Program
lojalnościowy

4,9/5 Nasza ocena
na Opineo

Punkty odbioru rowerów

Dostawa gratis w 24h

Jakie okulary na rower wybrać?

Data aktualizacji: 17-04-2023

Każdy kolarz potrzebuje dobrych okularów sportowych. Dotyczy to zarówno osób jeżdżących na rowerze szosowym, jak i na MTB czy gravelu. Kiedyś szkła miały przede wszystkim chronić oczy przed ostrym słońcem, zanieczyszczeniami i owadami. W miarę rozwoju technologii pojawiło się jednak wiele usprawnień takich jak soczewki polaryzacyjne, kontrastowe czy fotochromowe. To sprawia, że wiele osób czuje się zagubionych i nie wie, jakie okulary na rower wybrać. 

W tym artykule postaramy się rozwiązać ten dylemat. O porady i wyjaśnienia poprosiliśmy także doświadczonego kolarza – Bartosza Huzarskiego, który pomoże rozwiać wszelkie wątpliwości.  

Bartosz Huzarski w czarnej bluzie Eyen zdejmujący okulary przeciwsłoneczne z kaskuOkulary przeciwsłoneczne to jeden z najważniejszych elementów garderoby rowerzysty

Szukając najlepszych okularów na rower...

Okulary przeciwsłoneczne na rower to jedna z rzeczy, których nie może zabraknąć w garderobie cyklisty. Ich zadaniem jest ochrona przed słońcem i szkodliwym promieniowaniem. Zabezpieczają one jednak również przed owadami czy piaskiem. Znacznie zwiększają też komfort jazdy.

 Najważniejszą cechą okularów jest to, by były wygodne. Najlepsze są więc takie, o których… zapominamy. Dlatego warto poświęcić trochę czasu na ich dopasowanie. Zaletą zakupów przez Internet jest olbrzymi wybór modeli, czego nie można powiedzieć o tradycyjnych sklepach. Tam zwykle mamy do czynienia z kilkoma parami okularów. Poza tym każdy klient ma 14 dni na zwrot towaru, bez podania przyczyny.

 Jak dobrać okulary rowerowe?

To pytanie, które zadaliśmy Bartoszowi Huzarskiemu. Jako osoba, która na rowerze przejechała tysiące kilometrów w zróżnicowanych warunkach pogodowych, doskonale wie, na co należy zwracać uwagę i jakie okulary wybrać, aby w czasie jazdy czuć się komfortowo. Odpowiedział w następujący sposób:

Dobór okularów rowerowych najczęściej rozpoczyna się od dedukcji potrzeb i analizy rynku. Słowo klucz w zadanym pytaniu to „dobrać”. Okulary dobieramy bowiem pod coś – np. pod kolor stroju, roweru, butów lub kasku. Ale pamiętajmy, że w danym modelu musimy się też dobrze czuć, więc dobieramy go przede wszystkim pod kształt naszej twarzy. Musi on być wygodny i dobrze dopasowany.

Okulary do jazdy na rowerze, poza oczywistą i najważniejszą funkcją, jaką jest ochrona oczu, powinny być więc przede wszystkim wygodne. Warto zatem postawić na modele odpowiednio wyprofilowane, które będą doskonale przylegały, ale nie spowodują uczucia dyskomfortu. Na uwagę w tym aspekcie w dużym stopniu zasługują noski w okularach oraz zauszniki. W niektórych modelach są one regulowane, a czasem nawet wymienne. Pozwala to na idealne dopasowanie produktu do twarzy. Dzięki temu podczas jazdy nawet nie czujemy, że mamy je na sobie – nic nie uciska, nie uwiera ani nie powoduje bólu, co na dalszych dystansach mogłoby być ciężkie do zniesienia.

Poniżej trzy propozycje popularnych modeli z różnych segmentów cenowych:

  • Oakley Sutro Lite– produkt klasy premium, najwyższa klasa. 
  • Endura  Gabbro II – średnia półka, ciekawy design i dobry stosunek ceny do jakości.
  • Eyen Gain – niedrogie, ale bardzo solidne i świetnie wyglądające okulary z polaryzacją.

