Montaż tylnej przerzutki w rowerze - krok po kroku

Data aktualizacji: 18-08-2021

Tylna przerzutka to jeden z podstawowych elementów napędu, który ma kolosalne znaczenie dla funkcjonowania całego układu. Wpływa na komfort rowerzysty oraz efektywność jazdy. Jest niezbędna podczas uprawiania MTB, jazdy szosowej, trekkingowej czy gravelowej, przydaje się także w mieście. Jak należy ją zamontować, aby działała poprawnie i nie sprawiała problemów? O tym w dalszej części artykułu. 

Tylna przerzutka Shimano AltusPrzerzutka tylna to niezwykle ważny element napędu rowerowego.Montaż tylnej przerzutki wielu osobom wydaje się procesem skomplikowanym, który przeprowadzić może jedynie doświadczony pracownik w profesjonalnym serwisie rowerowym. Nic bardziej mylnego! Wbrew pozorom jest to bardzo prosta czynność, a do jej wykonania potrzeba tylko kilku narzędzi. Nic nie stoi na przeszkodzie, aby zamocować ją w domowym zaciszu. Wystarczy trochę wolnego czasu i można zabierać się do pracy! Aby dobrze zrozumieć, jak powinno przebiec zakładanie wspomnianej części na rower, warto najpierw poznać jej budowę, co ułatwi odczytanie kroków opisywanych w instrukcji montażu.

Jeżeli dopiero planujesz zakup i zastanawiasz się, jak wybrać tylną przerzutkę, pomoże Ci w tym nasz artykuł z poradami dotyczącymi wyboru odpowiedniej części.

Budowa tylnej przerzutki

Konstrukcja tylnej przerzutki składa się z wielu elementów, my omówimy jednak tylko te najważniejsze, których znajomość ułatwi zrozumienie instrukcji montażu komponentu.

  1. Korpus przerzutki – to coś w rodzaju obudowy, osłaniającej sprężynę. Zazwyczaj znajduje się na niej logo producenta oraz nazwa modelu.
  2. Śruba mocująca – odpowiada za przytwierdzenie przerzutki do haka przy ramie. Zlokalizowana jest nad korpusem. W starszych i tanich wersjach występuje hak.
  3. Wózek – składa się z dwóch ramion, wykonanych najczęściej ze stali lub aluminium, a rzadziej z karbonu, oddzielających kółko prowadzące od napinającego. Istnieją trzy typy wózka – krótki (SS), średni (GS) oraz długi (SGS).
  4. Kółko prowadzące – małe kółko zębate znajdujące się w górnej części przerzutki, jego zadaniem jest prowadzenie łańcucha w taki sposób, aby wskakiwał na określony blat kasety.
  5. Kółko napinające – zębatka zlokalizowana na końcu wózka, której funkcję stanowi odpowiednie napinanie łańcucha, zgodne z używanym aktualnie biegiem.
  6. Śruby ograniczające H oraz L – nie są wykorzystywane przy samym montażu, ale stanowią niezbędną część podczas regulacji tylnej przerzutki.
  7. Śruba B – położona obok śrub H i L, za jej pomocą można regulować naprężenie sprężyny i zmieniać odległość kółka prowadzącego od blatów kasety.
  8. Śruba mocująca linkę – znajduje się nieopodal śruby mocującej, dociska blaszkę przytrzymującą stalową linkę.

To wszystkie najważniejsze części tylnej przerzutki. Jak widzisz, nie jest ich wiele i są łatwe do zapamiętania. Ich rozróżnianie pomoże Ci nie tylko we właściwym zamocowaniu przerzutki tylnej, ale także jej regulacji, która jest kluczowa do właściwego działania. Przejdźmy zatem do najważniejszej części artykułu, a więc samego montażu.

Jak zamontować przerzutkę tylną?

Na sam początek warto wspomnieć, że istnieją dwa typy mocowań – hak oraz śruba. To pierwsze oznacza montaż przerzutki tylnej na oś koła, drugie natomiast przykręca się za pomocą specjalnej śruby do haka przytwierdzonego już do ramy.

Przerzutka Shimano Deore XT mocowana do haka na śrubęPrzerzutki tylne mocowane mogą być na oś koła lub za pomocą śruby na specjalnym haku.

