Tło

Odwiedź nasz salon we Wrocławiu. Dowiedz się więcej

Program
lojalnościowy

4,9/5 Nasza ocena
na Opineo

Punkty odbioru rowerów

Dostawa gratis w 24h

Warszawa – długość infrastruktury rowerowej nie gwarantuje sukcesu

Data aktualizacji: 25-07-2022

Warszawa konsekwentnie stara się zwiększyć udział pieszych i rowerzystów w ruchu miejskim, tak aby zmniejszyć ilość pojazdów spalinowych na ulicach. To jedno z najważniejszych, ale nie jedyne z założeń projektu #Warszawa2030 prezentującego kierunek rozwoju miasta, w tym również kwestii związanych ze strategią rowerową stolicy.

Ścieżka rowerowa w Warszawie na moście

Największy budżet miejski w kraju, nie dla rowerzystów

Sieć dróg rowerowych w Warszawie jest gęsta, ponieważ na każdy 1 km2 powierzchni miasta przypada aż 1,4 km drogi rowerowej. Mieszkańcy mają bardzo dobry dostęp do infrastruktury rowerowej również dzięki Veturilo. Rower publiczny działa przez 9 miesięcy w roku nieprzerwanie od 1 sierpnia 2012 r. W momencie uruchomienia usługi użytkownicy mieli do dyspozycji około 1000 rowerów i 55 stacji. W tym sezonie (2022) do użytku włączono 349 stacji oraz 4943 rowery, w tym coraz popularniejsze rowery ze wspomaganiem elektrycznym oraz rowerki dla dzieci.

Według sprawozdania z wykonania budżetu za rok 2021 w Warszawie jedynie 0,05% wszystkich wydatków było związanych z infrastrukturą rowerową. To najmniej spośród badanych przez nas 20 miast. Rozdysponowanie tych środków nie spotyka się z całkowitą aprobatą aktywistów związanych z miastem:

Marek Smyk

 

Miasto stara się uzupełniać brakujące odcinki infrastruktury rowerowej, jednak tempo tych działań pozostawia bardzo wiele do życzenia.

Dużo kontrowersji budzi też skupianie się ratusza na tworzeniu mało przydatnych, za to monumentalnych dzieł, jak na przykład pieszo-rowerowa kładka, która ma połączyć Powiśle z Pragą.

Jak wyliczono, środki zainwestowane w jej powstanie pozwoliłyby na rozwiązanie około 80% najistotniejszych problemów infrastrukturalnych dla rowerzystów.
- Marek Smyk ze Stowarzyszenia Zielone Mazowsze.

Wyniki Warszawy w aktualnym Raporcie: Miasta dla rowerzystów

infografika Warszawa

#Warszawa2030 dla rowerzystów

Strategia rowerowa stolicy to nie tylko praca na rzecz zwiększenia liczby rowerzystów, ale również promocja turystyki rowerowej, czyli budowa tras o znaczeniu międzyregionalnym i lokalnym, niezależnych od układu dróg dla samochodów.

Zmniejszenie natężenia ruchu w mieście będzie możliwe dzięki rozbudowie programu “parkuj i jedź”, natomiast nowoczesne systemy zarządzania ruchem, np. inteligentna sygnalizacja świetlna, poprawią bezpieczeństwo oraz płynność ruchu drogowego.

“Program wspólnota na lata 2021-2025" skierowany jest bezpośrednio do mieszkańców. Ma na celu zainteresowanie ich sprawami stolicy oraz zwiększenie realnego wpływu zainteresowanych na decyzje finalnie podejmowane przez rządzących.

Program ochrony środowiska dla m.st. Warszawy na lata 2021-2024" zakłada zmniejszenie znaczenia transportu samochodowego na rzecz bardziej ekologicznego (rower, komunikacja zbiorowa oraz piesza). Przyczyni się to do poprawy jakości powietrza, ograniczenia hałasu oraz zadbania o dziedzictwo przyrodnicze, a to wpłynie na poprawę jakości życia w mieście.

Jeśli mieszkańcy będą częściej korzystać z roweru jako środka transportu w Warszawie będzie powstawać coraz więcej innowacyjnych rozwiązań. Na Woli od maja działa pierwszy w Polsce, w pełni automatyczny, całodobowy parking rowerowy.

Innowacyjność i konsekwencja z pewnością pozwolą miastu na realizowanie założonych celów, dyskusyjny pozostaje jedynie czas ich realizacji.


Chcesz odebrać rower gotowy do jazdy w swoim mieście? Sprawdź gdzie możesz to zrobić w Warszawie.

Posiadasz sprawny rower i jesteś gotowy na podróż? Sprawdź ciekawe trasy rowerowe w regionie Mazowsze.