Jakie opony rowerowe na zimę wybrać?
10-10-2022Program
lojalnościowy
4,9/5 Nasza ocena
na Opineo
Punkty odbioru rowerów
Dostawa gratis w 24h
Odpowiednia ilość powietrza w oponach decyduje o komforcie, wydajności oraz bezpieczeństwie jazdy na rowerze. Dodatkowo zapobiega uszkodzeniom obręczy i szybszemu zużywaniu się bieżnika, a więc warto dbać o właściwą liczbę barów także ze względu na portfel. W tym artykule dowiesz się, jakie ciśnienie w oponach rowerowych jest zalecane do szosówek, graveli czy MTB. Wystarczy rzut oka na tabelki.
Spis treści:
Wielu rowerzystów zwiększa jakość jazdy, kupując nowy osprzęt. Znaczną poprawę komfortu i wydajności można jednak przeprowadzić bez dodatkowych zakupów – całkowicie za darmo i to dosłownie w kilka chwil. Wystarczy zadbać o prawidłową ilość powietrza w rowerze.
Ciśnienie w oponach ma kolosalne znaczenie dla przyczepności, która pomoże bezpieczniej pokonywać zakręty czy zjazdy, redukując możliwość poślizgu. Co jednak ważne, właściwie dobrane bary pomogą także nabrać prędkości. Zbyt słabo lub zbyt mocno napompowana opona zwiększa bowiem opór toczenia i spowalnia rower. Jeśli tak jest, to jeździ się również mniej wygodnie – rower chłonie drgania, które przenoszone są na siodełko oraz kierownicę.
Utrzymywanie prawidłowych wartości ciśnienia w kołach rowerowych chroni też przed przebiciem i przecięciem dętki, ponieważ sprawia, że nie wciska się ona między obręcz a krawędź ogumienia (tak zwany snake bite).
Troska o właściwe ciśnienie ma też wymiar ekonomiczny wykraczający poza kupno dętki. Źle napompowane opony znacznie szybciej ulegają zużyciu, a przepompowane mogą nawet wybuchnąć. To z kolei wiąże się z koniecznością zakupu nowego kompletu, co stanowi odczuwalny wydatek, nie tylko w przypadku profesjonalnych modeli. Odpowiednia ilość powietrza to także kluczowy czynnik chroniący obręcz przed uszkodzeniem – przyniesie oszczędności na serwisie i ograniczy kłopoty na trasie.
Wiesz już, dlaczego warto dbać o ciśnienie kół w rowerze, ale nie wiesz jeszcze, jak to zrobić? Przeczytaj, jak napompować opony rowerowe w naszym krótkim poradniku.
O ile samo pompowanie to dość prosta czynność, to odpowiedź na pytanie, jakie powinno być ciśnienie w oponach rowerowych, jest znacznie trudniejsza. Ilość powietrza w dętce, oponie rowerowej bądź szytce ma związek z szerokością oraz rodzajem nie tylko ogumienia, ale i obręczy. Równie ważne są: masa rowerzysty wraz z rowerem i ekwipunkiem, a także wybrana dyscyplina kolarstwa. Inne ciśnienie przyda się bowiem na lekkich nierównościach szosy, a inne w trudnym terenie pełnym kamieni czy korzeni.
Niższe wartości ciśnienia to duża zaleta systemu bezdętkowego (Tubeless). Pozwala on bezpiecznie utrzymywać mniejszą ilość powietrza, niż ma to miejsce w oponach dętkowych. Nie stwarza przy tym ryzyka tak zwanego dobicia obręczy mogącego kończyć się przedziurawieniem dętki. Podobny cel przyświeca stosowaniu obręczy w systemie Hookless, w którym – ze względu na brak haczyków – ogumienie również może być słabiej napompowane.
Bardzo istotne jest, aby nie przekraczać maksymalnych wartości ciśnienia podanych na boku opony – te oznaczenia są najważniejszą wskazówką do doboru odpowiedniej ilości powietrza w ogumieniu.
Na to, jakie ciśnienie w oponie rowerowej należy stosować, wpływają następujące czynniki dotyczące samego ogumienia:
Oprócz samej opony warto wziąć pod uwagę inne aspekty:
Poniższa tabelka przedstawia orientacyjne wartości ciśnienia w barach. Należy je uznać za proponowane przede wszystkim do jazdy rekreacyjnej.
