Niebieskie tło - informacja o otwarciu sklepu stacjonarnego

Odwiedź nasz salon w Poznaniu. Dowiedz się więcej

Program
lojalnościowy

4,9/5 Nasza ocena
na Opineo

Punkty odbioru rowerów

Dostawa gratis w 24h

Rodzaje kasków rowerowych

Data aktualizacji: 20-06-2025

Na rynku dostępne są różne rodzaje kasków rowerowych. Choć są dostosowywane kształtem i stopniem zabudowania do warunków użytkowania, to wszystkie służą jednemu celowi – ochronie głowy kolarza podczas wypadku. Inna budowa sprawdzi się podczas górskich wycieczek, gdy grozi nam przewrócenie się na nierównościach, a zupełnie inna podczas jazdy miejskiej, kiedy możemy mieć kolizję np. z autem. Przyjrzyjmy się więc, rodzajom kasków rowerowych – co i na jaką konkretnie okazję się nadaje.

rowerzystka w kasku EyenModel Aero od marki Eyen należy do kasków szosowych. 


 Jaki kask na głowę zakładają kolarze górscy?

Kolarstwo górskie to nie tylko adrenalina, ale i niepewność – każda górka może przynieść zarówno satysfakcję z udanego manewru, jak i nieplanowany kontakt z ziemią. Podczas jazdy trzeba liczyć się nie tylko z upadkami z siodełka pod różnymi kątami, ale także ze zderzeniami z nisko wiszącymi gałęziami drzew i ostrymi występami skalnymi wzdłuż ścieżki. Dlatego kask MTB jest bardziej rozbudowany na potylicy i niżej zachodzi na skronie w stosunku do wersji szosowej. Zwykle wyposażony jest również w daszek – często regulowany lub nawet odpinany.

W wielu modelach znajdują się zaawansowane, autorskie systemy bezpieczeństwa, które odgrywają dużą rolę podczas potencjalnych upadków. Zwykle ich zadaniem jest absorbowanie energii z uderzenia, aby rowerzysta w dużym stopniu nie odczuł ich skutków. Innym rodzajem są systemy alarmowe, współpracujące z czujnikami zamontowanymi w kasku. Mają one automatycznie wykrywać wypadek i po konkretnym czasie zaalarmować służby ratunkowe.

 Co różni kask full face od innego MTB?

Stworzenie uniwersalnego kasku do ogólnopojętego MTB jest niemożliwe, ze względu na wiele rodzajów dyscyplin i różnorodne trasy. Do ekstremalnych odmian kolarstwa górskiego, np. do downhillu, preferowane są wersje full face, czyli wyglądające jak motocyklowe. Ich mocno zabudowana konstrukcja chroni nie tylko głowę, ale też twarz, dzięki specjalnej osłonie szczęki. W niektórych modelach może być ona odpinana, co daje uniwersalność – całość sprawdzi się, gdy potrzebujesz maksymalnej ochrony na ekstremalnym zjeździe, a sama góra na trasie, gdzie pełna osłona nie jest konieczna. Ich budowa pozwala na używanie gogli.

Do kasków MTB wchodzą także trendy z kolarstwa szosowego. Producenci stawiają na coraz bardziej zaawansowane systemy wentylacyjne, a także poprawiają design swoich produktów, aby nie wyglądały one jak masywne full face, a bardziej jak wersje na szosę. Takie modele są preferowane przez osoby uprawiające XC, czy jeżdżące rekreacyjnie.

 Czym charakteryzuje się kask szosowy?

Kolarze, którzy rzadko zjeżdżają z asfaltu, potrzebują kasków chroniących przy uderzeniu w płaskie powierzchnie. Ważne także, żeby ich właściwości jak najlepiej odpowiadały potrzebom konkretnych użytkowników.

