Koszyk

Koszyk jest pusty

Rodzaje wentyli rowerowych

27.11.2019

Rodzaje wentyli rowerowych to temat dość złożony. Niewiedza w tym temacie może sprawić, że w razie awarii nie napompujesz przebitej dętki. Co musisz wiedzieć o wentylach?

Zacznijmy od podstaw. Wentyl rowerowy jest elementem dętki lub systemu bezdętkowego. W obu przypadkach wtłaczamy przez niego powietrze. Po tym zabiegu nie wydostaje się na zewnątrz. Czary!

Przed wyruszeniem w teren musimy sprawdzić, czy nasza pompka pasuje do konkretnego typu zaworu. Dzisiejsze pompki są zwykle zgodne z wszystkimi wentylami, ale lepiej się upewnić. 

Wentyl Schrader – z samochodu do roweru

Wentyl Schradera nazywany jest inaczej samochodowym. Jak łatwo się domyślić, stosuje się go powszechnie w autach. Co ciekawe, zawór został opatentowany w Stanach Zjednoczonych już w roku 1893. Jego pomysłodawcą był August Schrader. Wentyl samochodowy jest niemal zawsze elementem amortyzatorów powietrznych.

Wentyl AV, bo taką nazwę ma też zawór samochodowy, składa się z metalowej rurki, która jest gwintowana z zewnątrz i wewnątrz. Ma średnicę 8 mm, co ma dość duże znaczenie z puntu widzenia rowerzysty. Część obręczy ma otwory mniejsze, przystosowane do wentyli sportowych, o których piszemy poniżej. W takiej sytuacji możemy otwór powiększyć za pomocą wiertła lub zmienić dętkę na właściwą. Musimy jednak pamiętać, że w przypadku rozwiercenia może być kłopot z późniejszym przejściem na system bezdętkowy. Znaczna większość wentyli do „bezdętek” produkowana jest w wariancie Presta.

dętka continental z wentylem av

Zawór AV ma w środku wymienny rdzeń ze sprężynką i dwiema uszczelkami. Elementy te są chronione przez plastikową nakrętkę. Zasada działania jest taka, że sprężynka zamyka zawór z pomocą uszczelki. Dodatkowa siła wytwarzana jest dzięki wysokiemu ciśnieniu powietrza w środku. Jeśli chcemy upuścić powietrze wewnątrz (dętki lub amortyzatora), należy docisnąć iglicę. Można to zrobić np. z użyciem wkrętaka.

Wentyl samochodowy ma w zasadzie jedną podstawową wadę. Duża średnica wymaga dużego otworu montażowego w obręczy. W przypadku wąskiej felgi, zbyt duży otwór może ją osłabiać. Główną zaletą jest możliwość pompowania niemal każdą pompką, także na stacji benzynowej.

Wentyl Schrader - jak pompować?

Najpierw musimy odkręcić plastikową zaślepkę w wentylu. Następnie zaciskamy głowicę na zaworze lub nakręcamy wężyk na rurkę – w zależności od modelu pompki. Teraz pozostaje wpompować powietrze do dętki. Na końcu nakręcamy plastikową osłonkę.

Wentyl Presta – zawór idealny?

Wentyl Presta jest niemal tak samo stary jak samochodowy. Datę dokładnej premiery trudno znaleźć, wiadomo, że w latach dwudziestych XX wieku firma Michelin otrzymała patent na ten element.

dętka z wentylem Presta

Wentyl rowerowy FV/SV (bo taką też może mieć nazwę) ma średnicę 6 mm, czyli mniejszą niż samochodowy. Zbudowany jest z gwintowanej rurki, która jest połączona trwale z dętką. W niej umieszczony jest rdzeń z gwintowanym tłoczkiem. Jego największą zaletą jest duża szczelność. Poza tym wymaga otworu w obręczy o mniejszej średnicy, co wpływa pozytywnie na jej wytrzymałość.

Jak napompować rower z cienkim wentylem?

Pompowanie roweru z cienkim wentylem może sprawić początkującym sporo problemu. Pierwsza czynność to zdjęcie plastikowej osłonki. Następnie należy odkręcić wentyl Presta. W tym celu kręcimy zaworkiem w kierunku odwrotnym do ruchu wskazówek zegara. Wystarczą dwa obroty. Lepiej nie odkręcać do oporu.