Przed przystąpieniem do działania najlepiej ustawić rower na stojaku, a w razie jego braku w taki sposób, aby jednoślad stał stabilnie i nie chwiał się na boki. Warto też zawczasu przygotować sobie wszystkie narzędzia, co pozwoli uniknąć konieczności ciągłego wstawania i wędrowania do szafki z akcesoriami. Do montażu potrzebne Ci będą klucze imbusowe (zazwyczaj 3 mm i 5 mm) oraz śrubokręt krzyżakowy. Przydatne okazać się mogą także szczypce lub kombinerki i obcinarka do linek.

Pamiętaj także, aby sprawdzić, czy hak przy ramie nie jest wygięty. Mogłoby to powodować niewłaściwe działanie lub nawet uszkodzenie przerzutki i kasety, więc w razie jego skrzywienia, należy go naprostować bądź wymienić.

Jeżeli na Twoim rowerze jest już zamontowana inna przerzutka, aby ją zdemontować, trzeba odkręcić śrubę mocującą linkę, a za pomocą szczypiec odciąć od linki końcówkę i wyciągnąć ją. W tym miejscu należy zaznaczyć, że wbrew niektórym opiniom, montaż i demontaż tylnej przerzutki nie muszą wiązać się z przymusem wcześniejszego rozkuwania łańcucha. Aby tego uniknąć, wystarczy najpierw odkręcić śrubkę przy kółku napinającym, wyjąć je, delikatnie rozchylić oba ramiona wózka i przełożyć łańcuch. Kolejnym krokiem, zależnie od modelu, będzie odkręcenie śruby przytrzymującej przerzutkę od haka lub zdjęcie koła i odkręcenie śrubki z podkładką od widełek ramy. Po zdjęciu starej przerzutki można przystąpić do zamocowania nowej. Przejdźmy zatem do samej instrukcji montażu.

Wymieniając przerzutkę warto także zdecydować się na zakup nowej linki i pancerza, aby uniknąć przymusu ponownej regulacji po zużyciu obecnie używanych.

Montaż przerzutki tylnej na hak

Cały proces wygląda właściwie analogicznie do demontażu. Jeżeli nie zdecydujesz się na rozkucie łańcucha, musisz najpierw odkręcić kółko napinające, przewlec łańcuch i przytwierdzić zębatkę z powrotem. Kolejnym krokiem jest przymocowanie przerzutki tylnej za pomocą specjalnej śruby do haka na ramie. Trzeba pamiętać, że należy ustawić przerzutkę w taki sposób, aby właściwie zaczepiła się o ząbek w haku. Następnym etapem będzie przewleczenie linki przez specjalny otwór, umieszczenie jej pod małą stalową płytką i dokręcenie jej śrubką. Warto także zabezpieczyć przewód specjalną końcówką, najlepiej jednak zrobić to dopiero po regulacji.

Przerzutka tylna na hakObecnie przerzutki montuje się głównie na przytwierdzonym już do ramy haku.

Montaż przerzutki tylnej na oś koła

To dość przestarzały i stosowany jedynie w najtańszych częściach sposób. Jest bardziej skomplikowany, ponieważ przed zamocowaniem przerzutki należy najpierw zdjąć koło. Następnie, trzeba lekko odkręcić śrubę na haku przerzutki i zamocować całość tak, aby podkładka z tyłu znajdowała się po wewnętrznej stronie widełek ramy, a hak przerzutki po ich zewnętrznej. Wówczas dokręcamy śrubę i zakładamy koło. Reszta przebiega tak samo, jak w przypadku przerzutek mocowanych za pomocą śruby do haka ramy.

Montaż komponentu na ramie nie sprawia jeszcze, że jest on gotowy do użycia. Najpierw należy go właściwie dostroić z manetką. Jak to zrobić, dowiesz się z naszego artykułu dotyczącego regulacji przerzutek.

Ustawienie tylnej przerzutki

Po zamocowaniu warto zadbać o właściwe ustawienie przerzutki tylnej, które stanowi początek regulacji. W tym celu zrzucamy łańcuch na najniższą zębatkę i sprawdzamy, czy kółko napinające i prowadzące znajdują się w jednej linii z najmniejszą koronką kasety. Jeżeli nie, za pomocą śrub H i L regulujemy położenie wózka. Trzeba też zwrócić uwagę, aby łańcuch się o niego nie ocierał. Po tym działaniu możemy przystąpić do regulacji.

)