Zapytaliśmy również Bartosza Huzarskiego o to, czy istnieją okulary na każde warunki. Według niego, taki model jeszcze nie powstał:

W mojej ocenie nie ma okularów w 100% uniwersalnych. I mówię tutaj o całości tj. ramka + szyby. Bywają dni, kiedy np. jest bardzo gorąco i obszerne ramki ze słabą wentylacją się nie sprawdzą, wtedy lepiej wybrać mniejsze lub wyjątkowo dobrze wentylowane oprawki. Szkła, nawet te progresywne, w czasie deszczu lub wieczorową porą nie będą tak dobre, jak typowo białe. Z doborem okularów jest więc trochę jak z doborem stroju na rower, o którym pisałem w innym artykule – jest sporo zmiennych, które powinniśmy planować.

Nie oznacza to oczywiście, że każdy potrzebuje kilku par okularów. Do rekreacyjnej jazdy spokojnie wystarczy jeden, sprawdzony model, w którym czujemy się dobrze i jesteśmy pewni, że nasz wzrok jest odpowiednio zabezpieczony.

Dla osób szukających najbardziej wszechstronnego rozwiązania właściwym wyborem mogą okazać się fotochromowe modele okularów. To bardzo uniwersalny wariant, który z powodzeniem może być stosowany podczas poruszania się przy dynamicznie zmieniającym się oświetleniu. Zaprojektowano go tak, aby zapewniał doskonałą widoczność zarówno podczas jazdy po szosie przy bezchmurnym niebie, jak i w trakcie pokonywania gęsto zarośniętych odcinków leśnych. Jak działają okulary fotochromowe? Są one zbudowane ze specjalnego materiału i skonstruowane tak, że soczewka reaguje na zmieniające się warunki oświetleniowe. Jeśli jest jasno, przyciemnia się, gdy niebo jest zachmurzone – rozjaśnia. To dobre rozwiązanie dla rowerzystów, którzy preferują jazdę w terenie, ponieważ często wyjeżdża się z lasu na pełne słońce i odwrotnie.

Parametrem, na który warto w tym przypadku zwrócić uwagę, jest czas reakcji. To przejście od rozjaśnienia do przyciemnienia (lub na odwrót). „Fotochromy” na rower to ciekawe rozwiązanie, które pozwala na korzystanie z jednej pary okularów.

Atrakcyjną technologią, szczególnie dla osób jeżdżących przy słabym świetle są kontrastujące soczewki. Rozwiązanie takie zastosowano np. w modelach firmy Oakley z serii Prizm. Zapytaliśmy Bartosza, co o nich sądzi:

Nowości zawsze są fajne, gdyż to kolejny element nowoczesnej technologii przemycony do naszego życia. Zazwyczaj dane rozwiązanie ma na celu pomóc i ułatwić nam funkcjonowanie. Nie inaczej jest w przypadku soczewek Prizm, które pozwalają nam zauważyć rzeczy mniej widoczne w normalnych okularach. Niejednokrotnie szybkość reakcji, czyli odpowiednio wczesne rozpoznanie przeszkody na drodze, jest kluczowe dla jej bezpiecznego pokonania.

Wybierając okulary, koniecznie należy zwrócić uwagę również na filtr zawarty w interesującym nas modelu. Prawda jest taka, że w tanich produktach od nieznanych producentów filtru po prostu nie ma. Takie wersje są więc bardzo szkodliwe, ponieważ przyciemniona szybka sprawia, że źrenice nie ulegają zwężeniu, przez co przyjmują większe ilości szkodliwego promieniowania, które nie jest zatrzymywane przez szkła. Soczewki w markowych modelach posiadają zazwyczaj filtr UV400, chroniący przed promieniowaniem UVA UVB I UVC. 

Istotną kwestią jest także jasność okularów. Wyróżniamy pięć kategorii, które uzależnione są od ilości przepuszczanego światła.

  • Kategoria 0. Soczewki są zwykle przezroczyste lub żółte. Przepuszczają 80-100 procent światła. Producenci polecają je na słabe warunki oświetleniowe.
  • Kategoria 1. Przepuszczalność światła na poziomie 43-80 procent oznacza, że można je stosować, gdy niebo jest zachmurzone. Dobre także do okularów rowerowych na zimę.
  • Kategoria 2. Obejmuje soczewki, które przepuszczają 18-43 procent światła. To bardzo pojemny przedział.
  • Kategoria 3. Soczewka z 8-18-procentową przepuszczalnością światła to najpopularniejsze rozwiązanie.
  • Kategoria 4. 3-8 procent to już konkretne zacienienie. Okulary z takimi soczewkami polecane są na bardzo ostre słońce.