Jakie ciśnienie w oponach rowerowych stosować? Tabela | ||
---|---|---|
Typ roweru | Rozmiar opony | Rekomendowane ciśnienie (bar) |
Dziecięcy, młodzieżowy, niektóre miejskie | 20-, 24- i 26-calowe o szerokości 30-45 mm | 1,5 – 3 |
Szosowy | 28-calowe o szerokości 25-32 mm (700 x 25-32C) | 4 – 6 |
Gravelowy, crossowy, miejski, trekkingowy | 28-calowe o szerokości 32-45 mm | 2 – 4 |
Górski, terenowy (ATB) | 27,5- i 29-calowe o szerokości 2-3 cali | 1,2 – 2,5 |
W wyspecjalizowanych rowerach szczególnie warto rozróżnić ciśnienie dla przedniej i tylnej opony. To pierwsze podaliśmy w poniższych tabelkach na początku zakresu, z kolei wartość proponowana dla tylnego ogumienia zamyka zakres.
Dla przykładu „1,2 – 1,4” oznacza 1,2 barów dla przedniej opony i 1,4 dla tylnej. Nie oznacza to jednak, że napompowanie każdej z nich do wartości 1,3 bara będzie nieodpowiednie, a raczej ma służyć minimalizowaniu oporów toczenia przy jednoczesnym zapewnieniu komfortu oraz bezpieczeństwa dla rowerzysty i koła. W każdym przypadku warto się upewnić, czy dane ciśnienie mieści się w zakresie zalecanym przez producenta.
Jednostki ciśnienia: bary, PSI i atmosfery
W Polsce ciśnienie podaje się zazwyczaj za pomocą barów, dlatego w tabelkach znajdziesz właśnie te jednostki. To dość wygodna miara, ponieważ 1 bar oznacza 1000 hPa, 10 N/cm2 i w przybliżeniu 1 atmosferę (techniczną lub fizyczną). Z tego powodu, na pytanie „ile atmosfer do roweru będzie odpowiednie?”, można spokojnie odpowiedzieć w barach, ponieważ różnica wartości w drugim miejscu po przecinku nie będzie miała w tym przypadku szczególnego znaczenia.
Inaczej jest z inną popularną jednostką miary, czyli PSI, wywodząca się z brytyjskiego systemu miar. To w przybliżeniu 0,069 bara. Jeśli nie wiesz, ile PSI w oponie rowerowej się sprawdzi, musisz podzielić liczbę barów przez 0,069. I odwrotnie – nie znasz wartości w barach, a dysponujesz PSI, więc mnożysz wartość PSI przez 0,069 (1 bar to około 14,5 PSI).
W oponach dedykowanych rowerom górskim ciśnienia jest mniej niż w wąskim ogumieniu szosowym. Przykładem może być popularny model Schwalbe Smart Sam, w którym wystarcza od 1,8 do 3,7 barów (dla 29 cali oraz szerokość 57 mm). Większa ilość powietrza powinna być wtłoczona do opon przeznaczonych do XC, a mniejsza do tych stosowanych w trailu, enduro czy w szczególności w downhillu. Orientacyjne wartości podajemy w poniższych tabelkach.
Proponowane ciśnienie w oponach XC (przykładowy rozmiar 2,25”) | ||
---|---|---|
Masa rowerzysty | Ciśnienie w oponach Tubeless (bar) | Ciśnienie w oponach dętkowych (bar) |
Do 65 kg | 1,2 – 1,4 | 1,5 – 1,7 |
64-73 kg | 1,2 – 1,5 | 1,5 – 1,8 |
73-82 kg | 1,2 – 1,6 | 1,5 – 1,8 |
82-91 kg | 1,3 – 1,7 | 1,6 – 2 |
Ponad 90 kg | 1,4 – 1,8 | 1,7 – 2,1 |
Ile barów w rowerze MTB? – tabela ciśnienia w oponach do trailu, enduro i DH | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|
Masa rowerzysty | Trail | Enduro | Downhill | |||
Tubeless | Dętka | TL | Dętka | TL | Dętka | |
Do 60 kg | 1,2 – 1,4 | 1,5 – 1,7 | 1,1 – 1,3 | 1,4 – 1,6 | 1 – 1,2 | 1,3 – 1,5 |
60-70 kg | 1,3 – 1,5 | 1,6 – 1,8 | 1,1 – 1,3 | 1,5 – 1,7 | 1,1 – 1,3 | 1,4 – 1,6 |
70-80 kg | 1,4 – 1,6 | 1,7 – 1,9 | 1,2 – 1,4 | 1,5 – 1,7 | 1,2 – 1,4 | 1,5 – 1,7 |
80-90 kg | 1,5 – 1,7 | 1,8 – 2 | 1,4 – 1,7 | 1,7 – 2 | 1,2 – 1,4 | 1,5 – 1,7 |
W obu tabelkach podane są wartości orientacyjne, a prawidłowe ciśnienie zależy od konkretnej opony, jej szerokości, a także obręczy, na którą została założona.
