Otwieranie i zamykanie tego menu:
Ctrl + M
Niebieskie tło - informacja o otwarciu sklepu stacjonarnego

Odwiedź nasz salon w Poznaniu. Dowiedz się więcej

Program
lojalnościowy

4,9/5 Nasza ocena
na Opineo

Punkty odbioru rowerów

Dostawa gratis w 24h

Radar rowerowy – jak działa i co oferuje kolarzom?

Data aktualizacji: 21-07-2025

Radary rowerowe cieszą się rosnącą popularnością wśród kolarzy, zwłaszcza szosowych. Te zaawansowane urządzenia z funkcją ostrzegania o szybko nadjeżdżających pojazdach zza rowerzysty pozwalają uniknąć wielu niebezpiecznych sytuacji na drodze. Jak działają takie radary i jakie korzyści przynoszą podczas codziennej jazdy?

Radar rowerowy zamontowany na sztycy.Sparowany z nawigacją czy zegarkiem radar rowerowy pomoże zachować bezpieczeństwo na drogach szosowych i nie tylko.

 Jak działa radar do roweru?

Radar rowerowy jest niewielkim urządzeniem, które mocuje się na sztycy lub pod siodełkiem (przy użyciu dodatkowego adaptera). Następnie bezprzewodowo łączy się go z komputerem rowerowym, licznikiem, zegarkiem lub aplikacją na telefon. Dzięki temu na sparowanym urządzeniu wyświetlane są ostrzeżenia przed nadjeżdżającymi pojazdami.

Wbudowane czujniki monitorują przestrzeń za rowerem. W zależności od modelu jest to zwykle odległość ok. 150 metrów. Następnie przekształcają pozyskane dane. Obiekt poruszający się szybciej od kolarza pojawia się na ekranie w formie wizualnej, np. jako kropka. Jeśli urządzenie wykryje szybko zbliżający się, potencjalnie niebezpieczny pojazd, ostrzega użytkownika zmianą koloru punktu. Niektóre urządzenia mogą także uruchamiać powiadomienia dźwiękowe na kompatybilnych smartfonach, licznikach lub zegarkach, które umożliwiają tę funkcję.

System ten skutecznie informuje rowerzystę o zagrożeniach z tyłu, umożliwiając szybką reakcję, jak zjazd na pobocze. Najlepsze modele pracują pod szerokim kątem detekcji wynoszącym przeważnie ok. 40 stopni, co eliminuje zjawisko martwego punktu. Dzięki temu ostrzegają nie tylko o autach bezpośrednio za kolarzem, ale także z jego boku – np. zmieniających pas ruchu z lewego na prawy.

Radar Garmin Varia.Uruchomiona na telefonie aplikacja Garmin Varia w czytelny sposób ostrzega kolarza przed zagrożeniem.

 Najlepsze radary do roweru na rynku

Dynamiczny rozwój technologii sprawia, że obecnie Garmin – marka, która stworzyła pierwszy radar do roweru – ma dość dużą konkurencję. Wśród najbardziej zaawansowanych urządzeń wyróżniają się modele od Wahoo, Brytona. Grono zwolenników zyskują również nieco bardziej ekonomiczne propozycje iGPSPORT oraz Alps Alpine, które są dostępne dla większej grupy rowerzystów. To, jaki model wybrać zależy przede wszystkim od indywidualnych potrzeb.

 Jak Garmin wpłynął na rewolucję w myśleniu o bezpieczeństwie?

Pierwszy radar rowerowy został opracowany przez amerykańską markę Garmin, która od lat wyznacza standardy w dziedzinie bezpieczeństwa. W 2015 roku na rynku zadebiutował model Varia. Zrewolucjonizował on sposób myślenia o kolarskim oświetleniu.

Podstawowa wersja czujnika z serii Garmin Varia – RVR 315 – ma wyłącznie funkcję radaru. Bardziej rozbudowany model – RTL 515 – został wyposażony już w inteligentną lampkę rowerową (tylną), która oferuje kilka trybów pracy: ciągły, migający (dzienny), migający (nocny) czy peleton, idealny do jazdy w grupie.

Produkt można po sparowaniu z urządzeniem zewnętrznym ustawić tak, aby uruchamiał się automatycznie po włączeniu aktywności, co zdecydowanie poprawia wygodę użytkowania.

