Planowanie trasy rowerowej krok po kroku
17-09-2020Program
lojalnościowy
4,9/5 Nasza ocena
na Opineo
Punkty odbioru rowerów
Dostawa gratis w 24h
Radary rowerowe cieszą się rosnącą popularnością wśród kolarzy, zwłaszcza szosowych. Te zaawansowane urządzenia z funkcją ostrzegania o szybko nadjeżdżających pojazdach zza rowerzysty pozwalają uniknąć wielu niebezpiecznych sytuacji na drodze. Jak działają takie radary i jakie korzyści przynoszą podczas codziennej jazdy?
Sparowany z nawigacją czy zegarkiem radar rowerowy pomoże zachować bezpieczeństwo na drogach szosowych i nie tylko.
Spis treści:
Radar rowerowy jest niewielkim urządzeniem, które mocuje się na sztycy lub pod siodełkiem (przy użyciu dodatkowego adaptera). Następnie bezprzewodowo łączy się go z komputerem rowerowym, licznikiem, zegarkiem lub aplikacją na telefon. Dzięki temu na sparowanym urządzeniu wyświetlane są ostrzeżenia przed nadjeżdżającymi pojazdami.
Wbudowane czujniki monitorują przestrzeń za rowerem. W zależności od modelu jest to zwykle odległość ok. 150 metrów. Następnie przekształcają pozyskane dane. Obiekt poruszający się szybciej od kolarza pojawia się na ekranie w formie wizualnej, np. jako kropka. Jeśli urządzenie wykryje szybko zbliżający się, potencjalnie niebezpieczny pojazd, ostrzega użytkownika zmianą koloru punktu. Niektóre urządzenia mogą także uruchamiać powiadomienia dźwiękowe na kompatybilnych smartfonach, licznikach lub zegarkach, które umożliwiają tę funkcję.
System ten skutecznie informuje rowerzystę o zagrożeniach z tyłu, umożliwiając szybką reakcję, jak zjazd na pobocze. Najlepsze modele pracują pod szerokim kątem detekcji wynoszącym przeważnie ok. 40 stopni, co eliminuje zjawisko martwego punktu. Dzięki temu ostrzegają nie tylko o autach bezpośrednio za kolarzem, ale także z jego boku – np. zmieniających pas ruchu z lewego na prawy.
Uruchomiona na telefonie aplikacja Garmin Varia w czytelny sposób ostrzega kolarza przed zagrożeniem.
Dynamiczny rozwój technologii sprawia, że obecnie Garmin – marka, która stworzyła pierwszy radar do roweru – ma dość dużą konkurencję. Wśród najbardziej zaawansowanych urządzeń wyróżniają się modele od Wahoo, Brytona. Grono zwolenników zyskują również nieco bardziej ekonomiczne propozycje iGPSPORT oraz Alps Alpine, które są dostępne dla większej grupy rowerzystów. To, jaki model wybrać zależy przede wszystkim od indywidualnych potrzeb.
Pierwszy radar rowerowy został opracowany przez amerykańską markę Garmin, która od lat wyznacza standardy w dziedzinie bezpieczeństwa. W 2015 roku na rynku zadebiutował model Varia. Zrewolucjonizował on sposób myślenia o kolarskim oświetleniu.
Podstawowa wersja czujnika z serii Garmin Varia – RVR 315 – ma wyłącznie funkcję radaru. Bardziej rozbudowany model – RTL 515 – został wyposażony już w inteligentną lampkę rowerową (tylną), która oferuje kilka trybów pracy: ciągły, migający (dzienny), migający (nocny) czy peleton, idealny do jazdy w grupie.
Produkt można po sparowaniu z urządzeniem zewnętrznym ustawić tak, aby uruchamiał się automatycznie po włączeniu aktywności, co zdecydowanie poprawia wygodę użytkowania.
Współcześni producenci wykorzystują sztuczną inteligencję, aby informować rowerzystów o zagrożeniach zbliżających się z tyłu. Na zdjęciu model marki Alps Alpine: Ride Safety System RS 1000.
