Koszyk

Koszyk jest pusty

Jak zamontować błotnik do roweru?

14.10.2019

Dla jednych stanowią zbędny dodatek, który zwiększa wagę roweru i szpeci ulubiony pojazd. Dla innych to praktyczne wyposażenie jednośladu, którego brak może skutecznie zepsuć przyjemność z jazdy. Jedno jest pewne: podczas pedałowania na mokrej nawierzchni błotniki rowerowe skutecznie blokują wydostające się spod kół fontanny wody i błota. Wraz z decyzją o zakupie takiej osłony pojawia się zwykle pytanie o sposób jej montażu.

Po co błotnik w rowerze?

Dlaczego warto korzystać z błotników? Przede wszystkim, by uniknąć zmoczenia ciała, butów i odzieży (zwłaszcza na plecach). To także dodatkowa ochrona komponentów roweru przed niszczącym działaniem wody zmieszanej z ziemią i piachem. Błotniki pomagają też wyeliminować strumień nieczystości tryskających za jednośladem – ten atut docenią zwłaszcza osoby jadące za nami.

Do zalet błotników nie trzeba zwykle przekonywać właścicieli rowerów miejskich i turystycznych. Zachowanie czystych i suchych ubrań to priorytet, zarówno dla osób, które na jednośladzie dojeżdżają do pracy czy szkoły, jak i amatorów wycieczek, którzy podczas długiej podróży nie chcą dopuścić do utraty komfortu jazdy w suchym ubraniu.

Bardziej krytycznie wobec błotników nastawieni są właściciele modeli szosowych oraz MTB. Stały kontakt z błotem jest wpisany w DNA jazdy po górskich szlakach i osłony niewiele tu zmienią. Mimo to, w rowerach górskich stosuje się często minimalistyczne osłony na koła, które zapewniają podstawową ochronę przed brudem i kamieniami. Błotniki w rowerach szosowych to również nieczęsty widok. Tego typu wyposażenie nie wpływa pozytywnie na wygląd szosówki, zwiększa też – tak istotną w kolarstwie szosowym – wagę roweru. Przydaje się jednak gdy trzeba rozpocząć wiosenne przygotowania do sezonu na mokrej drodze.

W błotniki najczęściej wyposażone są rowery miejskie

Wybierz błotnik dla siebie

Różne typy rowerów to również różne rodzaje dedykowanych im błotników. Kategoria jednośladu oraz wersja dobranej do niego osłony na koła determinują z kolei sposób jej montażu. Przed wyborem konkretnego błotnika zawsze warto najpierw sprawdzić, czy będzie on pasować do naszego roweru. Na co zwrócić uwagę?

  • Czy rower posiada otwory montażowe.
  • Jaki jest rozmiar koła.
  • Jaka jest szerokość bieżnika.
  • Jaka jest grubość ramy lub sztycy.
  • Czy błotnik nie będzie kolidował z innymi elementami wyposażenia roweru (bagażnikiem, hamulcami, systemem amortyzującym).

Przykład instalacji błotnika w przeznaczonym do tego otworze montażowym

Montaż błotników w otworach montażowych

Większość rowerów miejskich, turystycznych oraz crossowych jest wyposażona w przeznaczone do instalacji błotników otwory montażowe. Instalacja odbywa się za pomocą śrub, do czego przydadzą się odpowiednie narzędzia.

Tylne błotniki osadza się najczęściej w dwóch lub trzech punktach montażowych: w górnej części widełek, przy dolnym fragmencie ramy, a w przypadku opcjonalnych, bocznych wsporników – w pobliżu zacisków koła. Przednie osłony przykręcamy do punktu montażowego w widelcu lub instalujemy od spodu w otworze znajdującym się w koronie widelca. Często mamy też możliwość przykręcenia bocznych wsporników przy zaciskach kół. Takie przytwierdzone śrubami konstrukcje gwarantują, że osłona będzie sztywna, stabilna i trwała. Wśród popularnych błotników pełnych jest zestaw na przód i tył SKS Routing.