Aplikacja radaru rowerowego w telefonie zamontowanym na kierownicy rowerowej.Współcześni producenci wykorzystują sztuczną inteligencję, aby informować rowerzystów o zagrożeniach zbliżających się z tyłu. Na zdjęciu model marki Alps Alpine: Ride Safety System RS 1000.

W najnowszej odsłonie – Varia RCT 715 – Garmin do radaru i lampki dodaje także kamerę. Nie służy ona jednak dokumentowaniu wyczynów na trasach, lecz funkcjonuje jako rowerowy wideorejestrator. Może działać w trybie ciągłym, podobnie jak popularne modele stosowane w samochodach. W razie kolizji drogowej, niebezpiecznego manewru nadjeżdżającego kierowcy lub innego wykroczenia urządzenie udokumentuje sytuację na drodze. Materiał filmowy może później posłużyć jako dowód na policji, w sądzie lub jako podstawa do wykazania winy sprawcy wypadku u ubezpieczyciela.

 Rozwiązania marki Wahoo, czyli bezpośredniej konkurencji Garmina


Wahoo TRACKR Radar stanowi alternatywę dla popularnych radarów Garmin Varia.  To propozycja dedykowana najbardziej wymagającym kolarzom, oczekującym jakości premium. 

Wyróżnia się przede wszystkim intuicyjną obsługą i niezawodnością działania, co zdecydowanie uprzyjemnia użytkowanie. Cechuje się dużą kompatybilnością. Oferuje intuicyjne parowanie z licznikami Wahoo ELEMNT, ale i innymi urządzeniami oferującymi łączność Bluetooth i ANT+. 

Garmin oferuje znacznie bardziej rozbudowaną aplikację, co dla wielu osób może być istotną cechą. Pozwala ona m.in. na wyświetlanie alertów nie tylko na liczniku, ale także na tarczy zegarka Garmin.


Zbliżający się pojazd jest świetnie widoczny w aplikacji, która ostrzega kolarza.Zbliżający się pojazd jest świetnie widoczny w aplikacji Garmina, która ostrzega kolarza.


 Bryton – innowacje w elektronice dla kolarzy  

W cieniu rywalizacji Garmina z Wahoo znajduje się Bryton. Tajwańska marka szybko zyskała uznanie wśród kolarzy dzięki produkcji wysokiej jakości elektroniki kolarskiej. Jednym z ciekawszych udogodnień w topowych modelach lampek z radarem jest automatyczna ocena poziomu zagrożenia. Im ono większe, tym wzrasta intensywność świecenia. Co więcej, Bryton dba o to, aby oferowane produkty były doskonale widoczne – w świetle dziennym nawet z 1600 m.

Wahoo czy Garmin – ranking najlepszych nawigacji rowerowych


 Mniej popularne lampki z radarem


Dobrej jakości radar rowerowy nie musi przesadnie drenować portfela. Chociaż tego typu urządzenie nadal będzie sporym wydatkiem, możemy zdecydować się na nieco tańsze alternatywy od propozycji światowych gigantów.

W cenie regularnej niższej niż podstawowy Garmin bez lampki możemy otrzymać iGPSPORT SR30 z funkcją oświetlenia (jego funkcje są podobne do oferowanych przez Garmin RTL 515). Dioda główna oferuje strumień o mocy 65 lm. 

Wygodne mocowanie oraz pojemna bateria – pozwalająca na nawet 25 h pracy to kolejne atuty. To zalety, które docenią zaawansowani amatorzy i entuzjaści kolarstwa.

 Łączność we wstecznych radarach rowerowych

Na skuteczność działania radaru rowerowego w dużej mierze wpływa jakość łączności między urządzeniami. Najczęściej radary komunikują się za pomocą dwóch popularnych technologii: Bluetooth oraz protokołu ANT+. Czym się różnią?

  • ANT+ to energooszczędny protokół, który zapewnia stabilne i niezawodne połączenie między kompatybilnymi urządzeniami. Sprawdza się szczególnie dobrze w miejscach, gdzie sygnał może być zakłócany, na przykład w zatłoczonych miastach.
  • Bluetooth jest z kolei częściej wykorzystywany do łączenia radaru ze smartfonem. Choć zużywa więcej energii, umożliwia korzystanie z aplikacji mobilnych, dzięki którym możesz nie tylko odbierać alerty, ale także aktualizować oprogramowanie radaru.