W najnowszej odsłonie – Varia RCT 715 – Garmin do radaru i lampki dodaje także kamerę. Nie służy ona jednak dokumentowaniu wyczynów na trasach, lecz funkcjonuje jako rowerowy wideorejestrator. Może działać w trybie ciągłym, podobnie jak popularne modele stosowane w samochodach. W razie kolizji drogowej, niebezpiecznego manewru nadjeżdżającego kierowcy lub innego wykroczenia urządzenie udokumentuje sytuację na drodze. Materiał filmowy może później posłużyć jako dowód na policji, w sądzie lub jako podstawa do wykazania winy sprawcy wypadku u ubezpieczyciela.
Wahoo TRACKR Radar stanowi alternatywę dla popularnych radarów Garmin Varia. To propozycja dedykowana najbardziej wymagającym kolarzom, oczekującym jakości premium.
Wyróżnia się przede wszystkim intuicyjną obsługą i niezawodnością działania, co zdecydowanie uprzyjemnia użytkowanie. Cechuje się dużą kompatybilnością. Oferuje intuicyjne parowanie z licznikami Wahoo ELEMNT, ale i innymi urządzeniami oferującymi łączność Bluetooth i ANT+.
Garmin oferuje znacznie bardziej rozbudowaną aplikację, co dla wielu osób może być istotną cechą. Pozwala ona m.in. na wyświetlanie alertów nie tylko na liczniku, ale także na tarczy zegarka Garmin.
W cieniu rywalizacji Garmina z Wahoo znajduje się Bryton. Tajwańska marka szybko zyskała uznanie wśród kolarzy dzięki produkcji wysokiej jakości elektroniki kolarskiej. Jednym z ciekawszych udogodnień w topowych modelach lampek z radarem jest automatyczna ocena poziomu zagrożenia. Im ono większe, tym wzrasta intensywność świecenia. Co więcej, Bryton dba o to, aby oferowane produkty były doskonale widoczne – w świetle dziennym nawet z 1600 m.
Wahoo czy Garmin – ranking najlepszych nawigacji rowerowych
Dobrej jakości radar rowerowy nie musi przesadnie drenować portfela. Chociaż tego typu urządzenie nadal będzie sporym wydatkiem, możemy zdecydować się na nieco tańsze alternatywy od propozycji światowych gigantów.
W cenie regularnej niższej niż podstawowy Garmin bez lampki możemy otrzymać iGPSPORT SR30 z funkcją oświetlenia (jego funkcje są podobne do oferowanych przez Garmin RTL 515). Dioda główna oferuje strumień o mocy 65 lm.
Wygodne mocowanie oraz pojemna bateria – pozwalająca na nawet 25 h pracy to kolejne atuty. To zalety, które docenią zaawansowani amatorzy i entuzjaści kolarstwa.
Na skuteczność działania radaru rowerowego w dużej mierze wpływa jakość łączności między urządzeniami. Najczęściej radary komunikują się za pomocą dwóch popularnych technologii: Bluetooth oraz protokołu ANT+. Czym się różnią?
Niektóre modele radarów pozwalają na jednoczesne korzystanie z obu technologii, co zwiększa ich funkcjonalność i wygodę użytkowania. Tańsze urządzenia zwykle obsługują tylko jeden protokół – zazwyczaj ANT+.
Kompatybilność radaru z licznikami różnych producentów zależy od decyzji danej marki. Najczęściej najpłynniejsze i najbardziej stabilne działanie osiąga się, łącząc urządzenia z tej samej serii. Przykładowo, Garmin Varia działa najlepiej z innymi produktami Garmin, ale wspiera też niektóre modele Wahoo i Bryton.
Połączenie radaru z innym akcesorium zależy od specyfikacji każdego z urządzeń. Możemy jednak mówić o dość uogólnionym schemacie. Szczegółowe instrukcje zawsze udostępniane są w podręczniku dołączonym do zestawu z detektorem.
W przypadku korzystania z protokołu ANT+ najpierw należy włączyć radar i poczekać, aż dioda sygnalizuje gotowość do parowania. Następnie przechodzimy do ustawień komputera rowerowego lub licznika. W urządzeniach takich jak Garmin czy Bryton wystarczy wybrać odpowiednią opcję w menu, aby wyszukać i dodać nowy czujnik. W przypadku Wahoo konieczne jest zwykle użycie dedykowanej aplikacji na smartfonie, gdzie dodajemy radar jako nowe akcesorium.
