Spinning rowerowy – co to za trening?
03-10-2025Program
lojalnościowy
4,9/5 Nasza ocena
na Opineo
Punkty odbioru rowerów
Dostawa gratis w 24h
Rowery fitness łączą cechy graveli, crossówek i szos, dlatego są świetnym wyborem, jeśli w danym segmencie brakuje Ci pewnej cechy. Fitnessom nie można odmówić uniwersalności oraz wygody, ale mają też wyraźny sportowy szlif. Na dodatek świetnie sprawdzą się w mieście, a także pozwolą czerpać satysfakcję z rekreacyjnych wycieczek czy treningów. Dowiedz się dokładnie, co to jest rower fitness i poznaj kilka modeli będących alternatywą dla popularniejszych typów rowerów.
SPIS TREŚCI:
1. Rower fitness – co to takiego? 5 ważnych cech
1.1 Sportowa geometria fitnessów
1.2 Prosta kierownica – wyróżnik roweru fitness
1.3 Konstrukcja wsparta na sztywnym widelcu i kołach 28”
1.4 Osprzęt rowerów typu fitness
2. Rowery fitness jako alternatywa dla innych typów rowerów
2.1 Rower szosowy a fitness – kilka różnic
2.2 Rower fitness czy gravel? 2 modele alternatywne dla szutrowców
Na wstępie warto dodać, że niektóre fitnessy wymykają się ścisłej definicji. Jeśli więc będziesz odpowiednio długo szukać, znajdziesz na rynku rowery fitness z przednim amortyzatorem, szerokimi oponami oraz wyposażeniem znanym z trekkingów. Dla pewnego uproszczenia można jednak określić 5 cech będących wyróżnikami typowych fitnessów:
Jak wspomnieliśmy, wyróżnikiem fitnessów jest dość sportowa rama. Geometria pozwala więc na zajęcie aktywnej, ale przy tym w miarę wygodnej pozycji. W rozmiarach M/L popularnych rowerów fitness można często znaleźć poniższe wartości parametrów ramy, z których trzy pierwsze świadczą o sportowości, a ostatnia – o stabilnej podstawie.
Kierownica typu flatbar umożliwia łatwe i komfortowe manewrowanie rowerem w dość wyprostowanej pozycji. Trudno powiedzieć, że taki kokpit jest wygodniejszy niż baranek, ale bez pochylenia zapewnia swobodę zwłaszcza na niezbyt długich dystansach. Prosty komponent przypada do gustu wielu rowerzystom i nie jest przypadkiem jej obecność również w rowerach trekkingowych. Turyści niekoniecznie chcą pochylać się do dolnego chwytu, a raczej zająć wygodną pozycję i w ten sposób pokonać długą i prostą trasę.
Czasem kierownice w fitnessach mają też rogi, czyli specjalne gripy rowerowe pozwalające na zmianę chwytu podczas całodniowych wycieczek czy w terenie.
Większość fitnessów bazuje na sztywnych widelcach, chociaż – podobnie jak w gravelach – trudno określić to regułą. Do widełek zamontowane są koła w rozmiarze 28 cali z przeważnie dość wąskimi oponami rowerowymi, na przykład 32, 35 czy 38 mm. Zdarzają się też warianty z nieco szerszym ogumieniem (40 lub 42 mm), które mają lepsze właściwości amortyzujące i gotowość do jazdy w lekkim terenie.
Sportowo-rekreacyjna konstrukcja w połączeniu z dobrej jakości komponentami przekłada się na możliwość rozwijania znacznych prędkości. Przeważnie w fitnessach są jednak montowane jedne z podstawowych grup terenowych – to wytrzymały, ale nie najlżejszy osprzęt. Rodzaj hamulców rowerowych zależy przede wszystkim od ceny – współcześnie mowa przede wszystkim o wyborze między tarczówkami mechanicznymi (w tańszych fitnessach) i hydraulicznymi (w tych nieco droższych).
Gdzie sprawdzą się rowery fitness?
Jeśli szukasz modelu dojazdowego, który w weekendy posłuży do szybkich, sportowych przejażdżek po okolicy – fitnessy będą świetne. Co prawda, zazwyczaj będą pozbawione błotników czy bagażnika, ale przez to okażą się lżejsze od miejskich damek, trekkingów czy rowerów holenderskich. Dodatkowo dadzą satysfakcję z wysokich prędkości na asfalcie i zapewnią pewną dozę komfortu w mieście oraz na wiejskich szutrach. W kwestii wycieczek w lekki teren – warto szukać modeli z oponami o szerokości przynajmniej 38-42 mm, co wcale nie jest aż tak częste w przypadku fitnessów.
Wszechstronność to zdecydowanie najważniejszy wyróżnik rowerów fitness – cecha łącząca je z modelami crossowymi i gravelami. Do tych drugich fitnessom może być jednak bliżej ze względu na sztywny widelec oraz sportową geometrię ramy, która – podobnie jak rozmiar opon – zbliża też rowery fitness do szosówek. Jeśli jednak wziąć pod uwagę prostą kierownicę rzutującą na zajmowaną pozycję, to crossówki są bardziej podobne do fitnessów.
