Program
lojalnościowy

5,0/5 Nasza ocena
na Opineo

Punkty odbioru rowerów

Dostawa gratis w 24h

Bydgoszcz – dużo rowerowych planów i potrzeba większych środków

Data aktualizacji: 25-07-2022

Stolica Kujaw niestety nie może pochwalić się najlepszymi wynikami w raporcie miast przyjaznych rowerzystom. Jako ósme pod względem wielkości populacji miasto w Polsce ma 120 km dróg rowerowych, co daje 0,7 km ścieżki na 1 km2 powierzchni miasta. Stosunek długości dróg rowerowych do dróg publicznych wynosi 16%. 

Widok na spichrza od strony ulicy Nowy PortBydgoszcz ma wiele atrakcyjnych zakątków, aby je zwiedzać potrzebna jest spójna sieć ścieżek rowerowych.

Okiem bydgoszczanina:

Infrastruktura rowerowa w Bydgoszczy jest na etapie planowanego rozwoju. W ramach działań Zespołu ds. Polityki Rowerowej Miasta Bydgoszczy powstał plan tzw. priorytetów inwestycyjnych, który ma sprawić, że przez miasto będzie można przejechać bezpieczną i spójną infrastrukturą na linii wschód – zachód oraz północ – południe. Obecnie oceniam poziom realizacji tego planu na 50%. Zachodnia część miasta jest względnie dobrze skomunikowana, w centrum miasta infrastruktura jest na etapie projektowania, wschodnia część jest w powijakach. Problemem są oczywiście finanse – tylko wyraźne zwiększenie środków na realizację tego wielkiego planu pozwoli na przyspieszenie konkretnych inwestycji. W teorii wszystkie inwestycje z tej listy miały zostać zrealizowane 3 lata temu. Do tego dochodzą oczywiście mniejsze inwestycje, realizowane przy okazji innych przedsięwzięć i uzupełnianie „dziur” w infrastrukturze.

Nie patrzymy jednak tylko na wydzielone drogi dla rowerów, ale też inne elementy infrastruktury takie jak pasy w jezdni, kontrapasy, kontraruch. Na nie są potrzebne mniejsze środki, ale niekiedy wymagają one odważnych decyzji władz miasta. Tak było np. z pierwszymi pasami w jezdni, które zostały wykonane mniejszym nakładem finansowym, ale wymagały decyzji o likwidacji jednego pasa ruchu i zrobienie tam pasa rowerowego. W tej chwili jest projektowane przedłużenie tych pasów
– Sebastian Nowak z Bydgoskiej Masy Krytycznej.

Dzięki wciąż rozwijającej się sieci dróg i ścieżek rowerowych cykliści coraz rzadziej są uczestnikami wypadków drogowych, od 2018 roku ilość takich zdarzeń z ich udziałem zmalała o  aż 12,5%. Bezpieczna jazda z pewnością nie będzie możliwa bez odpowiedniej infrastruktury, która oddzieli rowerzystów od pieszych i samochodów.

Zaangażowani mieszkańcy działają na rzecz rowerzystów

Wśród projektów realizowanych z Bydgoskiego Budżetu Obywatelskiego wybranych w minionym roku 12% dotyczyło infrastruktury rowerowej, to dobry wynik w porównaniu do średniej rankingowej która wyniosła 13,6%.

Bydgoszcz, jak większość miast ujętych w raporcie, w planach na przyszłość zwraca się w stronę ekologii oraz alternatywnych środków transportu publicznego.

Najistotniejsze dla cyklistów kwestie ujęte w strategii rozwoju miasta, to między innymi połączenie już istniejących dróg rowerowych, aby wyeliminować przerwy pomiędzy trasami. Długość wydzielonej infrastruktury rowerowej przypadającej na 1 km2 miasta ma wynosić do 2030 roku 1,05 km.

Wyniki Bydgoszczy w aktualnym Raporcie: Miasta dla rowerzystów

Zestawienie wyników Bydgoszczy za 2021 r.

Zwiększenie komunikacji publicznej i rowerowej kosztem ruchu samochodowego, to sposób na ekologiczne, funkcjonalne i bezpieczne środowisko. Rozwiązania takie są wspierane również przez projekty z budżetu obywatelskiego, w ramach którego zakupiono elektryczne rowery typu cargo, które mieszkańcy mogą wypożyczać w Miejskiej Informacji Turystycznej i korzystać z nich wedle potrzeb przez tydzień lub dwa.


Chcesz odebrać rower gotowy do jazdy w swoim mieście? Sprawdź gdzie możesz to zrobić w Bydgoszczy.

Posiadasz sprawny rower i jesteś gotowy na podróż? Sprawdź ciekawe trasy rowerowe w regionie Kujawy.