Otwieranie i zamykanie tego menu:
Ctrl + M
Niebieskie tło - informacja o otwarciu sklepu stacjonarnego

Odwiedź nasz salon w Poznaniu. Dowiedz się więcej

Program
lojalnościowy

4,9/5 Nasza ocena
na Opineo

Punkty odbioru rowerów

Dostawa gratis w 24h

Koszyk jest pusty

Dofinansowania rowerów elektrycznych – nie będzie programu „Mój Rower Elektryczny”

Data aktualizacji: 19-08-2025

W 2024 roku polski rząd zapowiedział wprowadzenie projektu dofinansowania rowerów elektrycznych w latach 2025–2029. Później, w lutym 2025 roku Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej ogłosił planowaną zmianę zasad programu, ale przez kilka następnych miesięcy nie rozpoczął naboru wniosków. Stan zawieszenia trwał aż do 17.09.2025, czyli terminu, w którym NFOŚiGW oficjalnie zakończył prace nad inicjatywą o nazwie „Mój Rower Elektryczny”. Z komunikatu Funduszu dowiadujemy się, że decyzja zapadła po przeprowadzeniu szerokich konsultacji społecznych i szczegółowej analizie zgłoszonych uwag. 

Unity Raggio w mieście."Mój rower elektryczny" – 300 milionów na dofinansowania do zakupu e-bike'ów, które jednak ominie polskich obywateli.

 Nie będzie ogólnopolskich dopłat do e-bike'ów. „Mój Rower Elektryczny” trafia do kosza

Przypomnijmy, że Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej zamierzał w latach 2025-2029 przeznaczyć na dofinansowania 50 mln złotych, co według założeń pomysłodawców pozwoliłoby na zakup przynajmniej 17333 ekologicznych pojazdów, a to – zgodnie z prognozami – przyczyniłoby się do ograniczenia emisji CO₂ o co najmniej 8052 Mg rocznie.

Zapowiadana refundacja miała wynosić do 50% kosztów zakupu pojazdu, ale nie przekraczać kwoty 2500 zł w przypadku standardowych rowerów elektrycznych i 4500 zł dla transportowych rowerów e-cargo oraz wózkach rowerowych z silnikiem.

Przewodnik po rowerach elektrycznych – wszystko, co musisz wiedzieć

Ostatecznie nic z tego nie wyszło, ale NFOŚiGW deklaruje, że nadal będzie poszukiwać rozwiązań wspierających elektromobilność i zrównoważony transport. Wśród priorytetów Funduszu pozostają działania ograniczające zużycie paliw w transporcie oraz promowanie proekologicznych nawyków wśród mieszkańców.

Pomimo rezygnacji z rządowego programu, wciąż istnieją inne możliwości uzyskania wsparcia. Nadal aktywny pozostaje program PFRON, oferujący dofinansowanie do 95% ceny roweru elektrycznego dla osób z niepełnosprawnościami. Równolegle funkcjonują również samorządowe inicjatywy, takie jak cieszące się dużym zainteresowaniem programy w Gdyni i Białymstoku, które regularnie uruchamiają nabory na dopłaty do e-rowerów. Warto zatem śledzić zarówno ogólnopolskie, jak i lokalne ogłoszenia o nowych możliwościach dofinansowań.

Rowery elektryczne – przepisy


EP8 – jeden z topowych silników od Shimano.

 Program PFRON – dofinansowanie rowerów elektrycznych dla osób niepełnosprawnych

W Polsce obowiązuje już jeden program dofinansowań do e-bike’ów – jest to wsparcie dla osób z niepełnosprawnością. Refundowane przez Państwowy Fundusz Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych działanie pozwala zdobyć dofinansowanie w wysokości nawet 95% ceny elektryka, a więc zdecydowaną większość opłaca PFRON. Dofinansowanie zakupu roweru elektrycznego dotyczy przede wszystkim trójkołowych pojazdów gwarantujących stabilną jazdę osobom ze schorzeniami ruchowymi. Dopłata uzyskiwana jest po okazaniu niezbędnych dokumentów zdrowotnych oraz dochodowych. Podobnie, jak w przypadku innych programów, najpierw należy kupić rower, a dopiero następnie ubiegać się o dotację.

 Dofinansowania do elektryków na szczeblu lokalnym. Gdynia i Białystok z wyróżnieniem

Choć dotychczas nie udało się sfinalizować dużego projektu na zakup e-bike’ów z budżetu państwa, to na szczeblu lokalnym można zauważyć kilka sukcesów zwolenników rowerów elektrycznych. Na wyróżnienie zasługuje przede wszystkim Gdynia, która uchwałą z dnia 27.04.2022 wprowadziła dotację celową na zakup elektryków. Gdynianie co roku (w 2025 r. odbywa się 4 edycja programu, z którego skorzysta 120 osób) mogą wnioskować o dopłaty do rowerów elektrycznych w wysokości 50% poniesionych kosztów kwalifikowanych, ale nie więcej niż 2500 zł. Co ciekawe, osoba dotowana zobowiązana jest do brania udziału w okresowych badaniach dotyczących nawyków transportowych. Miasto argumentuje program chęcią poprawy jakości środowiska naturalnego, równoważenia transportu i ograniczania hałasu oraz emisji spalin w przestrzeni publicznej.

Podobnie prezentował się projekt w Białymstoku, gdzie wnioski zbierano tylko dwa dni, ponieważ pula dofinansowania została wyczerpana. Cały budżet programu związanego z zadaniem „Ekorower – alternatywa dla samochodu” był przyznany miastu przez Urząd Marszałkowski Województwa Podlaskiego i wynosił 750 tys. zł. Pojedyncze dotacje na rower elektryczny opiewały, tak jak Gdyni, na sumę 50% poniesionych kosztów, maksymalnie 2500 zł.

Przeprowadzony na mniejszą skalę w Łodzi, już zakończony, program dofinansowań miał nieco inne oblicze – był konkursem skierowanym do przedsiębiorców. Projekt o nazwie #TowaRower, zorganizowany przez Fundację Normalne Miasto Fenomen przy partnerstwie m.in. Urzędu Miasta Łodzi, skłaniał właścicieli firm do kupowania rowerów towarowych ze wspomaganiem elektrycznym. Warto dodać, że przedsiębiorcy mogli liczyć na dopłatę przekraczającą połowę wartości modelu – czyli więcej niż w innych programach.

 Dopłaty do rowerów elektrycznych w innych krajach – czy Polska zostaje z tyłu?

Wiele krajów Europy ma już swoje programy dofinansowań do e-bike’ów. Jak można było przypuszczać, wśród państw znalazły się bogate Niemcy, Szwajcaria, Belgia czy Luksemburg, ale – co ciekawe – nie zabrakło i Półwyspu Iberyjskiego, a także Francji. W Portugalii w 2024 można było otrzymać do 500 € (i trzykrotnie więcej na e-cargo!). Z kolei program wsparcia eco-commutingu w Hiszpanii był samorządowy, ale dotyczył aż 7 metropolii. Dodatkowo jesienią 2024 hiszpański rząd ogłosił pro e-bike’owy program o wartości 20 milionów €. U naszych zachodnich sąsiadów projekt różni się w każdym z regionów – w niektórych landach zasady wsparcia były naprawdę korzystne. Najwyższą kwotę z dofinansowań rządowych mogą uzyskać mieszkańcy Luksemburgu. W założeniach prowadzonego w latach 2024-2026 programu jest wsparcie w wysokości 600 € na zakup standardowego roweru elektrycznego i 1000 € na e-bike typu cargo.