Jak odpowietrzyć hamulce w rowerze?

Data aktualizacji: 05-08-2020

Hamulce hydrauliczne to jedna z największych innowacji w rowerze ostatnich dwóch dekad. Jeśli o nie dbamy, są praktycznie bezobsługowe. Najczęstszą awarią jest zapowietrzenie układu. Jak odpowietrzyć hamulce w rowerze? W tym wpisie prezentujemy miniporadnik!

„Hydrauliki” są coraz częściej montowane nawet w tanich modelach MTB. Przestaje dziwić ich obecność w rowerach szosowych, a w gravelach to już jeden z najważniejszych atrybutów. Zdecydowanie najczęstszym wyborem wśród producentów jednośladów są hamulce firmy Shimano. Opiszemy więc, w jaki sposób odpowietrza się „heble” od Japończyków. Czynność ta w przypadku innych modeli wygląda podobnie.

Kiedy odpowietrzyć hamulce w rowerze?

Jak już wspomnieliśmy, jest to koniczne w przypadku zapowietrzenia się układu. Jego oznakami jest „miękka klamka” i brak mocy hamowania. Dzieje się tak, gdy do systemu hamulcowego dostaną się pęcherzyki powietrza.

Jednak sytuacji, w których musimy odpowietrzyć układ, jest więcej. Hamulce trzeba zalać, gdy kupujemy je w częściach (bez płynu). Innym przypadkiem jest konieczność skrócenia przewodów – w tym przypadku również warto je odpowietrzyć. Wreszcie – płyn hamulcowy warto raz na jakiś czas wymienić, ponieważ z biegiem czasu traci swoje właściwości. Idealnie byłoby całą operację przeprowadzać raz w roku, ewentualnie raz na dwa lata.

Wykonując każdą z tych czynności, powinniśmy odpowietrzyć układ hamulcowy. 

Odpowietrzanie hamulców w rowerze MTB

Odpowietrzanie hamulców w rowerze MTB to najczęstszy przypadek. Jakich narzędzi będziesz potrzebował?

  • Klucz płaski 7 mm
  • Klucze imbusowe
  • Strzykawka z wężykiem, który pasuje do zacisku hamulcowego (można kupić dedykowaną lub wykorzystać strzykawkę z apteki i plastikowy wężyk)
  • Pojemnik na olej (lub woreczek z wężykiem, który pasuje do końcówki do odpowietrzania)
  • Lejek do klamki hamulcowej Shimano
  • Dystans do tłoczków (kawałek żółtego plastiku, który jest sprzedawany z hamulcami Shimano)
  • Płyn hamulcowy (Shimano zaleca stosowanie oryginalnego oleju mineralnego)

Zaczynamy od przedniego hamulca. Pierwszą czynnością jest wyjęcie koła z widelca. W przeciwnym razie olej mógłby skapnąć na tarczę i ją zabrudzić. Kontakt klocków z olejem kończy się zwykle wymianą tych pierwszych. Wyjmujemy klocki. W zależności od wersji trzeba zdjąć blokadę i wyjąć zawleczkę lub odkręcić niewielką śrubę za pomocą płaskiego wkrętaka albo imbusem. Okładziny zastępujemy dystansem.

Odkręcanie śrubki mocującej klocki

Luzujemy lewą klamkę (chyba że mamy wersję angielską). Ustawiamy ją tak,by śruba odpowietrzająca była na górze. Za pomocą klucza imbusowego odkręcamy zaślepkę zbiorniczka z oringiem. W jej miejsce wkręcamy plastikowy lejek.

Warto wiedzieć

Większość producentów – poza Shimano i Magurą – wykorzystuje płyn DOT, stosowany w samochodach. Systemy na olej mineralny i płyn DOT nie są ze sobą zgodne. Dlatego musimy zwrócić uwagę na to, jaką ciesz stosuje producent naszych hamulców.  

Zdejmujemy gumowy kapturek, chroniący śrubę w zacisku hamulca (przy widelcu/amortyzatorze). Napełniamy strzykawkę olejem mineralnym, zakładamy wężyk na końcówkę układu w zacisku hamulca. Za pomocą klucza płaskiego 7 mm luzujemy śrubę o ¼ obrotu.  

Strzykawką wlewamy płyn do układu. Robimy to do momentu aż na górze lejka przestaną wypływać pęcherzyki powietrza. Zakręcamy śrubę w zacisku hamulca i zdejmujemy strzykawkę. Zamiast niej podpinamy zbiorniczek na olej (lub woreczek z wężykiem). Następnie luzujemy znów śrubę przy zacisku – o ¼. Do zbiorniczka lub woreczka powinien spływać olej z pęcherzykami.

Zacisk hamulcowy bez okładzin

Jeśli poziom oleju w lejku przy klamce spada, powinniśmy go uzupełnić. Aby pozbyć się powietrza z układu, możemy popukać w przewód hydrauliczny i zacisk. Zakręcamy śrubę przy zacisku. Następnie naciskamy klamkę przy kierownicy i trzymając, ją odkręcamy i zamykamy śrubę przy zacisku. W ten sposób powinniśmy pozbyć się resztek powietrza z układu.

Zakręcamy śrubę do odpowietrzania przy zacisku. Zdejmujemy zbiornik lub woreczek. Na końcu obracamy klamką (przy której cały czas jest lejek) o 30 stopni w prawo i lewo. Wkładamy zatyczkę do lejka, dzięki czemu przy zdejmowaniu nie rozleje się olej. Zaślepkę z oringiem przykręcamy do klamki. Przy naciskaniu powinna być ona twarda.   

Ostatnia czynność to wyjęcie żółtego bloczka i montaż klocków. Pozostaje jedynie założyć koło, gotowe!

Jak odpowietrzyć hamulce hydrauliczne w rowerze szosowym?

Hamulce tarczowe w rowerach szosowych to coraz częstszy widok. Ich odpowietrzanie jest podobne do tego w modelach MTB. Największą różnicą jest montaż lejka przy klamce.

Odpowietrzanie hamulca tarczowego w szosówce

Po pierwsze, ma on nieco inną końcówkę. W sprzedaży dostępne są adaptery, które pozwalają na montaż lejka „MTB” w klamkomanetce szosowej. Po drugie, poszczególne modele różnią się od siebie budową. Przykładowo klamkomanetka Shimano ST-RS405  wymaga demontażu specjalnej pokrywki podczas odpowietrzania.

Odpowietrzania hamulców w rowerze nie jest specjalnie skomplikowaną czynnością. Wystarczy nieco konsekwencji i narzędzi, które nie są drogie. Jeśli będziemy dbać o hamulce odwdzięczą się nam one bezproblemowym działaniem. A to wyjątkowo ważny element roweru.