Jakie opony do roweru wybrać? Przegląd rodzajów ogumienia
09-08-2022Program
lojalnościowy
4,9/5 Nasza ocena
na Opineo
Punkty odbioru rowerów
Dostawa gratis w 24h
Przebita opona w rowerze zdecydowanie utrudnia, a w wielu przypadkach całkowicie uniemożliwia dalszą jazdę. Niestety, ten rodzaj usterki może przydarzyć się każdemu – również doświadczonemu rowerzyście, który przemierza znaną sobie trasę jednośladem z górnej półki. Właśnie dlatego warto wiedzieć, na czym polega naprawa opon rowerowych, a także kiedy jest możliwa i opłacalna. Sprawdź to w naszym poradniku.
Warto wyposażyć się w gotowy zestaw do naprawy opon – np. od Restrapa.
SPIS TREŚCI:
Zanim omówimy sposób naprawy opon i dętek w rowerze, warto krótko wspomnieć, skąd właściwie bierze się konieczność przeprowadzenia takiego działania. Znajomość przyczyn pozwala często ich unikać, dzięki czemu żadne klejenie opony nie będzie konieczne.
Od dekad rowery są standardowo wyposażane w system dętkowy, tzn. na kołach znajdują się opony, które kryją dętki. To właśnie ich nieszczelność powoduje ucieczkę powietrza, brak możliwości jego uzupełnienia, a w konsekwencji przerwanie jazdy.
Wśród rowerzystów rośnie popularność alternatywnego rozwiązania – opony bezdętkowej. Tubeless (TL) to opona z wysokojakościowej, gumowej mieszanki, pozbawiona tradycyjnej dętki. Opony bezdętkowe cieszą się zainteresowaniem przede wszystkim ze względu na możliwość jazdy z niższym ciśnieniem, a zatem lepszą przyczepnością do podłoża. Niezwykle istotnym walorem jest również możliwość obniżenia masy ze względu na brak dętki.
Flak w oponie to problem, który dotyczy użytkowników obu rozwiązań. Niestety każde ogumienie może być przecięte, przebite lub zwyczajnie sparciałe. Za takie defekty odpowiadają różne czynniki. Do najczęstszych przyczyn uszkodzeń należą:
Wszystkie z wymienionych aspektów mogą spowodować przebicie opony rowerowej w niemal każdych okolicznościach. Ryzyko uszkodzeń nieco redukują nowoczesne technologie, takie jak wkładki antyprzebiciowe. Właśnie dlatego warto inwestować w starannie wyselekcjonowane produkty, a także wiedzieć, jak naprawić ewentualną usterkę.
Taśma na obręczy chroni oponę i umożliwia jej uszczelnienie.
Należy zaznaczyć, że klejenie opony rowerowej to działanie raczej doraźne i zdecydowanie lepiej postawić na zakup nowego produktu. W niektórych przypadkach ogumienia po prostu nie da się skutecznie przywrócić do stanu używalności. Poniżej opisujemy typowe defekty, które zazwyczaj kwalifikują oponę wyłącznie do wymiany:
W każdej z powyższych sytuacji zaleca się wymianę opony na nową. To samo dotyczy modeli bardzo tanich, które po prostu nie są warte naprawy – koszt łatki lub zestawu naprawczego może przewyższyć wartość samego ogumienia. W przypadku opon zużytych, łysych lub zdeformowanych z biegiem czasu, inwestowanie w ich „reanimację” nie ma sensu – znacznie rozsądniejszym i bezpieczniejszym wyborem jest zakup nowego egzemplarza dopasowanego do stylu jazdy i typu roweru.
Potwierdzają to słowa eksperta Pirelli, Szymona Klatki mechanika z serwisu Bike RS-Kraków:
Należy pamiętać, że każdy defekt jest inny. Część uszkodzeń możemy z powodzeniem naprawić i kontynuować jazdę nawet przez cały sezon. Są jednak uszkodzenia, które w sposób trwały uszkadzają oponę, np. przecięcie włókien osnowy, co może objawiać się biciem bocznym bądź radialnym opony. W takiej sytuacji naprawa defektu ogranicza się do ukończenia wycieczki bądź dojechania do miejsca, w którym wymienimy oponę na nową.
