Przerzutka przednia - jaką wybrać? Top Swing, Down Swing i Side Swing

Data aktualizacji: 29-01-2020

Top Swing, Down Swing i Side Swing – jaki rodzaj przerzutki przedniej powinniśmy wybrać? W dzisiejszym wpisie podpowiemy, czym powinniśmy się kierować przy tej czynności. Odsłaniamy także inne tajemnice przedniej zmieniarki.

Przednia przerzutka to element napędu, który obecny jest w rowerach niemal od zawsze. Mowa oczywiście o modelach wielobiegowych. W ostatnich latach producenci osprzętu do rowerów górskich coraz chętniej przechodzą na napędy z jedną tarczą, jednak w pozostałych grupach przerzutki przednie są nadal niezbędne.  

Przerzutka montowana z przodu obsługuje dwie lub trzy tarcze. W przeszłości kombinowano z mechanizmami 4-blatowymi, ale nie przetrwały próby czasu.

Mocowanie przerzutki przedniej
– na co zwrócić uwagę?

Na rynku dostępnych jest mnóstwo typów przednich przerzutek. Nie ma chyba elementu w rowerze, który występuje w tylu wersjach. Łatwo się pogubić…

Pierwszy podział dotyczy montażu przedniej przerzutki. Można więc wyróżnić:

  • Mocowanie na obejmę
  • Bezpośrednio do ramy
  • Do osi suportu, inaczej nazywane E-type (przeważnie rowery MTB)

Obecnie najpopularniejsze są te dwa pierwsze sposoby. W wyższych modelach stosuje się niemal wyłącznie mocowanie bezpośrednie.

Przerzutka przednia montowana do ramy za pomocą obejmy.

Istotne jest też nachylenie rury podsiodłowej. Shimano oferuje trzy rodzaje przerzutek:

  • Do rur o nachyleniu 66-69 stop.
  • Z podsiodłówką 63-66 stop.
  • Z rurą podsiodłową 65-71 stop.

Przed zakupem powinniśmy upewnić się, jaki standard mamy w swojej ramie. Istotna jest także średnica rury podsiodłowej (w przypadku mocowania na obejmę). W ostatnich latach producenci coraz częściej produkują przerzutki uniwersalne, które mają w zestawie komplet adapterów do różnych średnic.

Ostatnią rzeczą, na którą trzeba zwrócić uwagę, to ciąg linki. W systemie bottom-pull linka poprowadzona jest dołem. To rozwiązanie stosuje się w zdecydowanej większości ram. Wyróżniamy jeszcze top-pull – w standardzie tym linka przebiega pod lub nad górną rurą i wpada od góry. Większość przerzutek produkowanych obecnie umożliwia montaż linki z góry lub z dołu.  

Rower z przednią przerzutkąW tym napędzie zastosowano przerzutkę przednią z linką prowadzoną od dołu. 

Inne tajemnice przedniej przerzutki

Jeśli chcesz odpowiednio dobrać przerzutkę przednią do swojego roweru, musisz zwrócić także uwagę na pozostałe parametry. Są to:

  • Liczba obsługiwanych tarcz. Producent podaje, do jakich mechanizmów korbowych przeznaczona jest przerzutka (2- lub 3-tarczowych).
  • Liczba przełożeń z tyłu. Ten parametr jest o tyle ważny, ponieważ łańcuchy w poszczególnych rozwiązaniach różnią się szerokością.
  • Całkowita pojemność przerzutki. Różnica między największą i najmniejszą obsługiwaną tarczą. Jeśli np. mała tarcza ma 24 zęby, a duża 34, całkowita pojemność wynosi 10T.
  • Linia łańcucha. Producent podaje, do jakiej linii łańcucha przeznaczona jest dana przerzutka. I tak w mechanizmach trójtarczowych jest to 50 mm, a dwutarczowych 48,8 lub 51,8 mm.

Przerzutki przednie Top Swing

Jednak najbardziej istotny podział dotyczy położenia wodzika względem mocowania. Wpływa on bowiem w największym stopniu na działanie przerzutki. W mocowaniu Top Swing prowadnica umieszczona jest powyżej obejmy.

Taką konstrukcję wymusza przeważnie typ ramy. W przypadku rowerów z pełnym zawieszeniem nie ma zwykle możliwości zamontowania innej przerzutki. Nie ma jednak czego żałować – ten typ ma swoje zalety. Mniej waży, nie potrzeba dużo siły do zmiany biegów, a precyzja jest na wysokim poziomie. 

Czy przerzutka Top Swing ma także wady? Na początku jej produkcji plotkowano, że jest mniej trwała i szybciej łapie luzy. Obecnie ten problem został wyeliminowany. Pewnym kłopotem może być jazda w błocie – przerzutka dość ochoczo je zbiera.

Down Swing – trochę inaczej

Przerzutka przednia Down Swing pojawiła się najpierw. Jej konstrukcja jest inna niż tej z przedrostkiem „Top”. W zmieniarce Down Swing wózek jest umieszczony poniżej obejmy. 

Największą zaletą tych przerzutek wydaje się odporność na warunki pogodowe. Przez to, że mechanizm jest stosunkowo wysoko, trudniej łapią błoto. Poza tym wielu rowerzystów twierdzi, że to konstrukcje bardzo wytrzymałe. Dzieje się tak – ponieważ zdaniem wielu – wolniej łapią luzy.











A jakie są wady przerzutki Down Swing? Przede wszystkim do zmiany biegu musimy użyć sporej siły. Poza tym – przez specyficzną konstrukcję – mogą w małych ramach kolidować z koszykiem na bidon. Dlatego przed zmianą ze standardu Top Swing na Down Swing warto to sprawdzić.

Side Swing – o co tu chodzi?

Side Swing to pojęcie, które jeszcze kilka lat temu nie było znane. Japoński koncern Shimano zaprezentował tę technologie w 2014 roku. Czym się ona charakteryzuje?

Side Swing to nic innego jak boczny wahacz. Wózek tej przerzutki przedniej jest zupełnie przeprojektowany, dzięki czemu może być znacznie krótszy. Co to zmienia? Opona ma sporo miejsca, co jest jednym z problemów w pozostałych typach przerzutek. Dzięki nowej konstrukcji mechanizm chodzi lżej, do tego jest bardziej trwały.

W tym rozwiązaniu nieco inaczej wchodzi linka – prosto z ramy. Jest ona mocowana z boku.