Interesującą propozycją są okulary rowerowe z wymiennymi szkłami. Taka technologia pozwala zaoszczędzić trochę pieniędzy, ponieważ same elementy optyczne są znacznie tańsze niż kompletny produkt. Tego typu modele umożliwiają używanie zróżnicowanych soczewek. Bez problemu możesz wozić je ze sobą i dopasowywać do aktualnych warunków – to Ty zdecydujesz, jakie szkła do okularów są Ci potrzebne w danym momencie.

O tego rodzaju wariant zapytaliśmy Bartosza, który pozytywnie ocenił to rozwiązanie:

Jest to bardzo dobre rozwiązanie w kontekście pytania o okulary na każde warunki. Producenci, tacy jak: EnduraUvex czy Tifosi oferują opcję zakupu okularów z trzema kolorami szyb, co już na starcie daje nam duże pole manewru i różnorodność w naszej rowerowej szafie. Jadąc na wyścig, bierzemy jedno pudełko z okularami i decyzję o ostatecznym doborze szkła możemy podjąć na miejscu przed startem. Obecnie system wymiany szyb jest bardzo prosty i nie grozi to uszkodzeniem ramki okularów.

 Jakie okulary MTB wybrać?

MTB to jazda przynosząca dużo radości i gwarantująca przypływ adrenaliny, odbywająca się w wymagającym terenie. Ścieżki górskie rzadko kiedy prowadzą przez zupełnie odsłonięte obszary. Dlatego rowerzysta jeżdżący po nich nie powinien być wyposażony w soczewki o maksymalnym przyciemnieniu. Kategoria S3 – i to bliżej 18-procentowej przepuszczalności światła to zdecydowany maks.

Bardzo dobrym rozwiązaniem w okularach do kolarstwa górskiego jest zastosowanie szkieł fotochromowych. Dobrym przykładem jest model Endura Char.

Okulary rowerowe MTB mogą mieć stosunkowo grube oprawki, powinny jednak być uniwersalne, tak aby zapewniały dobrą widoczność także przy słabszym oświetleniu.

Zapraszamy do przeglądu oferty okularów rowerowych oraz opisu ich działania przygotowanego przez Bartosza w poniższym filmie:

 

 Jakie okulary na rower szosowy?

Jakie okulary szosowe będą idealne? Zdecydowanie ich najważniejszą cechę stanowi szerokie pole widzenia. Pozycja, jaką zajmuje kolarz, jest zwykle mocno pochylona. Jeśli miałby założone standardowe okulary z grubymi oprawkami, mogłyby one przysłaniać obraz. Dlatego zawodnicy peletonów najczęściej stosują okulary z soczewkami panoramicznymi. Mają one pojedyncze szkło o dużych rozmiarach. Takie rozwiązanie sprawia, że widziany obraz, nawet w pozycji pochylonej, nie jest niczym przysłonięty. Oakley poszedł o krok dalej i w modelu EVZero w ogóle zrezygnował z ramek. Masa modelu – 22 gramy – sprawia, że niemal nie czuć go na nosie.

Dobre okulary kolarskie to inwestycja w komfort i bezpieczeństwo.

Kolejna sprawa to dobór soczewek. Jazda na rowerze szosowym odbywa się przeważnie na odsłoniętej drodze. Rzadko kiedy jest ona zacieniona, na przykład gałęziami drzew. Z tego też powodu warunki oświetleniowe to – mówiąc krótko – pełna lampa. Mocne słońce wymaga solidnie przyciemnianych soczewek, mniej przepuszczających światło od fotochromów, które będą świetne na zmienną pogodę, ale nie w skrajnych warunkach. Takie soczewki mają zwykle przepuszczalność światła na poziomie ok. 25-65 procent, odpowiadającą kategorii S1-S2.

Jakie okulary rowerowe do jazdy na szosę wybrać? Jeśli chcemy jeździć w pełnym słońcu, S3 będą idealne. Pamiętajmy, że takie modele mają dość wąską specjalizację – nie nadają się do jazdy o zmroku czy w nocy.

