym rodzajem siodełka. Jak działa? Należy zgiąć w odpowiednim miejscu elastyczny błotnik, tak aby można go było wcisnąć w pręty siodła, a następnie puścić. Materiał rozpręży się i stabilnie zajmie odpowiednią pozycję. Na tej samej zasadzie działają Eyen Raincatcher oraz Eyen Mudcatcher Rear. Równie skuteczny jest Mucky Nutz Butt Fender.

Author zdecydował się na alternatywne rozwiązanie. Model X-Flat Seat to doskonały przykład mocowania na szynach za pomocą dostosowanego uchwytu. Produkt jest stabilny (ten model kompatybilny z szynami 7 mm), a jednocześnie banalnie prosty w instalacji – nie wymaga dodatkowych narzędzi.


błotnik rowerowy do gravelaPrzykład błotnika zainstalowanego na tylnym trójkącie ramy roweru. Fot. Ass Savers.

 Niestandardowe mocowania błotników rowerowych

Mnogość rozwiązań w kategorii błotników rowerowych wiąże się z różnymi potrzebami kolarzy. Te omówione wcześniej należą do najpopularniejszych. Jakie inne ciekawe opcje mamy do wyboru?

Montaż błotnika do tylnego trójkąta ramy roweru, np. Ass Savers Win Wing Gravel. Błotnik trzyma się ramy, dzięki elastycznym obejmom (technologia Wishbone). Komponent tego typu dzieli nieduża odległość od opony, dzięki czemu dobrze chroni przed zabrudzeniami.  

Montaż błotnika do rury podsiodłowej na ramie, np. Topeak D-Flash mocuje się nad tylnym kołem za pomocą specjalnych pasków dołączonych do zestawu. 

Montaż błotnika do dolnej rury ramy, np. SKS Mud-X, ZEFAL Croozer Road najczęściej przyczepia się za pomocą gumowych opasek. To proste, a jednocześnie mało skomplikowane akcesorium, które docenisz, gdy chcesz uchronić siebie i rower przed kamieniami. 

Uwaga, korozja!

Podczas montażu błotników do roweru zauważyłeś na swoim pojeździe korozję? Nie tylko wygląda ona nieatrakcyjnie, ale także może mieć negatywny wpływ na żywotność komponentów. Sprawdź, jak usunąć rdzę z roweru!


 Skuteczna ochrona przed deszczem – o czym warto pamiętać?

Dopasowane do naszych preferencji błotniki umożliwiają bardziej komfortową jazdę w deszczowe dni. Aby wyprawy były naprawdę przyjemne, bez względu na panujące warunki atmosferyczne, warto zastanowić się nad uzupełnieniem kolarskiej garderoby o ubrania ochronne. Zastanawiasz się, jaką kurtkę przeciwdeszczową na rower wybrać? Odpowiedź znajdziesz w tym artykule.