Warszawa – długość infrastruktury rowerowej nie gwarantuje sukcesu
25-07-2022Program
lojalnościowy
5,0/5 Nasza ocena
na Opineo
Punkty odbioru rowerów
Dostawa gratis w 24h
Stosunek dróg rowerowych do dróg publicznych w Gdyni wynosi jedynie 8%. Niestety przekłada się to na bezpieczeństwo cyklistów, którzy muszą pokonywać trasy między samochodami lub po chodniku i narażać się na mandat. Od 2018 roku liczba rowerzystów, która brała udział w wypadkach drogowych, zmniejszyła się tylko o niespełna 3%.
W ostatnich 4 latach liczba kilometrów dróg rowerowych wzrosła o 34%, co nie znaczy, że siatka połączeń jest dostatecznie rozbudowana. Na 1km2 powierzchni miasta przypada jedynie 0,6 km ścieżki rowerowej.
System rowerów miejskich obejmował, poza Gdynią, całą metropolię trójmiejską i działał od marca 2019 roku, niestety jeszcze tego samego roku ze względu na słabe funkcjonowanie systemu Mevo zniknęło z ulic Gdyni, Gdańska, Sopotu oraz sąsiedzkich miejscowości. Nowa umowa dotycząca działania Mevo została podpisana, ale system ruszy dopiero wiosną 2023 roku.
Aby złagodzić nastroje mieszkańców i spróbować wynagrodzić brak roweru miejskiego Referat Zrównoważonej Mobilności Wydziału Inwestycji Urzędu Miasta Gdyni przygotował projekt, który wspiera mieszkańców w zakupie własnego roweru elektrycznego. Dotacja na 50% ceny roweru (nie więcej niż 2 500 złotych) pozwoli rozważyć zakup takiego pojazdu osobom, które wcześniej musiały się ograniczyć tylko do zakupu rowerów tradycyjnych. Pierwsi zainteresowani podpisali już umowy z miastem. Dodatkowym ułatwieniem dla mieszkańców jest możliwość darmowego wypożyczenia roweru cargo na 7 dni. Towarowe dwa lub trzy kółka mają być alternatywą do przewożenia w obrębie miasta niewielkich ładunków.
Infrastruktura rowerowa wciąż pozostawia wiele do życzenia. W ogólnym ujęciu sieć dróg rowerowych jest niespójna. Pomimo wyznaczenia priorytetów podczas audytu BYPAD w 2013 roku nie udało się zapewnić pełnej ciągłości z przewagą czasową dla rowerów. W obrębie centrum miasta jest widocznie więcej nowoczesnych rozwiązań typowych dla stref Tempo30 (kontapasy, konraruch, śluzy rowerowe). Nie są one jednak połączone z sąsiednimi dzielnicami i stanowią wydzieloną enklawę, którą i tak przecinają wielopasmowe jezdnie o klasie zbliżonej do autostrad.
To sprawia, że poziom bezpieczeństwa rowerzystów się obniża. Mimo spadkowej tendencji (w ostatnich 4 latach) ilości zdarzeń drogowych w Gdyni wciąż jest ponad 3-krotnie większa niż w 2011 roku. Wciąż mają miejsce wypadki śmiertelne, a liczba rannych jest wysoka.
Projekt roweru publicznego w Trójmieście (obejmujący m.in. Gdynię) stał się spektakularną wpadką i jest powszechnie krytykowany z powodu bardzo wysokich kosztów.
- Łukasz Bosowski, Rowerowa Gdynia
Wyniki Gdyni w aktualnym Raporcie: Miasta dla rowerzystów
Gdynia również posiada strategię rozwoju, w której wiele miejsca zostało poświęcone nie tylko polityce prorowerowej, ale również ekologii.
Głównym założeniem jest zmniejszenie ruchu samochodowego na rzecz rowerowego, pieszego i komunikacji zbiorowej oraz wyznaczenie stref wolnych od samochodów w centralnej części miasta. Te działania mają zostać poprzedzone badaniami i rozbudową infrastruktury rowerowej.
Dążenie do integracji środków transportu poprzez budowę parkingów P&R, pozwolą dostać się do granic miasta samochodem, a potem przesiąść się na bardziej zrównoważone środki transportu.
Aktywiści zwracają również uwagę, jak przebiega realizacja założeń przedstawionych w strategiach. Plany niestety różnią się od projektów, które zostają zgłoszone do przetargów, a te nie dają przewagi czasowej, ani nie zapewniają dostatecznego bezpieczeństwa rowerzystom.
Chcesz odebrać rower gotowy do jazdy w swoim mieście? Sprawdź gdzie możesz to zrobić w Gdyni.
Posiadasz sprawny rower i jesteś gotowy na podróż? Sprawdź ciekawe trasy rowerowe w regionie Pomorze.