Większość kasków szosowych projektuje się z myślą o uniwersalnych zastosowaniach, dlatego muszą one sprawdzić się zarówno podczas wyścigów, jak i treningów czy rekreacyjnych przejażdżek. Z tego powodu powinny one łączyć właściwości trudne do pogodzenia: aerodynamikę, przewiewność oraz lekkość. Większość modeli dobrze wypada pod względem dwóch z trzech wymienionych cech. Tylko najlepsze kaski szosowe potrafią zapewnić doskonały komfort z parametrami odpowiednimi do wyczynowej jazdy.

 Szosowy kask rowerowy – rodzaje aero

Nieco inaczej jest z kaskami czasowymi, czyli przeznaczonymi do jazdy na czas lub triathlonu. W ich przypadku oprócz bezpieczeństwa liczy się tylko jeden cel – maksymalne poprawienie aerodynamiki kolarza. W związku z tym mają kształt zbliżony do kropli wody, a ich otwory wentylacyjne są tak projektowane, żeby minimalizowały powstawanie oporów powietrza. Aerodynamiczne kaski rowerowe zalet mają wiele, a najważniejsza z nich to zwiększenie wydajności jazdy, co pozwala osiągać wyższe prędkości przy mniejszym nakładzie siły. Dlatego właśnie testuje się je w specjalnych tunelach aerodynamicznych i optymalizuje przy użyciu symulacji CFD, aby precyzyjnie dopracować ich szczegóły i zyskać jeszcze lepsze wyniki. Zazwyczaj nie zwraca się uwagi na wagę modelu czasowego, ponieważ ma ona niewielkie przełożenie na wydajność na płaskich trasach. Do wad z kolei należy zaliczyć cenę, ponieważ bywają droższe od standardowych wersji szosowych.

 Kask MTB a szosowy – jakie są różnice?

Wśród rowerzystów często wybór kasku sprowadza się do dwóch typów. Albo stawiają oni na solidny model MTB, by maksymalnie chronić głowę, albo preferują wersję szosową, co pozwala im skupić się na szybkości na asfalcie. Jakie są różnice między tymi dwoma opcjami? Jak możemy wyczytać z książki Routlege Handbook of sports Technology and Engineering autorstwa między innymi Franza Konstantina Fussa oba typy mają bardzo zbliżoną budowę, ale wiele je różni. Chodzi przede wszystkim o inny współczynnik oporu aerodynamicznego, masę i powierzchnię chronionego obszaru głowy. Oprócz tego, dzieli je również kilka innych cech, które obrazuje poniższa tabelka.

Kask MTBKask szosowy
Rozbudowana konstrukcja zasłaniająca potylicę i okolice nad uszami.W zależności od wersji: uniwersalna, lekka, sprawdzająca się na zawodach i treningach; lub typowo aero niemalże gładka.
Kształt skorupy mało opływowy.Aerodynamiczne kształty skorup.
Wyposażony w daszek – często regulowany.Zazwyczaj brak daszka (wersje aero często zintegrowane z okularami) lub odpinany.
Do ekstremalnych odmian MTB zaleca się wersje full face z osłoną szczęki (często odpinaną).Wersje do triathlonu i jazdy na czas wyróżniają się kształtem skorupy przypominającą kroplę wody ze zwężeniem a tyłu.
Duża liczba otworów i kanałów wentylacyjnych.Liczba otworów wentylacyjnych zależna od konstrukcji kasku – czy uniwersalna czy na czas.
Nastawienie na bezpieczeństwo podczas potencjalnych upadków.Nastawienie na redukowanie oporów powietrza.
Masa często nie przekracza 250 g.Masa może wynieść poniżej 200 g.

 Jaki kask preferują kolarze gravelowi?

