Tło

Odwiedź nasz salon we Wrocławiu. Dowiedz się więcej

Program
lojalnościowy

4,9/5 Nasza ocena
na Opineo

Punkty odbioru rowerów

Dostawa gratis w 24h

Montaż sterów w rowerze - jak to zrobić?

Data aktualizacji: 28-12-2021

Montaż sterów w rowerze to czynność, która wielu osobom wydaje się bardzo skomplikowana. Dlatego rowerzyści często rezygnują z samodzielnego przeprowadzenia tego procesu, woląc zostawić to pracownikom serwisów. Dzięki temu zyskują gwarancję, że wszystko będzie sprawnie działało. Wiąże się to jednak z kosztami. W tym artykule dowiesz się, w jaki sposób samemu możesz osadzić stery w ramie, aby funkcjonowały poprawnie!

kierownica rowerowaStery w rowerze, razem z kierownicą odpowiadają za kierowanie rowerem.

Stery to komponent, z którego istnienia wiele osób jeżdżących na rowerze nawet nie zdaje sobie sprawy. Innym cyklistom wydaje się natomiast tak enigmatyczny, że wolą nic przy nim samodzielnie nie robić w obawie o uszkodzenie jednośladu. W rzeczywistości jest to niezwykle istotny element umożliwiający nam wygodne i płynne sterowanie rowerem. Odpowiada za przenoszenie ruchów kierownicy na przednie koło, w efekcie czego kolarz może zmienić kierunek jazdy. Wbrew pozorom ich budowa nie jest skomplikowana, choć we współcześnie produkowanych modelach wyróżnia się kilka typów nieznacznie różniących się od siebie konstrukcją.

Składanie sterów rowerowych – budowa

Standardowe stery A-head składają się z bieżni, nasadki górnej, misek, łożysk, pierścienia centrującego, podkładek dystansowych oraz kapsla górnego. Troszkę inaczej wygląda to w przypadku sterów zintegrowanych – nie posiadają one osobnych misek, jednak stosowane mogą być jedynie w ramach z odpowiednio ukształtowaną główką ramy, z miejscem dostosowanym do osadzenia w nim łożysk.

Jakie narzędzia są potrzebne do montażu?

Co prawda do przeprowadzenia montażu nie jest potrzebny żaden specjalny klucz do sterów, niezbędne będą jednak inne narzędzia, które pozwolą wykonać tę czynność poprawnie. Najbardziej standardowymi, które każdy rowerzysta powinien posiadać są klucze imbusowe w rozmiarach od 4 do 6 mm.

Bardzo przydatny będzie również przyrząd stworzony specjalnie do montażu sterów, a mianowicie praska do wciskania. Nie jest ona niezbędna, ponieważ wiele osób zastępuje ją młotkiem i deseczką, my jednak nie polecamy tego sposobu, ponieważ skutkować on może uszkodzeniem nie tylko samych sterów, ale i główki ramy lub rury sterowej.

Widok na rower i góryPrawidłowo zamontowane stery umożliwiają bezpieczną jazdę rowerem.

Ostatni z koniecznych elementów nie jest co prawda narzędziem, ale będzie absolutnie niezbędny do prawidłowego funkcjonowania sterów. Mowa oczywiście o smarze, który nie tylko zredukuje tarcie, ale również zabezpieczy łożyska przed wilgocią. Nie musi być to preparat drogi, ale warto wybierać spośród tych oferowanych przez renomowanych producentów. Dobre i niedrogie są smary Shimano, Brunox, Motorex czy Finish Line.

Montaż sterów Ahead standardowych i półzintegrowanych krok po kroku

Pierwszą czynnością, od której należy zacząć montaż sterów Ahead zwykłych i półzintegrowanych, jest nabicie misek do muf sterowych. Koniecznie trzeba sprawdzić, czy nie są one oznaczone jako górna lub dolna. Aby wcisnąć je w główkę ramy najpierw musimy osadzić je na prasce i ułożyć węższą częścią w otworach. Następnie wystarczy dokręcić przyrząd i miski znajdą się na swoich miejscach. Wnętrze misek powinno zostać dobrze nasmarowane, to bardzo istotne dla prawidłowego funkcjonowania komponentu!

Następnym krokiem będzie umieszczenie łożyska w górnej misce. Pamiętajmy, aby je także nasmarować, dotyczy to zarówno modeli kulkowych i igiełkowych, jak i mechanicznych. Po dokonaniu tego zakładamy pierścień centrujący.

rower oparty o płotWbrew pozorom montaż sterów nie zajmuje wiele czasu i nie jest skomplikowany.

Teraz trzeba zając się dolną częścią. Na rurę sterową widelca zakładamy dolną bieżnię (pamiętajmy aby ją również nasmarować), a na nią łożysko. Całość wsuwamy w znajdującą się już w główce ramy i nasmarowaną miskę.

Kolejnym działaniem musi być założenie nasadki górnej, a na nią podkładek dystansowych. Na podkładki zaś zakładamy mostek od kierownicy w którego otworze musimy umieścić kapę górną ze śrubą imbusową, którą dokręcamy do znajdującej się wewnątrz rury sterowej gwiazdki.

Montaż sterów Ahead zintegrowanych

W przypadku wersji zintegrowanych, montaż wygląda bardzo podobnie, jak w pozostałych modelach Ahead. Różnica jest tylko taka, że nie ma w nich misek – zastępują je specjalne miejsca w ramie. Czynność jest więc trochę łatwiejsza i nie wymaga posiadania prasy do wciskania.