Dopiero teraz nakładamy głowicę (pompka stacjonarna, na przykład Eyen Michael) lub przykręcamy wężyk (niektóre modele ręczne). Kolejna czynność to wtłaczanie powietrza. Po napompowaniu do odpowiedniego ciśnienia odłączamy głowicę lub wężyk, zakręcamy zawór do oporu i nakładamy plastikowy kapturek. W artykule Ciśnienie w oponach rowerowych – jak napompować koło w rowerze? opisaliśmy szerzej tą ważną czynność.

Wentyl Dunlop – stary, ale jary

Wentyl Dunlop to bardzo popularne rozwiązanie, tyle że stosowane w rowerach starszego typu. Jego historia sięga roku 1891. Wentyl rowerowy DV, bo taka jest jego inna nazwa, jest zbudowany najprościej, jak to możliwe. Ma oczywiście – podobnie jak bardziej nowoczesne rozwiązania – rurkę. W środku jest sworzeń z metalową kulką.

Największą zaletą zaworu jest prosta budowa. Tam się nie ma co zepsuć. Kłopotliwe jest jednak użytkowanie . Poza tym używając Dunlopa nie można sprawdzić ciśnienia w dętce.

Wentyl Dunlop - jak pompować?

Wentyl DV jest jednokierunkowy. Aby spuścić powietrze, należy zawór odkręcić w całości. Jeśli zamierzamy napełnić dętkę powietrzem, postępujemy dokładnie tak samo, jak w przypadku wentyli Presta.

jak napompować dętkę?

Co ciekawe, do lat 90. DV był spotykany w niemal każdym rowerze. Dziś można go spotkać jedynie w najtańszych rowerach.

Jaki wentyl do koła bezdętkowego?

Koła bezdętkowe wyposażone są w specjalne zawory. Rezygnacja z dętki sprawia, że wentyl przykręcamy bezpośrednio do obręczy. Jak już wspomnieliśmy, znaczna większość wentyli do tubeless zrobiona jest w standardzie Presta. Różnica jest taka, że wkład można wykręcić, by np. wlać mleczko uszczelniające (niektórzy nalewają bezpośrednio do opony). Przykładem świetnego produktu za rozsądną cenę jest zestaw wentyli Presta JOE'S NO FLATS 2 Tubeless.

Wymiana wentyla w rowerze – jak to zrobić?

Cały wentyl można wymienić jedynie w przypadku zestawów bezdętkowych. We wszystkich innych część stała jest wlaminowana w dętkę. Możemy więc jedynie zmienić wkład.

Zdarza się, że zawór w wentylu samochodowym się zniszczył. Jest tak w sytuacji, gdy na przykład szczelność straciła uszczelka. W takiej sytuacji należy wymienić wkład. Aby to zrobić, musimy mieć specjalne narzędzie, na przykład klucz do wentyli TOPEAK Valve Tool. Wymiana wentyla Schrader w rowerze polega na wykręceniu środka za pomocą tego klucza. Czasami wymiana nie jest konieczna, wystarczy jedynie dokręcić. Pamiętajmy jednak, by tę czynność wykonywać w okularach ochronnych i przy wypuszczonym powietrzu. W innym razie wkład może nam zrobić krzywdę.

W dętkach z wentylem Presta przeważnie nie ma możliwości wymiany. Zawór jest zazwyczaj zintegrowany z tuleją. Taką opcję mają tylko niektóre dętki. W takiej sytuacji będziemy potrzebowali klucza jak do wentyli bezdętkowych.

W wentylach Dunlop zawór wykręcamy palcami – bez pomocy dodatkowego narzędzia.

Nakrętki na wentyle rowerowe – potrzebne czy nie?

Nakrętka na wentyl rowerowy nie jest niezbędna. Szczelność – w przypadku każdego rodzaju wentyla - zapewnia sam zawór. Warto jednak korzystać z plastikowych nakrętek. Dlaczego? Jeśli ich nie mamy, znacznie łatwiej zanieczyścić zawór. To może sprawić, że po następnym pompowaniu może on stracić szczelność. Brud dostaje się bowiem między gwint a uszczelkę, a przez szczelinę ucieka powietrze.