Przy rowerze gravelowym nadal pojawiają się pytania, czy nie jest on marketingowym wymysłem, a co dopiero specjalnie zaprojektowany do niego kask. Okazuje się jednak, że odpowiada on na realne potrzeby kolarzy szukających idealnego balansu między wydajnością szosówki a wytrzymałością MTB, więc wypełnia lukę między istniejącymi kategoriami. Dla tych, którzy często przesiadają się między asfaltem a leśnymi ścieżkami, dedykowany kask może być najlepszą inwestycją w komfort i bezpieczeństwo.

Co istotne, wersje gravelowe wyglądem przypominają modele szosowe, ale projektowane są z myślą o specyficznych wymaganiach. Łączą lekkość i aerodynamikę z rozszerzoną ochroną charakterystyczną dla terenu, stąd obecność konstrukcji in-mould czy technologii MIPS. Zapewniają bezpieczeństwo na trudniejszych odcinkach, podczas gdy przemyślana wentylacja, systemy regulacji i siatki przeciw owadom sprawdzają się do wielogodzinnych wypraw.

 Kaski do miasta i na wyprawę rowerową

Jeśli ktoś porusza się wyłącznie po terenie zabudowanym i to w charakterze rekreacyjnym aspekty techniczne kasku mogą nie być dla niego takie ważne, za to istotny może być design. Naprzeciw takim oczekiwaniom wychodzą producenci tworzący kaski miejskie, łączące wygodę, praktyczność i przystępną cenę. W tym wypadku trudno określić jednoznacznie ich charakter, gdyż na rynku dostępne są bardzo różne modele. Jedne przypominają orzeszki, inne MTB czy szosowe. Najważniejsze jest dopasowanie wyglądu do preferencji użytkownika. Po mieście nie jeździ się przecież ani na czas, ani pokonując przeszkody terenowe. Modele tego typu wyróżniają się prostą regulacją, możliwością montażu lampek i innych akcesoriów oraz lekką konstrukcją z wystarczającą wentylacją na codzienne przejażdżki.

 Orzeszek do zadań specjalnych

Ten typ kasku wygląda prawdopodobnie najmniej atrakcyjnie, ale znajduje zastosowanie głównie w dircie i jeździe na BMX-ach. Cechuje go przede wszystkim bardzo duża wytrzymałość. Ze względu na jego zastosowanie musi on uchronić rowerzystę przed naprawdę silnymi uderzeniami o beton, asfalt czy inne twarde podłoże. Wentylacja, aerodynamiczność i masa w tych dyscyplinach schodzą na dalszy plan, gdyż liczy się przede wszystkim nadzwyczajna wytrzymałość. Uzyskuje się ją właśnie przez przypominający orzeszek jednolity kształt. Skorupa jest bardzo twarda i dobrze rozprasza siłę uderzeń.

Podobne lub identyczne kaski stosują nie tylko rowerzyści, ale również inni miłośnicy sportów ekstremalnych, takich jak np. jazda na deskorolce, rolkach czy hulajnogach wyczynowych.

 Każdy rodzaj kasku w pigułce

Niezależnie od tego, czy preferujesz spokojne przejażdżki po okolicy, dojazdy do pracy, szosowe wyścigi, czy ekstremalne zjazdy w terenie – kask powinien być dopasowany do stylu jazdy tak samo jak rower. To on stanowi pierwszą linię obrony głowy przed skutkami upadków i kolizji, więc nie można postawić na pierwszy lepszy wariat bez znajomości rynkowych. Współcześnie modele różnią się nie tylko wyglądem, masą czy konstrukcją, ale przede wszystkim przeznaczeniem. W poniższym zestawieniu rozkładamy na czynniki pierwsze najważniejsze typy kasków rowerowych i porównujemy ich kluczowe cechy. 

Aby zobaczyć wszystkie warianty, przesuń suwakiem. 