W każdym typie rowerów coraz popularniejsze są wentyle Presta, ale wciąż nie brakuje wariantów samochodowych czy typu Dunlop. Dowiedz się więcej o rodzajach zaworów w oponach rowerowych, a unikniesz pomyłki przy rozpoznawaniu wentyla.
Opony do graveli to duża grupa produktów, które mogą być prawie tak szerokie jak w rowerach MTB (50 mm) lub zbliżać się do wąskich wymiarów znanych z szosówek (35 mm). Odpowiednia trakcja na szutrach idzie w parze z szybkością na asfalcie i przyczepnością w lekkim terenie, dlatego ciśnienie będzie miało wartości pośrednie pomiędzy rowerem szosowym a górskim.
Inaczej niż w innych dyscyplinach w tabelce została pod uwagę wzięta masa nie tylko rowerzysty, ale i całej reszty – roweru i ekwipunku. Gravele bikepackingowe z bagażem potrafią bowiem ważyć nawet dwa razy więcej niż sam szutrowiec. W przypadku opon Tubeless czy obręczy Hookless warto trzymać się dolnej wartości zakresu, zwłaszcza na piasku czy błocie, a nawet używać jeszcze niższego ciśnienia, o ile jest to zgodne z zaleceniami producenta.
Proponowane ciśnienie w oponach do gravela różnej szerokości (bar) | ||||
---|---|---|---|---|
Masa rowerzysty i roweru (razem z ekwipunkiem) | 35 mm | 40 mm | 45 mm | 50 mm |
65 kg | 2,4 – 2,7 | 1,9 – 2,2 | 1,6 – 1,8 | 1,3 – 1,6 |
75 kg | 2,5 – 2,7 | 2 – 2,3 | 1,7 – 1,9 | 1,3 – 1,6 |
85 kg | 2,6 – 2,7 | 2,1 – 2,3 | 1,7 – 2 | 1,4 – 1,6 |
95 kg | 2,6 – 2,9 | 2,2 – 2,4 | 1,8 – 2 | 1,5 – 1,7 |
105 kg | 2,7 – 2,9 | 2,2 – 2,5 | 1,9 – 2,1 | 1,5 – 1,8 |
Podane wartości są orientacyjne, a prawidłowe ciśnienie zależy od konkretnej opony, jej szerokości, a także obręczy, na którą została założona.
W przypadku modeli trekkingowych i niektórych commuterów – czyli rowerów do dojazdów, na przykład do pracy – opony są najczęściej tak szerokie jak w gravelach. Jeśli zastanawiasz się więc, jakie ciśnienie w rowerze miejskim z kołami 28 cali wybrać, często możesz wziąć pod uwagę tabelkę z modelami na szutry i ewentualnie dodać do nich kilka dziesiętnych bara ze względu na twarde podłoże. Pamiętaj, tylko aby kierować się także oznaczeniami umieszczonymi z boku ogumienia.
Szukasz najlepszej pompki?
Dowiedz się, jaką pompkę wybrać, czytając artykuł, w którym dokładnie opisaliśmy parametry urządzeń z różnych półek cenowych.
Za minimalny poziom ciśnienia w rowerze szosowym uznaje się 3 bary, a zwykle stosuje się o wiele więcej – nawet 7,9 bara w przypadku opon 23 mm i bardzo ciężkiego kolarza.