Otwory montażowe wykorzystywane są najczęściej w przypadku pełnych osłon, pokrywających znaczną część obwodu koła. Przed zakupem tego rodzaju chlapaczy należy pamiętać o dopasowaniu modelu do rozmiaru koła. Najbardziej powszechne są błotniki rowerowe 28 cali, ale wybór pełnych osłon dla mniejszych i większych kół nie powinien stanowić problemu. A co z rowerami dziecięcymi? W ofercie producentów dostępne są także błotniki rowerowe 16 cali oraz błotniki rowerowe 20 cali. Ciekawym rozwiązaniem są także krótkie błotniki rowerowe. Wiele z nich to modele uniwersalne, które sprawdzą się w przypadku kół o różnych rozmiarach. Wśród nich są ekonomiczne zestawy osłon EYEN.

Pełna osłona koła wyposażona w chlapacz

Błotniki na zaciski i obejmy

Jak zamontować błotniki do roweru bez tworów montażowych? Pozbawione są ich najczęściej rowery szosowe oraz górskie. W takich przypadkach najpopularniejszym rozwiązaniem są błotniki instalowane za pomocą różnego rodzaju zacisków, gumek i obejm. Do ich montażu wykorzystuje się elementy konstrukcyjne roweru: ramę, widelec, tylne widełki lub wspornik siodełka. W przypadku niektórych modeli błotników zacisk przytwierdza się za pomocą śrub – wówczas niezbędne będzie użycie narzędzi. Często stosuje się też gumowe obejmy lub taśmy zaciskowe. W takim przypadku błotniki zainstalujemy bez konieczności używania klucza lub śrubokręta.

W rowerach górskich popularnym rozwiązaniem są tylne błotniki montowane do sztycy siodełka. W przypadku przednich osłon właściciele górali często instalują osłonę we wspomnianym już otworze w koronie widelca. Przednie błotniki rowerowe MTB instaluje się też często bezpośrednio do dolnej rury ramy. Taką możliwość oferuje np. chlapacz SKS X-Board Dark. Dostępne są też takie akcesoria przytwierdzane w okolicach podkowy widelca. Przykładem takiego rozwiązania jest błotnik Mucky Nutz Face Fender.

Błotniki rowerowe szosowe instaluje się najczęściej do widełek lub widelca. Służą temu boczne wsporniki, wyposażone w gumowe elementy montażowe. Stabilizują one konstrukcję błotnika, nie niszcząc ramy. Tego rodzaju rozwiązania oferują np. różne modele SKS Raceblade.

Błotnik zainstalowany do sztycy podsiodłowej

Błotniki rowerowe szybkiego montażu

Zaletą wielu modeli błotników jest możliwość szybkiego montażu i demontażu osłony, bez konieczności używania jakichkolwiek narzędzi. Wystarczy kilka ruchów, by zainstalować chlapacz przed wyjazdem na mokrą nawierzchnię. Równie szybko zdemontujemy go, gdy na trasie jest sucho. Systemy szybkiego demontażu ułatwiają też czyszczenie błotników z błota i brudu. Po zakończonej jeździe wystarczy odpiąć je od jednośladu i wypłukać pod bieżącą wodą.

W rozwiązania ułatwiające szybki montaż i demontaż wyposażone są przede wszystkim wspomniane już błotniki instalowane za pomocą zacisków i obejm. Dotyczy to zwłaszcza osłon przyczepianych bezpośrednio do ram oraz widełek. Towarzyszą im różnego rodzaju paski, gumki lub taśmy, które można odpiąć jednym ruchem ręki. Tego typu rozwiązania stosowane są też w nieco droższych modelach osłon instalowanych do rury podsiodłowej. W tę opcję wyposażony jest na przykład TOPEAK DeFender RX. W przypadku przednich błotników, które montuje się w otworze pod koroną widelca, wiele modeli wyposażonych jest w specjalną szynę umożliwiającą szybkie podpięcie do elementu montażowego osadzonego w rowerze na stałe. Taką możliwość oferuje na przykład osłona SKS Shockblade II.

Błotniki spotykamy też w rowerach górskich