 Okulary korekcyjne na rower

Dla osób borykających się z wadami wzroku świetnym wyborem będą okulary sportowe korekcyjne. Występują one w kilku wariantach:

  • Okulary przeciwsłoneczne z adapterem - do specjalnej wkładki montuje się szkła korekcyjne, zgodne z wadą wzroku. To najpopularniejsze rozwiązanie.
  • Barwione szkła korekcyjne - wadą tego rozwiązania jest mały wybór okularów.
  • Korekcyjne soczewki fotochromowe - działają tak samo, jak te standardowe, z tą różnicą, że korygują wady wzroku.


Do wielu modeli okularów można dokupić specjalne wkładki na montaż szkieł korekcyjnych.


Najlepszym rozwiązaniem wydają się opcje nr 1 i 3. Takie okulary robi między innymi włoski producent Rudy Project (np. model Rydon) oraz polska marka Eyen (np. w modelu Glance).

 Okulary kolarskie – z polaryzacją czy bez?

Okulary rowerowe z polaryzacją to popularne rozwiązanie. Na czym ono polega? Najkrócej mówiąc, soczewki wykonane w tej technologii niwelują odbicia, które powstają na gładkich powierzchniach. Dzięki nim można uniknąć zmęczenia oczu i zniekształcenia widzenia. Rozwiązanie to chwali również Bartosz Huzarski, który na pytanie, czy wybrać okulary z polaryzacją, czy bez odpowiedział:

Zdecydowanie z polaryzacją. Ta technologia pomaga nam szczególnie w słoneczne dni, blokując odblaski i widoczne refleksy. Dzięki temu zwiększa się kontrast, a kolory są wyraźne. Dzięki polaryzacji w słoneczne dni nie razi nas słońce, a obraz jest dokładny i niezakłócony.

Istnieje wiele modeli, które mimo niskiej ceny oferują polaryzację. Oferuje je na przykład Uvex i Eyen:

Aby lepiej zrozumieć działanie takich okularów, należy przypomnieć sobie lekcje fizyki. Światło, które widzimy, odbija się we wszystkich kierunkach. Za wyraźne widzenie kolorów, obrazów i kształtów odpowiadają promienie pionowe. Światło poziome powoduje smugi i refleksy, które zmniejszają kontrast. Takie zjawisko występuje często, gdy promienie słoneczne odbijają się od gładkiej powierzchni (np. mokrego asfaltu czy lustra wody). Soczewki polaryzacyjne zapobiegają zniekształceniom. Obraz przez nie widziany jest czysty i ma wysoki kontrast. Oczy są w pełni zrelaksowane.

 Okulary damskie na rower – czym się charakteryzują?

O odpowiedź na to pytanie ponownie poprosiliśmy Bartosza Huzarskiego.

Kiedy słyszymy okulary damskie, to w pierwszej kolejności przychodzi nam do głowy pełna paleta kolorystyczna. Dziewczyny lubią kolory i głównie to charakteryzuje ich okulary. Drugi punkt to oczywiście budowa damskiej twarzy, bardziej smukła, delikatniejsza, więc i konstrukcja samej oprawki okularów musi być inna. Takie modele muszą przede wszystkim dobrze i wygodnie leżeć. Czy to przy okularach damskich, czy męskich sprawdza się regulowany nosek i zauszniki.

Okulary na rower damskie odróżniają się więc od swoich męskich odpowiedników głównie kolorystyką oraz ukształtowaniem. Paleta barw jest w tym przypadku znacznie szersza i często spotkać można modele z oprawkami różowymi, czerwonymi, czy żółtymi. Konstrukcja jest natomiast nieco mniejsza, tak aby dobrze przylegały do głowy i nie były zbyt luźne. Same soczewki i zastosowane w nich technologię są takie same. Okulary damskie o wiele lepiej pasują do kobiecego stroju i stanowią doskonałe uzupełnienie całej stylizacji.

Wybierz swoje okulary i ruszaj w drogę!

Wybór okularów wcale nie musi być trudny! Jeżeli weźmiemy pod uwagę nasze potrzeby i dobrze przemyślimy, w jakim terenie i przy jakich warunkach oświetleniowych najczęściej będziemy się poruszać, bez problemu znajdziemy coś dla siebie. Znając poszczególne technologie na pewno uda się wybrać model, który posłuży przez długie lata.

Artykuł powstał we współpracy z Bartoszem Huzarskim, zawodowym kolarzem i zdobywcą wielu tytułów zarówno na polskich, jak i międzynarodowych wyścigach.