Otwieranie i zamykanie tego menu:
Ctrl + M
Niebieskie tło - informacja o otwarciu sklepu stacjonarnego

Odwiedź nasz salon w Poznaniu. Dowiedz się więcej

Program
lojalnościowy

4,9/5 Nasza ocena
na Opineo

Punkty odbioru rowerów

Dostawa gratis w 24h

Kalkulator przełożeń rowerowych – czym jest i jak go używać?

Data aktualizacji: 01-07-2025

Przełożenia w rowerze wpływają na szybkość jazdy, kadencję i sprawność pokonywania podjazdów. Aby poznać możliwości napędu, przyda się kalkulator przełożeń rowerowych – internetowe narzędzie, za pomocą którego uwzględnisz zarówno kasetę, jak i korbę. Jak użyć takiego kalkulatora przerzutek i znaleźć za jego pomocą perfekcyjny zakres lub porównać różne rowery? Przeczytaj!

Duża kaseta rowerowa na niebieskim tle.Duże kasety MTB w stylu SRAM Eagle (10-52) pozwalają łatwo podjeżdżać w terenie.

 Czym jest kalkulator przełożeń rowerowych?

To internetowe narzędzie, które po wskazaniu kasety i korby pokaże procentowy zakres przełożeń w rowerze, a także wskaźnik przełożenia (gear ratio") dla danej kombinacji zębatek. Wpisując dodatkowe dane, na przykład rozmiar opony czy kąt ułożenia łańcucha, przybliżysz sobie osiąganą przez rower prędkość na wybranym przełożeniu.

Zaawansowane wersje narzędzia posłużą też jako kalkulator kadencji dla danej prędkości na wybranych zębatkach. Posługiwać się można zarówno polskimi stronami, jak i anglojęzycznymi, wyszukiwanymi za pomocą frazy „bicycle gear calculator” czy „bicycle gear ratio”.

Dobrze widoczny napęd w rowerze.Im większa zębatka z przodu, tym trudniej jest pedałować, ale im większa zębatka z tyłu, tym... będzie łatwiej. Zapamiętane?

 Optymalne przełożenia w rowerze

Im większy zakres, tym rower będzie bardziej gotowy na zjazdy i podjazdy. Na tych pierwszych ważne są przede wszystkim: najmniejsza koronka kasety (najlepiej 10T) i największy blat (52 lub 53T w szosie, a w MTB pojedynczy blat około 34T). Na podjazdach liczą się przeciwległe zębatki: największa koronka w kasecie (nawet 51T) i najmniejszy blat w korbie (w szosówce może to być na przykład 32T).

Spory zakres niesie ze sobą pewną cenę – różnica liczby zębów między sąsiadującymi zębatkami jest znaczna, zwłaszcza w napędach 1-rzędowych. To oznacza wolniejsze wskakiwanie łańcucha podczas wrzucania lub zrzucania biegów. Ciaśniejsze stopniowanie, oferowane przez napędy 2-rzędowe i z małym zakresem, przydaje się przede wszystkim na nizinnych trasach z nielicznymi podjazdami.

Jeśli szukasz uniwersalnego roweru, celuj w środkowe zakresy wynoszące około 400%. Oczywiście wartość ta różni się w zależności od dyscyplin (więcej w MTB, a mniej w gravelu czy – zwłaszcza – szosówce).

Przerzutka tylna z mocno odchylonym wózkiem.Aby przerzutka mogła obsłużyć daną kasetę, musi mieć odpowiednią pojemność. Co ważne, parametr ten ma się też zgadzać z wielkościami blatów z przodu.

 Najbardziej uniwersalne kasety szosowe

Zestaw koronek czy blatów na szosę wpływa na jej zastosowanie. Największa koronka może mieć zaledwie 25 zębów, a może ich mieć aż 36. Korby nieco mniej się różnią, bo zwykle mały blat ma od 32 do 39T, a duży od 50 do 53T.

Powyższe informacje są ważne na przykład, gdy dokonujesz następującego wyboru: kaseta 11-32 czy 11-34. Co to znaczy? Oba komponenty mają tę samą najmniejszą zębatkę, więc tak samo dobrze sprawdzą się na zjazdach, gdy trzeba będzie uzyskać dużą liczbę watów. Ten pierwszy zakres (11-32) pozwoli jednak zmieniać przełożenia płynniej, z kolei drugi (11-34) zapewni przewagę na trudniejszym podjeździe, sprawiając, że nie zabraknie siły, aby dalej kręcić kołem. Jeśli z kolei zastanawiasz się, jaka kaseta do szosy w góry będzie właściwa, to odpowiedzią na wymagające nachylenia są zakresy 11-34 i 11-36.

