Płyny hamulcowe do roweru

Płyn hamulcowy to jeden z najbardziej niepozornych elementów roweru, który jednak ma kluczowe znaczenie dla jego prawidłowego funkcjonowania. Wypełnia przewody w hamulcach hydraulicznych, odpowiadając za skuteczność ich pracy, a tym samym za bezpieczeństwo rowerzysty. Na rynku istnieją dwa podstawowe rodzaje płynów i warto zwrócić uwagę na ich zastosowanie oraz zalety i wady, ponieważ różnią się od siebie znacząco.

bestseller

5,0

2 opinie

34 ,99 zł
Dostawa GRATIS
U Ciebie już jutro!

bestseller

34 ,99 zł
Dostawa GRATIS
U Ciebie już jutro!
5,0

23 opinie

35 ,99 zł
Dostawa GRATIS
U Ciebie już jutro!
5,0

1 opinia

39 ,99 zł
Dostawa GRATIS
U Ciebie już jutro!
3,5

2 opinie

39 ,99 zł
Dostawa GRATIS
U Ciebie już jutro!
5,0

1 opinia

-10% 49,90 zł
44 ,99 zł
Dostawa GRATIS
U Ciebie już jutro!
4,8

5 opinii

51 ,99 zł
Dostawa GRATIS
U Ciebie już jutro!
-13% 69 zł
59 ,99 zł
Dostawa GRATIS
U Ciebie już jutro!
-6% 69 zł
64 ,99 zł
Dostawa GRATIS
U Ciebie już jutro!
Zakupy na raty Santander

Zakupy na raty
nawet w 15 minut

Dowiedz się więcej

Oświetlenie rowerowe

Logo Eyen

Niskie ceny
i świetna jakość

Zobacz ofertę

W jaki sposób działa płyn hamulcowy do roweru?

Hamulce hydrauliczne coraz częściej montowane są w rowerach wyższej i średniej klasy, w miejsce stanowiących do tej pory standardowe wyposażenie wersji mechanicznych. Powodem takiego stanu rzeczy w dużej mierze jest właśnie płyn hamulcowy, który umieszczany jest w przewodzie łączącym klamkę z zaciskiem. W porównaniu do klasycznej linki stalowej to rozwiązanie oferuje o wiele efektywniejszą pracę całego układu hamulcowego, a także lepiej chroni go przed przegrzewaniem.

Dodatkowo dobrze dobrany produkt zwiększy płynność i zakres pracy hamulców rowerowych oraz ochroni ich wrażliwe części przed wilgocią i korozją. Ta ostatnia cecha jest szczególnie istotna w sezonie zimowym, kiedy osadzające się wewnątrz przewodów drobinki wody mogłyby zamarzać, uniemożliwiając zatrzymanie roweru w razie potrzeby. Płyn przedłuża także żywotność układu hamulcowego oraz skutecznie go uszczelnia.

Jaki płyn hamulcowy do roweru zastosować?

Płyn hamulcowy to nieodzowny element układów hydraulicznych, które obecnie zaczynają dominować na rynku rowerowym. Nic w tym zresztą dziwnego, oferują one bardzo efektywną pracę i dużą siłę hamowania, a przy tym zachowują swoją skuteczność  w trudniejszych warunkach pogodowych. I wiele z tych zalet zależy właśnie od jakości płynu. Na rynku spotkać możemy jego dwa podstawowe rodzaje: płyn hamulcowy mineralny (nazywany także olejem mineralnym) oraz płyn DOT.

Wariant mineralny stosowany jest przede wszystkim do układów hamulcowych od japońskiej marki Shimano, czyli jednego z czołowych dostawców części rowerowych na świecie. Jest to substancja naturalna i z tego też powodu postrzegana jest jako bardziej przyjazna dla środowiska, a przy tym lepiej radzi sobie w warunkach wysokiej wilgotności.

Alternatywą dla tego rozwiązania jest płyn Motorex DOT, który może kojarzyć się właścicielom samochodów. I nie bez przyczyny, w końcu jest on stosowany także w układach hamulcowych tych nieco bardziej skomplikowanych maszyn. W rowerach najczęściej spotkać możemy się z wersją Motorex 4.0 lub 5.1. Jego największą zaletą jest skuteczne zapobieganie przegrzewaniu się hamulców, o wiele efektywniejsze niż w przypadku oleju mineralnego.

Warto jednak pamiętać, że wybór płynu do hamulców rowerowych zazwyczaj narzucany jest przez ich producenta i powinniśmy zawsze stosować się do wskazanej przez niego wersji.