Warto jednak zaznaczyć, że w przypadku dętki wiele często spotykanych uszkodzeń można bez problemu naprawić. Dotyczy to zwłaszcza niewielkich przebić, ale głównie w rowerach miejskich czy trekkingowych – przy jeździe wyczynowej, lepiej nie ryzykować. Takie działanie jest korzystne ekonomicznie, ponieważ dzięki niemu nie trzeba ponosić kosztów wynikających z zakupu nowego produktu. Ma jednak również duże znaczenie w kwestiach ekologicznych - nie tylko ogranicza ślad węglowy wynikający z zakupienia kolejnej opony, ale też zmniejsza zanieczyszczenia wywołane wyrzuceniem starego egzemplarza.
Ile kosztuje wymiana opony w rowerze? To zależy zarówno od rodzaju, jak i klasy ogumienia, które Cię interesuje, ale również tego, czy zamierzasz podjąć się serwisu samodzielnie, czy powierzyć go profesjonalistom.
W przypadku klasycznych wersji dętkowych może wiązać się to z wydatkiem rzędu od 20 do 50 zł, natomiast w ogumieniu tubeless ceny mogą być trochę wyższe. Warto przy tym wspomnieć, że typową naprawę przebitej opony czy jej klejenie oferuje raczej mało serwisów – zazwyczaj takie punkty proponują wyłącznie wymianę samej dętki lub opony.
A jak koszty wypadają przy zakupie nowego produktu? Zwykłą oponę do roweru miejskiego kupimy za 50 zł i bez problemu założymy ją samemu. Natomiast wyspecjalizowane ogumienie szosowe w technologii bezdętkowej może kosztować 250-300 zł, a do jego montażu i uszczelnienia potrzeba wprawy, dlatego czasami konieczna jest wizyta u specjalisty. Warto jednak pamiętać, że samodzielne uporanie się z problemem wymaga zazwyczaj także dodatkowych akcesoriów, takich jak choćby łyżki do opon.
Sprawdź nasz artykuł o tym, jak samodzielnie wymienić dętkę w rowerze.
Do skutecznej naprawy opony rowerowej warto zaopatrzyć się w kilka podstawowych akcesoriów. Część z nich pozwala szybko zlokalizować i usunąć usterkę, inne ułatwiają sam proces lub umożliwiają bezpieczny transport niezbędnych narzędzi. Oto, co powinno znaleźć się w Twoim zestawie naprawczym:
Ciekawą alternatywą dla wymienionych wyżej akcesoriów jest spray naprawczy. To rozwiązanie, które można nazwać „wszystko w jednym”. Taka pianka do opon rowerowych jednocześnie uszczelnia i pompuje ogumienie. Wystarczy przykręcić zawór do wentyla i uwolnić zawartość puszki. Preparat działa szybko i pozwala kontynuować jazdę bez konieczności demontażu koła. Najlepiej sprawdza się przy niewielkich przebiciach i jako awaryjna pomoc na trasie. To bardzo wygodny sposób na łatanie opony, ma jednak pewne ograniczenia. Nie poradzi sobie z dużymi uszkodzeniami.
Jak już wspominaliśmy, w wielu rowerach standardowo stosuje się opony dętkowe. Z praktycznego punktu widzenia najczęściej problemy ma się wówczas z przebitą dętką. Szybka naprawa ogumienia polega wówczas najczęściej właśnie na łataniu dętki:
Aby to zrobić, należy zlokalizować miejsce przebicia dętki. Czasem może być ono widoczne, jeżeli nie, prosty sposób na jego odnalezienie to pompowanie i sprawdzanie, którędy ucieka powietrze. Jeżeli uszkodzenie jest zlokalizowane blisko wentyla – naprawa nie ma większego sensu, najlepiej od razu nastawić się na wymianę dętki. W innym przypadku, jeżeli uszkodzenie np. przez wjechanie na gwóźdź czy kamień pozostawiło relatywnie niewielką dziurę, można ją załatać.
Przykład rozcięcia opony, które można bezpiecznie załatać.
Dobrym pomysłem dla rowerzystów korzystających z tradycyjnej dętki jest jeżdżenie z podręcznym zestawem do naprawy opon rowerowych, który składa się zazwyczaj z łatki, kleju, papieru ściernego oraz instrukcji, która ułatwia szybką naprawę krok po kroku. Na dłuższą metę łatana dętka nie jest najlepszym wyborem, ale jeżeli musisz dotrzeć z trasy do domu albo poczekać na zakup nowej – taka prosta naprawa rozwiązuje doraźnie Twój problem.