Rower MTB na górskim szlaku.Im większy zakres napędu, tym rower jest bardziej gotowy na jazdę w terenie.

Jak obliczyć optymalne przełożenia w rowerze szosowym? Wystarczy użyć przelicznika przełożeń rowerowych dostępnego w kalkulatorze w przeglądarce. Najbardziej uniwersalne napędy mają zakres od 390 do 430% i pozwolą zarówno płynnie zmieniać przełożenia (ciasne stopniowanie), jak i zapewnić możliwość pokonywania różnych zjazdów i podjazdów. Takie wszechstronne kombinacje zajmują mniej więcej środek poniższej tabeli.

Przykłady uniwersalnych napędów szosowych

Kaseta

Korba

Zakres

Przeznaczenie

11-25

53/39T

321%

Nizinne asfalty, bardzo ciasne stopniowanie

11-28

52/36T

368%

12-32

50/34T

392%

Szosy górskie o mniejszym nachyleniu, ciasne stopniowanie

11-30

52/36T

394%

11-30

52/34T

417%

Szosy górskie o wyższym nachyleniu

11-30

50/32T

426%

11-34

50/34T

455%

Największe możliwości podjazdowo zjazdowe

11-36

52/36T

473%

 Jak liczyć biegi w rowerze za pomocą kalkulatora przełożeń?

Najprostszy kalkulator przełożenia w rowerze ma tylko cztery pola do wpisywania najmniejszej i największej zębatki tak w kasecie, jak i w korbie. Wartości te znajdziesz między innymi w specyfikacji roweru. Po uzupełnieniu pól wystarczy spojrzeć na tabelę, w której widać wskaźnik dla danego przełożenia przedstawianego za pomocą:

  • Liczby z kropką, na przykład 2.00 dla kombinacji blatu 30T i koronki 15T. Innym przykładem jest 1.00 w przypadku tej samej liczby zębów z przodu i z tyłu),
  • Proporcji/stosunku (na przykład 1:1 w przypadku tej samej liczby zębów z przodu i z tyłu),

Im wyższa jest liczba, tym jechać jest trudniej (niższa kadencja), z kolei niska wartość oznacza szybki obrót korbą (wysoka kadencja).

Kaseta rowerowa z tylną przerzutką.Im sąsiadujące zębatki są bardziej zbliżone do siebie rozmiarem, tym łatwiej będzie zmieniać pomiędzy nimi przełożenia. Może to jednak wpłynąć na niższy zakres napędu. 

Oprócz samej wartości i tego, ile przełożeń jest w rowerze, kalkulator pokazuje też ich zakres wyrażany w procentach. Na przykład dla kasety 12-32T i blatów 46/34T szukany parametr wynosi 361%, ale dla napędu z identyczną korbą, ale koronkami 11-34T wynikiem jest już 418%.

 Single-speed – zakres zawsze wynosi 100%

Napęd złożony z jednego blatu korby i jednej koronki kasety można znaleźć w rowerach dziecięcych, najprostszych modelach miejskich czy BMX-ach. Chociaż single-speedy są dość rzadkie, to warto od nich zacząć, bo sprawa jest najprostsza – zakres przełożeń wynosi zawsze 100%, a „tabela” dla danej kombinacji dwóch zębatek pokazuje tylko jedną wartość.

Napęd typu singlespeedNapęd typu singlespeed jest mało praktyczny. Ale za to lekki i jaki ładny!

 Ile przełożeń jest w rowerze MTB i 1-rzędowym gravelu?

Nowoczesny napęd jednorzędowy z dobrze dobranymi przełożeniami wystarczy praktycznie na każdą trasę rowerową MTB, gravelową, a nawet szosową. Dlatego zawodowcy szutrowi i górscy bardzo często wybierają 1x. Ile przerzutek jest w rowerze MTB? Tylko jedna – tylna – która najczęściej obsługuje 12-rzędową kasetę, a współcześnie czasem też 13-rzędową (SRAM Rival, Force i Red). Ekstremalnym przykładem są nawet kolarze szosowi, którzy na etapach górskich czy jednodniowych „klasykach” bardzo często decydują się na usunięcie przedniej przerzutki.

Zanim jednak nastąpiła ta 1-blatowa rewolucja, koncern SRAM musiał dopiero stworzyć omawiany standard. Zaprojektowana przez tę amerykańską markę kaseta 10-42 zapewniała zakres aż 420 procent, a także prostszą obsługę i łatwiejsze serwisowanie. Obecnie klasyczną wartość dla kolarstwa górskiego stanowi 510 procent. Przykładem jest kaseta Shimano SLX 10-51, a inne przykładowe komponenty przedstawiają się następująco:

  • Shimano 11–42: 382%,
  • Shimano XT 11–46: 418%,
  • SRAM 10–42: 420%,
  • SRAM Eagle 10–52: 520%,
  • Shimano XTR, XT i SLX 10–51: 510%,
  • E*thirteen 9–46 511%.
Korba Shimano CUESW rowerach dirtowych znaleźć można prosty i wytrzymały napęd bez przerzutek. Model Oxfeld Rizz ma na przykład jeden blat 32T i pojedynczą zębatkę z tyłu.