Kryterium

Kask szosowy zwykły

Kask szosowy aero

Kask czasowy (czasowy aero)

Kask gravelowy

Kask MTB (klasyczny)

Kask Enduro (MTB)

Kask Fullface (MTB/Downhill)

Kask miejski

Kask typu orzeszek

Przeznaczenie

Jazda po asfalcie, treningi, wyścigi

Wyścigi szosowe, triathlon, maksymalna aerodynamika

Triathlon, jazda na czas, minimalizacja oporu powietrza

Jazda mieszana: asfalt, szutry, lekki teren

Jazda terenowa, trasy górskie

Jazda ekstremalna w terenie górskim

Zjazdy ekstremalne, downhill, ochrona szczęki

Dojazdy po mieście, rekreacja

Jazda rekreacyjna, hulajnoga, deskorolka

Waga

Lekki, 180–250 g

Lekki, często 200–260 g, ale cięższy od zwykłego

Zwykle cięższy niż szosowy, około 300–350 g

Lekki, 220–300 g

Średnia, 250–350 g

Cięższy, 300–400 g

Najcięższy, 600–900 g

Lekki, 250–350 g

Bardzo lekki, 200–300 g

Wentylacja

Bardzo dobra, dużo otworów

Mniejsza niż w zwykłym szosowym, mniej otworów

Minimalna, kilka otworów dla minimalizacji oporu

Dobra, większe otwory z przodu

Dobra, większa niż w enduro

Umiarkowana, mniej otworów dla ochrony

Ograniczona, pełna osłona głowy i szczęki

Dobra, ale mniej niż szosowy

Ograniczona, otwarta konstrukcja

Konstrukcja

In-Mold, aerodynamiczny kształt

In-Mold, zoptymalizowany pod aerodynamikę

In-Mold, kształt kropli, tylna część wydłużona

In-Mold, większe pokrycie potylicy i boków

In-Mold, wzmocniona konstrukcja

Wzmocniona konstrukcja, większa ochrona

Pełna skorupa, ochrona szczęki i twarzy

Prosta, wygodna konstrukcja

Otwarta konstrukcja, styl retro

Pokrycie głowy

Standardowe, mniejsze z tyłu

Standardowe, ale z aerodynamicznym kształtem

Poszerzone, szczególnie tylna część głowy

Poszerzone, szczególnie tył i boki

Większe pokrycie potylicy i boków

Jeszcze większe pokrycie, ochrona karku

Pełne pokrycie, w tym szczęka

Standardowe, często z odblaskami

Mniejsze, brak osłony potylicy

Aerodynamika

Wysoka, kompromis między wentylacją a oporem

Bardzo wysoka, zoptymalizowana pod maksymalny opór

Maksymalna aerodynamika, minimalny opór powietrza

Mniej aerodynamiczny, bardziej uniwersalny

Mniejsza aerodynamiczność

Niska aerodynamiczność

Brak aerodynamiczności, priorytet ochrona

Niska, priorytet komfort i widoczność

Niska, styl retro

Daszek

Zazwyczaj brak

Brak

Brak

Często obecny, chroni przed słońcem i błotem

Standardowo obecny, regulowany

Obecny, często regulowany

Brak daszka, pełna osłona twarzy

Rzadko, czasem mały daszek

Brak lub mały daszek

Dopasowanie

Precyzyjne systemy regulacji (IAS, FAS)

Precyzyjne systemy, czasem bardziej sztywne

Systemy regulacji 360°, mocne dopasowanie

Systemy 360°, uniwersalne i wygodne

Systemy regulacji 360°

Systemy regulacji z większą stabilnością

Bardzo stabilne systemy, często z paskiem pod brodą

Proste systemy regulacji

Proste systemy regulacji

Komfort noszenia

Bardzo lekki i przewiewny

Komfort umiarkowany, mniej wentylacji

Komfort niższy, wentylacja ograniczona

Komfortowy, stabilny, większa ochrona

Komfortowy, dobrze wentylowany

Komfort umiarkowany, priorytet ochrona

Komfort ograniczony przez pełną osłonę

Wygodny, często z miękką wyściółką

Lekki, mniej wentylowany