Nadal wielu szosowców uważa, że wystarczy trzymać się około 6 barów, ale współcześnie – z oponami Tubeless i obręczami Hookless – można używać zdecydowanie niższego ciśnienia, z korzyścią tak dla komfortu, jak i prędkości. Jak to możliwe? Nawet drobne nierówności asfaltu zwiększają opory toczenia przy dużej liczbie barów, a mniej powietrza sprawi, że opona lepiej dopasuje się do podłoża, a kolarz będzie szybszy.
W przykładowym modelu Schwalbe One (28 mm) można stosować od 5,9 do 7,9 w wersji dętkowej, a w przypadku Tubeless rekomendowane ciśnienie wynosi od 3,8 do 6,5 bara. Orientacyjnie dla rozmiarów tradycyjnych w kolarstwie szosowym (23-28 mm) podaliśmy wartości w poniższej tabeli.
Proponowane ciśnienie w oponach szosowych 23-28 mm | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|
Waga rowerzysty | 23 mm | 25 mm | 28 mm | |||
Tubeless | Dętka | Tubeless | Dętka | Tubeless | Dętka | |
< 50 kg | 5,5 | 5,8 | 4,7 | 5 | 4,2 | 4,5 |
51-57 kg | 5,9 | 6,2 | 5,1 | 5,4 | 4,5 | 4,8 |
58-65 kg | 6,3 | 6,6 | 5,4 | 5,7 | 4,9 | 5,2 |
66-73 kg | 6,7 | 7 | 5,8 | 6,1 | 5,2 | 5,5 |
74-81 kg | 7 | 7,3 | 6,1 | 6,4 | 5,6 | 5,9 |
82-88 kg | 7,3 | 7,6 | 6,5 | 6,8 | 5,9 | 6,2 |
89-96 kg | 7,6 | 7,9 | 6,8 | 7,1 | 6,3 | 6,6 |
>96 kg | wybierz 25C | 7,1 | 7,4 | 6,6 | 6,9 |
Coraz więcej szosowców jeździ jednak na szerszych oponach, w których można stosować jeszcze niższe ciśnienie. Rozmiary 30 i 32 mm są najczęściej wybierane do szosówek endurance, które służą do nieco wygodniejszych treningów czy dłuższych wycieczek asfaltowymi drogami.
Proponowane ciśnienie w oponach szosowych 30-32 mm | ||||
---|---|---|---|---|
Waga rowerzysty | 23 mm | 25 mm | ||
Tubeless | Dętka | Tubeless | Dętka | |
< 50 kg | 3,7 | 4 | 3,3 | 3,6 |
51-57 kg | 3,9 | 4,2 | 3,7 | 4 |
58-65 kg | 4,2 | 4,5 | 4 | 4,3 |
66-73 kg | 4,5 | 4,8 | 4,2 | 4,5 |
74-81 kg | 4,8 | 5,1 | 4,6 | 4,9 |
982-88 kg | 5,1 | 5,4 | 5 | 5,3 |
89-96 kg | 5,4 | 5,7 | 5,2 | 5,5 |
>96 kg | 5,7 | 6 | 5,5 | 5,8 |
Podane wartości są orientacyjne, a prawidłowe ciśnienie zależy od konkretnej opony, jej szerokości, a także rodzaju obręczy, na którą została założona.
Zupełnie inaczej sytuacja wygląda w przypadku szytek, do których należy wtłoczyć znacznie więcej powietrza – nawet 9-12 bar w zależności od masy rowerzysty. Przy pompowaniu do tak wysokich wartości warto sprawdzić, czy pompka jest zdolna do wytworzenia pożądanego ciśnienia. Dla przykładu podłogowy model Eyen Bruce zapewnia aż 18 barów (261 PSI) – sprawdzi się w przypadku praktycznie każdej opony rowerowej. Na trasie można z kolei podratować się ręcznym modelem Muc-Off AirMach Carbon Pump (do 9 barów, czyli 131 PSI).
Nadal nie wiesz, ile powietrza do roweru jest potrzebne? Rozwiązaniem może być internetowy kalkulator ciśnienia w oponach rowerowych, który znajdziesz na przykład na stronach producentów kół, takich chociażby jak koncern SRAM.
Zaznacz tam parametry ogumienia, a także uprawianą dyscyplinę, warunki na drodze oraz wagę roweru i rowerzysty. W wielu przypadkach można wybrać pomiędzy wyświetlaniem jednostek w PSI lub barach, a ciśnienie podawane jest oddzielnie dla tylnego i przedniego koła.