Jeśli natomiast łączymy się za pomocą Bluetooth ze smartfonem, zawsze wymagana jest instalacja dedykowanej aplikacji producenta, na przykład Garmin Varia App, Bryton Active lub Wahoo Elemnt. Po włączeniu radaru i aktywowaniu łączności Bluetooth w telefonie, w aplikacji wybieramy opcję „dodaj urządzenie” lub „wyszukaj radar”. Po znalezieniu radaru potwierdzamy parowanie i urządzenia zaczynają się komunikować.
Niemal każde z dostępnych na rynku urządzeń pozwala na konfigurację, dzięki czemu dopasujemy pracę akcesorium do indywidualnych potrzeb. Wśród popularnych funkcji należy wymienić:
Wśród dostępnych na rynku radarów rowerowych chętnie wybierane są: Garmin Varia RCT 715, Wahoo TRACKR Radar oraz iGPSPORT SR30. To popularne modele łączące funkcję wykrywania nadjeżdżających pojazdów z oświetleniem tylnym. Pierwsza z wymienionych propozycji jest najbardziej zaawansowana technologicznie. Druga gwarantuje maksymalnie stabilne połączenie. Trzecia stanowi tańszą alternatywę z solidnym akumulatorem.
Porównanie topowych radarów rowerowych | ||||
---|---|---|---|---|
Cecha | ||||
Wykrywanie pojazdów | 140 m | 140 m | 150 m | 100-150 m |
Kąt detekcji radaru | 40° | 40° | 35° | 40° |
Widoczność światła | 1,6 km | 1,6 km | 1,6 km | 1,6 km |
Kąt świecenia | 220° | 220° | Brak danych | 220° |
Światło stopu | tak | tak | tak | tak |
Maksymalny czas pracy baterii przy korzystaniu z funkcji radaru i oświetlenia | do 6 h (z uruchomioną kamerą) | do 16 h | do 20 h | do 18 h |
Port ładowania | micro USB | micro USB | USB-C | USB-C |
Łączność | Ant+, Bluetooth, WiFi | Ant+, Bluetooth | Ant+, Bluetooth | Ant+, Bluetooth |
Kompatybilność | komputery rowerowe Garmin Edge, wybrane zegarki Garmin i aplikacja Varia, smartfony | komputery rowerowe Garmin Edge, wybrane zegarki Garmin i aplikacja Varia, smartfony | Wahoo ELEMNT oraz wybrane liczniki i zegarki innych producentów | iGPSPORT iGS630 i BSC300 oraz smartfony, komputery rowerowe innych producentów |
Kamera | tak | nie | nie | nie |
Maksymalna moc | 65 lm | 65 lm | 53 lm | 65 lm |
Tryby świecenia |
|
|
|
|
Waga | 147 g | 71.0 g | 99 g | 104 g |
Wymiary (mm) | 106,5 x 42,0 x 31,9 | 98.6x 19.7 x 39.6 | 85 x 90 x 42 | 39,7 x 99 x 20,3 |
Klasa szczelności | IPX7 (zanurzenie do 1 m na 30 min) | IPX7 (zanurzenie do 1 m na 30 min) | IPX7 (zanurzenie do 1 m na 30 min) | IPX7 (zanurzenie do 1 m na 30 min) |
Funkcje dodatkowe | automatyczne rejestrowanie zdarzeń przez kamerę | niska masa | tryb oszczędzania baterii Battery Extender | akumulator o pojemności 1500 mAh |
Najprościej mówiąc radar rowerowy wysyła fale radiowe, które odbijają się od pojazdów znajdujących się za cyklistą. Gdy te wracają do urządzenia, może ono określić odległość i prędkość zbliżających się obiektów. Chociaż urządzenie znacząco przyczynia się do zwiększania bezpieczeństwa, to może się mylić.
Popularne błędy radarów do roweru:
Radar wsteczny do roweru to zaawansowane urządzenie poprawiające bezpieczeństwo rowerzysty. Podczas jego użytkowania należy stosować zasadę ograniczonego zaufania, ponieważ nie jest ono pozbawione błędów. Może mylić się m.in. z powodu zakłóceń sygnału, ograniczonego kąta wykrywania czy warunków terenowych i atmosferycznych. Warto traktować go jako wsparcie, ale nie jako jedyne źródło informacji o ruchu za rowerem.