Niektóre modele radarów pozwalają na jednoczesne korzystanie z obu technologii, co zwiększa ich funkcjonalność i wygodę użytkowania. Tańsze urządzenia zwykle obsługują tylko jeden protokół – zazwyczaj ANT+.

 Kompatybilność radarów wstecznych z licznikami i innymi urządzeniami

Kompatybilność radaru z licznikami różnych producentów zależy od decyzji danej marki. Najczęściej najpłynniejsze i najbardziej stabilne działanie osiąga się, łącząc urządzenia z tej samej serii. Przykładowo, Garmin Varia działa najlepiej z innymi produktami Garmin, ale wspiera też niektóre modele Wahoo i Bryton.

Połączenie radaru z innym akcesorium zależy od specyfikacji każdego z urządzeń. Możemy jednak mówić o dość uogólnionym schemacie. Szczegółowe instrukcje zawsze udostępniane są w podręczniku dołączonym do zestawu z detektorem.

Radar rowerowy zamontowany na sztycy szosówki.Radary rowerowe nie zajmują dużo miejsca na sztycy, a mogą znacznie zwiększyć bezpieczeństwo podczas szybkiej jazdy.

W przypadku korzystania z protokołu ANT+ najpierw należy włączyć radar i poczekać, aż dioda sygnalizuje gotowość do parowania. Następnie przechodzimy do ustawień komputera rowerowego lub licznika. W urządzeniach takich jak Garmin czy Bryton wystarczy wybrać odpowiednią opcję w menu, aby wyszukać i dodać nowy czujnik. W przypadku Wahoo konieczne jest zwykle użycie dedykowanej aplikacji na smartfonie, gdzie dodajemy radar jako nowe akcesorium.

Jeśli natomiast łączymy się za pomocą Bluetooth ze smartfonem, zawsze wymagana jest instalacja dedykowanej aplikacji producenta, na przykład Garmin Varia App, Bryton Active lub Wahoo Elemnt. Po włączeniu radaru i aktywowaniu łączności Bluetooth w telefonie, w aplikacji wybieramy opcję „dodaj urządzenie” lub „wyszukaj radar”. Po znalezieniu radaru potwierdzamy parowanie i urządzenia zaczynają się komunikować.

 Ustawienia radarów rowerowych z lampką i bez niej

Niemal każde z dostępnych na rynku urządzeń pozwala na konfigurację, dzięki czemu dopasujemy pracę akcesorium do indywidualnych potrzeb. Wśród popularnych funkcji należy wymienić:

  • personalizację alertów – wizualne, dźwiękowe i wibracyjne,
  • tryby oświetlenia – w radarach rowerowych z lampką zwykle możemy sterować światłem przez licznik lub aplikację.
  • aktualizacja oprogramowania,
  • ustawienia jazdy grupowej – co umożliwia emitowanie mniejszej ilości światła (np. w Garmin Varia RTL515),
  • ustawienia pracy kamery.
Garmin Varia podłączony do garmina.Radary w rodzaju Garmina Varia wykrywają tylko pojazdy jadące szybciej od kolarza, dlatego świetnie nadają się do jazdy w małym peletonie.

 Jaki radar rowerowy wybrać? – porównanie topowych modeli

Wśród dostępnych na rynku radarów rowerowych chętnie wybierane są: Garmin Varia RCT 715, Wahoo TRACKR Radar oraz iGPSPORT SR30. To popularne modele łączące funkcję wykrywania nadjeżdżających pojazdów z oświetleniem tylnym. Pierwsza z wymienionych propozycji jest najbardziej zaawansowana technologicznie. Druga gwarantuje maksymalnie stabilne połączenie. Trzecia stanowi tańszą alternatywę z solidnym akumulatorem.

