Koszyk

Koszyk jest pusty

Jak wybrać przerzutkę tylną?

18.02.2020

Tylna przerzutka to ważny element napędu. To właśnie na nią patrzymy najczęściej, kupując rower. Uszkodzenie tylnej przerzutki to także jedna z najczęstszych awarii. W jaki sposób ją wybrać, by napęd chodził bezproblemowo?

Wbrew pozorom, wybór zmieniarki wcale nie jest łatwy. Nawet jeśli wydaje nam się, że wszystko powinno działać bezproblemowo okazuje się, że tak nie jest. Przykładem jest grupa szosowa Shimano Tiagra. Serie 4700 i 4600 oparte są na 10-rzędowej kasecie. W teorii więc klamkomanetka 4600 powinna obsługiwać przerzutkę 4700. Nic z tego – biegi nie będą wchodziły płynnie.

To tylko jedna z wielu pułapek, jakie czyhają na tunera. O czym należy pamiętać, wybierając tylną przerzutkę?


SRAM i Shimano – małżeństwa nie będzie

Obecnie na rynku części szosowych dominują trzej gracze: Shimano, Campagnolo i SRAM. Jeśli chcemy, by napęd chodził bezproblemowo, nie mieszajmy osprzętu ze sobą. Mamy klamkomanetkę Shimano, połączmy ją z przerzutką tej samej firmy. A najlepiej tej samej grupy.

rower podczas jazdy w tereniePrzerzutka Shimano XT obsługuje kasetę o rozpiętości 10-51. To najwięcej w branży
                 Fot. Shimano

W rowerach górskich jest podobnie, tyle że w wyścigu nie bierze udziału włoska firma. Zasada jest również ta sama. Co prawda w przeszłości zdarzało się, że manetki Shimano łączono z przednią przerzutką SRAM, jednak obecnie raczej się nie stosuje tego rozwiązania.

O czym musimy pamiętać, wybierając tylną przerzutkę?

  • Napędy Shimano i SRAM działają nieco inaczej. W przypadku np. 10-rzędowej grupy Deore ruch linki o 1 mm (przy manetce) daje przesunięcie przerzutki o 1,2 mm. W przypadku SRAM-a wartość ta wynosi 1,3 mm.
  • Zdecydowanie powinniśmy łączyć ze sobą osprzęt z tych samych grup i tej samej generacji. W przeciwnym razie możemy mieć kłopoty, jak w przypadku Tiagry.
  • Tylna przerzutka musi mieć wózek o odpowiedniej długości. W dalszej części tekstu analizujemy to na przykładzie grup Shimano. W skrócie można napisać, że krótki wózek (SS) stosuje się w napędach szosowych lub w niektórych rowerach do DH (np. przerzutki tylne Shimano Saint). Średni wózek (GS) wykorzystuje się na przykład w napędach 2x10. Długi używa się (jeszcze) z trzema blatami.
  • Sprzęgło. Niektóre przerzutki, zwłaszcza te z wyższych grup, wyposażone są w mechanizm, który usztywnia wózek. Dzięki temu łańcuch ma mniejsze szanse, by spaść z tarczy, a sam napęd chodzi znacznie ciszej. Jeśli zależy Ci na lepszym działaniu całości, powinieneś wybrać to rozwiązanie. Jest ono stosowane w większości grup MTB i niektórych szosowych (np. Ultegra RX). 


Istotną kwestią jest też sposób mocowania. Zdecydowanie najbardziej popularnym rozwiązaniem jest przykręcanie za pomocą śruby. Przerzutkę montuje się do wymiennego haka, który z kolei jest przykręcony do ramy. Znacznie rzadziej - obecnie głównie w rowerach szosowych, montuje się przerzutkę bezpośrednio. To dobre rozwiązanie, które zwiększa sztywność połączenia. Tyle, że się ono po prostu nie przyjęło. Najrzadziej stosuje się przerzutki ze zintegrowanym hakiem.


Jak wybrać przerzutkę szosową Shimano (grupy mechaniczne)?

Poniżej podpowiadamy, w jaki sposób wybrać przerzutkę tylną w najważniejszych grupach Shimano, które jest największym producentem osprzętu na świecie. 