Łatanie dętek zazwyczaj nie ma sensu w rowerach szosowych, w których opony pompuje się do wysokiego ciśnienia (5-7 barów). Nawet najlepiej zwulkanizowana guma nie wytrzyma takiego obciążania, dlatego naprawę dętki warto na trasie traktować jako ostatnią deskę ratunku, gdy nie mamy już zapasowej gumy, a musimy dojechać do celu.
Wybór opon tubeless oznacza dla Ciebie koniec obaw o przebicie dętki. Możesz swobodnie jeździć nawet z niskim ciśnieniem. Niestety to sama opona jest narażona na uszkodzenie. Choć niewielkie rozcięcia i przebicia są „automatycznie” uszczelniane przez mleczko wypełniające opony bezdętkowe, to większe usterki wciąż wymagają od Ciebie konkretnych działań naprawczych.
Zakładając korzystanie z zestawu do napraw bardziej uszkodzonych opon bezdętkowych konieczne będzie zdjęcie koła, a następnie ściągnięcie opony z obręczy (za pomocą wspomnianych już, plastikowych łyżek). Sprawdź, czy taśma ma uszkodzenia (jeśli tak, naprawa na miejscu nie wchodzi w grę, w takiej sytuacji może przydać się dętka), być może uzupełnienie mleczka uszczelniającego wystarczy.
Najtrudniejsze jest działanie końcowe, a więc ponowne nałożenie opony. Aby uzupełnić powietrze w tubeless, można zastosować nabój CO2 lub pompkę. Następnie trzeba sprawić, aby uszczelniacz przemieścił się wewnątrz opony, co możesz osiągnąć poprzez potrząsanie nią czy odbijanie od podłoża.
Sznurek do naprawy opon.
Teraz wystarczy tylko z powrotem założyć koło. Producenci opon bezdętkowych, choć promują swój produkt możliwościami łatwej naprawy, nie zalecają jeżdżenia na tymczasowo załatanym ogumieniu. Poważne uszkodzenia są argumentem na rzecz profesjonalnej wulkanizacji opon rowerowych lub zakupu nowego egzemplarza tubeless.
Co do zasady: uszczelniacz sprawdzi się jedynie w przypadku niewielkich uszkodzeń. W dodatku jest zależne od temperatury powietrza, więc powinno się dobierać preparat dopasowany do pory roku. Ze względu na zbyt duże ryzyko, nie polecamy łatania rowerzystom preferującym jazdę szosówką, gravelem czy MTB na wymagających trasach. Trzeba również pamiętać, aby wybrać opdowiedni uszczelniacz, jak np. ORANGE SEAL Regular.
Praktyczna rada:
Nawet jeśli korzystasz z systemy tubeless, wybierając się na długą trasę warto mieć przy sobie dętkę. W razie awarii może ona okazać się nieoceniona i pozwoli wrócić domu na dwóch kółkach, zamiast prowadzić rower przez wiele kilometrów.
Z wieloma uszkodzeniami można sobie poradzić poprzez... dolanie większej ilości uszczelniacza.
Przechodząc do podsumowania – przebicie opony jest problemem zarówno w technologii dętkowej, jak i bezdętkowej. Niechciane usterki zdarzają się nawet w najlepszych rowerach na rynku, a przyczyny bywają naprawdę różne – od błędów serwisowych, przez słabą jakość i stan ogumienia, po trudny teren lub zwyczajnego pecha.
Na szczęście istnieją praktyczne i poręczne zestawy do naprawy opon rowerowych, które łatwo wozić ze sobą. Pozwalają na doraźne, szybkie i dość łatwe uszczelnienie dętki albo opony tubeless. Jeżeli jednak uszkodzenie jest poważne, a naprawa niemożliwa lub droga – po prostu zainwestuj w nowe ogumienie dla swojego roweru. Łatanie to zawsze działanie tylko doraźne, które wyklucza jazdę wyczynową.
Pamiętaj!
Przed każdą jazdą, zwłaszcza wyczynową, warto dobrze zbadać, czy w trakcie poprzedniego wypadu nie doszło do żadnych uszkodzeń. Jak wskazuje Szymon Klatka:
Świetnym nawykiem jest częsta kontrola ogumienia, najlepiej przed każdą jazdą, które pomoże w porę wykryć niebezpieczne przetarcia i uszkodzenia opony.
Dzięki temu unikniesz nieprzyjemności na trasie.
Nowość
Nowość