Porównanie topowych radarów rowerowych

Cecha

Garmin Varia RCT 715

Garmin Varia RTL 515

Wahoo TRACKR Radar

iGPSPORT SR30

Wykrywanie pojazdów

140 m

140 m

150 m

100-150 m

Kąt detekcji radaru

40°

40°

35°

40°

Widoczność światła

1,6 km

1,6 km

1,6 km

1,6 km

Kąt świecenia

220°

220°

Brak danych

220°

Światło stopu

tak

tak

tak

tak

Maksymalny czas pracy baterii przy korzystaniu z funkcji radaru i oświetlenia

do 6 h (z uruchomioną kamerą)

do 16 h

do 20 h

do 18 h

Port ładowania                

micro USB

micro USB

USB-C

USB-C

Łączność

Ant+, Bluetooth, WiFi

Ant+, Bluetooth

Ant+, Bluetooth

Ant+, Bluetooth

Kompatybilność

komputery rowerowe Garmin Edge, wybrane zegarki Garmin i aplikacja Varia, smartfony

komputery rowerowe Garmin Edge, wybrane zegarki Garmin i aplikacja Varia, smartfony

Wahoo ELEMNT oraz wybrane liczniki i zegarki innych producentów

iGPSPORT iGS630 i BSC300 oraz smartfony, komputery rowerowe innych producentów

Kamera

tak

nie

nie

nie

Maksymalna moc 

65 lm

65 lm

53 lm

65 lm

Tryby świecenia

  • światło ciągłe,
  • jazda grupowa,
  • światło migające nocne,
  • światło migające dzienne
  • światło ciągłe,
  • jazda grupowa,
  • światło migające nocne,
  • światło migające dzienne
  • wysoki stały,
  • niski stały,
  • wysoki migoczący,
  • słaby migoczący
  • dzienny,
  • jazda grupowa,
  • pulsacyjny,
  • nocny migający,
  • dzienny migający

Waga

147 g

71.0 g 

99 g

104 g

Wymiary (mm)

106,5 x 42,0 x 31,9

98.6x 19.7 x 39.6

85 x 90 x 42

39,7 x 99 x 20,3

Klasa szczelności

IPX7 (zanurzenie do 1 m na 30 min)

IPX7 (zanurzenie do 1 m na 30 min)

IPX7 (zanurzenie do 1 m na 30 min)

IPX7 (zanurzenie do 1 m na 30 min)

Funkcje dodatkowe

automatyczne rejestrowanie zdarzeń przez kamerę

niska masa

tryb oszczędzania baterii Battery Extender

akumulator o pojemności 1500 mAh

 Radar wsteczny do roweru może się mylić

Najprościej mówiąc radar rowerowy wysyła fale radiowe, które odbijają się od pojazdów znajdujących się za cyklistą. Gdy te wracają do urządzenia, może ono określić odległość i prędkość zbliżających się obiektów. Chociaż urządzenie znacząco przyczynia się do zwiększania bezpieczeństwa, to może się mylić.

Popularne błędy radarów do roweru:

  • błędne określenie odległości, prędkości, a nawet obecności pojazdu, czego przyczyną mogą być zniekształcenia sygnału związane m.in. z silnym wiatrem czy wystającymi gałęziami,
  • brak wychwycenia obiektów za rowerem podczas jazdy na krętych, wąskich drogach, które wynikają z ograniczonego kąta detekcji,
  • niewykrywanie pojazdów wolniejszych lub jadących z tą samą prędkością niż kolarz, np. gdy auto zwalnia przed wyprzedzeniem roweru,
  • fałszywe alarmowanie związane z wykrywaniem pojazdów znajdujących się na drogach równoległych, np. rowerzysta porusza się DDR-em, a radar wyszukał pojazdy jadące drogą wojewódzką poprowadzoną wzdłuż ścieżki.
  • niewłaściwy montaż urządzenia, np. krzywy, co przyczynia się do błędnej pracy radaru i wysyłania mylnych komunikatów.
  • rozłączanie się radaru w przypadku uruchomienia urządzeń tego samego producenta w jednym peletonie.

Radar wsteczny do roweru to zaawansowane urządzenie poprawiające bezpieczeństwo rowerzysty. Podczas jego użytkowania należy stosować zasadę ograniczonego zaufania, ponieważ nie jest ono pozbawione błędów. Może mylić się m.in. z powodu zakłóceń sygnału, ograniczonego kąta wykrywania czy warunków terenowych i atmosferycznych. Warto traktować go jako wsparcie, ale nie jako jedyne źródło informacji o ruchu za rowerem.