Koszyk

Koszyk jest pusty

Koła rowerowe szosowe i gravelowe

Koła do rowerów szosowych i gravelowych wykorzystywane są w rowerach, które są na pierwszy rzut oka do siebie bardzo podobne. Nic bardzie mylnego – w rzeczywistości służą do zupełnie innych zastosowań. Z kół szosowych korzysta się przeważnie wyłącznie podczas jazdy po asfalcie. Nie muszą więc być tak wytrzymałe, jak koła do gravela, które powinny znosić znacznie więcej. Jak wybrać konkretny model?

POLECAMY

4,9

22 opinie

-37% 646 zł
407 ,99 zł

POLECAMY

4,0

1 opinia

-6% 799 zł
749 ,99 zł
Dostawa GRATIS

POLECAMY

Nowość

-10% 849 zł
764 ,99 zł
Dostawa GRATIS

POLECAMY

4,5

2 opinie

-19% 1 299 zł
1 049  zł
Dostawa GRATIS

POLECAMY

-4% 2 049 zł
1 959  zł
Dostawa GRATIS

POLECAMY

-11% 2 799 zł
2 499  zł
Dostawa GRATIS

Wyprzedaż

-28% 2 650 zł
1 899  zł
Dostawa GRATIS
5,0

2 opinie

-29% 323 zł
229 ,99 zł
-16% 1 219 zł
1 029  zł
Dostawa GRATIS
-30% 1 709 zł
1 199  zł
Dostawa GRATIS
-16% 1 599,99 zł
1 349  zł
Dostawa GRATIS

Nowość

-12% 1 828 zł
1 608  zł
Dostawa GRATIS
-20% 2 349 zł
1 889  zł
Dostawa GRATIS
-7% 2 039 zł
1 899  zł
Dostawa GRATIS
-27% 2 999 zł
2 199  zł
Dostawa GRATIS
-28% 3 339 zł
2 399  zł
Dostawa GRATIS
-12% 4 950 zł
4 349  zł
Dostawa GRATIS
-28% 9 498 zł
6 799  zł
Dostawa GRATIS
8 119 zł
7 999  zł
Dostawa GRATIS
-25% 12 998 zł
9 799  zł
Dostawa GRATIS
-25% 12 998 zł
9 799  zł
Dostawa GRATIS
-25% 12 998 zł
9 799  zł
Dostawa GRATIS
-23% 17 298 zł
13 299  zł
Dostawa GRATIS

Odbiór
w punkcie

Dowiedz się więcej
Produkty z dostawą od 72 godzin
509 ,99 zł
Dostawa GRATIS
-25% 1 005 zł
749 ,99 zł
Dostawa GRATIS
-20% 2 763 zł
2 199  zł
Dostawa GRATIS
-26% 4 657 zł
3 449  zł
Dostawa GRATIS

Darmowa
dostawa

Dowiedz się więcej
Zakupy na raty Santander

Zakupy na
raty nawet
w 15 minut

Dowiedz się więcej

Koła do roweru szosowego

Koła do roweru szosowego prawie zawsze mają średnicę 28 cali. Wyjątkiem są niektóre modele dla najmłodszych kolarzy. W zależności od modelu roweru, w którym montujemy koła, mogą być one przystosowane do hamulców tradycyjnych lub tarczowych. Te pierwsze mają klasyczną piastę i obręcz, przystosowaną do pracy z klockami hamulcowymi. Piasta w tych drugich umożliwia montaż tarczy hamulcowej, a obręcz może mieć bardziej finezyjny profil.

Poza tym możemy także dokonać innego podziału.

  • • Koła karbonowe mają obręcz, wykonaną z włókna węglowego. To sprawia, że są one lekkie i sztywne. Niska masa umożliwia gwałtowne przyspieszenie i ułatwia jazdę w górach. Lekkie koła szosowe są bardzo pożądane przez kolarzy.
  • • Obręcz w klasycznych kołach wykonana jest z aluminium. To materiał cięższy od karbonu, jednak znacznie od niego tańszy.

Obręcz w kołach szosowych może mieć różną wysokość. Wysoki profil sprawia, że powietrze jest przecinane. To przekłada się mniejsze opory aerodynamiczne. Taka cecha jest szczególnie pożądana na krótkich etapach, np. „czasówkach”. Niski profil jest równoznaczny z niższa masą. Takie koła kolarze wybierają przeważnie do jazdy po górach.

Koła gravelowe – czym się charakteryzują

Koła do gravela mają tą samą średnicę, co szosowe. Czasami zdarza się, że producenci stosują obręcze o średnicy 27,5 cala, choć nie jest to zbyt popularne. Najważniejszą cechą kół gravelowych jest wytrzymałość. Muszą ona znieść naprawdę wiele.

Część gravelowców zapuszcza się nie tylko na szutrowe nawierzchnie, ale czasami nawet na wąskie ścieżki, zarezerwowane jeszcze parę lat temu dla górali. Bliski kontakt z kamieniem nie jest niczym nadzwyczajnym. Dlatego obręcze kół gravelowych muszą być bardzo wytrzymałe. Choć mają tą samą średnicę co 29-calowe koła do MTB, są nieco inaczej skonstruowane. Felgi do graveli znoszą większe ciśnienie w oponach niż te do górali.

Niemal wszystkie rowery gravelowe wyposażone są w hamulce tarczowe. To wymusza zastosowanie odpowiednich piast, zgodnych z tarczami. Obecnie stosuje się dwa standardy mocowania rotora: 6 śrub i CenterLock. Jeśli chcemy tarczę na sześć śrub przykręcić do piasty CenterLock, możemy skorzystać z adaptera.

Koła szosowe i gravelowe – o czym trzeba pamiętać?

Bardzo ważną cechą obu kół jest sposób mocowania do ramy. Kiedyś niemal wyłącznie stosowano osie z szybkozamykaczem. Dziś standardem są osie stałe o średnicy 12 mm lub 15 mm z przodu i 12 mm z tyłu. Takie rozwiązanie znacznie zwiększa sztywność połączenia rama-koło.

W ostatnim czasie rowerzyści coraz chętniej rezygnują z dętek. Ich miejsce zastępują specjalne zestawy – opona w standardzie tubeless ready, taśma uszczelniająca, wentyl i mleczko. Dzięki nim masa rotowana jest mniejsza, co ma bardzo duże znaczenie podczas przyspieszenia. Aby instalacja zestawu była możliwa, obręcz musi być przystosowana do pracy bez dętki.