  • Przerzutka tylna Shimano Dura-Ace. Najwyższy model w ofercie japońskiego producenta. Całą grupę oparto na 11-rzędowej kasecie (maksymalna obsługiwana koronka 30T). Przerzutka tylna oferowana jest wyłącznie w jednej wersji – z krótkim wózkiem. Oznaczono ją symbolem RD-R9100-SS.
  • Przerzutka tylna Shimano Ultegra. Podobnie jak wyżej, również działa w 11-rzędowej grupie. W przeciwieństwie do Dura-Ace, Shimano oferuje dwie wersje przerzutki Ultegry - RD-R8000-SS i RD-R8000-GS. Ta pierwsza ma krótki wózek i pasuje do kaset z maksymalną zębatką 30T. Druga - średni wózek - działa z kasetami o największej zębatce do 34T.   

przerzutka shimano ultegraPrzerzutka Shimano Ultegra pracuje z 11-rzędową kasetą
Fot. Shimano

  • Przerzutka tylna Shimano 105. Ostatnia z 11-rzędowej rodziny. Podobnie jak w przypadku Ultegry dostępne są dwie wersje – z krótkim wózkiem (RD-R7000-SS) i średnim wózkiem (RD-R7000-GS).
  • Przerzutka tylna Shimano Tiagra. 10-rzędowy jedynak kompatybilny tylko sam ze sobą, nawet nie do końca (patrz wyżej). Co ciekawe, może być obsługiwany klamkomanetkami (kierownica szosowa) lub manetkami (kierownica prosta). Do wyboru dwie wersje. RD-4700-SS ma krótki wózek i obsługuje maksymalną zębatkę kasety 28T. RD-4700-GS ma średni wózek i działa z maksymalną zębatką kasety 34T (w połączeniu z mechanizmem dwutarczowym) lub 32T (z trzeba blatami).
  • Przerzutka tylna Shimano Sora. Również jedynak, tyle że 9-rzędowy. Podobnie, jak w przypadku Tiagry, zmieniarka może być obsługiwana za pomocą manetki lub klamkomanetki. W przypadku RD-R3000-SS maksymalna zębatka kasety to 32T. Jeśli chodzi o RD-R3000-GS to 34T.


Jak wybrać przerzutkę tylną Shimano do MTB?

Shimano to największy producent osprzętu do rowerów górskich. Producenci często mieszają ze sobą części z poszczególnych grup. Dlatego zdarza się, że przerzutka tylna jest z wyższej grupy niż manetka. Oczywiście musi zgadzać się liczba obsługiwanych biegów. Część rowerzystów uważa, że napęd najlepiej chodzi, gdy jest homogeniczny.


Poniżej przedstawiamy zestawienie przerzutek tylnych najważniejszych grup.

  • Przerzutka tylna Shimano XTR. Topowa grupa od Japończyków. Oparto ją na 12-rzędowej kasecie. Do wyboru są trzy przerzutki tylne. RD-M9120-SGS dedykowana jest do mechanizmów tarczowych z dwoma blatami i największą zębatką kasety 45T. RD-M9100-SGS to model z długim wózkiem i mechanizmem jednotarczowym. Pasuje do kaset 10-51. RD-M9100-GS ma średni wózek kasety i zmienia biegi w połączeniu z kasetą 10-45.
  • Przerzutka tylna Shimano XT. Również 12 rzędów, ale tylko dwa modele zmieniarek. RD-M8120-SGS ma długi wózek, obsługuje mechanizmy dwu- i jednoblatowe oraz kasety 10-45. RD-M8100-SGS to model przeznaczony dla miłośników napędów 1x. Najlepiej działa w połączeniu z kasetą 10-51.
  • Przerzutka tylna Shimano SLX. Ostatnia z 12-rzędowych. Zasada działania dokładnie taka sama jak w przypadku Shimano XT. Przerzutki oznaczono symbolami RD-M7100-SGS i RD-M7120-SGS.
  • Przerzutka tylna Shimano Deore. Odpowiednik szosowej Tiagry, także ma 10-rzędową kasetę. W tej grupie mechanizm korbowy może mieć dwie lub trzy tarcze, co ma także wpływ na przerzutki. RD-M6000-SGS przeznaczona jest do kaset z największą zębatką 36T. RD-M6000-GS obsługuje kasety z maksymalną zębatką do 42T.
  • Przerzutka tylna Shimano Alivio. Występuje tylko w jednej wersji - RD-M4000. Obsługuje największą zębatkę kasety 36T.
  • Przerzutka tylna Shimano Acera. Także dedykowana do kaset 9-rzędowych. Największa obsługiwana zębatka kasety to 36T.
  • Przerzutka tylna Shimano Altus. Model oznaczony jest symbolem RD-M2000 i obsługuje kasety 9-rzędowe o maksymalnej liczbie zębów 36T.