Tabela wartości przełożenia dla danej koronki ma z kolei tylko dwie kolumny: w pierwszej jest liczba zębów każdej z koronek kasety, a w drugiej przypisana do danej zębatki wartość przełożenia. W przypadku napędu 10-42T (kaseta) i 34T (korba) wartość ta mieści się między 0.67 (dla koronki 51T, najwyższa kadencja) a 3.40 (10T, najniższa kadencja).

Tabela przełożeń rowerowych dla napędu 1x

(z przykładową korbą 40T, kadencją 90 i na oponach 700x40c) 

Zębatka kasety

Prędkość (km/h)

10T

47

12T

40

14T

34

16T

30

18T

26,5

21T

23

24T

20

28T

17

33T

14,5

39T

12

45T

10,5

51T

9,5

 2-rzędowe napędy szosowe i gravelowe

Ile przerzutek ma rower kolarski? Typowa szosa i znaczna część graveli ma dwa blaty, a więc musi mieć dwa komponenty umożliwiający przekładanie łańcucha na odpowiednią zębatkę (z przodu i z tyłu). Liczenie zakresu nie jest już takie proste jak w przypadku kombinacji 1x – lepiej wykorzystać kalkulator przełożeń napędu rowerowego.

Przerzutka na dwublatowej korbie w rowerze gravelowym.Dwie przerzutki w gravelu zapewnią ciaśniejsze stopniowanie, ale niekoniecznie większy zakres przełożeń – wiele zależy od wielkości zębatek.

Przykładem może być korba 50T/34T. Dość uniwersalne połączenie daje z nią kaseta 11-34, w której przypadku zakres wynosi 454%, a wartość przełożeń waha się od 4,55 do 1,00. Kręcąc z kadencją 90 obrotów na minutę na najtwardszym biegu można uzyskać prędkość około 52,87 km/h, a na najbardziej miękkim przełożeniu: 11,62 km/h.

Zawodowi kolarze zdecydowanie częściej wybierają większe zębatki w układach 54/40 i 11-42 lub nawet 56/44 i 11-34. Dawniej było to na przykład 53/39 i 11-25, w przypadku którego zakres przełożeń to zaledwie 308%, za to prędkość maksymalna przy 90 obrotach na minutę wynosi aż 56,01 km/h, co ma wielkie znaczenie na stosunkowo płaskich odcinkach.

 Coraz rzadsze napędy 3-rzędowe

Napędów trzyrzędowych jest coraz mniej – znajdziesz je przede wszystkim w trekkingach i tanich rowerach terenowych (ATB, często nazywanych ekonomicznymi MTB, ale jednak nie przeznaczonych w góry).

Największy zakres przełożeń zapewnia napęd Shimano 3x11. Przy mechanizmie korbowym 40/32/22 i kasecie 11-40 uzyskujesz wartość 661%! Oznacza to, że kręcąc z typową kadencją 90 obrotów na minutę na najlżejszym biegu, jedziesz z prędkością 6,85 km/h, a na najcięższym przełożeniu – 45,33 km. Do obliczeń przyjęliśmy rower na oponach o średnicy 29 cali i szerokości 56 mm.

Piasta wielobiegowa Inter 7.Ukryte w piaście przerzutki działają nieco inaczej niż zewnętrzna kaseta. Zazwyczaj jeden obrót środkowego biegu (na przykład drugiego w trzybiegowej piaście) oznacza jeden obrót koła.

 Przerzutki w piaście wielobiegowej

Rowery mogą mieć również piastę wielobiegową, której prostym przykładem jest 3-biegowy Shimano Neus. Co to oznacza? Mechanizm zmiany przełożeń umieszczony jest w piaście, a więc nie ma przerzutki zewnętrznej. To popularne rozwiązanie dla rowerów w miejskich systemach wypożyczalni, a także niektórych modelach trekkingowych.

Trzy biegi w takim napędzie to częste rozwiązanie, ale niejedyne. Istnieją także wersje 7-, 8-, a nawet 14-biegowe, które mają zakres podobny do napędu 3x9. Zasada jest jednak podobna. Warto jeszcze wspomnieć o dość egzotycznych produktach, jakimi są piasty planetarne o bezstopniowej zmianie przełożeń – przerzutki mają płynne działanie i same dobierają przełożenie mieszczące się na przykład w zakresie 380% (piasta Enviolo Heavy Duty).