Tło

Odwiedź nasz salon we Wrocławiu. Dowiedz się więcej

Program
lojalnościowy

4,9/5 Nasza ocena
na Opineo

Punkty odbioru rowerów

Dostawa gratis w 24h

W Szczecinie duże zaangażowanie mieszkańców w rozbudowę infrastruktury rowerowej

Data aktualizacji: 25-07-2022

Szczecin to jedno z największych miast w Polsce, niestety statystyki dotyczące infrastruktury rowerowej w tym mieście nie robią dobrego wrażenia. W całym raporcie za 2021 rok stolica województwa zachodniopomorskiego wypada dość słabo, jedynie w niektórych kwestiach wyniki są zbliżone do średniej pozostałych 20 miast.

Panorama Szczecina

Brak spójnej sieci dróg rowerowych

Kolejne kilometry dróg rowerowych w ciągu ostatnich lat przyrastają w tempie, które nie do końca może zabezpieczać potrzeby mieszkańców. Od 2018 do 2021 roku długość ścieżek wzrosła o niespełna 13%, a i tak stosunek długości dróg rowerowych do dróg publicznych wynosi jedynie 16%. W innym ujęciu — na jeden kilometr kwadratowy powierzchni miasta przypada 0,5 km ścieżek rowerowych.

Miasto natomiast dobrze broni się w kategorii ilości wypadków z udziałem rowerzystów. Od roku 2018 liczba zdarzeń spadła o 10,4%. Jest to na poziomie średniej z wszystkich badanych miast, która wynosi 11%.

Miejska wypożyczalnia rowerów powstała w 2014 roku i działała do 2020. Z powodu pandemii przerwa w dostępie trwała ponad rok. BikeS powróciło na ulice od marca 2022 roku ze wzmocnioną flotą i większą liczbą stacji. Rozwój systemu może pozytywnie wpłynąć na większe zainteresowanie transportem rowerowym.

Procent wybranych projektów rowerowych w Budżecie Obywatelskim 2021 wynosi 14%, co jest dobrym wynikiem. W tej kategorii większy odsetek miały tylko 4 miasta brane pod uwagę w raporcie. Może to świadczyć o tym, że mieszkańcy miasta widzą potrzebę inwestycji w infrastrukturę rowerową i są pozytywnie nastawieni do przesiadki na rowery.

Wyniki miasta Szczecin w aktualnym Raporcie: Miasta dla rowerzystów

Infografika dotycząca Szczecina

Strategia rozwoju miasta zdominowana przez ekologię

Według oficjalnej strategii rozwoju miasta w planach jest połączenie istniejących już ścieżek z europejskimi trasami rowerowymi i promowanie ruchu rowerowego nie tylko dla celów rekreacyjnych i sportowych.

Zmiana nawyków komunikacyjnych mieszkańców wewnątrz miasta jest potrzebna, ale nie może odbyć się bez dobrze rozplanowanej sieci połączeń.

Kolejnym krokiem jest rewitalizacja wielorodzinnej zabudowy miejskiej. Powiększanie terenów służących rekreacji, w tym ciągów pieszych i rowerowych to szansa dla mieszkańców miasta na zdrowsze, bardziej zielone i mniej zanieczyszczone miasto.


Chcesz odebrać rower gotowy do jazdy w swoim mieście? Sprawdź gdzie możesz to zrobić w Szczecinie.

Posiadasz sprawny rower i jesteś gotowy na podróż? Sprawdź ciekawe trasy rowerowe w regionie Pomorze Zachodnie.