Porównanie szos, graveli, rowerów fitness i crossówek | |||
Szosa | Gravel | Fitness | Crossówka |
Sportowa geometria | Geometria łącząca sportowość i wyprawową wygodę | Geometria łącząca sportowość i stabilność | Wygodna geometria ze sportowym szlifem |
Baranek | Baranek | Prosta kierownica | Prosta kierownica |
Sztywny widelec | Sztywny widelec | Sztywny widelec | Przedni amortyzator |
Opony 23-32 mm | Opony 38-50 mm | Opony 32-42 mm | Opony 40-45 mm |
Osprzęt szosowy | Osprzęt szutrowy, szosowy lub terenowy | Osprzęt rekreacyjny, raczej z grup terenowych | Osprzęt rekreacyjny, raczej z grup terenowych |
Konstrukcja rowerów fitness ma swoje źródło w kolarzówkach i – faktycznie – wiele fitnessów wyposażono w ramę podobną do tych z szosówek endurance. Stosunek parametrów Stack do Reach często wynosi około 1,5, a baza kół jest wyższa niż 1050 mm. Kolejny wspólny parametr mogą stanowić opony, bo część rowerów fitness ma ogumienie w rozmiarze 32 mm.
Różnica polega więc przede wszystkim na kształcie kierownicy. Prosty kokpit w fitnessach nie pozwala na zajęcie aerodynamicznej pozycji. Na to jednak nie ma czasu podczas dojazdów w mieście, gdzie trzeba uważać na wszystko dookoła i często się zatrzymywać. Dlatego rowery fitness to ukłon w stronę osób, które lubią szybko mknąć po asfalcie, ale przejażdżki traktują mniej sportowo, a na modelu treningowym również jeżdżą do pracy.
Rower fitness czy szosowy? Ten pierwszy będzie lepszy, gdy rower ma służyć do okazjonalnych treningów, ale przede wszystkim rekreacyjnych wycieczek i dojazdów.
Kiedy lepsza będzie szosówka? Gdy chcesz skupić się na treningach, szukając maksimum wydajności.
Skoro rowery fitness są bardziej rekreacyjną wersją modeli szosowych, to naturalne jest pytanie: jak fitnessy wypadają w stosunku do graveli? Przede wszystkim warto wymienić podobną geometrię i sztywny widelec.
Rower typu fitness lepiej sprawdza się na krótszych dystansach, co stanowi optymalny wybór na dojazdy i kilkugodzinne czy jednodniowe wypady. Szutrowce będą z kolei optymalnym wyborem dla osób poszukujących gotowości na bikepackingowe wyprawy, w czym pomogą mocowania na torby. Nie bez znaczenia jest też gravelowa terenowość wspomagana przez szersze opony, zwłaszcza w rozmiarach 42-50 mm.
Lekkie rowery fitness wyposażone są w proste kierownice, co kontrastuje z barankiem w gravelach, która świetnie sprawdza na wyprawach. Gięta kierownica pozwala bowiem na zmianę ułożenia rąk w trakcie jazdy i umożliwia aktywną jazdę w większym pochyleniu, ograniczającym hamujące działanie wiatru.
Kiedy lepszy będzie rower fitness? Gdy rower ma służyć do jednodniowych przejażdżek na twardszych nawierzchniach.
Kiedy lepszy będzie gravel? Gdy planujesz bikepackingowe wyprawy lub treningi po urozmaiconych trasach, w tym w lekkim terenie.
Warto przedstawić dwa modele, które łączą cechy graveli i fitnessów, ponieważ mają prostą kierownicę i bikepackingowy charakter:
Często rowery fitness katalogowane są jako modele crossowe, co ma związek z większą popularnością tych drugich. Takie zestawienie nie powinno dziwić – oba rodzaje rowerów przeznaczono do rekreacji czy dojazdów, a różnicę stanowią głównie: opony, geometria oraz typ widelca.
Klasyczne warianty crossowe mają wygodną konstrukcję i amortyzator o umiarkowanym skoku wynoszącym 63 mm. Opony o szerokości zbliżonej do odpowiedników gravelowych pozwalają pokonywać terenowe odcinki. Bieżnik nie jest jednak przeznaczony na liczne kamienie i piasek, a raczej ma dodać przyczepności na mokrym asfalcie i odprowadzać wodę podczas deszczowej jazdy w mieście. Zazwyczaj rowery fitness mają cieńsze ogumienie – dobre na gładkie szutry i asfalt. Cecha ta wespół z brakiem amortyzacji zapewnia wyższe prędkości na gładkich nawierzchniach, w czym pomaga też sportowa geometria.
Rower crossowy czy fitness? Ten drugi ma bardziej sportowy charakter i lepiej nadaje się do rozwijania prędkości na asfalcie czy gładkich szutrach.
Kiedy lepsza będzie crossówka? Kiedy w dojazdach miejskich szukasz wyższego komfortu (przedni amortyzator), a także lubisz zapuszczać się w lekki teren. Wiele rowerów crossowych ma też więcej punktów mocujących bagażnik, błotniki czy nóżkę.
Brak amortyzatora w widelcach zachęca sprzedawców do oznaczania rowerów jako miejskie. W poniższych przykładach znajdziesz jednak całą masę cech, które wskazują na zastosowanie bliższe fitnessom czy właśnie crossówkom: