Fat bike – czołg wśród rowerów?
17-08-2021Program
lojalnościowy
5,0/5 Nasza ocena
na Opineo
Punkty odbioru rowerów
Dostawa gratis w 24h
W Polsce średnia waga przedstawiciela płci męskiej to 83 kg. Wiadomo jednak, że statystyki operują uśrednionymi danymi, więc znajdzie się wielu mężczyzn cięższych niż statystyczny Kowalski. Jednak nie jest to powód do zmartwień – oznacza to ni mniej, ni więcej, że przy wyborze roweru trzeba wziąć pod uwagę kilka dodatkowych czynników.
Stając na wadze i widząc trzycyfrową liczbę nie trzeba odmawiać sobie przyjemności płynącej z jazdy na rowerze. Wystarczy dobrać odpowiedni jednoślad lub dokonać przeróbek w już posiadanym i… można ruszać w drogę!
Wybierając rower dla ciężkiego zawodnika z pewnością nie ma co rozglądać się za modelami z cienkimi oponami i delikatną, karbonową ramą ani modelami najdroższymi – te maja często zamontowane bardzo lekkie komponenty oraz mocno „odchudzoną” konstrukcję. Analogicznie, również bardzo tani jednoślad nie sprosta wymaganiom rowerzysty o słuszniejszej posturze.
Tanie rowery są najczęściej zbudowane na komponentach z najniższej półki, które z czasem zaczną łapać „luzy”, a śruby i łożyska zaczną wydawać niepokojące dźwięki. Dlatego jakość zastosowanych materiałów ma niebagatelne znacznie przy wyborze roweru męskiego. W tym przypadku naprawdę nie warto „oszczędzać”, gdyż tani jednoślad może nam przysporzyć więcej kłopotów, niż radości z jazdy.
Głównym wyznacznikiem jest oczywiście budżet. Dobry i wytrzymały rower można kupić za stosunkowo niewielkie pieniądze, jeśli jednak mamy ograniczony budżet, warto wziąć sobie do serca, aby regularnie serwisować elementy ruchome – koniecznie z użyciem wysokiej jakości środków smarujących. Połączenia gwintowane muszą być zawsze skręcone zgodnie z zaleceniami oraz często kontrolowane.
Dysponując większym funduszem, można pozwolić sobie na inwestycję w rower z wyższej półki. Warto upewnić się, że marka interesującego nas jednośladu cieszy się dobrą opinią. Jest to gwarancja, że kupimy wytrzymały rower. Rodzaj jednośladu zależy oczywiście od tego, gdzie będziemy jeździć najczęściej. Osoby cięższe mogą jeździć i na szosie, i na MTB, byle rower był skonstruowany na wzmocnionej ramie.
Na co jeszcze zwrócić uwagę kupując rower o mocnej konstrukcji:
Co w przypadku, gdy chcemy wzmocnić już posiadany jednoślad? Nieocenioną pomocą będzie lokalny serwisant z bogatą wiedzą o budowaniu kół. Warto wyszukać fachowca za pomocą mediów społecznościowych oraz for internetowych. Z pewnością doradzi, co do wyboru wytrzymałych piast, obręczy, ale przede wszystkim – szprych i nypli.
To one przenoszą cały ciężar między piastą a obręczą, więc odsuwanie tych elementów na dalszy plan jest wykluczone. Z dużą dozą pewności można stwierdzić, że w konstrukcji pojawią się mosiężne nyple. Są cięższe, ale zapewniają o niebo lepszą stabilność w naciągu szprych. Serwisant zaplecie koła i może zaproponować użycie tensometru, czyli precyzyjnego urządzenia do pomiaru napięcia szprych. Warto skorzystać!
Kolejnym elementem do wymiany może być widelec. Warto przemyśleć zastąpienie niższej jakości amortyzatora, widelcem sztywnym. Jest dużo trwalszy i sztywniejszy, a co za tym idzie – bezpieczniejszy! Jeżeli mamy więcej funduszy – zainwestujmy w porządny amortyzator renomowanej marki, który posiada możliwość regulacji SAG, czyli wstępnego ugięcia zawieszenia, idealnie do naszej wagi. Poprawi to komfort jazdy.
Rower o mocnej konstrukcji ramy powinien również być wyposażony w dobrej jakości okładziny lub klocki hamulcowe. Należy pamiętać, aby przed każdą jazdą na nowym rowerze zajrzeć do instrukcji obsługi i sprawdzić limity wagi lub ograniczenia z niej wynikające.